Bra objektiv till Nikon D800 för nybörjare

Permalänk
Medlem

Bra objektiv till Nikon D800 för nybörjare

Hej!

Har kommit över 2st Nikon D800 genom invetarieköp från ett konkursbo till min firma. Tänkte att det kunde vara kul att fota lite med lite bättre utrustning. Mina fotokunskaper är obefintliga (Någon mediakurs från gymnasiet typ). Givetvis kunna få nytta av dom på jobbet på sikt för att fota till vår webb, dokumentation etc.

Objektivet som sitter på är ett Micro Nikkor AF-S 105/2,8 G IF-ED VR

Funkar helt OK, bilderna blir skarpa och fina med skärpedjup? men jag måste stå en bit bort för att ta bra inomhusbilder, antar att det är bra för porträtt? Ja ni ser vilken nivå jag är på

Skulle vilja ha tips bra allround objektiv för familjebilder och något zoomobjektiv som passar D800.

Edit: Även tips på en bra mikrofon uppskattas

Permalänk
Medlem

Har bara Nikon DX (mindre sensor) så jag har inte full koll på vad man bör ha för FX (full 35mm sensor) som D800 har.
Låter dock som ett fint porträttobjektiv du har. Annars är väl en vidvinkelzoom roligt, ett skarpt normalobjektiv (ca 50mm) och ett telezoom typ 70-300.
Men jag skulle börja kolla hos Ken Rockwell (som lever på att rekommendera linser och kameror):

http://www.kenrockwell.com/nikon/fx-dream-team.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du vill ha någon normal-zoom så finns ju t.ex. Nikon 24-85/3.5-4.5. Inte världens sexigaste objektiv kanske, men är ganska allround och även hyffsat billigt för att vara ett FF-objektiv.

Permalänk
Medlem

105:an som du har funkar bra för lite tajtare porträtt men är ju eg ett makroobjektiv.

Det hade ju varit bra med en tänkt budget såklart men jag tycker att en normalzoom är bra att ha och det finns ett antal olika alternativ.

Både Tamron och Sigma har ju 24-70/2.8. Jag har den första versionen av Tamrons 24-70 och är väldigt nöjd. Den hade kunnat ha lite trevligare bokeh, men på det stora hela är det väldigt mycket objektiv för pengen:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1229963

Generation 2 av Tamrons 24-70 annonserades ganska nyligen och finns nog inte att köpa i sverige än iaf...

Generation 2 resp sigmas motsvarighet:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4388571
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4377800

Sigmas "gamla" 24-70 tycker jag inte du ska kolla på den är sämre än Tamrons Gen 1 och saknar stabilisering.

Nikons 24-85 som perost nämnde är ett vettigt alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar.
Nikon har även en 24-120/4 som är bra. Lite större zoomomfång än 24-70-zoomarna med istället lite ljussvagare.

Sedan finns, såklart, Nikons enga 24-70 med och utan stabilisering men om du inte känner att du har onödigt mycket pengar så är det kanske inte värt att lägga pengar på dem. De är nog lite robustare byggda än åtminstone Generation 1 av Tamron 24-70 men löjligt dyra om man jämför optiska prestanda.

Om du med "zoomobjektiv" menar en telezoom, dvs något för att ta bilder på lite avstånd så tycker jag att Tamrons 70-300 är väldigt mycket objektiv för pengen. Vill du lägga mer pengar så finns det såklart både objektiv som är optiskt bättre och/eller som har "mer zoom".
Det finns nästan ingen gräns uppåt i pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=684099

Permalänk
Medlem

Tänkt budget är väl att det inte får kosta så mycket, utan det får vara i det lägre segmentet. Vill ha ett brett kamerasystem för att lära sig samt OK prestanda för vanlig svensson-fotografering. Jag har inte råd att nörda in mig i en ytterligare hobby

Jag har kollat ut:

AF-S 50/1,4 G och AF-S 24-85/3,5-4,5

Blir det en bra mix tillsammans 105an? Eller är jag ute och cyklar? Någon "långzoomare" tror jag inte har användning för faktiskt. Har sett en del begagnat, verkar kunna gå att få i bra skick för ca 50% av nypriset?

Permalänk
Medlem

fördelen med en normalzoom typ 24-85/3,5 är att skärpedjupet blir ganska stort och ett stort område blir i fokus. Med en 1.4 blir det väldigt litet skärpedjup vilket kan ge snygga bilder men det är lätt hänt att kameran fokuserar fel, särskilt om du ska fota snabbt på människor som rör sig. Du har ju redan ett bra porträttobjektiv med 105an så jag skulle prioritera normalzoom (du täcker ju 50mm brännvidd med normalzoom)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att få nytta av de 36 M pixlar som denna har så krävs det bra glas. Om du vill ha det biligigt så titta först på fasta linser. Inomhus är 50 mm bra för denna kameran 1.4 om du har råd men 1.8 är billigare och inte mycket sämre.
En väldigt bra lins till denna är 24-70 2.8 (jag pratar bara Nikon linser) och du kan hitta bra begagnade av denna linsen. Den passar till det mesta, hyfsat bra vidvinkel och rätt bra längd. Har den alltid med mig som turist i städer. Den funkar också bra till landskap. (Även om jag även har 14-24 2.8 för landskap)
Att sätta ett superzoom på denna kamera ger dig inte allt vad kameran kan men det är bekvämt ibland och de kostar inte jättemycket. Har själv 28-300 som är bra att använda om man vill resa lätt. Den klarar inte av att ge rättvisa till kameran men för att visa bilder på datorn så funkar det.
Vill man fota med långa gluggar på denna kameran med full kvalitet så kostar det.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Tänkt budget är väl att det inte får kosta så mycket, utan det får vara i det lägre segmentet. Vill ha ett brett kamerasystem för att lära sig samt OK prestanda för vanlig svensson-fotografering. Jag har inte råd att nörda in mig i en ytterligare hobby

Jag har kollat ut:

AF-S 50/1,4 G och AF-S 24-85/3,5-4,5

Blir det en bra mix tillsammans 105an? Eller är jag ute och cyklar? Någon "långzoomare" tror jag inte har användning för faktiskt. Har sett en del begagnat, verkar kunna gå att få i bra skick för ca 50% av nypriset?

50mm är kalas till den hög kvalitet samt riktigt ljusstarkt, har ett själv, ett bra allround om så är.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Ett 50mm måste du köpa. Köpte mitt Nikon 50mm 1,8 (äldre modellen) på ebay för 800-900kr men det är några år sen nu.

70-300 VR FX är mycket bra, rekommenderar det verkligen. Kolla efter nått billigt begagnat.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Tänkt budget är väl att det inte får kosta så mycket, utan det får vara i det lägre segmentet. Vill ha ett brett kamerasystem för att lära sig samt OK prestanda för vanlig svensson-fotografering. Jag har inte råd att nörda in mig i en ytterligare hobby

Jag har kollat ut:

AF-S 50/1,4 G och AF-S 24-85/3,5-4,5

Blir det en bra mix tillsammans 105an? Eller är jag ute och cyklar? Någon "långzoomare" tror jag inte har användning för faktiskt. Har sett en del begagnat, verkar kunna gå att få i bra skick för ca 50% av nypriset?

Om du vill ha något som är okej och inte kostar allt för mycket är tex 24-85:an ett vettigt val. Om du vill hålla dig i den prisklassen kanske jag hade letat efter en begagnad Tamron 24-70/2.8, men har du inte tålamod nog eller inte vill köpa begagnat av någon annan anledning kan 24-85:an vara ett alternativ. Den kommer inte att klämma ut maximalt av det som en D800 har potential att leverera men är trots allt okej.

Vad gäller fasta objektiv är det ju lite vanskligare att skaffa sådana om man inte vet vad man gillar för brännvidder. Jag har både 35 och 50mm och använder 35:an avsevärt mer. Faktum är att 50mm:n inte ser dagens ljus så särskilt ofta.
35mm är tillräckligt vidvinkligt för att man ska kunna få med lite av miljön utan att behvöva trava iväg en halv km, men man kan ändå gå så nära att man kan ta ett porträtt och att ett ansikte ändå ser någorlunda "normalt" ut.
Det kan ju vara idé att skaffa en normalzoom till att börja med och sedan testa vad du gillar för brännvidd mest. Åas sidan kostar en 50/1.8, om du nöjer dig med det, inte så jättemycket. Som sagt så går gamla versionen att hitta begagnad för ganska lite pengar. Den är dock inte alls lika bra som den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

För att få nytta av de 36 M pixlar som denna har så krävs det bra glas. Om du vill ha det biligigt så titta först på fasta linser. Inomhus är 50 mm bra för denna kameran 1.4 om du har råd men 1.8 är billigare och inte mycket sämre.[...]

AF-S 50/1,8G (obs, G inte D) är inte sämre överhuvudtaget. Snarare faktiskt tvärtom i en hel del avseenden, om man inte nödvändigtvis måste ha just f/1,4. Om man verkligen vill ha ett skarp f/1,4 så är det nog snarare Sigmas 50/1,4 Art man borde titta på, men det är både dyrare, tyngre och större. Tamron har ett 45/1,8 med VC (bildstabilisering) vilket förstås kan vara ett kul alternativ också.

Det var faktiskt så att jag väntade ut 50/1,8G eftersom jag tyckte att den äldre D-varianten hade för ful bakgrundsoskärpa/bokeh och 50/1,4G inte tillförde tillräckligt för vad det kostade utöver en f/1,8.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Har köpt på mig en begagnad 50/1.8G och Tamron 24-70/2.8 samt även hittade ett Nikon batterigrepp. 6000kr för båda objektiven och 1500kr för batterigreppet tror jag var hyfsat vettigt pris?

50/1.8G är ju fantastisk rolig och enkel att fota med. Riktigt roligt men jag inser att jag har betydligt vassare utrustning än vad jag är fotograf

Är ju en ganska stor pjäs att konka runt med, får försöka lära mig en del och sälja av grejjerna till förmån till en såndär modern spegellös kamera i framtiden.