Yamaha aerox r - märkligt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Yamaha aerox r - märkligt problem.

Har en 2015 Yamaha aerox r som har rullat 190mil, den används mest som en åka-till-affären-moppe på sommaren för att slippa ta bilen. Moppen är i stor sett original, endast den sedvanliga strypningen i variator som är borttagen och så ett effektsystem på det.

Till problemet, låg på topphastighet och full gas när motorn helt plötslig tvärlåste...trodde förstås att den skar eller att ramlagerna gick åt skogen. Den segade inte, inte heller förlorade den tändning så den sakta dog, den tvärlåste helt...rullade dock frihjul.

Stannade förstås och försökte starta igen, inga problem alls, gick runt hur lätt som helst. Körde iväg och den gick perfekt, körde 4-5 km till och inga problem. Tog bort kåpan till drivpaketet och slog en koll där, variator, rem och koppling såg ok.

Är inne på om remmen ändå på något sätt låste upp vevaxel runt variatorn så den tvärdog...menar om det hade varit ramlager eller kolv som gjorde att den tvärlåste så borde ju felet vara katastrofalt och liten eller ingen möjlighet att köra igen.

Nu är väl detta kanske inte rätt forum för just detta, men slänger ut en krok för att se om någon har råkat ut för detta tidigare eller har några förslag. Möjligt att det ändå slutar med att jag plockar isär motorn för att se att allt är ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av EliteSweden:

Har en 2015 Yamaha aerox r som har rullat 190mil, den används mest som en åka-till-affären-moppe på sommaren för att slippa ta bilen. Moppen är i stor sett original, endast den sedvanliga strypningen i variator som är borttagen och så ett effektsystem på det.

Till problemet, låg på topphastighet och full gas när motorn helt plötslig tvärlåste...trodde förstås att den skar eller att ramlagerna gick åt skogen. Den segade inte, inte heller förlorade den tändning så den sakta dog, den tvärlåste helt...rullade dock frihjul.

Stannade förstås och försökte starta igen, inga problem alls, gick runt hur lätt som helst. Körde iväg och den gick perfekt, körde 4-5 km till och inga problem. Tog bort kåpan till drivpaketet och slog en koll där, variator, rem och koppling såg ok.

Är inne på om remmen ändå på något sätt låste upp vevaxel runt variatorn så den tvärdog...menar om det hade varit ramlager eller kolv som gjorde att den tvärlåste så borde ju felet vara katastrofalt och liten eller ingen möjlighet att köra igen.

Nu är väl detta kanske inte rätt forum för just detta, men slänger ut en krok för att se om någon har råkat ut för detta tidigare eller har några förslag. Möjligt att det ändå slutar med att jag plockar isär motorn för att se att allt är ok.

Bara börja skruva mer. När saker som dessa händer är det uppenbarligen något fel. Spelar ingen roll att den starta igen då det betyder att felet som hände fortfarande är kvar.
Vad det kan vara är så svårt att säga med nästan ingen information. Som all felsökning är det bara demontera och börja kolla.
Eller bara köra vidare och hålla tummen att det inte händer oftare eller blir värre.

Om något sådant hade hänt mig med min Cross hade den varit i delar på direkten. Det ska inte ske och något är uppenbarligen fel, slitet eller skadat. Och jag skulle inte ha lust att det förstör något mer.

Skickades från m.sweclockers.com

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Nä, sånt här händer förstås inte utan att det är något galet. Få till en början bli att byta ut hela drivpaketet med ny variator, rem och koppling, möjligt att felet sitter där...visade det sig senare att samma sak uppstår igen, ja då får det bli att plocka isär motorn.

Drar mig dock för att plocka ner hela motorn av den anledningen att jag helt enkelt inte har plats för att göra det...men det får i så fall lösa sig. Var mest ute efter om något hade råkat ut för exakt samma händelse på en scooter...om det verkligen är möjligt för remmen att låsa upp vevaxeln, menar, allt är ju gjort för att slira och det ska ju inte kunna låsa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Hm, den kan inte ha värmenypt?
Hur länge stod den innan du startade igen?

Maximus VIII Ranger | Intel i5 6600K | H80i | Vengence LPX DDR4 16GB |
GTX 1080 Ti STRIX | EVGA G2 750W | Carbide Air 540 | EVO 840 500GB - 7200RPM 1TB || ASUS ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Robban75:

Hm, den kan inte ha värmenypt?
Hur länge stod den innan du startade igen?

Visst, inte omöjligt...motorn stod dock inte still mer än 30 sek eller så, går som ett skott utan minsta effektförlust eller missljud. Minns att man i tonåren på yamaha DT tiden nöp en och annan cylinder, men efter det gick dom ju som skit, om de ens startade. Ett och annat ramlager rök med, då gick det definitivt inte att köra med den.

Det var ett väldigt abrupt stopp på motorn, inget minskande varv som om man förlorar tändning eller successivt håller på att nypa. Enda gången jag har varit med om något liknande det var när ramlagret rasade, låste tvärt både bakhjul och motor, detta var dock på en moppe med kedjedrift.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av EliteSweden:

Visst, inte omöjligt...motorn stod dock inte still mer än 30 sek eller så, går som ett skott utan minsta effektförlust eller missljud. Minns att man i tonåren på yamaha DT tiden nöp en och annan cylinder, men efter det gick dom ju som skit, om de ens startade. Ett och annat ramlager rök med, då gick det definitivt inte att köra med den.

Det var ett väldigt abrupt stopp på motorn, inget minskande varv som om man förlorar tändning eller successivt håller på att nypa. Enda gången jag har varit med om något liknande det var när ramlagret rasade, låste tvärt både bakhjul och motor, detta var dock på en moppe med kedjedrift.

Okej. Bedömt är det då inte så att den nypt.
Kan inte vespor speciellt bra, så här drar jag mig ur. Lycka till!

Maximus VIII Ranger | Intel i5 6600K | H80i | Vengence LPX DDR4 16GB |
GTX 1080 Ti STRIX | EVGA G2 750W | Carbide Air 540 | EVO 840 500GB - 7200RPM 1TB || ASUS ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009

Min Derbi gjorde samma grej, den värme nyper(min första låste sig helt). det vara bara att byta kolv och cylinder så löste det sig igen(den senaste gången hade jag cylinder i gjutjärn istället för Alu och den höll bättre)

Sen så körde jag min lite väl höga varvtal pga mitt avgas rör hae världens sämsta utformning. effekten kom på min varvtals räknare vid 9-10K RPM och drog till 12-13 och det gillade inte motorn.

den hade behövts balanseras och viktad samt en ny förgasare för att det skulle hålla men det hade jag inte pengar till när jag var 15.

Det är Herr Hansson för dig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av EliteSweden:

Visst, inte omöjligt...motorn stod dock inte still mer än 30 sek eller så, går som ett skott utan minsta effektförlust eller missljud. Minns att man i tonåren på yamaha DT tiden nöp en och annan cylinder, men efter det gick dom ju som skit, om de ens startade. Ett och annat ramlager rök med, då gick det definitivt inte att köra med den.

Det var ett väldigt abrupt stopp på motorn, inget minskande varv som om man förlorar tändning eller successivt håller på att nypa. Enda gången jag har varit med om något liknande det var när ramlagret rasade, låste tvärt både bakhjul och motor, detta var dock på en moppe med kedjedrift.

börja med att plocka av cylinder och kolla där. Har den inte värmenypt så kan man felsöka mera, kan ju va tänd relaterade fel som dåligt stift, trasig tändbox osv.

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av SwedenVirre:

Min Derbi gjorde samma grej, den värme nyper(min första låste sig helt). det vara bara att byta kolv och cylinder så löste det sig igen(den senaste gången hade jag cylinder i gjutjärn istället för Alu och den höll bättre)

Sen så körde jag min lite väl höga varvtal pga mitt avgas rör hae världens sämsta utformning. effekten kom på min varvtals räknare vid 9-10K RPM och drog till 12-13 och det gillade inte motorn.

den hade behövts balanseras och viktad samt en ny förgasare för att det skulle hålla men det hade jag inte pengar till när jag var 15.

Skrivet av Hablam:

börja med att plocka av cylinder och kolla där. Har den inte värmenypt så kan man felsöka mera, kan ju va tänd relaterade fel som dåligt stift, trasig tändbox osv.

Tog isär sketen, man kan inte leva i ovishet...vart ett par fina märken i både kolv och cylinder, så värmenöp med andra ord. Lite konstigt att den fick för sig att göra det efter 150 mil med effektröret, men kan förstås hända när som. Sitter ett Yasuni City R, så det varvar rätt ordentligt, får väl stycka upp ännu lite mer inför nästa cylinder istället så risken minimeras.

Behöver väl egentligen inte gå mer än i original 45 knyck när man ändå bara kör till affären...men ibland är det knappt till stängningsdax.

Hur som helst så tack för inputen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Dec 2006

Kanske bättre att öka cc nu då och minska på varvet

FD S/\UD4X Z77/\i5 3570K
@4.8/\2x r9 390x AIO/\16g 2400mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Detta kanske inte bidrar ett skit här men vill ändå dela med mig!

Variera gasen och håll aldrig stumt (full gas) för länge på en 2takt.
"turbo-effekten", som ett avgasrör på 2takt har, gör att förgasaren börjar suga en ohälsosamt tunn blandning bränsle och på så sätt smörjer den inte ordentligt

Skrivet av EliteSweden:

Tog isär sketen, man kan inte leva i ovishet...vart ett par fina märken i både kolv och cylinder, så värmenöp med andra ord. Lite konstigt att den fick för sig att göra det efter 150 mil med effektröret, men kan förstås hända när som. Sitter ett Yasuni City R, så det varvar rätt ordentligt, får väl stycka upp ännu lite mer inför nästa cylinder istället så risken minimeras.

Behöver väl egentligen inte gå mer än i original 45 knyck när man ändå bara kör till affären...men ibland är det knappt till stängningsdax.

Hur som helst så tack för inputen.

Asus P8Z77-V Deluxe | i5 3570K @ 1.14V/4.3GHz | Corsair Vengeance 1.6GHz 2x4GB
Asus GTX970 DCUII | Samsung 830 128GB | Samsung F3 1TB | Seagate Desktop 2TB
NZXT H440 White | EVGA G2 750W | Qnix 2710 @96hz | Xbox Wireless Controller

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Engelholm
Registrerad
Jul 2009

@EliteSweden: Inga problem, cylindrar går med jämna varv på 2 taktare(ifall din var en två taktare.

Något jag fick vara att man kunde ställa på förgasaren lite. det kan hjälpa med att få ner tempen i cylindern när man pressar på.

Just det där med två taktare och effekt rör är också en lite rolig historia, ju vassare man vill ha sin topp effekt ju större risk är det att bränsle blandningen åker ut i röret och istället för i cylindern(finns ju inga ventiler så timingen bestäms av hur expansions kammaren är utformad)

Med andra ord ju mer flöde du får och ju mer "hästar"(finns inte mycket i en 50cc till att börja med^^) desto mer försämras hållbarheten i motorn.

det och rpm. Fanns ju en anledning till att jag fick köra rätt täta underhålls intervaller på min haha

Det är Herr Hansson för dig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2007

Har du bytt munstycke till ett större efter du bytte effektsystem?

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

i5 7600k@5ghz / Gigabyte Z270K3 / 16gb DDR4@3200mhz
Gigabyte 1060GTX G1 ROCK 6G / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Ang3r:

Har du bytt munstycke till ett större efter du bytte effektsystem?

Joda, gick upp 10 steg...får väl bli att öka lite extra till nästa cylinder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av EliteSweden:

Tog isär sketen, man kan inte leva i ovishet...vart ett par fina märken i både kolv och cylinder, så värmenöp med andra ord. Lite konstigt att den fick för sig att göra det efter 150 mil med effektröret, men kan förstås hända när som. Sitter ett Yasuni City R, så det varvar rätt ordentligt, får väl stycka upp ännu lite mer inför nästa cylinder istället så risken minimeras.

Behöver väl egentligen inte gå mer än i original 45 knyck när man ändå bara kör till affären...men ibland är det knappt till stängningsdax.

Hur som helst så tack för inputen.

har du bestyckat förgasaren riktigt? annars kan en tvåtaktare utan problem nypa på nolltid.

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Hablam:

har du bestyckat förgasaren riktigt? annars kan en tvåtaktare utan problem nypa på nolltid.

Om du läser inlägget ovan så ser du att jag har gått upp 10 steg från original.
Den nöp heller inte på nolltid utan jag har kört med denna setup i 150 mil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vara
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av EliteSweden:

Om du läser inlägget ovan så ser du att jag har gått upp 10 steg från original.
Den nöp heller inte på nolltid utan jag har kört med denna setup i 150 mil.

Varmkör du den när du kör då? För det skulle kunna bero på för stor värmeutveckling på väldigt kort tid. Kolla även stiftet, du ser väldigt fort på färgen om du har rätt storlek.

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Hablam:

Varmkör du den när du kör då? För det skulle kunna bero på för stor värmeutveckling på väldigt kort tid. Kolla även stiftet, du ser väldigt fort på färgen om du har rätt storlek.

Det där påminde mig om en sak som hände för en kompis som är mekaniker för ett dragbiketeam, han höll på med att bygga egna delar till spjällhuset och hade gjort en del av titan och räknat fel på värmeutvidgningskoefficienterna gentemot aluminium så spjällhuset krömp så att spjället fastnade på fullt öppet när luften började flöda för fullt genom det, Lyckligtvis gick det bra och föraren hann döda tändningen innan det hände en allvarlig olycka när cykeln skenade för att det inte gick att slå av på gasen, det blev bara en ordentlig övervarvning som krävde en något mer omfattande renovering än den vanliga servicen efter varje start av motorn.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.