Om en fläkt som snurrar endast för dekoration

Permalänk
Medlem

Om en fläkt som snurrar endast för dekoration

Hej! Jag håller på att bygga ett chassi i steampunk-stil, och har en guldsprayad fläkt som jag planerar sätta oskyddad på framsidan av chassit, men jag skulle vilja att den gick på ett mycket lågt varvtal (kanske 20varv/min).

För detta köpte jag en färdig konstruktion med potentiometrar som var gjord för att justera fläktar, men dennas lägsta inställning är lika med fläktens normala hastighet.

Jag har länge försökt kontrollera mina fläktar genom mjukvara eller bios, men mitt moderkort är inte medgörligt (Kommer från en färdigköpt Lenovo Y700-34ISH från några år sedan).

Hur kan jag lättast köra min fläkt i 20 varv per minut?

Permalänk
Medlem

Genom att byta ut motorn till en lågvarvig, för fläktar är inte designade för att roteras i så låg hastighet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Du bör kunna köra en PWM på lägre varvtal än en spänningsstyrd fläkt, men några 20rpm kommer du inte komma ner till utan att som backfeed säger byta motor, eller bygga nån form av utväxling

här t.ex är en 6V 30rpm motor, om man istället kör den på 3.3V linan bör man vara nära 20rpm http://www.ebay.com/itm/Micro-Speed-Reduction-Gear-Motor-with...-