Vänta på coffe lake eller köpa 7700k?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Vänta på coffe lake eller köpa 7700k?

Har sån beslutsångest just nu. Jag sitter just nu på en 4690k klockad till 4.2ghz och jag har tänkt att uppgradera till en 7700k men sen slog mig tanken att coffe lake skulle släppas senare i år och då fick jag sån beslutsångest.

Det har väl ryktats om att det skulle vara fler än 4 kärnor eller är jag ute o cyklar? Vi har ju inte så mycket information om coffe lake än. Läste att dom skulle presentera coffe lake den 21 augusti så jag köper inget innan dess.

Hur hade ni gjort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av BiggieLiten:

Har sån beslutsångest just nu. Jag sitter just nu på en 4690k klockad till 4.2ghz och jag har tänkt att uppgradera till en 7700k men sen slog mig tanken att coffe lake skulle släppas senare i år och då fick jag sån beslutsångest.

Det har väl ryktats om att det skulle vara fler än 4 kärnor eller är jag ute o cyklar? Vi har ju inte så mycket information om coffe lake än. Läste att dom skulle presentera coffe lake den 21 augusti så jag köper inget innan dess.

Hur hade ni gjort?

Vänta till 21 aug till dem släpper coffee lake och se vad som händer med kärnor pris och när den kommer

| i7 7700k @ 5GHz | Corsair H75 cooler | GTX 1080 Ti | 16GB RAM DDR4 |
| Fractal Define Nano S | Acer XB270HU |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Mar 2005

Går i liknande tankar som TS, men det verkar dröja ett tag innan Coffee Lake finns "på riktigt"?

Från sweclockers nyhetsartikel i ämnet, 2017-08-09:
"Intel avslutar med att enheter innehållandes Coffee Lake ska finnas tillgängliga i butik i god tid till julhandeln. För stationära datorer och sockel LGA 1151 väntas Coffee Lake nå ut i svenska butiker under årets fjärde kvartal, tillsammans med styrkretsen Z370."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@buffymannen: Jag läste innan att dom planerade att coffe lake skulle vara ute innan jul, så vi får vänta och se vad dom säger den 21a. Hoppas på bra nyheter om vi får reda på något om release date.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@jnilssonn: Får nog bli att vänta. Inte ås jätte skoj om man köper något nu och sen släpps det något som presterar mycket bättre sen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Det vore väldigt oklokt att köpa en 7700K idag när både Ryzen finns och Coffee Lake släpps inom en vecka.

Mvh

MiniZEN - Ncase M1 - Asrock Fatal1ty X370 ITX - Ryzen 7 1800X - MSi Radeon RX Vega 64 - 32GB G.Skill FlareX DDR4 - Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005

*Tråd flyttad*
/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Jag är på ditt spår, vänta.
Det är ett enormt lyft när vi snackar nu 6 kärnor och 12 trådar.

[i5 4670k]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Wii U]-[PS4 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av BiggieLiten:

@jnilssonn: Får nog bli att vänta. Inte ås jätte skoj om man köper något nu och sen släpps det något som presterar mycket bättre sen.

Mycket bättre vettefan men bättre är den nog, värt att vänta tror jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Aeig: Vänta nu? Släpps coffe lake nästa vecka eller ska dom bara visa upp den? För jag läste att dom skulle presentera den 21a.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

@BiggieLiten: Ja, du har givetvis rätt, det är avtäckning den 21/8.

Är Ryzen en möjlighet?

Mvh

MiniZEN - Ncase M1 - Asrock Fatal1ty X370 ITX - Ryzen 7 1800X - MSi Radeon RX Vega 64 - 32GB G.Skill FlareX DDR4 - Cooled by Noctua

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Apr 2009
Skrivet av BiggieLiten:

@Aeig: Vänta nu? Släpps coffe lake nästa vecka eller ska dom bara visa upp den? För jag läste att dom skulle presentera den 21a.

Det är oklart. Men även om de släpper något den 21a så är det extremt stor chans att det endast är för bärbara datorer. Dessa processorer brukar ju vara en bit innan de stationära processorerna. Så tyvärr blir det inte så spännande den 21a. Mer än att vi kanske får veta lite specs iofs men det vet vi nog det mesta utav redan. Ryktena stämmer nog rätt bra!

Chassi: Fractal Design Define R3, Titanium CPU: Intel Core i7 7700K 4.8 GHz
MoBo: Gigabyte GA-Z270-Gaming K3 GPU: EVGA GTX 970 4 GB
RAM: Corsair LPX 16GB CL15 3000Mhz VENGEANCE SSD: Samsung 750 EVO 500GB
HDD: 500GB Seagate Barracuda 7200rpm PSU: LEPA B1000-MB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Aeig: Har kollat en del på ryzen faktiskt men känner inte att den presterar så bra i spel och då känns det inte som någon mening med att uppgradera. Då väntar jag hellre på Coffe Lake.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@L.Forsgren: Jag tar och väntar till 21a så får vi se vad det är för specs. Är de inga 6 kärnor och 12 trådar så vet jag inte om jag kommer vänta faktiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Okej så har fått en hyfsat bra uppfattning om vad som gäller. Om det är så att den läckta informationen om Coffe Lake stämmer så kommer det att vara 6 kärnor och 12 trådar och boost till 4.3Ghz på i7an vilket skulle prestera bättre än Ryzen i spel pga klockfrekvensen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

@BiggieLiten: Har gått i samma tankar som dig ett tag, och hela tiden väntat då min CPU håller ihop än så länge samt att man inte vill köpa nytt utan att det verkligen blir ett rejält lyft i burken. Den 21:a är ett spännande datum

MB: ASUS P8P67 LE B3 // CPU: Intel Core i5-2500K // GPU: EVGA GTX 1080 FE
Asus VG248QE 144Hz // RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR3
PSU: Corsair 750W HX // SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

@Wiggin: Ja det är också vad jag tänker. Min CPU håller sig bra än men blev sugen på att uppgradera min rigg lite. Får hålla tummarna den 21a.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

Den läckta informationen säger väl också att Coffee Lake inte kommer kunna användas i z170/z270 moderkort vad jag förstått?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Feb 2002

@jnilssonn:

Korrekt. Z370 eller va den heter. Källa är väl Intel själva.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Invänta Kaffe sjön, jag sitter på en 4790k och inväntar. AMD är för dåliga i spel för mig, trotts att jag vill ha mer beräkningskraft så är också spelprestandan viktigt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Silcan:

Invänta Kaffe sjön, jag sitter på en 4790k och inväntar. AMD är för dåliga i spel för mig, trotts att jag vill ha mer beräkningskraft så är också spelprestandan viktigt.

Intel har väl suttit och väntat på denna konkurrens så dem släpper nog något som utklassar AMD enligt plan