Arbetstagare som inte gör sina arbetsuppgifter - lönefråga

Permalänk
Medlem

Arbetstagare som inte gör sina arbetsuppgifter - lönefråga

Hejsan

I ett av mina företag så finns det elva anställda plus en verksamhetsledare. Det framkom under våren och tidig sommar att det var viss turbulens i företaget men enligt verksamhetsledaren var det under kontroll och det mesta flöt på som vanligt. Företaget genererade dock inte den förväntande omsättningen samtidigt som kostnaderna var onödigt höga (ca tre gånger så höga som förväntat) vilket gjorde att jag tittade lite mer ingående i den dagliga verksamheten.

Just där och då verkade dock allt fungera som det skulle, det som man låg efter med var prydligt sorterat och det som var klart låg i en annan hög. Vi hade också ett bra samtal på några timmar där det framkom att det som man låg efter med var under kontroll etc.

Fram i början av juni började det hela nu eskalera och vi vare sig fick in nya kunder eller lyckades behålla de gamla. Min verksamhetsledare ber om ett möte tillsammans med Unionen som vittne vilket resulterar i att verksamhetsledaren får sluta på dagen.

Nu under sommaren har det visat sig att min numera fd verksamhetsledare inte har gjort sitt jobb alls, inte fullgjort mer än knappt 10% av sina arbetsuppgifter, inkl fakturering, timrapportering etc utan tagit siffror rätt vilt ur luften. Andra problem har varit att inte rapportera tjänstebils mil, inte svara i telefon (över 500 missade samtal per månad), inte tagit kontakt med kunder osv trots att vi till och med satte upp ett schema med tider för respektive arbetsuppgifter.

En estimerad förlust i ovanstående är ungefär 180 000 - 200 000kr ex moms per månad under 2½ månad, vilket är differensen mellan då verksamhetsledarens problem började och hur omsättningen såg ut före och efter.

Då det går att styrka att arbetsuppgifter aldrig ha blivit gjorda har det beslutats att hålla inne verksamhetsledarens lön för maj, halva juni samt semesterersättning - för att ta det till en arbetsdomstol. Så som lagen ser ut i Sverige så kommer nog mitt företag att förlora den tvisten och vi tvingas betala ut lönen som den är.

På grund av detta har styrelsen i moderbolaget anlitat en advokat där det nu ligger en stämning klar för överlämnande till vederbörande. Stämningen bygger på Skadeståndslagen, kapitel 4
Skadeståndskravet är satt till ungefär samma nivå som det beräknade tappet i omsättning, dvs 500 000kr. Advokaten har gnuggat händerna runt detta och det ska bli intressant att se utfallet.

Så det är hela historien bakom denna tråd. Det jag skulle vilja höra är vad ni tycker, är det rätt att man som arbetstagare bara kan sitta av tiden och i princip blåljuga sig igenom sitt jobb, eller bör det vara mer konsekvenser annat än att bli uppsagd?

Permalänk
Medlem

Har extremt svårt att tro att du kommer få några bra svar, utan det du kommer få är spekulationer och vilda gissningar. Vilket i är inte kan hjälpa dig.

Blir dock intressant att följa. Då en arbetstagare har många rättigheter och därmed intressant att se vart gränsen går.

Permalänk
Avstängd

Eftersom det gått så lång, bör du diskutera saken publikt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja så är det kanske.
En svår situation som även jag ser fram emot att följa.

Permalänk
Medlem

Personen i fråga är anställd för att utföra ett arbete, ett arbete som han / hon under sin anställning inte har utfört.

Om det visat sig under sommaren att det inte har fungerat pga bristande kompetens eller dylikt , då hade det nog enligt mig räckt med att avsluta anställningen.
Men den anställde har valt att sopa saker under mattan och låtsas som att allt är OK,så enligt mig så är det rätt att begära skadestånd.

( Men jag är inte jurist )

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Eftersom det gått så lång, bör du diskutera saken publikt ?

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan för diskussion var väl generellt formulerad som i sista stycket, diskussionen gällde väl inte detta specifika fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Personen i fråga är anställd för att utföra ett arbete, ett arbete som han / hon under sin anställning inte har utfört.

Om det visat sig under sommaren att det inte har fungerat pga bristande kompetens eller dylikt , då hade det nog enligt mig räckt med att avsluta anställningen.
Men den anställde har valt att sopa saker under mattan och låtsas som att allt är OK,så enligt mig så är det rätt att begära skadestånd.

( Men jag är inte jurist )

Hej,

Det var så vi resonerade också. Kompetensen fanns för det fungerade klockrent från november 2016 när personen tillträdde.

Skrivet av dannesthlm:

Frågan för diskussion var väl generellt formulerad som i sista stycket, diskussionen gällde väl inte detta specifika fall.

Ja, jag tog situationen som exempel för att belysa en problemställning - rättigheter vs skyldigheter, kan jag känna att det handlar om.

Permalänk

Finns många skräckexempel, folk som inte kommer in till sina jobb och måste bli uppsagda genom arbetsdomstolen eftersom arbetsgivaren inte får tag på vederbörande.
Skadeståndsfrågan är väl på tapeten just nu i och med sopstrejken i Stockholm. Gissningsvis så kommer det inte att hända så mycket kring det.

Permalänk
Medlem

Trodde sopstrejken var över eftersom det var så tyst om det

Permalänk
Medlem

Den fråga jag direkt ställer mig är vad gjorde verksamhetsledarens chef? Sov han? Det kan mycket väl bli en diskussion om att företaget reagerade väldigt sent.

Det som brukar vara svagheten i sådana här fall är att chefer inte vill vara den som håller i yxan och man dessutom slarvar mycket med dokumentationen. Det leder till att ord står mot ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Finns många skräckexempel, folk som inte kommer in till sina jobb och måste bli uppsagda genom arbetsdomstolen eftersom arbetsgivaren inte får tag på vederbörande.
Skadeståndsfrågan är väl på tapeten just nu i och med sopstrejken i Stockholm. Gissningsvis så kommer det inte att hända så mycket kring det.

Det är en annan typ av skadestånd. Det rör olovlig stridsåtgärd.

Permalänk
Inaktiv

Jag är förvånad vilka svar du har fått. Hade vi levt i Usa så kan man prata om stämning, men i sverige stämma en person för att den missköter sitt arbete låter för mig väldigt overkligt emot den lagstiftning som jag känner till.

Nu var personen verksamhetsledare och hade ansvar, men det krävs extra ordinära omständigheter för att stämma denna på förlorad inkomst. Helt andra krav är det på att slippa betala personens lön.

Så min gissning är att varför personen misskötte jobbet så grovt har stor betydelse, var personen ny på jobbet och ej klarade det så är det mer arbetsgivarens ansvar, var personens orsak utbrändhet och den ej han med allt så samma sak där. Men där jag enligt din text verkar den strunta i sitt jobb.

Nå mitt råd fråga mer sakkunigga personer som http://www.lawline.se/categories/152

Unionen är väl det största fackförbundet i sverige och de kommer garanterat skydda sin medlem, räkna med rejäla kostnader att driva processen.

Permalänk
Medlem

Det är klart att den fackliga organisationen ska företräda sin medlem. Det är bl a därför det är så viktigt att dokumentera. Arbetsgivaren måste kunna visa vad som hänt och vad han gjort för att reda ut situationen.

Det är en myt att det alltid är svårt att säga upp någon. Det förekommer ett antal fall när det inte finns så mycket att diskutera men det ger ju inga rubriker i tidningarna.

Problemet är arbetsgivare som inte kan redogöra för vad som hänt och vad han gjort för att få stopp på ett oönskat beteende.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad verksamhetsledarens chef har sysslat med. Annars tror jag fallet blir svårt att vinna i domstol.

Sen att påvisa storleken av förlusten genom att jämföra omsättning före och efter, det är inte mycket till bevis.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Jag anser att arbetsgivaren har ett ansvar för uppföljning av sina anställda, samtidigt som arbetstagaren via ett skriftligt kontrakt och förhoppningsvis fler dokument som behandlar policys, arbetssätt, osv åtagit sig att åtfölja och fullgöra sina arbetsuppgifter.

Det du beskriver är grov försummelse, dock är jag tveksam till om individen kan hållas ytterst ansvarig. Vad är dom bakomliggande orsakerna till att den anställde inte har skött sina uppgifter? Mitt antagande är utbrändhet / psykosocial stress som en följd av tjänsten, därav bristen på fullgjorda uppgifter, och med hänsyn tagen till det perspektivet är det arbetsgivarens ansvar, särskilt med Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter rörande arbetsmiljö och psykosocial stress på såväl som utanför arbetet.

Du får gärna klargöra varför personen fick sluta, och vad personen angav för orsaker för sin bristande prestation.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Absolut helt fel att bara sitta och inte göra mer än att blåljuga. Min privata uppfattning är att det borde vara kriminellt, borde motsvara grovt bedrägeri.

Nu är vi tyvärr i landet som är upp och ner som skyddar kriminella, för har personen inte haft ett uppsåt utan enbart varit korkad så kommer dom undan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Mattecoach

Nu är det svårt att säga det ena eller andra med tanke på att vi bara vet en sak; arbetsuppgifterna är inte gjorda. Självklart kan man säga att det är beklagligt, men mer än så blir svårt utan att veta orsaker. Beror det på lathet? Psykisk ohälsa? Kunskapsbrist? Inget stöd från chef?

Tycker absolut att man ska lyfta så fort som möjligt om man inte klarar av att sköta sitt jobb för att det ska lösas på smidigast möjliga sätt med minimala skador på företaget.

Permalänk
Medlem

Fattar jag det rätt om hen liksom har fejkat sitt eget jobb så att det vid en anblick ser ut som om saker är i sin ordning?

Isf. är det ju uppenbarligen inte en olyckshändelse och föga troligt pga otur när hen tänkte, så då verkar skadestånd mycket rimligt. Är det inte uppsåtligt utan pga. inkompetens/oförmåga så vilar ett supertungt ansvar på överordnade. Tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag undrar om det handlar om så allvarlig försummelse att det blev ett avskedande för TS säger ju "slutade på dagen" men samtidigt antyds det att det handlar om en uppsägning.
Är det frågan om avsked är det troligen lättare att kunna kräva ersättning men handlar det om uppsägning så lär det inte bli frågan om att få ersättning.
Och som sagt hur uppförde sig den berörde personens chef och fanns det några kontrollrutiner som borde fångat in det hela ?

Fanns det problem på arbetsplatsen eller med arbetstagaren som företaget borde ha upptäck om de bedrivit systematisk arbetsmiljöarbete enligt lagkraven (AFS 2001:1) ? Hur har det arbetet bedrivits och finns det dokumenterat ?
Det finns många saker som kan spela in och påverka ev skadeståndsanspråk, arbetsgivaren har ett stort ansvar, många gånger mycket större än de tror.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl först och främst varför det blivit så. Om han var utbränd eller hade för mycket att göra. Då tycker jag han borde pratat med dig. Det låter ju lite som att han hade tänkt dra rätt snart ändå om han var fullt frisk.

Det finns ju gott om hårda bevis på att han inte gjorde det han skulle. Frågan är om du hade några varnings-signaler som gjorde att du borde varit mer uppmärksam med tätare kontroller på vad han gjorde (eller inte gjorde).

Permalänk
Medlem

Vad hade verksamhetsledaren för meriter och utbildning?
Hade han/hon haft liknande arbetsuppgifter tidigare?

Att verksamhetsledaren är medlem i Unionen är en varningsflagga för mig. Unionen är ett förbund för arbetare och lägre tjänstemän.

Att bara jämföra omsättningen som bevis ser jag som svårt. Kan ta exemplet från mitt jobb där marknaden total vände, en året har vi "all time high" i försäljning för att året därpå ha 0 i orderingång.

Permalänk
Entusiast

Det handlar väl i vanlig ordning om uppsåt. Det är inte olagligt att vara inkompetent och värdelös på sitt jobb men det är olagligt att medvetet bedra någon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera delar här: Varför har inte den personens chef tagit tag i detta och agerat, detta kan ju smälla tillbaka genom att hen inte gett verksamhetsledaren det stöd som krävs. Det som talar emot detta är att det fungerat tidigare, men som AG har man ett stort ansvar för sin personal.

Sen en mer allmän reflektion, tiddebitering sköter väl varje person själv, sedan kontrasignerar VL eller ekonomiansvarig? Sen är väl inte riktigt verksamhetsledares uppdrag att sitta med faktureringen, det är bättre att köpa in den tjänsten externt, eller se till att ha kompetent ekonomiavdelning.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hejsan

I ett av mina företag så finns det elva anställda plus en verksamhetsledare. Det framkom under våren och tidig sommar att det var viss turbulens i företaget men enligt verksamhetsledaren var det under kontroll och det mesta flöt på som vanligt. Företaget genererade dock inte den förväntande omsättningen samtidigt som kostnaderna var onödigt höga (ca tre gånger så höga som förväntat) vilket gjorde att jag tittade lite mer ingående i den dagliga verksamheten.

Just där och då verkade dock allt fungera som det skulle, det som man låg efter med var prydligt sorterat och det som var klart låg i en annan hög. Vi hade också ett bra samtal på några timmar där det framkom att det som man låg efter med var under kontroll etc.

Fram i början av juni började det hela nu eskalera och vi vare sig fick in nya kunder eller lyckades behålla de gamla. Min verksamhetsledare ber om ett möte tillsammans med Unionen som vittne vilket resulterar i att verksamhetsledaren får sluta på dagen.

Nu under sommaren har det visat sig att min numera fd verksamhetsledare inte har gjort sitt jobb alls, inte fullgjort mer än knappt 10% av sina arbetsuppgifter, inkl fakturering, timrapportering etc utan tagit siffror rätt vilt ur luften. Andra problem har varit att inte rapportera tjänstebils mil, inte svara i telefon (över 500 missade samtal per månad), inte tagit kontakt med kunder osv trots att vi till och med satte upp ett schema med tider för respektive arbetsuppgifter.

En estimerad förlust i ovanstående är ungefär 180 000 - 200 000kr ex moms per månad under 2½ månad, vilket är differensen mellan då verksamhetsledarens problem började och hur omsättningen såg ut före och efter.

Då det går att styrka att arbetsuppgifter aldrig ha blivit gjorda har det beslutats att hålla inne verksamhetsledarens lön för maj, halva juni samt semesterersättning - för att ta det till en arbetsdomstol. Så som lagen ser ut i Sverige så kommer nog mitt företag att förlora den tvisten och vi tvingas betala ut lönen som den är.

På grund av detta har styrelsen i moderbolaget anlitat en advokat där det nu ligger en stämning klar för överlämnande till vederbörande. Stämningen bygger på Skadeståndslagen, kapitel 4
Skadeståndskravet är satt till ungefär samma nivå som det beräknade tappet i omsättning, dvs 500 000kr. Advokaten har gnuggat händerna runt detta och det ska bli intressant att se utfallet.

Så det är hela historien bakom denna tråd. Det jag skulle vilja höra är vad ni tycker, är det rätt att man som arbetstagare bara kan sitta av tiden och i princip blåljuga sig igenom sitt jobb, eller bör det vara mer konsekvenser annat än att bli uppsagd?

Det är i regel inte olagligt att missköta sitt jobb.
Det är skäl för uppsägning, men är ju inte ett brott.
Undantag finns såklart när det handlar om säkerhet, myndighetsuppdrag m.m.
Däremot så skall denna persons chef ha koll på vad som händer och inte låta det gå så här långt.
Och jag tror att din gissning om förlust i domstol kommer att vara korrekt.

Utöver det så kanske personen (verkar t.o.m. troligt) har problem utöver arbetsuppgifterna.
Stress, missbruk, kränkande särbehandling m.m. är saker som företaget har stort ansvar för att fånga upp.
Så vill det sig riktigt illa (från företagets synpunkt) så kommer ni inte bara att vara tvungna att svälja förlusten och lönekostnaden utan även bekosta en lång sjukskrivning.

Så varför personens chef inte har fångat upp detta kan snart bli väldigt intressant.
Och att hålla inne nåns lön som ju dess chef redan har attesterat och godkänt kan ju faktiskt i sig vara ett brott.
Nu vet jag ju inte om det förhåller sig så.
Men helt klart är inte denna personen det enda problemet på arbetsplatsen, tyvärr !

Permalänk
Medlem

Om den anställde var en sådan här person

https://www.youtube.com/watch?v=hPNOBDidFTc

så kan jag förstå varför det har blivit som det har blivit.

Stäng caset, ta smällen och låt det vara - får ni aktivitet mot er från den fd. anställde om ett halvår eller så, så vet ni att det var något som inte gick enligt plan för denne... att bli stämd av er kan mycket väl ha ingått i planen för denne för att komma med storsläggan den vägen.

Permalänk
Medlem

Nu blir det svar på en gång.

Skrivet av Hubertus:

Den fråga jag direkt ställer mig är vad gjorde verksamhetsledarens chef? Sov han? Det kan mycket väl bli en diskussion om att företaget reagerade väldigt sent.

Det som brukar vara svagheten i sådana här fall är att chefer inte vill vara den som håller i yxan och man dessutom slarvar mycket med dokumentationen. Det leder till att ord står mot ord.

Verksamhetsledaren rapporterar direkt till styrelsen, dvs mig i det här fallet. Då företaget är litet, elva anställda plus en verksamhetsledare, så finns det inget behov av att ha en väldig hierarki. I tillägg till det finns det klustrade avdelningar, så som ekonomi och IT exempelvis som sköter sådana uppgifter för flera företag.

Saken är att det går mycket väl att dokumentera genom mailkonversationer samt ändringar/förtydligande i rutiner etc som påvisar att vi har varit medvetna om en utmaning. Fram till påsk, kanske någon vecka innan, så fungerade det dock inom rimliga gränser okay. Sedan stängde vi under påsken och sedan när vi drog igång igen så lyckades verksamhetsledaren aldrig göra detsamma, annat än att personen var på plats dagligen.

Skrivet av anon159643:

Jag är förvånad vilka svar du har fått. Hade vi levt i Usa så kan man prata om stämning, men i sverige stämma en person för att den missköter sitt arbete låter för mig väldigt overkligt emot den lagstiftning som jag känner till.

Nu var personen verksamhetsledare och hade ansvar, men det krävs extra ordinära omständigheter för att stämma denna på förlorad inkomst. Helt andra krav är det på att slippa betala personens lön.

Så min gissning är att varför personen misskötte jobbet så grovt har stor betydelse, var personen ny på jobbet och ej klarade det så är det mer arbetsgivarens ansvar, var personens orsak utbrändhet och den ej han med allt så samma sak där. Men där jag enligt din text verkar den strunta i sitt jobb.

Som någon skrev tidigare, handlar det om uppsåt så är det rimligt att lämna in en stämningsansökan och det är också företagets inställning att det är så då personen i fråga utförde arbetet väldigt väl från november 2016 fram till slutet av mars, med en liten tillbakagång i början av april och så platt fall efter påsken. Det jag har upplevt är att man har haft en "fixar det sen/imorrn" inställning till vissa arbetsuppgifter som sedan blivit liggandes, då man bekräftat på mail att dessa uppgifter är på gång och "kommer snart".

Skrivet av Hubertus:

Det är klart att den fackliga organisationen ska företräda sin medlem. Det är bl a därför det är så viktigt att dokumentera. Arbetsgivaren måste kunna visa vad som hänt och vad han gjort för att reda ut situationen.

Det är en myt att det alltid är svårt att säga upp någon. Det förekommer ett antal fall när det inte finns så mycket att diskutera men det ger ju inga rubriker i tidningarna.

Problemet är arbetsgivare som inte kan redogöra för vad som hänt och vad han gjort för att få stopp på ett oönskat beteende.

Stämmer bra, därför dokumenterar vi så mycket det bara går och vi kan också läsa av inkomna/utgående samtal och statistik runt dessa i vår telefonväxel.

Skrivet av Maarus:

Frågan är vad verksamhetsledarens chef har sysslat med. Annars tror jag fallet blir svårt att vinna i domstol.

Sen att påvisa storleken av förlusten genom att jämföra omsättning före och efter, det är inte mycket till bevis.

Se svar till Hubertus. Omsättning före och efter en problematisk period är en ganska tydlig bild av att något inte stod rätt till. Men det viktiga är att kunna knyta förändringen till anledningar - vilket jag är av åsikt är möjligt.

Skrivet av Aeig:

Jag anser att arbetsgivaren har ett ansvar för uppföljning av sina anställda, samtidigt som arbetstagaren via ett skriftligt kontrakt och förhoppningsvis fler dokument som behandlar policys, arbetssätt, osv åtagit sig att åtfölja och fullgöra sina arbetsuppgifter.

Det du beskriver är grov försummelse, dock är jag tveksam till om individen kan hållas ytterst ansvarig. Vad är dom bakomliggande orsakerna till att den anställde inte har skött sina uppgifter? Mitt antagande är utbrändhet / psykosocial stress som en följd av tjänsten, därav bristen på fullgjorda uppgifter, och med hänsyn tagen till det perspektivet är det arbetsgivarens ansvar, särskilt med Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter rörande arbetsmiljö och psykosocial stress på såväl som utanför arbetet.

Du får gärna klargöra varför personen fick sluta, och vad personen angav för orsaker för sin bristande prestation.

Mvh

Är böjd att hålla med dig, någonstans är det arbetsgivaren som betalar löner och skatter och man vill självklart veta vad man betalar lön för. I det här fallet låg lönen på 35 000kr plus förmåner, utan att gå in i detaljer på vad arbetsuppgifterna handlar om så är jag av åsikt att lönenivån är rimlig. Vår verksamhetsledare har, som alla andra, skrivit på flera policys (fordon, dator, telefoni, klädsel, IT, alkohol/droger) och det enda vi upplevde problematiskt var klädvalet där vi har kavaj samt att personen blåvägrade att använda Google Chrome och våra backuplösningar.

Personen ville diskutera sin tjänst då vi under maj månad avlastade denne med flera arbetsuppgifter för att se om det skulle bli någon förändring. Fokuset lades under perioden (maj månad kan man säga) på att jobba ifatt det man inte gjort och ge mer uppmärksamhet till existerande kunder. I och med att jag hade med mig underlag från februari och framåt så var det ganska enkelt att förklara att förväntningen kontra resultat var väldigt långt ifrån varandra just nu, men hade varit ganska bra tidigare.

Någonstans där tror jag att det mesta raserades för personen som insåg att spelet var över och att det nog inte var möjligt att reparera skadorna. Med hjälp av Unionen skrev vi ett avtal om uppsägning med en månads uppsägningstid men där verksamhetsledaren sedan önskade ändra det till på dagen. Unionen representanten informerade om vad som gällde då men resonemanget löd i princip "har inte gjort det jag ska senaste två månaderna, kommer inte göra det sista månaden heller" - så man lade sig på den punkten. Någon specifik anledning har inte framkommit, om något så tyckte vi att det inleddes riktigt bra där i november och blev bara bättre under vintern och en bit in på vårkanten.

Skrivet av Veni:

Absolut helt fel att bara sitta och inte göra mer än att blåljuga. Min privata uppfattning är att det borde vara kriminellt, borde motsvara grovt bedrägeri.

Jag delar din åsikt. Så som det ser ut nu så kommer våra representanter från Almega ta diskussionen med Unionen där jag nu spekulerar framåt i tiden men vi kommer köra den innestående lönen i slutet av augusti med stämningsansökan till Tingsrätten direkt efter.

Skrivet av Olegh:

Fattar jag det rätt om hen liksom har fejkat sitt eget jobb så att det vid en anblick ser ut som om saker är i sin ordning?

Isf. är det ju uppenbarligen inte en olyckshändelse och föga troligt pga otur när hen tänkte, så då verkar skadestånd mycket rimligt. Är det inte uppsåtligt utan pga. inkompetens/oförmåga så vilar ett supertungt ansvar på överordnade. Tycker jag.

Det är den bedömningen som är gjord från håll. Fakturor som sades vara gjorda var inte det, rapporter om löner har varit felaktiga och höftade vilket gjort att en del fått för mycket och andra för lite samt att kontrolluppgifter till Skatteverket blivit felaktiga. Ifyllda papper med påhittade företagskunder har kunnat styrkas då inga samtal till dessa företag har funnits i växeln - listan kan göras mycket längre. Som jag skrivit ovanför så fungerade det bra eller mycket bra från november då personen tillträdde tjänsten och vi tyckte det gick riktigt bra i början på året. Jag upplevde en fin fingertoppskänsla i rekrytering samt kundbehov och vid tillfället fanns det inget att anmärka på. Att man har en dipp någon gång köper jag, det har vi alla, men tror inte på att det handlar om inkompetens eller oförmåga då personen i fråga bevisade under fem, sex månader att man klarade av uppgifterna på ett vis som jag skulle kalla stimulerande och utmanande.

Skrivet av mrqaffe:

Jag undrar om det handlar om så allvarlig försummelse att det blev ett avskedande för TS säger ju "slutade på dagen" men samtidigt antyds det att det handlar om en uppsägning.
Är det frågan om avsked är det troligen lättare att kunna kräva ersättning men handlar det om uppsägning så lär det inte bli frågan om att få ersättning.
Och som sagt hur uppförde sig den berörde personens chef och fanns det några kontrollrutiner som borde fångat in det hela ?

Fanns det problem på arbetsplatsen eller med arbetstagaren som företaget borde ha upptäck om de bedrivit systematisk arbetsmiljöarbete enligt lagkraven (AFS 2001:1) ? Hur har det arbetet bedrivits och finns det dokumenterat ?
Det finns många saker som kan spela in och påverka ev skadeståndsanspråk, arbetsgivaren har ett stort ansvar, många gånger mycket större än de tror.

Det var en gemensam formulering om "uppsägning på grund av arbetsbrist". Avsked och uppsägning är för mig samma sak, förutsatt att det kommer från arbetsgivare.

I och med att företaget ingår i en koncern så arbetar vi mycket med jämställdhetsfrågor (som vi också är ålagda att göra), process och kvalitetsutveckling men självklart arbetsmiljö. Just arbetsmiljö är faktiskt en del av det företagets syfte till existens så vi har koll på vad som gäller där.

Skrivet av mattoys:

Vad hade verksamhetsledaren för meriter och utbildning?
Hade han/hon haft liknande arbetsuppgifter tidigare?

Att verksamhetsledaren är medlem i Unionen är en varningsflagga för mig. Unionen är ett förbund för arbetare och lägre tjänstemän.

Att bara jämföra omsättningen som bevis ser jag som svårt. Kan ta exemplet från mitt jobb där marknaden total vände, en året har vi "all time high" i försäljning för att året därpå ha 0 i orderingång.

Vet inte om jag håller med dig där. Unionen är Sveriges största fack för tjänstemän, arbetare hör till Kommunal och andra fack.
Verksamhetsledarens bakgrund är relevant för uppgifterna samt ett par år i branschen.

Permalänk
Medlem

Jag reagerade på formuleringen att uppsägning och avsked är samma sak. Det stämmer inte riktigt. Avskedad blir du för grova förseelser. Uppsägning av personliga skäl är om du missköter jobbet men förseelserna är inte tillräckligt grova för att motivera avsked. Uppsägning på grund av arbetsbrist är en särskild sak. Det innebär ingen kritik mot ditt sätt att sköta jobbet men du behövs inte längre. Tyvärr brukar alla varianter kallas "få sparken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det var en gemensam formulering om "uppsägning på grund av arbetsbrist". Avsked och uppsägning är för mig samma sak, förutsatt att det kommer från arbetsgivare.

Nej nej....
Och hur ska du förklara det där i rätten? Givetvis borde arbetstagaren avskedats för att ha grovt misskött sin anställning, alternativt avskedats pga inkompetens. Avsked pga arbetsbrist är precis som det låter, och ska ha saklig grund.

"LAS 25 § Arbetstagare som har sagts upp på grund av arbetsbrist har företrädesrätt till återanställning i den verksamhet där de tidigare har varit sysselsatta.En förutsättning för företrädesrätt är dock att arbetstagaren har varit anställd hos arbetsgivaren sammanlagt mer än tolv månader och att arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för den nya anställningen."

Även om personen inte kan nyttja företrädesrätten är det ändå något personens försvarare kan peka på, och som ni får svårt att förklara.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Har extremt svårt att tro att du kommer få några bra svar, utan det du kommer få är spekulationer och vilda gissningar. Vilket i är inte kan hjälpa dig.

Blir dock intressant att följa. Då en arbetstagare har många rättigheter och därmed intressant att se vart gränsen går.

Det blir framförallt svårt att ge "bra svar" om man inte ens läst öppningsinlägget, vilket du till synes inte har gjort.

TS efterfrågar inte någon expertis eller vilka juridiska rättigheter och skyldigheter TS har; TS är ute efter personliga åsikter: "Det jag skulle vilja höra är vad ni tycker, är det rätt att man som arbetstagare bara kan sitta av tiden och i princip blåljuga sig igenom sitt jobb"

OnT: Jag tycker absolut att man ska kunna kräva av folk att de sköter sina arbetsuppgifter och slippa betala ut lön om det tydligt kan bevisas att så inte är fallet. Jag tycker på det stora hela att arbetstagare har för många rättigheter och för få skyldigheter i Sverige.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Det blir framförallt svårt att ge "bra svar" om man inte ens läst öppningsinlägget, vilket du till synes inte har gjort.

TS efterfrågar inte någon expertis eller vilka juridiska rättigheter och skyldigheter TS har; TS är ute efter personliga åsikter: "Det jag skulle vilja höra är vad ni tycker, är det rätt att man som arbetstagare bara kan sitta av tiden och i princip blåljuga sig igenom sitt jobb"

OnT: Jag tycker absolut att man ska kunna kräva av folk att de sköter sina arbetsuppgifter och slippa betala ut lön om det tydligt kan bevisas att så inte är fallet. Jag tycker på det stora hela att arbetstagare har för många rättigheter och för få skyldigheter i Sverige.

Det är inget problem med arbetstagares rättigheter och skyldigheter. Det som ställer till problem är arbetsgivarna som inte tar tag i de problem som dyker upp. Det finns alldeles för många konflikträdda arbetsgivare.