Vinklad honkontakt för 230V - var köpa?

Permalänk

Vinklad honkontakt för 230V - var köpa?

"Titeln säger allt", som det brukar heta. Jag är på jakt efter en vinklad honkontakt typgodkänd för 230V. Trots idogt letande via Google hittar jag ingenting alls - däremot tycks det krylla av vinklade hankontakter liknande denna:

Har någon här någon idé om var jag hittar en, alternativt en förlängningssladd med en vinklad honkontakt i ena ändan och en vanlig hankontakt i den andra ändan?

För den som undrar - kontakten behövs för att med hjälp av sugkoppar och en 3D-utskriven vagga kunna fästa en D-link DAP-1620 AC1200 Wi-Fi Range Extender direkt på en fönsterruta, och eftersom jag vill ha routerns inbyggda hankontakt vänd mot fönstrets insida betyder det att utrymmet mellan routern och fönstrets insida måste vara så litet som bara möjligt; därav behovet av den vinklade honkontakten.

Alla tips uppskattas!

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Proffsmobbare

Skulle detta fungera? Den är lite bulkigare än bara en vinklad kontakt men djupet bör vara detsamma.

Den verkar kallas "European Iron Board Extension Cord" när det är ensamt uttag. Att hitta en typgodkänd kan bli desto svårare.

Permalänk
Medlem

En sån där har jag till köksradion, fast vit. Ganska säker på att den är köpt på Kjell. Men helt säker är jag inte tyvärr.

Edit
Glöm det jag skrev. Blev osäker och kollade nu. Den var vinklad i båda ändar. Sorry!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Laine:

Skulle detta fungera? [ ... ] Den verkar kallas "European Iron Board Extension Cord" när det är ensamt uttag. Att hitta en typgodkänd kan bli desto svårare.

Tusen tack, @Laine - det är tveklöst den bästa lösning jag hittills sett. Utan den specifika söktermen hade jag aldrig hittat den - och även med den är det knappt så jag gör det. En snabb sökning antyder att det här är någonting man hittar på Alibaba, och varken i svensk fack- eller detaljhandel (på Alibaba går det förvisso att lägga en beställning, men då förväntas det tydligen att jag som minst beställer 3 000 kontakter). Får jag fråga var du hittat ditt exemplar?

@RitPer och @robbankentor - tack för era respektive förslag och kommentarer! Som jag tror att ni redan märkt måste det alltså vara en vinklad hona - kontakten är alltså tänkt att rymmas på baksidan av routern (som syns här nedan). Av praktiskt skäl är tanken, som tidigare sagt, att skriva ut en liten vagga som routern skall ligga i. Vaggan i sin tur är tänkt att sitta fast med hjälp av sugproppar på insidan av en fönsterruta. Då jag gärna vill att routerns framsida skall vara lättillgänglig är tanken att dess baksida skall vara riktad mot fönstrets insida, varför jag alltså letar efter en vinklad 230V-kontakt.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Tusen tack, @JaZid - det är tveklöst den bästa lösning jag hittills sett. Utan den specifika söktermen hade jag aldrig hittat den - och även med den är det knappt så jag gör det. En snabb sökning antyder att det här är någonting man hittar på Alibaba, och varken i svensk fack- eller detaljhandel (på Alibaba går det förvisso att lägga en beställning, men då förväntas det tydligen att jag som minst beställer 3 000 kontakter). Får jag fråga var du hittat ditt exemplar?

@RitPer och @robbankentor - tack för era respektive förslag och kommentarer! Som jag tror att ni redan märkt måste det alltså vara en vinklad hona - kontakten är alltså tänkt att rymmas på baksidan av routern (som syns här nedan). Av praktiskt skäl är tanken, som tidigare sagt, att skriva ut en liten vagga som routern skall ligga i. Vaggan i sin tur är tänkt att sitta fast med hjälp av sugproppar på insidan av en fönsterruta. Då jag gärna vill att routerns framsida skall vara lättillgänglig är tanken att dess baksida skall vara riktad mot fönstrets insida, varför jag alltså letar efter en vinklad 230V-kontakt.

http://i.imgur.com/n5fmC3o.png

Kolla ifall du hittar den på aliexpress istället! Det är "samma" fast styckvaror!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av First Ninja:

Tusen tack, @JaZid - det är tveklöst den bästa lösning jag hittills sett. Utan den specifika söktermen hade jag aldrig hittat den - och även med den är det knappt så jag gör det. En snabb sökning antyder att det här är någonting man hittar på Alibaba, och varken i svensk fack- eller detaljhandel (på Alibaba går det förvisso att lägga en beställning, men då förväntas det tydligen att jag som minst beställer 3 000 kontakter). Får jag fråga var du hittat ditt exemplar?

@RitPer och @robbankentor - tack för era respektive förslag och kommentarer! Som jag tror att ni redan märkt måste det alltså vara en vinklad hona - kontakten är alltså tänkt att rymmas på baksidan av routern (som syns här nedan). Av praktiskt skäl är tanken, som tidigare sagt, att skriva ut en liten vagga som routern skall ligga i. Vaggan i sin tur är tänkt att sitta fast med hjälp av sugproppar på insidan av en fönsterruta. Då jag gärna vill att routerns framsida skall vara lättillgänglig är tanken att dess baksida skall vara riktad mot fönstrets insida, varför jag alltså letar efter en vinklad 230V-kontakt.

http://i.imgur.com/n5fmC3o.png

Hade en liknande sits där routerns strömadapter skulle sticka ut för långt ur routerskåpet om jag använda de uttag som satt i. Löste sig enkelt med en adapter från Jula som jag tänkte tipsa om.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Happy hunting!

Weon

Permalänk

Kan du inte bara ta ett litet utanpåliggande eluttag?

Permalänk
Medlem

Med "vinklad honkontakt" menar du alltså att stickproppshålen är 90 grader i förhållande till sladdens riktning. Själva kontaktdonet kan ju aldrig vara vinklat (som det kan på hanen), det är ju bara en ram för ett par hål. Eller missförstår jag dig helt?

Permalänk
Medlem

Du kommer nog inte närmare än så här montera på en egen sladd bara.

https://www.wattvaktarna.se/elprodukter/vagguttag/abb-jussi/a...

Visa signatur