Datorbox är handgjord dator i litet format

Trädvy Permalänk
Cylon
Registrerad
Dec 1999

Datorbox är handgjord dator i litet format

Proffsmoddaren Love Hultén lanserar nu sin senaste skapelse Datorbox, en handgjord dator i krympt format som endast tillverkas i 50 exemplar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

i5 och 128 GB SSD för 20k som hittat!

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Marmorpanel, det var något nytt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jul 2009

Kul ide men priset avskräckte iallafall mig.

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Maj 2007

Riktigt snygga! Gillar utseendet skarpt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009

Skitsnygga och tycker priserna känns fullt rimliga för vad det är. Det är premium, handgjort kostar. Personligen får jag dock inte in tillräckligt på lönekontot för att köpa handgjorda grejer

Häcken:i7-2600K@4300~Asus P8P67Pro~Corsair-H80 | 8 GB DDR3 Corsair Vengeance PC1600 |Asus GTX-770 2GB | 2SSD+1HDD | Fractal Design R2 (skramlig) | HP LP2475w | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

Priset må vara högt, men designen är i världsklass.

Skickades från m.sweclockers.com

HTPC: BitFenix Phenom Micro, MSI B150M, i3-6100, Red 3TB, 16GB DDR4 2133MHz, Corsair RM750x Laptop: ASUS U38N Mobil: honor 8 Dyslektiker: JA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av DeadMeat1234:

Skitsnygga och tycker priserna känns fullt rimliga för vad det är. Det är premium, handgjort kostar. Personligen får jag dock inte in tillräckligt på lönekontot för att köpa handgjorda grejer

Du kan få köpa mitt pappersflygplan för en femhundring. Tveka inte, utan bli ägare av något handgjort redan idag!

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Nov 2009

Riktigt snygga och kraftfulla!
Hög WAF samtidigt som den tilltalar spec-nördar:)
Du kommer nog att sälja en och annan.
Grattis!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Betalar flera för handgjort här? Finns det alltså en marknad för sådana priser om det är snyggt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av shabik:

Betalar flera för handgjort här? Finns det alltså en marknad för sådana priser om det är snyggt?

Femtio enheter är inte svårt att sälja, åtminstone inte så länge man är villig att skicka den till utlandet.

Fantastiskt fina saker. Hade jag pengar i överflöd skulle jag definitivt köpa en. (Troligen den blå varianten dock. Mums.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2012

Den va ju snygg o så, men prislappen är lite väl Overkill.. kan ju bygga en egen liknande för mindre än halva priset.. (Prisjakt länkarna innehåller liknande produkter)

i5 modell: ca. 8 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434918
Och
i7 modell: ca. 11 500kr
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3434921

Så om priset istället varit typ 12 000kr för i5an och 15 000kr för i7an så hade det ändå varit värt pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svea Rike
Registrerad
Jan 2017

Hoppas ingen lägger 20 lax på det där. Förvisso riktigt snyggt, men kom igen. 20,000?!

Min första tanke var att det passade i "Det här med blocket" tråden.

Använd "@Klanders" när du pratar med mig, eller citera, annars är risken överhängande att jag missar ditt meddelande bland alla trådar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av simon24simme:

Den va ju snygg o så, men prislappen är lite väl Overkill.. kan ju bygga en egen liknande för mindre än halva priset.. (Prisjakt länkarna innehåller liknande produkter)

Och

Så om priset istället varit typ 12 000kr för i5an och 15 000kr för i7an så hade det ändå varit värt pengarna.

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms. Troligtvis får han inte ut mer än kanske 4000 per när alla material och verktyg är betalade.

Speldatorn: i7-6700 | GTX 1070 | ASUS H110M-A |2400 mhz 16GB RAM | 500 gb hd, 250 ssd |Sound blaster ZxR |Windows 10 | be quiet! Pure Power L8 630W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av seraj5:

Marmorpanel, det var något nytt!

Du menar pärlemor?

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av simon24simme:

Och

Skrivet av matnojje:

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms.
[/size]

Tänkte precis skriva exakt vad @matnojje framförde så bra. Dessutom saknar dina kundvagnar (minst) 8GB DDR4-minne.

Dessutom är det inget hafsbygge och den som hållit på med finsnickeri vet hur fort tid och pengar försvinner ned i projektet om man vill ha något fint i slutet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av JaZid:

Tänkte precis skriva exakt vad @matnojje framförde så bra. Dessutom saknar dina kundvagnar (minst) 8GB DDR4-minne.

Dessutom är det inget hafsbygge och den som hållit på med finsnickeri vet hur fort tid och pengar försvinner ned i projektet om man vill ha något fint i slutet.

Ah såklart, däremot så är priserna redan listade enligt moms, så där spelar det ingen roll. Har man eget företag så köper man ju in hårdvaran skattefritt men betalar den för det som säljs.

Angående minnena så är det en miss från mitt håll, måste råkat ta bort dem från listorna. Men lägg till 700kr på i5an och 1400kr på i7an så bör mina siffror stämma.

Jag är för hela grejen i sig, och jag tycker det är sjukt kul att han gör såhär och förtjänar varenda krona han kan få. Detta är kreativitet på hög nivå. Inser nu att jag kanske lät lite negativ i mitt inlägg, syftet va dock enbart att visa att hårdvaran i datorn är värd nästan hälften av priset. Och ja, jag vet att det tar massor av tid och kostar en hel del med allt smått runt omkring, men om man ser det från en "normal konsuments" perspektiv så hade man surfat in på komplett och köpt två datorer för samma pris, eller ett riktigt monster.

Nu är detta kanske inte riktigt inriktat mot "normala konsumenter", speciellt också för att han enbart säljer 50st, vilket jag tror han kommer lyckas med, även för det priset. Men jag skulle förmodligen inte köpt den, förrän prislappen hade minskat något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av matnojje:

Om han säljer datorn vitt i ett eget företag så försvinner lite mer än hälften vinsten i skatt och moms. Troligtvis får han inte ut mer än kanske 4000 per när alla material och verktyg är betalade.

Han säljer vitt vad jag förstår. Han har andra enheter till salu också.

http://www.lovehulten.com/b-u-y.html

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Intressant att statistik visar 23 DB idle 35 belastning

Jag undrar verkligen hur det var gjort för att få in allt detta i en så liten låda. Har man mindre fläktar brukar de krävas att köra på högre varvtal för att kyla till samma effekt = mer oljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av biorrith:

Han säljer vitt vad jag förstår. Han har andra enheter till salu också.

http://www.lovehulten.com/b-u-y.html

Sjukt snygga saker.
Hade jag haft pengar till arkad kabinetten så hade jag köpt den idag.

Speldatorn: i7-6700 | GTX 1070 | ASUS H110M-A |2400 mhz 16GB RAM | 500 gb hd, 250 ssd |Sound blaster ZxR |Windows 10 | be quiet! Pure Power L8 630W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Storgöteborg
Registrerad
Jul 2005

Love har en riktigt skön stil på sin design. Kanske lite väl retro för min personliga smak, men formspråket är ju som hämtat från tidiga 60-talets möbelkataloger. Blandning mellan hantverk, konstform och nörderi på hög nivå. Hoppas verkligen det betalar sig för världen vore fruktansvärt tråkig om alla satte ihop samma hårdvara i Define-chassin.

Better yet, jag hoppas det inspirerar fler till att göra liknande galna projekt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Är väl trevligt för de 50 lyckliga vinnarna, men detta är på tok för litet för att vara en nyhet. Det är ingenting. Han får väl marknadsföra sig själv? 50 st. whoop de dah.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2001

Himla kul att det finns specialbyggen. 20 lök är prisvärt, speciellt för företag. Tänk dig ett kontor med 50 sådana burkar. Det här är givetvis inte Max prestanda / kr-vinnare, men jag tror också att vi är i en tid där man inte uppskattar handgjorda grejer i liten skala.

FD Define R3 Vit | Asus P8P67 EVO | i5 2500K @ 4,5GHz | Corsair 16GB 9-9-9-24 4x4GB Vengeance | CM Hyper 212+ | Zalman HP850 | Asus GTX 580 DC2 1,5GB | Samsung 830 256GB | Belinea 2485 S1W & LG L2010T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jul 2001

Usch, färgärna är ju riktigt gräsliga.

i5 4670k (@4.2), Scythe Mugen 2 (600rpm), 24GB 1600Mhz, Asus Z87-Z, 7TB WD Green + 752GB SSD, MSI rx480 8GB, Soundblaster Z, Asus MG279Q 27" 1440p 144Hz, Antec p180 (2x500rpm), Corsair rm650i, Roccat Kone Pure..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010

Jag tycker det är kul att någon gör något kreativt.

Sen kanske det inte är för mig.
För mig hade det varit mer värt att köpa motsvarande prestanda för mindre pengar eller mer prestanda för motsvarande pengar (eller något mellanting) med standard chassi istället.

Skrivet av HolyFather:

Är väl trevligt för de 50 lyckliga vinnarna, men detta är på tok för litet för att vara en nyhet. Det är ingenting. Han får väl marknadsföra sig själv? 50 st. whoop de dah.

quizz_kid är medlem på SweClockers.
Har gjort ett antal gallerier innan, vilket du även kan läsa dig till i nyheten.
Har även gjort några Byggloggar, bl.a. denna
Bygglogg - The Shrine

Är väl kul om det går bra för medlemmar på forat?
Sen är det klart att det inte går att göra nyheter om vad alla forummedlemmar hittar på.
Men detta är ändå datorrelaterat och sticker ut lite från mängden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2003

För de som har synpunkter på priserna och tycker att det är väldigt dyrt så tycker jag att de borde testa att göra en likadan dator själv.
Köp material och sedan ta tid, ta 100kr i timmen till att börja med. Lägg sedan ner tid på att planera allting och bygga det och återkom.
Om ni lyckas bygga en dator som Love så kan ni väl ge lite tips på hur Love skulle kunna göra för att spara in tid och gå ner lite i pris!

OSX 10.7.2, GA-X58A-UD3R rev. 1.0, Intel 980X, Corsair Obsidian 800D, Corsair H100, Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz DDR3, Corsair 750TX, ASUS HD6870, Corsair Force GT + Mekanisk disk = ca 4 TB
2x24" skärm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östra Götaland
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av shabik:

Varför betalar folk fantasi summor för Apple?

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Dragone:

Varför betalar folk fantasi summor för Apple?

Jag ifrågasätter inte alls, jag bara undrar om det är så! Alltså om det finns någon marknad för det här. Jag är väl egentligen ingen typisk sweclocker då min uppfattning är att det är väldigt mycket future, alien och typ plexiglas med olika diodrar här i forumet medans jag beundrar folks kunskap om prestanda däremot mer än design men det gör mig glad att folk EVENTUELLT skulle intressera av att betala ett överpris för design. ***bort/moderator***

Jag vore superglad om detta projektet blev sålt, det skulle öppna upp dörrarna för människor att eventuellt göra sina egna moddar och sälja dom med vinst. Att köpa valnöt, hyra CNCare osv kostar pengar och om någon skulle betala extra för det skulle jag också lägga tid på att göra min egna modell, jag bara antog att det antingen måste vara diodrar eller superretro för att det skulle funka och det max skulle få kosta några hundra extra men detta ger hopp!

§1.5 /screamin-daemon, moderator
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västkusten
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av shabik:

Jag ifrågasätter inte alls, jag bara undrar om det är så! Alltså om det finns någon marknad för det här.

Om du kollar Köpsidan så ser du att han har gjort andra projekt också.
Nu är det inte riktigt samma sak... men "PIXEL VISION" står det att den är slutsåld. Så då har han lyckas sälja ett antal sådana åtminstone.