Permalänk
Medlem

Råd om 4k skärm för gaming

Söker just nu en 4k datorskärm men har rätt dålig koll på vad man ska titta efter, har en budget på runt 5-7k

Permalänk
Medlem
Skrivet av iverlip:

Söker just nu en 4k datorskärm men har rätt dålig koll på vad man ska titta efter, har en budget på runt 5-7k

Lite saftigt men..
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

funderar på att köpa den själv om några månader

Permalänk
Medlem
Skrivet av sayk0sis:

Lite saftigt men..
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

funderar på att köpa den själv om några månader

"..med en WQHD-upplösning på 2560x1440."

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reko85:

"..med en WQHD-upplösning på 2560x1440."

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det bästa jag kunde hitta för gaming med din budget. Det är 2K, verkar vara en bra skärm. Vet inte om det finns 4k gamingdkärmar. Tror det här är det närmsta du kan komma. Någon får rätt mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Med den budgeten behöver du nog definera lite mer vad du menar med gaming skärm.
För de pengarna räcker till en bra 1080p skärm när det gäller gaming. 4k i 120+ hz finns knappt på konsument nivå ännu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prisjakt 4k-skärmar
Själv så har jag föregångaren till Acer 4k G-sync och är väldigt nöjd.

Permalänk

@iverlip: Generellt skulle jag vilja gå så långt som att säga att det i dagsläget inte finns en vettig 4k skärm för gaming. Detta beror mycket till stor del att det delvis saknas beräkningskraft samt att det tidigare funnits hinder rent anslutningsmässigt att skicka så mycket information snabbt. Något som HDMI 2.1 nu löser. Det finns dock bra skärmar på ingång i prototyp stadiet som släpps inom 6 månader - 1 år , men dessa ligger med största sannolikhet i prisklassen 10 000 och uppåt. Samt kommer troligtvis kräva typ 2 Gtx 1080 ti för att maxa ut frekvensen i moderna AA titlar.

När det gäller dagens utbud, vad du vill titta på är först och främst paneltypen. Någon form av IPS eller VA tror jag de flesta skulle rekommendera för deras bättre betrakningsvinklar och överlägsna bildkvalitet över TN som troligtvis är den vanligaste. TN har fördelen att den har snabbare uppdateringsfrekvens, men de flesta väljer ändå att hoppa över dessa pga av bildkvaliten.

Responstiden och Uppdateringsfrekvens är två andra begrepp att hålla koll på som. Samt hur stor du önskar din skärm att vara. Windows har haft problem med att skala upp 4 k (vet inte om det fortfarande är så), men därför skulle jag rekommendera en lite större skärm för att hjälpa detta problem. Helt enkelt underlätta all typ av användning.

Utifrån detta skulle jag rekommendera främst två skärmar acerpredator xb271hk Ips panel, relativt god responstid för 4k och ips.

AOC U3277PWQU Just nu väldigt bra pris vilket gör den ett bra köp så länge det inte spelas FPS, responstiden är halvdan

I dagsläget om du spelar FPS, är det nog bättre att avvakta starkare grafikkort, samt utvecklingen snabbare uppdateringsfrekvens och responstid på IPS och VA paneler.

Permalänk
Medlem

har en Asus PG27Q och är mycket nöjd se bara till att den är ips och har freesync eller g-sync på den, beroende på vilket gpu du använder

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

har en Asus PG27Q och är mycket nöjd se bara till att den är ips och har freesync eller g-sync på den, beroende på vilket gpu du använder

Bra glömde att nämna specifik grafikteknik, det är ju speciellt behövligt i 4k för att minska screen tearing, där fps tenderar att vara så pass låga.

Permalänk
Medlem

Väldigt tacksam för alla svar jag fått, nån som har erfarenhet av ultra-wide skärmar då ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@iverlip: Finns ganska många trådar runt det här med UW-skärmar och vad man gillar/inte gillar med dem. Denna tråd är väl mest färsk:

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1482304-rad-for-eventue...