Telia och okänd 4G-tjänst

Permalänk
Medlem

Telia och okänd 4G-tjänst

Haft problem med ADSL och när det väl kom igång så funkar det ibland men fullt med döda paket och timeouts.

Ringde till Telia och sa upp, påpekade att jag varit kund i 8+ år och frågade vad för alternativ de hade med mobil lösning. "Vi kan erbjuda mobilt bredband 300GB per månad om du stannar kvar hos oss, det är 200GB mer än vårt vanliga paket."

Beställde det och fick sms att modem osv fanns på postuthämtningsställe. Loggade in under "Mitt Telia" och ser att det står "100GB" så jag ringer upp Telia för att påpeka att det var inte det jag beställt och fick erbjudande på.

Hon i kundtjänst ber att få några minuter att kolla upp. Efter 5 minuters väntan klickar hon tillbaka och säger att "Jag kan tyvärr inte se att vi har denna tjänsten hos oss och när jag försöker få tag på säljaren går han inte att få tag på."

Så nu sitter jag helt utan internet med en tjänst som jag inte hämtat ut ifall att det blivit strul..

Vad har jag för möjligheter här? Muntlig överenskommelse? Hänvisa till deras inspelning av samtalet? Kan de neka mig nu efter beställning och när de skickat modem osv?

På beställningen står det inte specifikation över vad som ingår i beställningen (står inte 100GB eller 300GB).

Tack på förhand.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix: De har väl -- som du påpekar -- inspelningar av detta? Borde inte vara några problem! Låt bli att betala och stå på dig tills du antingen får det ni kommit överens om eller de tar tillbaka köpet.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Electrix: De har väl -- som du påpekar -- inspelningar av detta? Borde inte vara några problem! Låt bli att betala och stå på dig tills du antingen får det ni kommit överens om eller de tar tillbaka köpet.

Tjänsten jag fick erbjudande på var en riktigt bra tjänst och jag ringde runt bland andra operatörer och ingen kan erbjuda samma tjänst i typ samma prisområde så jag vill gärna som sagt veta om man kan kräva att få det man beställt? Har avtal ingåtts när man lagt beställning som de inte kan backa ur t.ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

@Electrix: Vågar tyvärr inte svara på det. Vill Telia inte ge dig den här tjänsten kan de säkert hävda att säljaren var felinformerad och/eller inte var behörig att erbjuda det han eller hon gjorde.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt för dig att kräva det de sagt att du skulle få. Jag vet inte om de kan dra tillbaka erbjudandet eftersom det ändå känns som ett rimligt erbjudande. Dvs det var inte uppenbart felaktigt. Men om de vill fuska kan de ju bara låtsas som att inspelningen inte finns och då är det ord mot ord. Dock tror jag inte Telia vill att kunder sprider information om att de inte håller vad de lovar osv. Det lär inte kosta dem mycket att ge dig det som avtalats.

Men var står ni nu då? Ska du eller Telia höra av sig? De måste väl kunna få tag på säljaren och återkomma till dig?

Permalänk
Avstängd

Om säljaren inte går att få tag i, ( Slutat , fått sparken ) etc så är den svart säljare.
Han kan ju inte sälja något som inte finns i bolagets räkning. Så, en inspelning skall finnas där det är uppenbart att säljaren sagt att du ska få 300 mb/s och om dom ej har någon sådan tjänst så är avtalet ogiltigt och du skall ej betala ett öre.
Finns det inte någon inspelning så tordes ju även det vara ogiltigt, och du skall ej betala ett öre.

Skrivet av Electrix:

Tjänsten jag fick erbjudande på var en riktigt bra tjänst och jag ringde runt bland andra operatörer och ingen kan erbjuda samma tjänst i typ samma prisområde så jag vill gärna som sagt veta om man kan kräva att få det man beställt? Har avtal ingåtts när man lagt beställning som de inte kan backa ur t.ex?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Det är nog svårt för dig att kräva det de sagt att du skulle få. Jag vet inte om de kan dra tillbaka erbjudandet eftersom det ändå känns som ett rimligt erbjudande. Dvs det var inte uppenbart felaktigt. Men om de vill fuska kan de ju bara låtsas som att inspelningen inte finns och då är det ord mot ord. Dock tror jag inte Telia vill att kunder sprider information om att de inte håller vad de lovar osv. Det lär inte kosta dem mycket att ge dig det som avtalats.

Men var står ni nu då? Ska du eller Telia höra av sig? De måste väl kunna få tag på säljaren och återkomma till dig?

Googlar man på "Telia 300GB" så kommer flertalet trådar upp t.ex;
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1451498-telia-dodar-min...
https://www.flashback.org/p57541243

Så tjänsten finns och var existerande så sent som i julas.

Där vi står nu är väl att de skulle försöka få tag på säljaren och återkomma, precis som du säger.

Övrig tanke;
Med tanke på att han jag la beställningen med jobbade på uppsägningsavdelningen så har de inte den inspelningen så har de med andra ord inte min uppsägning inspelad heller. Så de skjuter sig själva i foten isåfall, då min installation är borttagen baserat på detta.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Rekordmedlem

Ta kontakt med Telekområdgivarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ring och kolla med Telia. Tanken är ju att du ska vara kund hos dem. Om de inte kan leverera det de lovat borde de kunna ge dig något provisoriskt under tiden. Eventuellt kan du ju bara hämta ut det du fått och använda det och sen får de fylla på mer data eller nåt. Men det bör du prata med dem om innan du gör för mycket själv om du vill vara på säkra sidan.

Egentligen är det ju bara på ren "tur" att du loggade in och kollade trafikmängd innan du hämtade paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Ring och kolla med Telia. Tanken är ju att du ska vara kund hos dem. Om de inte kan leverera det de lovat borde de kunna ge dig något provisoriskt under tiden. Eventuellt kan du ju bara hämta ut det du fått och använda det och sen får de fylla på mer data eller nåt. Men det bör du prata med dem om innan du gör för mycket själv om du vill vara på säkra sidan.

Egentligen är det ju bara på ren "tur" att du loggade in och kollade trafikmängd innan du hämtade paketet.

Ja jag ville dubbelkolla så allt var korrekt på beställningen innan jag hämtade ut det, men långt ifrån alla som gör..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Då det _kan_ spelas in så räknas det som internt arbetsmaterial och är inget som de skulle ge ut eller behöver ge ut. Men stå på dig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Om de inte kan påvisa att du beställt erbjudandet med 300GB så borde de rimligtvis inte kunna påvisa någon beställning alls. Då är det bara ren bullshit. Om de drar tillbaka erbjudandet så ska du hävda din ångerrätt!

Jag råkade ut för något liknande med Comviq för flera år sen, där deras "support" menade att jag inte hade rätt att ångra mitt köp.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ring upp dem igen, och förklara läget. Se till att de fixar så att den ansvarige säljaren tar kontakt med dig, via mejl eller telefon. Se också till att de öppnar ett ärende på saken.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Liknande saker verkar vara standard hos Telia - att säljare bara lovar en massa men inte levererar (även kallat lura)?
Min far berättade i helgen att när de fick fiber indraget för några månader så uppmärksammade han att säljaren hade lagt in en post om fast telefon för 60kr/mån. Farsan påpekade att det vill han inte ha, då han inte ens äger en fast telefon. Detta var inga problem enligt säljaren och han lovade plocka bort detta. Nu, tre-fyra månader senare kom en faktura för fast telefoni samt faktureringsavgift för denna period. Han betalade och ringde sedan Telia och nu är det lite småtjafs fram och tillbaka där... suck.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Liknande saker verkar vara standard hos Telia - att säljare bara lovar en massa men inte levererar (även kallat lura)?
Min far berättade i helgen att när de fick fiber indraget för några månader så uppmärksammade han att säljaren hade lagt in en post om fast telefon för 60kr/mån. Farsan påpekade att det vill han inte ha, då han inte ens äger en fast telefon. Detta var inga problem enligt säljaren och han lovade plocka bort detta. Nu, tre-fyra månader senare kom en faktura för fast telefoni samt faktureringsavgift för denna period. Han betalade och ringde sedan Telia och nu är det lite småtjafs fram och tillbaka där... suck.

Inget unikt för telia, samtliga operatörer eller snarare säljare kör med fula metoder, Operatörerna har själv inte många säljare, utan är utlagt på tredje part, dessa har provisioner på det de säljer så de tar alla luriga trix och rent ljug för att få in så mycket provision de kan, och hoppas på att kunden inte upptäcker det hela i första taget.
Detta gäller även när man köper i fysiska butiker, det lovas runt och hålles tunt..

TS utnyttja ångerrätten innan det blir ännu trassligare att ta sig ur detta om du inte vill ha det som ingår enligt papper idag, för att sen kolla vidare isatället

Visserligen ska du ju ha vad som är överenskommet, men då det verkar vara enbart muntligt, kan det lätt bli en härva av det hela utan att du får nån rätsida på månader med massor av timmar som går åt i telefonköer osv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Själv jobbat på telia kundtjänst och finns det ingen notering på ditt pnr om den dealen är det 0% chans att du får något annat än "ordinarie" erbjudande. Hade stora problem med säljare som lovat grejer som inte finns.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Japp där kom det - "Vi kan tyvärr inte erbjuda dig detta"

Fastän att de sålt det till mig. Är så sjukt förbannad på Telia just nu..

Det skulle ringa någon till mig senare och prata med mig om att avsluta det felaktiga abonnemanget (som jag inte ens beställt)..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad i enlighet med §4 i forumreglerna*

Observera att vi ej tillåter bumpning/meninglösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.
/moderator

Skrivet av Electrix:

Ingen mer som kan komma med andra tips på hur man hanterar läget? :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tja jag hoppas att en uppdatering inte anses vara meningslöst..

Ringde idag till Telia Uppsägningsavdelning för att säga upp det felaktiga abonnemanget jag fått..

"Ja men vi har ett sånt abonnemang men det är bara vi på uppsägning som har tillgång till det, det fixar vi med en gång!"

Loggade in samtidigt och såg att det hade justerats till 300GB och "förnyelse om 20 dagar: 300GB".

Bad även om en skriftlig bekräftelse på exakt vad mitt abonnemang består av och fick det på mailen 5 min senare.

Så.. Tips till folk i framtiden: Kundtjänst har NOLL koll eller info om vad Uppsägningsavdelning kan ge för deals. T.o.m säljare har inte dessa deals. Har ni abonnemang idag och ingen bindningstid och vill få en bra deal så är det uppsägning som man får bäst paket via.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Liknande saker verkar vara standard hos Telia - att säljare bara lovar en massa men inte levererar (även kallat lura)?
Min far berättade i helgen att när de fick fiber indraget för några månader så uppmärksammade han att säljaren hade lagt in en post om fast telefon för 60kr/mån. Farsan påpekade att det vill han inte ha, då han inte ens äger en fast telefon. Detta var inga problem enligt säljaren och han lovade plocka bort detta. Nu, tre-fyra månader senare kom en faktura för fast telefoni samt faktureringsavgift för denna period. Han betalade och ringde sedan Telia och nu är det lite småtjafs fram och tillbaka där... suck.

Bredbandstelefon kostar antingen 40 eller 80 kr på Telia.

Fast telefon har kostat 165 kr men nu höjts till 205 kr.

Så de med 60 kr är bara bullshit för att du vill smutskasta Telia.

Permalänk
Medlem

@Electrix:
Så alla bra abonnemang får man genom att säga upp sitt abonnemang och hoppas att de har något bättre på uppsägning?
Jag blir lite trött när jag tittar efter en trevlig tjänst och så kan någon tjomme få det helt ovetandes genom att säga upp de denne har och när jag kommer och frågar så står de helt ovetande om att de precis sålt den tjänst jag skulle vara ute efter och köpa.
Nu är inte jag ute efter 4G abonemang men det kan ju vara vad som helst. Kanske ska köpa fiber 10/10 en månad hos telia och säga upp det för att se om de har en hemlig tjänst gömd hos uppsägning.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

@Electrix:
Så alla bra abonnemang får man genom att säga upp sitt abonnemang och hoppas att de har något bättre på uppsägning?
Jag blir lite trött när jag tittar efter en trevlig tjänst och så kan någon tjomme få det helt ovetandes genom att säga upp de denne har och när jag kommer och frågar så står de helt ovetande om att de precis sålt den tjänst jag skulle vara ute efter och köpa.
Nu är inte jag ute efter 4G abonemang men det kan ju vara vad som helst. Kanske ska köpa fiber 10/10 en månad hos telia och säga upp det för att se om de har en hemlig tjänst gömd hos uppsägning.

När det gäller Telia mobilt bredband - Ja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Så är det sjukt ofta. När jag jobbade på kundtjänst (b.la uppsägningsavdelningen) så var det standard att kunder ringde in för att få bättre deal genom att "säga upp". Om dom gjorde det för ofta och var struliga i övrigt (dålig kund) så kunde man trolla lite och bara säga att det var synd att dom ville säga upp och avsluta deras tjänst utan att ge ett erbjudande... Men i allmänhet så är det bara så att man ringer in när avtalet går ut och säger att man vill avsluta och vips så får man 50% rabatt. Var t.om så att säljare sa till kunden att "säga upp", kopplade kunden till en kompis på uppsägningsavdelningen som gav ett erbjudande. Sedan sa säljaren att kunden skulle ringa in igen till honom så kompletterade han uppsägningserbjudandet. På så sätt kunde säljare bygga egna erbjudanden för att matcha konkurrenters kampanjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av direktiv:

Bredbandstelefon kostar antingen 40 eller 80 kr på Telia.

Fast telefon har kostat 165 kr men nu höjts till 205 kr.

Så de med 60 kr är bara bullshit för att du vill smutskasta Telia.

Som nämnt är det min fars abonnemang och jag kanske minns siffran fel. Men faktum kvarstår att de fortsätter ta betalt för något min far kom överens med säljaren att han inte ville ha - vilket inte skulle vara ett problem enligt säljaren. Nu fanns posten fortfarande där på senaste räkningen han fick, detta trots att kundservice sagt de skulle ta bort det.
Handlar inte om smutskastning, utan de tycks inte kunna sköta sina rutiner och/eller ha koll på vad de kommer överens med sina kunder om.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Skrivet av infigo:

@Electrix:
Så alla bra abonnemang får man genom att säga upp sitt abonnemang och hoppas att de har något bättre på uppsägning?
Jag blir lite trött när jag tittar efter en trevlig tjänst och så kan någon tjomme få det helt ovetandes genom att säga upp de denne har och när jag kommer och frågar så står de helt ovetande om att de precis sålt den tjänst jag skulle vara ute efter och köpa.
Nu är inte jag ute efter 4G abonemang men det kan ju vara vad som helst. Kanske ska köpa fiber 10/10 en månad hos telia och säga upp det för att se om de har en hemlig tjänst gömd hos uppsägning.

När jag sa upp mitt 100/100 fiber så försökte dom med allt mellan himmel och jord för att få mig kvar. Men jag hänvisade bara till att dom lagrade person data och tvär vägrade. Dvs dom gav mig riktigt bra erbjudanden på högre hastigheter.

Visa signatur