Kaspersky lägger ned klagomål mot Microsoft efter ändringar i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Kaspersky lägger ned klagomål mot Microsoft efter ändringar i Windows 10

I och med nästa stora uppdatering till Windows 10 ändrar Microsoft hur de hanterar utdaterad antivirusmjukvara, vilket gör att Kaspersky nu drar tillbaka sitt klagomål hos EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm ett misstag, Microsoft kommer hitta en annan väg att kringgå konkurrenter till fördel för sin egen mjukvara.

Precis som med att sätta vilken som är standardwebbläsaren i Windows 10.

Jag har installerat många Win 10 senaste tiden och hälften av gångerna krånglar det just när man ska byta standardwebbläsare, sidan kommer upp blank i kontrollpanelen och man måste starta om Windows för att kunna göra det igen annars går det inte.

Detta är en så enkel funktion så den ska inte krångla heltenkelt. Garanterat en medveten "bugg" för jag vet att det tidigare varit problem i äldre versioner av Windows också, typ att det varit onödigt krångligt eller att det inte funkat när man gjort det.

Även vid uppdateringar passar Microsoft på att ändra standard webbläsare till EDGE vilket hänt flera gånger med windows 10.

Det går helt enkelt inte och lita på dem, om de fixar en grej som konkurrenterna klagar på så hittar de på något annat de kör ett tag och när dem kommer på dem igen så säger de hoppsan en "bug" och byter taktik igen.

Permalänk
Avstängd

USA har farhågor om att Ryska staten kan ha inflytande över Kaspersky.

Permalänk
Medlem

Så man tvingas alltså använda antivirusprogramvara, antingen Microsofts eller någon 3:e-parts? Om detta minskar spridningen av datorvirus är det bra.

Men det bör vara tydligt att man inte är tvingad att köra 3:e-parts utan kan välja det inbyggda istället när "trial" går ut. Tycker inte om när det förinstalleras massa crapware på t.ex. en laptop vilket lurar människor att köpa sådant de inte behöver. Då blir det nästan som datorn kommer förinstallerad med virus.

Permalänk
Medlem

"Till skillnad från tidigare kommer användaren heller inte kunna ignorera notifikationen, utan måste aktivt välja att förnya den nuvarande mjukvaran eller istället använda Windows Defender"

Ahh, underbart med fler pop-ups i detta malware OS som man inte kan få bort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Hmmm ett misstag, Microsoft kommer hitta en annan väg att kringgå konkurrenter till fördel för sin egen mjukvara.

Precis som med att sätta vilken som är standardwebbläsaren i Windows 10.

Jag har installerat många Win 10 senaste tiden och hälften av gångerna krånglar det just när man ska byta standardwebbläsare, sidan kommer upp blank i kontrollpanelen och man måste starta om Windows för att kunna göra det igen annars går det inte.

Detta är en så enkel funktion så den ska inte krångla heltenkelt. Garanterat en medveten "bugg" för jag vet att det tidigare varit problem i äldre versioner av Windows också, typ att det varit onödigt krångligt eller att det inte funkat när man gjort det.

Även vid uppdateringar passar Microsoft på att ändra standard webbläsare till EDGE vilket hänt flera gånger med windows 10.

Det går helt enkelt inte och lita på dem, om de fixar en grej som konkurrenterna klagar på så hittar de på något annat de kör ett tag och när dem kommer på dem igen så säger de hoppsan en "bug" och byter taktik igen.

Måste haft tur då jag inte upplevt något av det du beskrivit. Har haft Chrome som standardwebbläsare sen Win 10 släpptes

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

" eller istället använda Windows Defender."

Fy fan sån jävla skit... Jaja.. Hotar de med sådanna otäckheter kanske det får fler att se till att hålla sitt rediga antivirusskydd uppdaterat. Huvva! Jag ryser!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@rektor: Jag har farhågor om att Amerikanska staten(-erna) kan ha inflytande över Microsoft.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

@rektor: Jag har farhågor om att Amerikanska staten(-erna) kan ha inflytande över Microsoft.

NSA har iaf

Dessutom så har ryssarna redan fått all info om oss via Transportstyrelsen, så

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

NSA har iaf

Dessutom så har ryssarna redan fått all info om oss via Transportstyrelsen, så

Med tanke på att hela win10 är spionmjukvara så verkar NSA ha väldigt mycket att säga till om. Det jag inte fattar är varför inte EU och EU stater stämmer skiten ur MS för brott mot lagen. Det finns ingen chans att det är lagligt att spionera på användaren oberoende av vilket skit man slänger i sin EULA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Med tanke på att hela win10 är spionmjukvara så verkar NSA ha väldigt mycket att säga till om. Det jag inte fattar är varför inte EU och EU stater stämmer skiten ur MS för brott mot lagen. Det finns ingen chans att det är lagligt att spionera på användaren oberoende av vilket skit man slänger i sin EULA.

Troligen för det är svårt att bevisa utan källkoden iaf, och för att de är för stora troligen. Frankrike har ju redan protesterat mot det officiellt vad jag läste.

Jag tror, hoppas och nästan ber som icke troende att folk kommer till vettighet till slut och ifrågasätter vf MS håller på med, men jag är rädd för att för många bara sväljer skiten med hull och hår och tycker gratis är gott som någon fattig student.

Att det ska krävas av företag som Kaspersky att hota med domstol för att MS ska ändra sig är ju löjligt egentligen. Men MS har vi flera tillfällen visat att de kan ändra på nästan vf som helst, bara de får tillräckliga påtryckningar. Hörde Paint fick minsann vara kvar ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Troligen för det är svårt att bevisa utan källkoden iaf, och för att de är för stora troligen. Frankrike har ju redan protesterat mot det officiellt vad jag läste.

Jag tror, hoppas och nästan ber som icke troende att folk kommer till vettighet till slut och ifrågasätter vf MS håller på med, men jag är rädd för att för många bara sväljer skiten med hull och hår och tycker gratis är gott som någon fattig student.

Att det ska krävas av företag som Kaspersky att hota med domstol för att MS ska ändra sig är ju löjligt egentligen. Men MS har vi flera tillfällen visat att de kan ändra på nästan vf som helst, bara de får tillräckliga påtryckningar. Hörde Paint fick minsann vara kvar ett tag till

Inte för att jag förväntar mig att du har koll men det var aldrig sagt att paint skulle försvinna.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Inte för att jag förväntar mig att du har koll men det var aldrig sagt att paint skulle försvinna.

Jo, ursprungliga Paint skulle försvinna och integreras i Paint 3D i deras Windows Store.

https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/24/microsoft-...
https://www.cnbc.com/2017/07/25/microsoft-paint-not-dead.html
http://www.sweclockers.com/nyhet/24158-ta-det-lugnt-microsoft...

Dock vill många av oss ha kvar gamla kalkylatorn och gamla paint utanför Windows Store. Får se hur försämrad Windows Store versionen blir, men kalkylatorn miste alla omvandlings funktioner som var guld värda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo, ursprungliga Paint skulle försvinna och integreras i Paint 3D i deras Windows Store.

https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/24/microsoft-...
https://www.cnbc.com/2017/07/25/microsoft-paint-not-dead.html
http://www.sweclockers.com/nyhet/24158-ta-det-lugnt-microsoft...

Dock vill många av oss ha kvar gamla kalkylatorn och gamla paint utanför Windows Store. Får se hur försämrad Windows Store versionen blir, men kalkylatorn miste alla omvandlings funktioner som var guld värda.

Nej det var aldrig tal om att paint skulle försvinna utan bara sluta uppdateras. Bara för att andra har fel gör det inte ditt fel rätt.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4034825/features-tha...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Det är en viss skillnad i ett sluta uppdatera en produkt och helt eliminera den.
Såsom det var fallet med paint, är i alla fall så jag uppfattat det, dvs att gamla paint finns kvar jämsides med 3D paint.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Det är en viss skillnad i ett sluta uppdatera en produkt och helt eliminera den.
Såsom det var fallet med paint, är i alla fall så jag uppfattat det, dvs att gamla paint finns kvar jämsides med 3D paint.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det var aldrig sagt annat heller.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Och det var aldrig sagt annat heller.

Nej, men har sett flera som debatterat kring det tidigare
Är en del missförstånd hos vissa, finns ex mängder med frågor på Microsofts egna support sida med folk som frågat vadd som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nej det var aldrig tal om att paint skulle försvinna utan bara sluta uppdateras. Bara för att andra har fel gör det inte ditt fel rätt.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4034825/features-tha...

Skrivet av RVX:

Nej, men har sett flera som debatterat kring det tidigare
Är en del missförstånd hos vissa, finns ex mängder med frågor på Microsofts egna support sida med folk som frågat vadd som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej... jag har använt en tidsmaskin och @NoNamesWayne har en poäng. Den skulle sluta utvecklas och kanske tas bort i senaste släpp. Dock vill jag påpeka att man slutar inte utveckla mjukvara för att låta det vara kvar i evighet... så det är början till slutet när man sätter den på listan.

Här är ursprungliga listan från 26:e juli:
https://web.archive.org/web/20170726002851/https://support.mi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Okej... jag har använt en tidsmaskin och @NoNamesWayne har en poäng. Den skulle sluta utvecklas och kanske tas bort i senaste släpp. Dock vill jag påpeka att man slutar inte utveckla mjukvara för att låta det vara kvar i evighet... så det är början till slutet när man sätter den på listan.

Här är ursprungliga listan från 26:e juli:
https://web.archive.org/web/20170726002851/https://support.mi...

Ja det är helt klart sista resan som påbörjats.
Fast även om Microsoft sätter den i listan över produkter som ska avvecklas så kommer dom väl till slut komma med ett uttalande att dom förlänger supporten, för dom som verkligen inte kan överleva utan det

Jag blir då inte förvånad om det är precis ett sånt meddelande som kommer framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Troligen för det är svårt att bevisa utan källkoden iaf, och för att de är för stora troligen. Frankrike har ju redan protesterat mot det officiellt vad jag läste.

Jag tror, hoppas och nästan ber som icke troende att folk kommer till vettighet till slut och ifrågasätter vf MS håller på med, men jag är rädd för att för många bara sväljer skiten med hull och hår och tycker gratis är gott som någon fattig student.

Att det ska krävas av företag som Kaspersky att hota med domstol för att MS ska ändra sig är ju löjligt egentligen. Men MS har vi flera tillfällen visat att de kan ändra på nästan vf som helst, bara de får tillräckliga påtryckningar. Hörde Paint fick minsann vara kvar ett tag till

Behövs inte. MS själva säger att de spionerar skiten ur folk. Sedan vet vi att NSA sitter bakom MS och suger i sig allt. Tyvärr är både EU och våra kära politiker för vana vid att ***bort/mod*** så det tillämpar inte lagarna. Möjligen om någon lyckas ta det hela ti CJEU kan vi se någon ändring men även då kommer EU bara underteckna ännu ett avtal som låter US spionera på allt och alla i EU

Olämpligt språkbruk /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Behövs inte. MS själva säger att de spionerar skiten ur folk. Sedan vet vi att NSA sitter bakom MS och suger i sig allt. Tyvärr är både EU och våra kära politiker för vana vid att ***bort/mod*** så det tillämpar inte lagarna. Möjligen om någon lyckas ta det hela ti CJEU kan vi se någon ändring men även då kommer EU bara underteckna ännu ett avtal som låter US spionera på allt och alla i EU

Vi är alla terrorister... visste du inte det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Vi är alla terrorister... visste du inte det?

Det är nog så politiker och de rika som styr ser på resten av oss. Får som man måste övervaka väl så att de inte gör något dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

"Till skillnad från tidigare kommer användaren heller inte kunna ignorera notifikationen, utan måste aktivt välja att förnya den nuvarande mjukvaran eller istället använda Windows Defender"

Ahh, underbart med fler pop-ups i detta malware OS som man inte kan få bort...

Va? Är det inte jättebra att användaren är tvungen att köra ett AV som faktiskt uppdateras?

Alternativet är att många användare har en gammal 30dagars trial av norton som inte laddar ner uppdateringar alls, samt det inbygda inaktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Va? Är det inte jättebra att användaren är tvungen att köra ett AV som faktiskt uppdateras?

Alternativet är att många användare har en gammal 30dagars trial av norton som inte laddar ner uppdateringar alls, samt det inbygda inaktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Antar att du är för att tvinga vaccinsprutor också, trots biverkningar?
Jag har tvingats till detta och har nu allergier pga detta.

Och mängden skit man tvingas till i Windows 10 är inte lite heller redan...

Vi gnäller på Ryssland och Kina för att tvinga sina invånare till saker, men när hela väst-världens folk tvingas till saker så är det plötsligt bra? Har vi gått och blivit diktaturälskare i Sverige eller vf är det som pågår?

Nej... tvång är aldrig bra. Det är en sista utväg när man är inkompetent att lösa ett problem.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Va? Är det inte jättebra att användaren är tvungen att köra ett AV som faktiskt uppdateras?

Blir du glad av att bli överkörd av operativsystemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Blir du glad av att bli överkörd av operativsystemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Vem skulle vilja använda en A/V klient som inte längre uppdateras?

Det är bra om lägstanivån är att du har en klient som faktiskt laddar ner nya definitionsfiler, för då blir det mindre skräp i form av ddos på nätet.