Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Små 10GbE switchar?

Har växt ut min 1Gbit switch nu så behöver investera i en 10GbE switch, har dock inte plats för en 19" formfaktor, har max plats för halvbredd, vilket är det bästa alternativet på marknaden? Behöver max 8 10GbE portar & kan vara helt unmanaged.

Har kollat på Netgear M4300-8X8F men lite väl överdrivet många portar, verkar inte krylla av alternativ på marknaden, hade helst viljat ha något liknande Netgear:s Click serie men dom verkar inte finnas med 10GbE, än.

Så japp, vilka alternativ finns, bonus om det finns något relativt tyst alternativ då den kommer köras i kontorsmijö (ljudnivån är dock inte högt på prioritetslistan, endast bonus)

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

Kolla om Ubiquiti har något alternativt. De släppte en 8p router för 10gbit nyligen. Så de bör ju ha någon switch för det också.

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009

hur många 10GbE är minimum? Asus xg-u2008 har släppts nyligen, men den har bara 2st 10Gbe och 8st 10Gbe

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av petabyte.se:

hur många 10GbE är minimum? Asus xg-u2008 har släppts nyligen, men den har bara 2st 10Gbe och 8st 10Gbe

Blev det lite tokigt där eller vad menar du?

"Det är alltid enklare att säga att man mår bra, än att förklara varför man har ett inre helvete"
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av fragwolf:

Kolla om Ubiquiti har något alternativt. De släppte en 8p router för 10gbit nyligen. Så de bör ju ha någon switch för det också.

Hittar en 19" 10GbE switch hos dom men tyvärr ingen mindre version, vore smidigt med en switch i liknande storlek som deras EdgeRouter X men det dröjer nog ett tag

Skrivet av petabyte.se:

Japp, har sneglat på den ett tag, snygg, liten, smidig, tyst men tyvärr är 2 portar för lite, behöver 4 lediga portar, 5:e spelar ingen roll om den är 10GbE eller 1GbE då den ändå bara är uppkopplad till en 1GbE router, men vore ju bra med 8 10GbE portar så man har lite att växa i också.

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Dec 2002

@JesperA:
Finns antagligen en orsak till att det är 19" rackmonteringsprylar Det kräver nog plats. Samt de som skaffar 10gbit switchar har antagligen rack nog inte många hemmafixare med den typ av behov. Som alternativ skulle inte linkagg funka för dig?

[size="1"]*signatur raderad*, referrallänkar behöver vi inte gömma i signaturer (§8 marknadsföring)[/size] Till MOD: Ditt smartskafft, man gömmer inte något som är helt synligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2014

Du skriver inte om det ska vara koppar eller fiber (eller så missade jag det).

Dell har en halvbredd 12 x 10 Gbit fiber som heter X4012 (fler portar än vad du vill ha...):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203753

Annars vet jag inte om Mikrotik har några små 10Gbit, värt at kolla kanske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
plats
Registrerad
Maj 2006

Finns bara en billig tillverkare ,Mikrotik, för 2x 10gbe

Skickades från m.sweclockers.com

Nätverksnörd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Den tidigare nämda Dellen verkar vara den minsta:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s328405383&o=eg_1428&r...

Klient: Intel I7 3820 | ASUS P9X79 Pro | 64GB 1600MHz | Corsair HX 850W | Gigabyte 980 | HAF 922 | Corsair Force 120G | Seagate XT 2TB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jan 2009

@Litenskit: Skyller på solsting menade 2st 10Gbe och 8st 1Gbe

Pentium E5200, 4x2048MB DDR2 667mhz, ATI RADEON HD4670 512MB.
AMD 4850E, 4x2048 DDR2 667Mhz. ATI RADEON HD3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Frölunda
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Xaurus:

Du skriver inte om det ska vara koppar eller fiber (eller så missade jag det).

Dell har en halvbredd 12 x 10 Gbit fiber som heter X4012 (fler portar än vad du vill ha...):
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3203753

Annars vet jag inte om Mikrotik har några små 10Gbit, värt at kolla kanske.

Har en X4012, funkar fint med layer 2 och även statisk layer 3 routing. SFP+ portar är ju flexibelt för både koppar och fiber. Köpt hyfsat billiga koppar DAC kablar på Ebay.
Dock är den definitivt inte tyst trots att jag dels bytt dom två bakre fläktarna mot Sunon maglev med lite lägre varvtal, samt byggt ett "plexitak" med en 60mm fläkt som blåser ner på switch chippet. Jag sitter mindre än en meter ifrån den, men jag måste nog hitta något sätt att flytta den längre bort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2001

Jag vet inte om jag skulle rekommendera dessa enbart pga. priset, men jag kör en Cisco Catalyst 9500-12Q samt Cisco Catalyst 9500-24Q och är supernöjd med dessa. Personligen hade jag turen att få låna dessa av jobbet för att labba hemma.

Netgear M4300-8X8F är otrolig i sin formfaktor men också där är prislappen därefter!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Med tanke på att gränssnitt snabbare än 1Gb sakta men säkert börjar hitta ut på konsumentmarknaden så borde urvalet förbättras framöver. Själv är jag sugen att byta men ligger lite lågt med detta för stunden. Största behovet är mellan min huvuddator och FreeNAS och där borde en kabel emellan räcka bra nog egentligen.

6700K, 32GB RAM, 2,25TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, XB271HU + U2713HM + ZR24w + Rift
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

"Why do you have a diary?" -Michael Scott
"To keep secrets from my computer." -Dwight Schrute

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Netgear här verkar hyffsat lite http://mullet.se/category.html?category_id=15134

Edit: Äsch, ser nu att den verkar passa i rack. Dell switchen postad tidigare i tråden ser ju ganska minimal ut.

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-6700k@4.7GHz | GPU: Palit Super JetStream 1080 | MB: Asus Maximum Hero Alpha VIII | NVMe: 2x 2.5" U.2 PCIe 800GB Intel 750 (Raid0) | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT X360 | SCREENs: 1x42" 3x27" 1x22" | HEADPHONES: Logitech G933 | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8 | KEYBOARD: Logitech G710+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

10 GbE utrustning mot konsumentmarknaden har tyvärr inte utvecklats alls, mest på grund av obefintlig efterfrågan och/eller pris.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av JesperA:

Har växt ut min 1Gbit switch nu så behöver investera i en 10GbE switch, har dock inte plats för en 19" formfaktor, har max plats för halvbredd, vilket är det bästa alternativet på marknaden? Behöver max 8 10GbE portar & kan vara helt unmanaged.

Har kollat på Netgear M4300-8X8F men lite väl överdrivet många portar, verkar inte krylla av alternativ på marknaden, hade helst viljat ha något liknande Netgear:s Click serie men dom verkar inte finnas med 10GbE, än.

Så japp, vilka alternativ finns, bonus om det finns något relativt tyst alternativ då den kommer köras i kontorsmijö (ljudnivån är dock inte högt på prioritetslistan, endast bonus)

Får man bara fråga 2 frågor.

Vad är det som gjort att du "växt ur" gigabit miljö?

Om du nu ska ha den i kontorsmiljö, hur kommer det sig att 19" formfaktor inte lirar?. Du kan dra Cat6 100m.
Rimligtvis borde du kunna hitta plats för 19" bredd inom 100m av din router?

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Feb 2010

Har själv funderat länge på att bygga ut och har tittat på alla möjliga modeller.

Det finns en modell från Buffalo http://www.buffalo-technology.com/en/products/networking/switches/bs-xpseries/bs-xp2008-eu.html

Går att köpa för drygt 5000kr man letar lite noggrant, finns även på Proshop https://www.proshop.se/Switch/Buffalo-BS-XP-Series/2574061

Då Buffalo inte direkt kända för någon superkvalité samt att funktioner som VLAN och länkaggregering har till kommit med firmware uppdatering så ringer det ett par varningsklockor.

Det är säkerligen rätt högljudd med tanke på hur många fläktar en riktig 10GBe switch har och hur dom låter. Men den är åtminstone billig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Tråden börjar spåra ur lite. Jag säger som föregående talare. E i GbE står för Ethernet, och det säger inget om vilket fysiskt medium som används. Det kan vara koppar, fiber, osv. Netgear skriver tydligt ut vad de menar. (Det finns även flera varianter av "koppar"-baserad 10GbE, t.ex. DAC (Direct Attached Copper) via SFP+ eller 10GBASE-CX4.)

Exempel från XS708E:
10-Gigabit copper ports: 8 x 10GBASE-T Copper (RJ45)

Det är än så länge en väldigt liten marknad för 10 Gigabit Ethernet, och relativt dyrt för hemanvändare. Jag följer tråden med intresse då jag också är intresserad av en relativt tyst och inte alltför stor 10 GbE-switch på ca 8 portar (kanske uppåt 16 går bra), och helst med både 10GBASE-T samt SFP+ (optiskt/DAC).

Speldator: Core i5 750 2.67 GHz @ 3.5 GHz (4 GHz Turbo), 16 GB DDR3, ASUS Strix GTX 970, Win10
Server: Xeon E3-1226v3 3.3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av kai:

Det är än så länge en väldigt liten marknad för 10 Gigabit Ethernet, och relativt dyrt för hemanvändare.

Troligtvis för att ingen gjort det till standard på vanliga moderkort, borde hänt för länge sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Alpha77:

Troligtvis för att ingen gjort det till standard på vanliga moderkort, borde hänt för länge sedan.

Kommer, om si sådär tio år. Folk i allmänhet tycker 1 Gbps är snabbt nog, och moderkortstillverkare, konsumentnätverksutrustningstillverkare (lol, långt ord) m.fl. kommer inte lägga pengarna på att utveckla 10 Gbps produkter när det inte finns en marknad för det än.

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad (ordklyveri/tjafs)*
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Jag vill bara flagga för problem med Micro-bursting på billiga 10GE switchar. De brukar snåla
på buffrar för att hålla priset nere vilket innebär att man får konstiga problem om man krämar på
ordentligt.

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |