Vilket keyboard ska man ha? (Musik)

Permalänk
Medlem

Vilket keyboard ska man ha? (Musik)

Blev sugen att börja lära mig att spela piano. Har väldigt liten plats så det får isåfall bli någon form av keyboard. Djupet får gärna vara så litet som möjligt men vill ändå ha ett fullstort keyboard med alla "knappar". Ett stativ skulle vara bra så man kan plocka undan det. Behöver inte ha 1000 funktioner men det ska vara gediget.

Kan lägga runt 1000-lappen och kan även köpa begagnat. Vad är bra? Märke att kolla efter?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Casio är generellt bara leksaker.

Sök beggat på https://vend.se välj "klaviatur, övrigt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En keyboard är inte i närheten av hur ett riktigt piano känns/beter sig och detta gäller i allra högsta grad tangenterna. En keyboard har oftast vad som kallas för synttangenter vilket innebär att de inte har någon mekanik som liknar ett riktigt piano. Sedan ett snäpp upp har du halvvägda tangenter som är mindre dåligt i sammanhanget då de bjuder ett visst motstånd när man trycker ner dem. Dock skall det vara fullvägda tangenter för att det ska börja påminna om ett riktigt piano. Om du ändå väljer att köpa en keyboard för runt tusenlappen så kolla så att det åtminstone har ANSLAGSKÄNSLIGA tangenter. Detta betyder att det låter olika beroende på hur hårt du trycker ned dem och utan detta så kan du knappt variera spelandet alls. Utöver detta så har du på riktiga pianon pedaler, så se till att det går att koppla in.

Runt tusen kronor går det inte att hitta något vettigt (nytt) och även om du går upp lite till ett Yamaha NP-32 så är det inte tillräckligt för att lära sig spela piano på. Har du ingen möjlighet att köpa ett billigt digitalpiano så kanske det ändå kan vara något. Dock har den "bara" 76 tangenter (ett piano har normalt 88) men det är ändå fler än vad de flesta keyboards har och torde räcka att börja på. Färre tangenter än 73 skulle jag inte rekomendera.

Allt ovanstående med reservation för att du menar piano med "spela piano". En del säger piano om allt som har tangenter som ser ut som på ett piano. Jag kan ju inte veta så jag lägger in denna brasklapp.

Lycka till!

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av diskomusikern:

En keyboard är inte i närheten av hur ett riktigt piano känns/beter sig och detta gäller i allra högsta grad tangenterna. En keyboard har oftast vad som kallas för synttangenter vilket innebär att de inte har någon mekanik som liknar ett riktigt piano. Sedan ett snäpp upp har du halvvägda tangenter som är mindre dåligt i sammanhanget då de bjuder ett visst motstånd när man trycker ner dem. Dock skall det vara fullvägda tangenter för att det ska börja påminna om ett riktigt piano. Om du ändå väljer att köpa en keyboard för runt tusenlappen så kolla så att det åtminstone har ANSLAGSKÄNSLIGA tangenter. Detta betyder att det låter olika beroende på hur hårt du trycker ned dem och utan detta så kan du knappt variera spelandet alls. Utöver detta så har du på riktiga pianon pedaler, så se till att det går att koppla in.

Runt tusen kronor går det inte att hitta något vettigt (nytt) och även om du går upp lite till ett Yamaha NP-32 så är det inte tillräckligt för att lära sig spela piano på. Har du ingen möjlighet att köpa ett billigt digitalpiano så kanske det ändå kan vara något. Dock har den "bara" 76 tangenter (ett piano har normalt 88) men det är ändå fler än vad de flesta keyboards har och torde räcka att börja på. Färre tangenter än 73 skulle jag inte rekomendera.

Allt ovanstående med reservation för att du menar piano med "spela piano". En del säger piano om allt som har tangenter som ser ut som på ett piano. Jag kan ju inte veta så jag lägger in denna brasklapp.

Lycka till!

Tack så mycket, vi har tidigare haft ett fullstort "riktigt" piano. Men nu när vi har flyttat har vi inte längre möjlighet för en sådan stor best. Jag har inte spelat mer piano än att ha lärt mig några enkla stycken så mina krav är antagligen inte sp höga. Dock verkar ju anslagskänsliga tangenter vara ett måste. Halvvägda verkar också vara riktigt trevligt.

Vad kan jag få för sig 1500:- begagnat? Jag såg att det fanns några hybrider också som hade mekaniska "hammare" men elektroniskt ljud vilket skulle kännas precis som "på riktigt", men det kanske är helt utanför min prisklass.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Jag kan inget om begagnatmarknaden. Casio har ju digitalpianon som börjar på runt 3500-4000kr som nya men om det går att hitta något begagnat för runt 1500kr låter jag vara osagt.

Jag tycker denna sajten är bra:
https://azpianonews.blogspot.se/

Där kan du även hitta en recension på föregångaren till Yamaha'n jag nämnde som med tanke på priset verkar ganska trevlig för vad den är:
https://azpianonews.blogspot.se/2012/10/review-yamaha-piagger...

stavfel igen :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av diskomusikern:

Jag kan inget om begagnatmarknaden. Casio har ju digitalpianon som börjar på runt 3500-4000kr som nya men om det går att hitta något begagnat för runt 1500kr låter jag vara osagt.

Jag tycker denna sajten är bra:
https://azpianonews.blogspot.se/

Där kan du även hitta en recension på föregångaren till Yamaha'n jag nämnde som med tanke på priset verkar ganska trevlig för vad den är:
https://azpianonews.blogspot.se/2012/10/review-yamaha-piagger...

Och dessa casio digitalpianon är anslagskänsliga, halvviktade och har tillräckligt många tangenter? Hur många tangenter ska jag ha?

Tack för all hjälp!

Edit: CDP-130 verkar rätt bra, 88 tangenter, hammare (betyder att tangenterna känns som på ett riktigt piano?) kan koppla in pedaler, mm

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk

Casio CDP-130 har hammare och kommer troligen vara ganska likt ett riktigt piano för många men ett riktigt piano är mer avancerat (mekaniskt sätt). Det finns så klart alltid mycket bättre och mycket dyrare digitalpianon men ett billigt casio torde räcka långt.

Varsågod, hoppas du hittar något bra!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite!

Samma för mig, sitter här och vill beställa ett piano, men skulle gärna vilja ha en rekommendation från någon som är lika insatt i instrumentet som resten på SC's är i när det kommer till datorhårdvara.

Har lite högre budget och kan tänka mig runt 2000-3500.
Vill inte ha ett keyboard, utan ett piano med vägda tangenter(Digitalpiano?).

Har kikat lite på det som finns här: https://www.4sound.se/keyboard/digitalpiano men har ingen aning vad man bör välja.
Alla bra förslag är välkomna!

Mvh,
Max.

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Lånar tråden lite!

Samma för mig, sitter här och vill beställa ett piano, men skulle gärna vilja ha en rekommendation från någon som är lika insatt i instrumentet som resten på SC's är i när det kommer till datorhårdvara.

Har lite högre budget och kan tänka mig runt 2000-3500.
Vill inte ha ett keyboard, utan ett piano med vägda tangenter(Digitalpiano?).

Har kikat lite på det som finns här: https://www.4sound.se/keyboard/digitalpiano men har ingen aning vad man bör välja.
Alla bra förslag är välkomna!

Mvh,
Max.

Hej, när jag letade runt så verkade det som att CASIO CDP-130 och Yamaha P-45 som de "bästa" alternativen, dock ligger de båda i det översta prissegmentet. Sett till din prisbudget då

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Det blev en beställning på CDP-130!

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Det blev en beställning på CDP-130!

Trevligt! Skriv gärna en kort recension när du har testat det så jag vet om jag också skulle slänga iväg en beställning

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]