Värt att prova GTA IV?

Permalänk

Värt att prova GTA IV?

Hej
Jag har spelat GTA 5 på playstation och varvade spelet under 2016. Har inte spelat något på min nyinköpta dator från 2016 än. Har sökt och letat efter spel. Kom fram till att GTA IV kanske vore trevligt att testa. Lägre systemkrav tänkte jag och spelet kräver inte lika mycket utrymme.

Har dock läst en hel del trådar från förr om att personer haft stora problem med spelet. Det laggar, det startar inte, det fryser osv.

Så min fråga är: Är dessa vanliga problem fortfarande kvar (även med nya patcher som kommit osv) ?? Ska jag köpa något annat eller är det värt att pröva GTA IV och hoppas att det inte krånglar. Har ni några andra speltips istället annars ??

CD ON säljer Complete edition för 79 kr.

Med vänlig hälsning
Camera

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

@Camera: Det är inge vidare till spel :/

Permalänk
Medlem

@Camera: Köpte men det kommer inte att fungera med win 10

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk

@Hannezi: Varför skulle det inte fungera med windows 10?`
Jag har 120+ timmar på Gta V på Win10

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

@Hannezi: Funkar inte ditt GTA V på windows 10 ? eller hur menar du ?
Spelar det själv på 10an, därför frågan ^^

Permalänk

Var det inte fyran han fråga om?

Permalänk
Moderator
Moderator

Skulle inte säga att GTA4 är dåligt men tycker GTA San Andreas (och eventuellt GTA 3) är bra mycket bättre spel, ganska daterade dock.

Tycker både GTA4 och GTA5 är väldigt ytliga i jämförelsen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@Evil Easy: jo oj fel läste, nej då är det windows 7 som behövs , provade likadant, köpte på dvd på cdon, måste köra den på min gamla burk för att de ska gå

Permalänk
Medlem

@Surxx: Aha?
Stod att det inte var kompatibelt med windows 10 för mig.
Edit: Alltså gta IV. Gta V fungerar ju perfekt.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk
Medlem

Niko och Roman värt att spela

Permalänk
Medlem

@Hannezi: Vissa har fått de att funka på windows 10 men så jäkla mycket krångel tyckte jag så jag sket it

Permalänk
Medlem

@Surxx: Samma här, försökte men blev för mycket krångel så lämnade tillbaka o sparade 20 dollar till något annat..

Visa signatur

CPU: i7 6700k @4,6GHz Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming
GPU Gtx 1070 SC Gaming OC
Hårddiskar WD Blue 2000gb, WB Blue 500gb, OCZ TL100 220 gb. OCZ TL100 128 gb.
PSU EVGA 1000 GQ 1000W
RAM 16GB Corsair LP 2400MHz

Permalänk

Lätt värt 79kr! Flyter som en dröm på WIN10!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Ursäkta. Läste visst lite för fort.
Dock testade jag att installera GTA4 på min Win10Pro.
Funkade hur bra som helst.

Installerade via Steam

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

GTA 4 är ett fantastiskt spel som nu snart har 10 år på nacken! Samma RAGE engine som i GTA 5. GTA 4 är ett sjukt underestimerat spel med mycket detaljer och bra karaktärer, minus är väl GFWL och multiplayer-plattformen. Klart ett kap för 79kr.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Spara pengarna till spelen som kommer i oktober istället.
Några av spelen är:
MIDDLE-EARTH: SHADOW OF WAR
Assassin's Creed: Origins
Call of Duty: WWII November 03rd 2017

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på mods, ja. Annars skippa det. Skiten crashar hela tiden, dålig fps osv.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

Otroligt bra spel, fungerar dock sådär på PC!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk

Okej tack för alla svar. Lite blandade uppfattningar verkar det som. Ser ändå flera inlägg som bekräftar det jag tidigare läst, att det är buggigt, dålig fps, det startar inte, det kraschar osv. Men finns några som tycker det är roligt och inte har några problem alls.

Känns inte kul att köpa något på förhand som känns så osäkert. Stänger inte dörren för GTA IV men...

Har börjat snegla lite på ett annat liknande spel (Watchdogs).

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camera:

Okej tack för alla svar. Lite blandade uppfattningar verkar det som. Ser ändå flera inlägg som bekräftar det jag tidigare läst, att det är buggigt, dålig fps, det startar inte, det kraschar osv. Men finns några som tycker det är roligt och inte har några problem alls.

Känns inte kul att köpa något på förhand som känns så osäkert. Stänger inte dörren för GTA IV men...

Har börjat snegla lite på ett annat liknande spel (Watchdogs).

Kan rekommendera Sleeping Dogs om du letar efter den typen av spel. Om du nu inte spelat det redan?
Sjukt underskattat tyckte jag hur som helst, även om det var ett tag sedan jag spelade det nu. Mycket bättre än watch dogs imo, synd utvecklaren konkade.

Edit: Just Cause 3 är också riktigt kul, om än något enformigt. Trevlig grafik.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Avstängd

GTAIV funkar helt problemfritt för mig på W10 i alla fall, inga mods eller fixar /kör utan online-biten dock) utan installerat direkt från steam. Men det var ju en hel del problem med spelet när det var nytt och jag tror många har kvar sin bild från den tiden. Själva spelet är bra, inte riktigt i klass med femman men ändå väldigt bra. Vill man spela liknande spel så finns det en hel del att välja på dock. Sleeping dogs som tipsades om ovan är bra. Watch dogs gillade jag men många tyckte det var lite för dystert, tvåan är inte dyster och ännu bättre så det kan rekommenderas också. Annars är Saints Row-serien ganska rolig även om den gick lite överstyr mot slutet. Tvåan är bra om än lite föråldrad idag och trean är riktigt bra, dryper av satir över gangsterromantiken, de senare spelen har gått åt ett annat håll med superkrafter och aliens och så. Just Cause 2 och 3 är riktigt bra, trean är ju bättre men det är nåt med tvåan som fick mig att spela om det många gånger. Kan fortfarande spela tvåan då och då. Lite annan typ av spel dock.

Permalänk
Skrivet av snajk:

GTAIV funkar helt problemfritt för mig på W10 i alla fall, inga mods eller fixar /kör utan online-biten dock) utan installerat direkt från steam. Men det var ju en hel del problem med spelet när det var nytt och jag tror många har kvar sin bild från den tiden. Själva spelet är bra, inte riktigt i klass med femman men ändå väldigt bra. Vill man spela liknande spel så finns det en hel del att välja på dock. Sleeping dogs som tipsades om ovan är bra. Watch dogs gillade jag men många tyckte det var lite för dystert, tvåan är inte dyster och ännu bättre så det kan rekommenderas också. Annars är Saints Row-serien ganska rolig även om den gick lite överstyr mot slutet. Tvåan är bra om än lite föråldrad idag och trean är riktigt bra, dryper av satir över gangsterromantiken, de senare spelen har gått åt ett annat håll med superkrafter och aliens och så. Just Cause 2 och 3 är riktigt bra, trean är ju bättre men det är nåt med tvåan som fick mig att spela om det många gånger. Kan fortfarande spela tvåan då och då. Lite annan typ av spel dock.

Tack så mycket för tipsen på de andra spelen. Kände inte till de förutom Watchdogs. Alla förslag verkade mycket intressanta. Trodde bara att det var GTA som fanns som Open World spel först. Hoppas den genre fortsätter utvecklas med nya aktörer. GTA kanske är det mest erkända Open World spelet men kul att testa andra spel också som kanske är minst lika roliga. Det lutar kanske åt att jag börjar med Watchdogs 1/Watch Dogs 1 Complete.

Såg också att Steam har Refund möjlighet på sina spel. Alltså kan jag prova GTA IV (max speltid 2 h) och se hur det går på min dator. Det var ju också en positiv överraskning. Synd att de inte har rea bara...

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Tyckte denna var aktuell för tråden. På många sätt är GTA5 nergraderad tekniskt sett vs GTA4 och vissa punkter handlar det om gameplay försämring så visst är det helt klart värt ett försök tycker jag. GTA5 har ju mestadels betydligt snyggare grafik och omgivning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Såååå värt! :3

Permalänk
Medlem

Värt att prova IV, annars kan du prova San Andreas, lite äldre men riktigt kul.

Permalänk
Medlem

har ett gäng timmar spelade GTA IV på win10 pro.
Var inga problem för mig åtminstone.
Gäller även expansionerna.

Det då på ett 6850 AMD kort dessutom

Sen var det nog ingen personlig favorit av GTA spelen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

I GTA IV var det mer fokus på de sociala delarna, så om man skippar main story efter ett tag så blir det mycket roligare.

Permalänk
Snusfri

GTA IV är riktigt bra, släng in en texture-mod och en ENB så blir det riktigt snyggt med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

GTA IV fungerar bara fint på min win 10 burk. De lilla jag kört. Testade GT V på PS 4 lånade på bibblan men de verkade sämre ärligt talat. GTA IV behöver inga grafikmoddar alls. Bra spel håller utan grafikmoddar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jo jag skulle säga att det är lätt värt att spela GTA IV också, om du gillar GTA V

Jag spelade igenom det för ett halvår sedan, på PC, på Windows 10 (via Steam). Fungerar också bra via Steam-link om man så vill.

Det folk tror att det inte ska funka på PC är för att det var ett Games for Windows LIVE spel, och att man installerar Rockstar Club. Men jag hade inga problem att spela alls.

Spelkänslan och kontrollerna kommer kanske kännas lite konstiga när man kommer från GTA V, men man vänjer sig snabbt. Bilfysiken är väldigt... annorlunda. Men för 79 spänn lätt värt. Prestandan är fortfarande inge vidare, men det går att komma upp i bra, men ojämn, fps