Kan jag använda CPUns grafikkrets & gtx1070 samtidigt?

Permalänk
Medlem

Kan jag använda CPUns grafikkrets & gtx1070 samtidigt?

Kan man använda CPUns grafikkrets & moderkortets HDMI-uttag kopplat till TV samtidigt som jag har 2 skärmar kopplade grafikkortet (gtx1070 8gb). Eller blir det krångel då vid spel etc.?

Går det HDMI-uttaget på processorns (I5 4670k)grafikkrets eller går den på det inkopplade grafikkortet.

Har det kopplat så nu & det funkar bra, men har inte något grafiktungt spel installerat ännu så jag kan inte testa för tillfället.

Någon som vet?

Permalänk
Rekordmedlem

Nvidia har åtminstone tidigare haft mjukvaruspärrar i drivrutinerna men det har funnits hackade drivers, hur det öär idag vet jag inte men win stödjer hur många kort som helst och stödet för multipla kort kom redan i win 98.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kunde inte spela BF4 när jag hade den ikopplad så nåt strul blir det..

Permalänk
Medlem

Kör skärmar kopplade både till min iGPU och till mitt AMD R9 390 och fungerar utan problem.
Dock är ju uttagen på moderkortet utgångar ifrån din IGPU och det är inte till dem du bör koppla skärmar du skall köra tunga spel på. De lär du vilja koppla till ditt dedikerade grafikkort.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

@inquam: Hade den skärmen kopplad till grafikkortet. Men spelet ville inte starta. Startade fint när jag kopplat ur andra skärmen (TV). Samt att ljudet kom till TVn istället för högtalarna..

Permalänk
Avstängd

@mrqaffe: Du har fått svar skall du inte förankra?

Visa signatur

1.MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

2. MB Gigabyte GA-Z270X-Gaming 7.CPU: I5 7600K 4.6 GHZ. GPU: GTX 980.PSU Corsair CX 650.SSD Samsung 970 Evo Plus. Ram: Zadak 16gig RGB 3000 Mhz.Chassi Mission SG GGX .Corsair Hydro Series H100x CPU Cooler.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pooh30:

@inquam: Hade den skärmen kopplad till grafikkortet. Men spelet ville inte starta. Startade fint när jag kopplat ur andra skärmen (TV). Samt att ljudet kom till TVn istället för högtalarna..

Vad gäller ljudet kan du behöva ställa in vilken ljudenhet som används. Klickar du på högtalarsymbolen så ska du med den kunna välja. Jag byter själv fram och tillbaks mellan moderkortets inbyggda ljud och Oculus Rifts ljudlösning när jag använder/slutar använder den.

Vad gäller blanda grafikkort och skärmar så upplever jag detta fungera rätt dåligt med Nvidia och mer än en skärm. Ordningen på skärmarna blir ofta fel och spel startar på fel skärm.

Går gör det men blir lätt lite mer jobb än man önskat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gäller ljudet kan du behöva ställa in vilken ljudenhet som används. Klickar du på högtalarsymbolen så ska du med den kunna välja. Jag byter själv fram och tillbaks mellan moderkortets inbyggda ljud och Oculus Rifts ljudlösning när jag använder/slutar använder den.

Vad gäller blanda grafikkort och skärmar så upplever jag detta fungera rätt dåligt med Nvidia och mer än en skärm. Ordningen på skärmarna blir ofta fel och spel startar på fel skärm.

Går gör det men blir lätt lite mer jobb än man önskat.

Ja just det ja. Ska mixtra med output lite.

Har ju fler displayportar i grafikkortet så jag får väl köpa en adapter annars. Kommer allt från samma kort borde det väl funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Det verkar inte finnas något oöverkomligt hinder om jag fattat rätt. Får mixtra lite & se om jag får till det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av S-OD:

@mrqaffe: Du har fått svar skall du inte förankra?

Vad menar du ? Jag nämner bara att Nvidia har lagt in spärrar i sina drivrutiner så att de inte ska gå att använda med andra kretsfabrikat, jag har själv inget system att prova med så jag vet inte hur de uppför sig numera men tidigare var det endast Nvidia men andra fabrikat har gått att använda tillsammans. Har man velat kära Nvida tillsammans med nått annat så har man behövt hackade drivrutiner där spärren varit borttagen, spärren kom till "för att physx inte skulle missbrukas", Nvidia gillar inlåsning och inkompatibilitet och finns det inga hårdvaruhinder så gör dom det i mjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

That's what I'm doing. Har kört en av skärmarna med mitt HD 4600 eller va de nu heter och de andra två på mitt 1070. Har inte märkt någon skillnad alls mot när jag körde mitt 970 med alla tre innan, om än bättre. Bara laddade hem drivrutinen för Intel kortet o körde

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3