Permalänk
Datavetare

Coffee Lake avtäcks 21 augusti

Källa: Intel

Får se när faktiskt tillgänglighet blir av då. De läckta roadmaps jag sett pekar på en sen Q3 (d.v.s. september) eller tidig Q4 (oktober) release.

Eight Reasons to Tune In

  • Don’t be caught in the dark. Learn how the 8th Gen Intel Core processor family will offer blazing fast performance.

  • Hear directly from Gregory Bryant, senior vice president of the Client Computing Group at Intel, and others about the details on the latest processor family and what it can help you do.

  • Discover how immersive experiences will bring you from spectator to participant with 8th Gen Intel Core processor capabilities.

  • Don’t just take our word for it. See the power of 8th Gen Intel Core technology come to life in the hands of a VR creator and imaging technologist.

  • Get a sneak peek at some of the amazing system designs based on 8th Gen Intel Core processors.

  • Start planning for what new 8th Gen Intel Core processor-based device to purchase in the holiday season and even before.

  • Don’t worry, you won’t miss the solar eclipse. Tune in before it descends upon Oregon and the West Coast and then makes its way across the U.S.

  • See how the 8th Gen Intel Core processor is designed for today and what comes next.

When: 8 a.m. PDT, Aug. 21, 2017

Watch the Live Stream: Tune in live on Intel’s Facebook page or the Intel newsroom

Press Kit: 8th Gen Intel Core

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kändes som igår vi fick Kaby Lake.

Permalänk
Inaktiv

Frågan är vad vi dödliga får förutom mer core?
Bättre IPS? Bättre iGPU så man kan slänga sitt 1080 ti där det hör hemma.
I gamla artiklar pratades det om upp till 30% bättre prestanda, men om det enbart handlar om 6 core istället för 4 så blir jag lite besviken.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Frågan är vad vi dödliga får förutom mer core?
Bättre IPS? Bättre iGPU så man kan slänga sitt 1080 ti där det hör hemma.
I gamla artiklar pratades det om upp till 30% bättre prestanda, men om det enbart handlar om 6 core istället för 4 så blir jag lite besviken.

30 % bättre prestanda är väl vad man uppmätt på BAPCo SYSmark 2014? Denna benchmark fokuserar på multitrådning, men den innehåller också moment som inte alls skalar med kärnor.

Tvivlar att IPC ändrats speciellt mycket, vi lär se en liten boost i Cannon Lake men om det kommer ett större lyft blir det när Ice Lake dyker upp (det är nästa "tock", d.v.s. nästa nya mikroarkitektur likt Sandy Bridge, Haswell och Skylake).

Om historien ska vara något att gå efter lär iGPU-delen få ett mindre lyft. Intel har tidigare gjort de stora penseldragen kring iGPU vid "tick", så lär bli Cannon Lake som får ett större GPU-lyft.

Det jag personligen gillar med i7-8700K är

  • inte den kokko TDP vi ser hos HEDT, råkar gilla små relativt tysta system

  • har absolut inget emot fler kärnor, men om fler kärnor betyder lägre enkeltrådprestanda passar jag (har många gånger mätt vad begränsningen är i de tidskrävande moment min dator utför, långt över hälften av fallen har noll skalning förbi två kärnor). Här leverera i7-8700K då den har högre boost frekvens jämfört med i7-7700K. För mitt användarmönster kommer i7-8700K blir den snabbaste modell pengar kan köpa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tror jag skippar planen att skaffa mig en Threadripper processor från AMD, 1950x.

Redigering och rendering sysslar jag med hela tiden och har gjort det i snart 7 år och min 4670k har verkligen fått kämpat hårt och oftast blir det för mycket för den så nästan Premiere vill sluta svara och bara laggar med effekter, texter, hög upplösning som 4K.

Därför har CPUer med mycket mera kärnor blivit av ett intresse och kanske klokare val för mig som klipper och håller på i Premiere/After Effects.

Men jag spelar mycket också, spel ligger också i hög prioritet och där tog det stopp för mig när det visade sig att Ryzen var svagare än Intel's Skylake/Kaby Lake i singeltråds prestanda, men Threadripper lär inte få högre singeltråds prestanda.

Då nu plötsligt dök den kommande 8700k upp, 7700K har allt men att den endast har 4/8 och att uppgradera från en 4/4 och klippa känns helt enkelt inget stort lyft alls, därför är 8700k av ett intresse tack vare hoppet uppåt till 6/12 och det är natt/dag kan jag tänka mig för redigerare/klippare på film samt för gaming.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

@Yoshman: Tackar för informationen. Det känns som att Coffee Lake blir ett bra alternativ för många som köper nya system eller gör stora uppgraderingar, men inte så mycket för oss andra. Det blir kostsamt i förhållande till vad det ger, speciellt när de flesta måste byta moderkort.

Angående 1950x som @Vangen pratar om så tycker jag den är fel en helt annan dator och helst ska man ha en sådan vid sidan av. Ska man utnyttja 1950x så bör man dessutom kosta på lite dyrare hårdvara, en vettig byggd i7 7700 går idag göra billigt.
i7 7700 +16GB ram, 500GB ssd, billigt moderkort med intern gpu, billigt nätdel, chassi etc och man får en extremt bra kontorsdator för den stora skaran.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

@Yoshman: Tackar för informationen. Det känns som att Coffee Lake blir ett bra alternativ för många som köper nya system eller gör stora uppgraderingar, men inte så mycket för oss andra. Det blir kostsamt i förhållande till vad det ger, speciellt när de flesta måste byta moderkort.

Angående 1950x som @Sebastian V pratar om så tycker jag den är fel en helt annan dator och helst ska man ha en sådan vid sidan av. Ska man utnyttja 1950x så bör man dessutom kosta på lite dyrare hårdvara, en vettig byggd i7 7700 går idag göra billigt.
i7 7700 +16GB ram, 500GB ssd, billigt moderkort med intern gpu, billigt nätdel, chassi etc och man får en extremt bra kontorsdator för den stora skaran.

Det du skriver i andra stycket är nog en annan orsak till min svala inställning till många kärnor på skrivbordet. Det jag gör som kräver många kärnor är saker som med fördel utförs över t.ex. SSH (och har tillgång till alla möjliga CPU-arkitekturer just nu med som mest upp till 44C/88T över SSH). Finns flera skäl till att ha väldigt kraftfulla datorer på visst avstånd, ljudnivån är en (gillar därför fläktlösa ARM-system, min hemma"server" är just nu en ASUS Thinker Board).

Vad det gäller Coffee Lake känns ändå i7-8700K som en modell man rätt mycket redan nu kan räkna ut hur den kommer prestera. Det är som i7-7700K i enkeltrådat, det är ~50 % upp i saker som skalar perfekt (rendering och liknande), spel lär se någonstans mellan 0-20 % (beroende på spel, "problemet" här är att även GTX1080Ti är i vissa lägen flaskhals även i 1920x1080 med i7-7700K).

Frågetecknet är hur spel ställer sig till i5:ornas 6C/6T, går att se fall där det både blir bättre och fall där det blir sämre än en motsvarande klockad 4C/8T modell.

Edit: en marginell skillnad till är att det blir officiellt stöd för DDR4-2666 MT/s, det mot dagens DDR4-2400 MT/s. Irrelevant för de flesta på SweC.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det blir spännande, faktiskt. Det är ju första gången på länge som Inteln inte bara måste överträffa sig själva utan också har AMD att tävla emot.

Jag hoppas att det blir en spännande lansering, och inte bara något i stil med "7700K med några hundra extra megahertz och två extra kärnor". Visst att det då blir en "bättre" produkt än 7700K, men fortfarande "meh".

Jag vill ju hellre se att AMD och Intel turas om att klå varandra genom att göra så bra produkter de överhuvudtaget märtar med till ett så lågt pris som möjligt.

Som det är nu så har jag fått känslan att Intel "tjuvhållt" på teknik. DVS de kan bättre men har avvaktat av ekonomiska skär vilket säkert är jättebra för de rika aktieägarna men rent ut sagt skit för oss konsumenter, så jag hoppas det är slut med det nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

@Ozzed: fast att 6C/12T Coffee Lake skulle släppas 2H 2017 var ju känt redan innan Kaby Lake lanserades, så vet inte hur mycket de "tjuvhållit".

Tänk på att design + validering av en big-core x86 tar minst två år, det är för en inkrementell uppdatering. Tog AMD ~5 år att ta fram en ny mikroarkitektur, tog rätt mycket samma tidsspann för Intel att få fram Core2 (ursprungsplanen var ju att nå 10 GHz med P4).

Vad Intel möjligen gjort är kapat säkerhetsmarginalen för hur högt man kan klocka kretsen, det är något man kan ändra relativt sent i processen. Den praktiska implikationen borde bli att färre kretsar kommer kvalificera sig som i7-8700K och i7-8700 (denna är kanske ännu svårare då den klockar nästan lika högt med 65 W TDP). Det går ju alltid att kompensera via pris.

Intel verkar överhuvudtaget vara väldigt ointresserade av modeller med låg bruttomarginal. Intel lyckades åter öka både bruttomarginal och genomsnittspris på sålda CPuer senaste kvartalet, bruttomarginalen minskade något för AMD vilket rätt mycket pekar på att det kanske inte var Ryzen som var storsäljaren utan billiga GPUer. Finns inte en chans att Ryzen 5/7 kan ha en så låg bruttomarginal som 30 %.

Intel verkar helt ha lämnat marknaden för billiga mobila enheter (då i praktiken till ARM som allt mer spottar upp sig, ARM-baserade Chromebooks och snart även ARM-baserade Windows 10 datorer borde vara ett rejält orosmoment för de två x86-tillverkarna). Atom har faktiskt kommit ut i en rätt ordentligt förbättrad version (Goldmont) men den används nästan bara i plattformar riktad mot bilindustrin och industridatorer, betydligt bättre marginaler än billiga konsumentprodukter och Atom tar absolut marknadsandelar här (finns rätt coola realtidsfinesser i de senaste Atom-plattformarna, finesser som inte någon annan x86-plattform har, t.ex. garanterad högsta latens över PCIe).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vad tror vi? Release, tillgänglighet och pris? Skulle behöva köpa en helt ny gamingdator (med 1080 TI). Värt att vänta på 8700k eller köpa 7700k nu?

Permalänk
Medlem

@danielwerner: Köpa nu är bara dumt. Om inget annat kommer 7700k reas ut när nya saker kommer.

EDIT: Om inte annat så kommer kanske i3-8300k vara något. 4 cores/8 trådar @4ghz

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor:

Nya bud gör gällande att i3 blir 4c/4t. Det känns mer logiskt för att annars hade den, som tidigare nämnt, presterat över i5 på 6c/6t i vissa fall. Även om det är tråkigt för oss konsumenter.

Läckan nämner även 6c/12t för i7. Källa: VideoCardz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns flera skäl till att ha väldigt kraftfulla datorer på visst avstånd, ljudnivån är en (gillar därför fläktlösa ARM-system, min hemma"server" är just nu en ASUS Thinker Board).

Off-topic kanske, men vad kör du för OS på den. Hade gärna testat Windows 10 för ARM t.ex. men jag tror inte den är redo än?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

Off-topic kanske, men vad kör du för OS på den. Hade gärna testat Windows 10 för ARM t.ex. men jag tror inte den är redo än?

Kör självklart Linux (Debian i detta fall) på en server. Har försökt med Linux på desktop (körde det i ~10 års tid), fungerar men är en betydligt mer pragmatiskt hållning att inse att resten av världen kör Windows eller MacOS + MS Office. Så Windows/MacOS på skrivbordet och Linux på server.

Tror Windows 10 i förstaläget kommer lanseras på en plattform från Qualcomm.

Lite on-topic: kommit ett nytt rykte om Coffee Lake i3, nu är budet 4C/4T mot tidigare 4C/8T

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Det blir spännande, faktiskt. Det är ju första gången på länge som Inteln inte bara måste överträffa sig själva utan också har AMD att tävla emot.

Jag hoppas att det blir en spännande lansering, och inte bara något i stil med "7700K med några hundra extra megahertz och två extra kärnor". Visst att det då blir en "bättre" produkt än 7700K, men fortfarande "meh".

Jag vill ju hellre se att AMD och Intel turas om att klå varandra genom att göra så bra produkter de överhuvudtaget märtar med till ett så lågt pris som möjligt.

Som det är nu så har jag fått känslan att Intel "tjuvhållt" på teknik. DVS de kan bättre men har avvaktat av ekonomiska skär vilket säkert är jättebra för de rika aktieägarna men rent ut sagt skit för oss konsumenter, så jag hoppas det är slut med det nu.

Året har hitills inte gått Intels väg så får väl hoppas att detta kan rädda deras anseende lite iallafall. Men mina förväntningar är låga, känns utstressad. Valet av tidpunkt för lansering säger ju mycket med, speciellt med tanke på att Kaby Lake lanserades för ett halvår sedan. Förvisso dekaltrimmad Skylake men det är ändå en ny serie (enligt Intel).

Mycket bra med ökad konkurrens och får hoppas att AMD fortsätter med lyckade lanseringar så vi kan få en jämnare marknad. Att ARM-tillverkarna sparkat ut Intel från mobila marknaden för 1-2 år sedan får man ju inte glömma, samt hur de börjat avancera in på vad som betraktades som x86-marknaden. Intel kan inte konkurrera mot ARM helt enkelt, de har goda möjligheter att knappa in med nu. Sedan återstår det ju att se hur mycket Intel kommer vilja patenttrolla också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tror jag skippar planen att skaffa mig en Threadripper processor från AMD, 1950x.

Redigering och rendering sysslar jag med hela tiden och har gjort det i snart 7 år och min 4670k har verkligen fått kämpat hårt och oftast blir det för mycket för den så nästan Premiere vill sluta svara och bara laggar med effekter, texter, hög upplösning som 4K.

Därför har CPUer med mycket mera kärnor blivit av ett intresse och kanske klokare val för mig som klipper och håller på i Premiere/After Effects.

Men jag spelar mycket också, spel ligger också i hög prioritet och där tog det stopp för mig när det visade sig att Ryzen var svagare än Intel's Skylake/Kaby Lake i singeltråds prestanda, men Threadripper lär inte få högre singeltråds prestanda.

Då nu plötsligt dök den kommande 8700k upp, 7700K har allt men att den endast har 4/8 och att uppgradera från en 4/4 och klippa känns helt enkelt inget stort lyft alls, därför är 8700k av ett intresse tack vare hoppet uppåt till 6/12 och det är natt/dag kan jag tänka mig för redigerare/klippare på film samt för gaming.

Du är i precis samma båt som jag, har också en 4670K, renderar dagligen videor också i sisådär 5 år nu ungefär men är även intresserad utav spelprestanda och dessutom kör jag en del emulatorer där Intel traditionellt har haft kanske det största försprånget där IPC:n+klockfrekvens lyfts fram mer än i andra områden. Jag också är mest intresserad utav Coffee Lake 8700K (alternativt 8600K beroende på hur nära de står varann), känns som den kommer vara det bästa "bang-for-buck" alternativet för min del åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Undrar vad 8700K kommar landa på prismässigt. Jag sitter och klurar på ny burk då min nuvarande är 4 år gammal och har inte så mycket mer att ge. Har suttit och varit grymt sugen på en Ryzen 7 1700 men man läser hela tiden om nya grejer som är på gång så man får ju beslutsångest. ;D

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM750x 750W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Undrar vad turbofrekvensen blir för 8700K när alla kärnor belastas, både 7700K och 7600K hade 400 MHz högre frekvens på den punkten jämfört med sina Skylake diton.

Med tanke prestandaökningen dessa processorer fick i spel enligt Sweclockers recensioner lär det vara intressant vart 8700Ks turbofrekvens vid 6 kärnor landar på (dock hade Kaby Lake processorerna testats med högre minnesfrekvenser jämfört med Skylake processorerna vilket gav ju lite extra prestandaboost).

8700K har trots allt en lägre basfrekvens jämfört mot 7700K (3.7 GHz mot 4.2 GHz).

EDIT: Enligt https://videocardz.com/71307/intel-core-i7-8700k-i7-8700-i5-8... kommer 8700K ha en turbofrekvens på 4.3 GHz när alla 6 kärnor belastas vilket är 100 MHz lägre än 7700K, mao. ganska nära.

Visa signatur

Siter som tar upp Frame Times/99th percentile/1% low fps i sina grafikkortstester: http://www.gamersnexus.net/, http://www.guru3d.com/, http://www.custompcreview.com/, http://arstechnica.co.uk/ http://www.pcper.com/, http://techreport.com/, http://www.tomshardware.com/,
Site som tar upp om spelen som är testade i deras grafikkortsrecensioner är sponsrade eller utvecklade i samarbetade med Nvidia/AMD: http://techgage.com/category/graphics-and-displays/

Permalänk
Medlem

@rSon: Aha :). Också läst den artikeln men missade att det stod NO på HT

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk

Väntar spänt på dom här.
Fast beror ju så klart helt på hur dom presterar, Är lite sugen på 2066 också men då jag spelar mest är säkert bästa modellen av dom här bättre för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad tror ni i pris då? Har hört allt möjligt. Kommer det vara hyfsat nära 7700K?

Och single-core, blir det en prestandaSÄNKNING där? Eller plus/minus noll jämfört med Kaby Lake?

Permalänk
Medlem

CL för bärbara verkar bli en hit. Och det är tydligen vad den primärt är riktad mot. Men även 8700K låter ju smaskig

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske det är dags att uppgradera min gamla 2500K till en 8700K när den väl lanseras. Det känns som att det borde vara en ganska framtidssäker CPU då spel borde bli mer optimerade för fler kärnor/trådar de kommande åren?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Försökt googlat lite, men är svårt att hitta fakta.

Vad tror ni om sannolikheten att köra på Z170? Som ja förstår det så blir det ju 1151 i alla fall, det är ju bra. Men undra om en BIOS update på Z170 fixar biffen.

Å andra sidan kanske ny mammabräda med tillhörande chipset som också släps i samma veva är en bra idé, för dra nytta av allting till fullo.

Har riggen i sign, och ja vet, har ingen anledning att uppgradera. Men detta är en hobby. Bilnissar som byter fälgar från 19" till 20" är minst lika onödigt (å dyrt)

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magican:

Försökt googlat lite, men är svårt att hitta fakta.

Vad tror ni om sannolikheten att köra på Z170? Som ja förstår det så blir det ju 1151 i alla fall, det är ju bra. Men undra om en BIOS update på Z170 fixar biffen.

Å andra sidan kanske ny mammabräda med tillhörande chipset som också släps i samma veva är en bra idé, för dra nytta av allting till fullo.

Har riggen i sign, och ja vet, har ingen anledning att uppgradera. Men detta är en hobby. Bilnissar som byter fälgar från 19" till 20" är minst lika onödigt (å dyrt)

Trots identisk sockel så måste man köpa nytt moderkort av vad som hitills kommit fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Trots identisk sockel så måste man köpa nytt moderkort av vad som hitills kommit fram.

Ja, det är ju trots allt Intel vi pratar om. Va trött ja blir. Z3xx då. Ska man till att byta från 7700K inklusive moderkort så vill de till att 8700K presterar som ett svin. Annars kan man ju lika gärna gå på 2066 eller något.

Förr i tiden (haha) så hände det rätt mycket mellan generationer osv. Nu tar det nästan flera år innan det är värt det. Lite lustigt..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av magican:

Ja, det är ju trots allt Intel vi pratar om. Va trött ja blir. Z3xx då. Ska man till att byta från 7700K inklusive moderkort så vill de till att 8700K presterar som ett svin. Annars kan man ju lika gärna gå på 2066 eller något.

Förr i tiden (haha) så hände det rätt mycket mellan generationer osv. Nu tar det nästan flera år innan det är värt det. Lite lustigt..

Mjo, man slipper ju byta minnen denna gång så det blir inte en extremt dyr uppgradering iallafall.

Själv byter jag till AMD till huvudsystemet inom kort, 6700K kommer duga fint som simulator/VR-dator såvida jag inte säljer den bara.

Nog har det gått saktare på senare år allt. Efter Sandy Bridge har det smått kvittat vad man har. Köpa CPU efter antalet kärnor, enda sättet att få nämnvärt högre prestanda har varit att köpa en dyrare CPU med fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Funderat på köpa ett MSI Z270 carbon pro gaming till min 6700k, mestadels för jag bara har 1 m.2 slot på mitt Asus Z170 Pro gaming.

Vore trevligt att köra 2 st NVME diskar.

Men 1500kr på ett moderkort är ändå 1500kr när man har ett väl fungerande typ

Kanske ska vänta till Coffee lake ändå och se hur 8700k är och byta cpu och moderkort då.
Cannonlake verkar ju dröja längre än jag trott till workstations.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Om du gillar effektiva tysta system så är ju faktiskt Ryzen bättre än Intel, både på X299 och Z270 i dagsläget, gäller för mainstream Ryzen och Threadripper.

Dessutom är det väl dags att erkänna att AMDs lansering och succé med Ryzen har fått Intel att ändra sina planer och flytta fram lanseringen av X299 samt Coffee Lake?

Jag vill gärna se Intel göra en comeback, när dom är bäst då är dom fruktansvärt bra, älskade X99 plattformen och dess CPUer, om dom kan löda IHS, få bättre effektivitet och en betydande IPC ökning så är dom på banan igen.

Konkurrens är bra : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fan det blir att vänta...hade köpt Ryzen direkt om det inte vore för det usla utbudet på moderkort för mindre datorer sen är utbudet väldigt bra för 1151 men vill inte köpa grisen i säcken och få en kass 7700k...känns verkligen som att man hamnat i ett ingenmansland om man går i köptankar just nu.