Disney drar sig ur Netflix

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Disney drar sig ur Netflix

Såg att Disney kommer dra sig ur Netflix för att starta en egen streamingtjänst. Med tanke på att Netflix är hårt skuldsatt och behov av tillväxt är det ett hårt slag.

https://www.cnbc.com/2017/08/08/disney-will-pull-its-movies-f...

Jag orkar dock inte betala fler prenumerationstjänster, och att få streamingmedia än mer spritt är värdelöst. Tror bolagen att det är så här man bekämpar piratkopiering?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Du kommer nog inte behöva betala för många tjänster för Disney lär äga alla snart.
De som har Disney med sig kommer "vinna", iallafall om de tar med sig allt från Marvel.

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av BergHa:

Du kommer nog inte behöva betala för många tjänster för Disney lär äga alla snart.
De som har Disney med sig kommer "vinna", iallafall om de tar med sig allt från Marvel.

Det var spekulationer om att Disney ville köpa Netflix, men det blev inget av. Om Netflix däremot försvagas kraftigt, kanske får Disney råd lite längre fram.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Så en till tjänst i den så fruktansvärt segmenterade branchen film och serier. Inte undra på att folk hittar andra sätt att titta film och serier på.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hoppas apple kommer med sitt alternativ mot att betala 100:- per månad för 54 olika streamtjänster snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av BergHa:

Och vem vill titta på 300 olika filmer och serier om superhjältar med olika styrkor och svagheter som räddar världen om och om igen. Har du sett en så har du sett alla.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Spiffman:

Hoppas apple kommer med sitt alternativ mot att betala 100:- per månad för 54 olika streamtjänster snart...

Ja om det gör det så kommer jag gå över till apple hands down. Eller så blir det 55 olika streamingtjänster. Jag tror inte filmbolagen vill ha sina serier och filmer på en konkurrents tjänst (även om den konkurrenten är apple). Det har betett sig som småbarn i över 30 år så varför skulle de sluta?

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Jun 2002

Jag kommer använda mig av den tjänst som har störst bredd och det är Netflix för stunden, sticker Disney med motiveringen att dom tror jag i framtiden kommer bege mig till deras tjänst? Är hellre utan.

En tjänst räcker

P4 1500Mhz | ASUS P4T-E | 512Mb Rambus@800Mhz | ASUS Geforce 2 Ti200 | IBM 40GB | TDK Cyclone 32/12/40 | Chieftec TA-10W Scorpio FullTower
Jaha... så var det med d.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014

För min del är det inte pengarna snarare att det hade varit smidigt att ha en tjänst istället för 6-7 där där de inte finns på alla plattformar heller.

Ta tex Cmore finns på ATV men inte AndroidTV, amazonprime finns på AndroidTV men på ATV.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011

Äger inte Disney Netflix ändå på någon vänster? Trist för ugnarna iaf.

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2015
Skrivet av Baxtex:

Äger inte Disney Netflix ändå på någon vänster? Trist för ugnarna iaf.

Vavavava?? Nääeee Disney äger inte Netflix

Stationär dator: Hemmabygge, Intel Core i5 2400 3,3 GHz, DDR3 16 GB RAM, 280X 3GB, 1TB, Windows 10 Home
Laptop:MacBook Pro early-2015, Intel Core i5 5257U, 8 GB RAM, Intel Iris Graphics 6100, 256 GB SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Trist då lär alla marvel serier försvinna också.
Jessica Jones, Luke cage, Daredevil osv osv..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Det vettigaste hade varit att man köper filmer likt spel på steam men för 10-20kr filmen.

Signatur raderad, se reglerna för mer info.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Diversifieringen av streamingtjänster måste upphöra. DET RÄCKER NU, annars är vi snart tillbaka till år 2007 igen; där inte en jävel betalar för sig.

Shoebox PC - Coolermaster Elite 130 - i5 4690K - Corsair H60 v2 - BeQuiet! L8 630W - Sapphire R9 290 Tri-X OC - 16GB CL9 - Gigabyte Z97N+Wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Aug 2006

Problemet är ju att nästan varje streaming leverantör har sitt egna bolag och gör sina egna filmer. Hbo lär ju inte sända Cmores egna filmer och netflix lär ju inte sända Hbo:s etc.

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX 8GB 1600MHZ X 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Så jävla värdelöst.

Jag säger det jag sagt i typ 15 år(!)
Det jag vill ha, är typ api-endpoints, som jag sen kan mecka in i mitt eget val av mjukvara, t ex PLEX.

PLEX funkar ju skitnajs, hämtar info från IMDB/TVDB osv. Allt på samma ställe. Problemet är ju att det enda folk (eller säg 95% av alla då) matar plex med är torrentad piratning.

Så det som istället skulle behövas är ju en api-standard för innehållsleverantörerna, och sen så väljer jag vilka jag vill nyttja, skaffar (billiga) abbonemang där eftersom det enda dom behöver tillhandahålla är ett api som levererar videostreamsen, och sen importerar jag allt i en och samma mjukvara.

Problemet är ju att alla jävla bolag är så sjukt jävla giriga och vill sitta på all kontroll själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Jag tror att de flesta streamingföretagen vill oss kunder väl. Problemet ligger i att de som har upphovsrätten till filmer och serier vill maximera sina intäkter och de har knepiga strategier för detta.
När det handlar om film och serier så kan vi konsumenter bara välja att sluta se på de som vi ej gillar hur de säljs.
Om man ej har små barn så är ju Disney ett företag som utan problem inte är svårt att sluta köpa ifrån. Nu har Disney visserligen Starwars, men alla filmer gjorda efter 1983 är ändå crap så..

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Okt 2008

Arbetspolaren säger att det bara gäller filmer. Serier (t.ex. Marvel) blir kvar på Netflix.

Skrivet av Spiffman:

Låter för bra för att vara sant. Gissar att det bara gäller USA, och bara för någon minimumnivå i stil med "du får välja 3 av de 54 tjänsterna" (eller 100:- för att streama i 320x240 med minimal bitrate, 10x mer för HD och 10x ytterligare för 4K).

1800X, 1080 SLI, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

@Johan86c Förvisso, men detta visar ju vart det är på väg. Disney idag, vem hoppar av imorgon?

Jag har bara en enda tjänst, och det är Netflix. Och det på grund av två saker:
1) 4K/HDR, långt ifrån alla serier men det är nice att iaf ibland kunna få en bra upplösning, 2017. Helt sjukt egentligen hur det blivit sån mismatch mellan hårdvara och innehåll.

2) Borde väl inte nämnas egentligen men tjänsten går att exploita väldigt hårt. "Fetaste" abbet för 119:-, då får man UHD samtidigt som man får 4 samtidiga strömmar. Det fina i kråksången är att dessa 4 samtidiga strömmar inte behöver komma från samma ip...
(Men är väl förmodligen därför som Netflix inte går med så fin vinst som nån tidigare sa )
På grund av detta så skiter jag fullständigt i att innehåll försvinner, 30:- i månaden är fikapengar.

Dock verkar ju detta vara välkänt, t ex
https://venturebeat.com/2015/07/22/two-thirds-of-netflix-user...
http://www.avclub.com/article/netflix-totally-knows-youve-bee...

Men dom låter väl det fortgå för att kunna visa upp höga medlemssiffror.
Skulle dom blocka vårt account-share så skulle vi säga upp omgående, 120:- per person är det inte värt att titta på nån 4K stream ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2014

Sen skiljer det väl sig mellan Usa och Sverige här har väl tex viasat mycket rättigheter till disneyfilmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av BasseBaba:

@Johan86c Förvisso, men detta visar ju vart det är på väg. Disney idag, vem hoppar av imorgon?

Det kan bli flera företag som du säger. Grundproblemet är att folk viker sig, gör de ej detta så förlorar de pengar.
Det finns inte så mycket vi konsumenter kan göra åt saken mer än att ej vika sig, klaga på netflex så var detta inget de ville. Att netflex skulle betala mer så går de redan back, att netflex höjer priserna så klagar många på det är dyrt.

Jag tror annars på att hyra filmer, då är vi kunder ej låsta till någon. Ofta vill man bara se en film 1 gång, samma sak borde gå att göra med serier. Sedan för de som tittar mycket så går det ju alltid fixa rabatter och abonnemang som nu.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av SexMachine:

Det vettigaste hade varit att man köper filmer likt spel på steam men för 10-20kr filmen.

Det finns ju filmer på steam, för 10-20kr filmen vissa är lite dyrare dock t.e.x 39:- för att hyra ghost in the shell, 109:- för att köpa

Även youtube säljer ju filmer, där man kan välja mellan att hyra 48 timmar eller köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

Fortsätter man på detta viset så är vi snart tillbaka på all-time-high för piratkopiering. Många började ju piratkopiera för det var smidigare än att gå till en videobutik och inte för ovilja att betala.

Senaste åren har ju netflix varit i många mån smidigare än piratkopiering men börjar man måste ha 5-7 olika tjänster för att få ett brett utbud så kommer man återvända till piratkopiering av ren smidighet.

Man pratar redan i USA om Subscription fatigue och hur det börja märkas bland konsumenter.

| CPU: Intel i5 6600 | RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB | Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: Corsair CX600M, 600W PSU | Kylare: Cooler Master Seidon 120V V2 | Chassi: Cooler Master Elite 130 Mini-ITX Svart | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

Har haft Netflix i flera år.. men igår avslutade jag kontot..

Jag tänker bara betala för en steamingtjänst åt gången.. som det ser ut nu så kollar jag hellre på dremfilm än betalar för ursunkigt utbud på streaming... utvecklingen går åt fel håll..

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 1060 SC 11209p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Samsung 24" @1920*1200 | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Defender:

Trist då lär alla marvel serier försvinna också.
Jessica Jones, Luke cage, Daredevil osv osv..

Nej, detta gäller filmerna. Disney/Marvel och Netflix kommer fortsätta samarbeta om Defenders et al.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Finns bara ett enda alternativ och det är Plex

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av sparkar_boll:

Vavavava?? Nääeee Disney äger inte Netflix

Nej men med tanke på att de äger typ 50% av alla filmer så...

Skrivet av Garderoben:

Finns bara ett enda alternativ och det är Plex

Ja tyvärr, men det går ju inte att komma ifrån hur smidigt det är med streaming. Är ganska drygt att besöka torrent sajter, hitta filmen, få bra ratio på seed/leech, hitta undertexter osv. Ibland vill man bara ha något snabbt.

Jag tror inte torrent nedladdning kommer öka men pirat streaming sajter däremot...

Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4,5Ghz | Asus GTX 970 black | 2x Intel 520 180gb, 2x WD blue 5tb | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02

https://prism-break.org/sv/

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Det är trist att det fortfarande inte kommit någon vettig streaminglösning. Det var ju inte direkt igår Netflix dök upp. Provade tjänsten i en mand 2014 men tyckte det var för undermåligt på många vis. Tvserier som inte var kompletta (låg flera år efter eller fattades ett par säsonger mitt i) samt ett rätt uselt utbud även för film vid tidpunkten. Ingen kvalitetskänsla, kändes lite som Spotify i början när man hittade scene-release info i låtutbudet, som de själva inte hade hunnit rensa ut.

Nu har uppenbarligen lite hänt sedan dess men inte tillräckligt vad jag förstått. Enormt svårt problem att lösa då viljor och prestiga ska försvaras och bevaras.

R5 Blackout: 6700K, 32GB RAM, 6,25TB, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + Oculus Rift
Ncase M1: 2700K, 16GB RAM, 4,5TB lagring, GTX 1070 Mini, U2713HM
NSK3400: Ryzen 1700?, 32GB RAM, GTX 1070 Phoenix GS
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 2GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

Vänligen kom ihåg att vi ej tillåter piratkopiering/innehav.

Citat:

§7 Piratkopiering
Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner om detta inte tillåtet. Svensk och internationell lagstiftning är svårtolkad och föränderlig och eftersom forumets moderatorer inte är jurister som kan bedöma varje enskilt fall är samtliga diskussioner av denna typ förbjudna. För mer information om § 7, se FAQ.

/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk