Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

DvD hjälp

Hej, ska snart bygga min första dator, har dock en fråga, behöver jag en DvD brännare? Med tanke på att hur ska jag annars installera mina drivers till grafikkortet? Hoppas ni förstår vad jag menar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Vazyx:

Hej, ska snart bygga min första dator, har dock en fråga, behöver jag en DvD brännare?

Nope, det behöver du inte.

Skrivet av Vazyx:

Med tanke på att hur ska jag annars installera mina drivers till grafikkortet? Hoppas ni förstår vad jag menar

Du laddar hem dem från internetet.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@GLaDER: Men min cd till windows 7 då, hur kan jag installera windows och moderkortet drivers, tack för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Om du ska bygga en "Ny" dator idag så är W7 inte på kartan längre pga av massa dumheter med microsoft. Det kräver W10 så om du vill ha W7 så får du köpa skylake eller äldre.

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

samma svar. Du laddar ner en kopia av windows från microsoft och kör över den på en USB sticka. Sedan installerar du från USB.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

| CPU: Intel i5 6600 | RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB | Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: Corsair CX600M, 600W PSU | Kylare: Cooler Master Seidon 120V V2 | Chassi: Cooler Master Elite 130 Mini-ITX Svart | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@infigo: Så, jag kan inte använda Windows 7 alls?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Implor: Jaha, hade jag ingen aning om, tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Vazyx:

Jo men du får inga uppdateringar alls. Så om din skiva är från 2010 så är det de säkerhetsuppdateringarna som var då som du får, inget mer. Sedan tror jag tillverkarna inte har drivrutiner för W7 tack vare det. Finns workarounds men att ha ett OS som inte riktigt fungerar som det skall känns inte helt rätt.
http://www.makeuseof.com/tag/windows-7-wont-work-intels-curre...

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Vazyx:

Jo det kan du om du hittar drivrutiner, uppdateringarna håller på ett tag till så att påstå att de redan upphört är fel, MS säger själva att sista dagen för uppdateringar är 14 Januari 2020.
https://support.microsoft.com/sv-sv/help/13853/windows-lifecy...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2012

@infigo: Jag fick uppdatering till Win 7 Pro x64 för några dagar sedan. Supporten för Win 7 ska enligt gällande tidsplan ta slut 14. Januari 2020 ( = "End of extended support" ).

( Win 7 End Of Life )

Cooler Master ATCS840 | Corsair AX1500i | ASUSTeK Z9PE-D8 WS | Dual Xeon E5-2670 | 32 Gb DDR3 | Kingston HyperX Predator 480 Gb HHHL | Asus Hyper M.2 X4 Mini+OCZ RD400 256 Gb
BOINC : asteroids@home | einstein@home | enigma@home | milkyway@home | seti@home | TheSkyNet POGS | universe@home

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@mrqaffe: Men, kan jag använda Windows 10 ändå om jag inte har koden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Techs:

@infigo: Jag fick uppdatering till Win 7 Pro x64 för några dagar sedan. Supporten för Win 7 ska enligt gällande tidsplan ta slut 14. Januari 2020 ( = "End of extended support" ).

( Win 7 End Of Life )

På kaby lake? Där hela debaklet för ca 6-8 månader sedan handlade om att man var tvungen att köra W10 på sin nya Kaby lake prolle (även ryzen men det är mer förståeligt)

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Men, kan jag använda Windows 10 ändå om jag inte har koden?

Du måste ha en licens för win 10 för att aktivera det så för att det inte ska bli en piratkopia så måste du köpa en win 10 licens (och piratande får inte diskuteras i enlighet med § 7 i forumreglerna.)

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@mrqaffe: Kan jag inte bara ladda ner det och inte skriva någon kod?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Kan jag inte bara ladda ner det och inte skriva någon kod?

Jo men då aktiveras det inte så det kommer inte att fungera fullt ut utan i "provläge" i väntan på aktivering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@mrqaffe: Men så länge det funkar är det väl okej, kan du skicka länk?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Vazyx:

@mrqaffe: Men så länge det funkar är det väl okej, kan du skicka länk?

Fixa en fungerande dator och ett usbminne och kolla på >
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10IS...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2004

kinguin säljer windows för en liten slant.

250-300kr får du windows 10.

Var dock noga att välja rätt windows version för den windows som du har installerat på datorn (HOME/Pro etc)

| CPU: Intel i5 6600 | RAM: Crucial DDR4 2133MHz 16GB (2x8GB) | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB | Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: Corsair CX600M, 600W PSU | Kylare: Cooler Master Seidon 120V V2 | Chassi: Cooler Master Elite 130 Mini-ITX Svart | OS: Windows 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

@Implor: Aha ja, vilken version ska jag använda?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Implor:

kinguin säljer windows för en liten slant.

250-300kr får du windows 10.

Var dock noga att välja rätt windows version för den windows som du har installerat på datorn (HOME/Pro etc)

Det är inga legala licenser utan värst typen av kommersiellt piratande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mrqaffe:

Det är inga legala licenser utan värst typen av kommersiellt piratande.

Märkligt, jag har köpt en licens från Kinguin till en bekants dator sen ringt till M$ & aktiverat nyckeln över telefon.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Bael:

Märkligt, jag har köpt en licens från Kinguin till en bekants dator sen ringt till M$ & aktiverat nyckeln över telefon.

Det kan mycket väl vara så att licensen fungerar men den är inte införskaffad på rätt sätt, i bästa fall är den bara från fel land eller nån volymlicens men det kan ju även handla om pengatvätt tex köpt med stulna kreditkortsuppgifter för att sedan säljas billigt.
Det senaste som var uppe i detta forum var folk som blivit debiterade för mjukvara de inte köpt, vad tror du händer med de licenserna ? De lär säljas billigt på de kommersiella piratsiterna.

Kortbedrägeri på CDON
Tjenare!
Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
Någon verkar alltså ha fått tillgång till mitt konto på CDON, och använt det sparade kortet där för att köpa koderna.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mrqaffe:

Det kan mycket väl vara så att licensen fungerar men den är inte införskaffad på rätt sätt, i bästa fall är den bara från fel land eller nån volymlicens men det kan ju även handla om pengatvätt tex köpt med stulna kreditkortsuppgifter för att sedan säljas billigt.
Det senaste som var uppe i detta forum var folk som blivit debiterade för mjukvara de inte köpt, vad tror du händer med de licenserna ? De lär säljas billigt på de kommersiella piratsiterna.

Kortbedrägeri på CDON
Tjenare!
Vaknade upp i morse till två "Tack för din beställning"-mail från CDON. Någon har köpt två st GTA V koder där och använt mitt Mastercard som jag hade sparat i mitt CDON account. Denna person är alltså inte jag! Köpen skedde nu natten till söndag den 16/7 runt kl 04.30. Totalsumman för båda köpen blev 978 kr.
Någon verkar alltså ha fått tillgång till mitt konto på CDON, och använt det sparade kortet där för att köpa koderna.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1483040-kortbedrageri-p...

Ännu märkligare är att licensen från kinguin var för win10 pro oem den kostade 279:- medans licensen för mitt win8 pro retail från microsoft kostade 229:-, så min tanke var mer att priset låg i linje med vad digitala nycklar kostar eller något dyrare t.o.m.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?