Ratt till racingspel PS 4

Permalänk
Medlem

Ratt till racingspel PS 4

Tycker verkligen det är svårt att styra med kontrollen.

Funderar på en ratt.

Fungerar det bra och vilken kan ni rekommendera?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns väldigt olika kvalitet och upplevelse beroende på prisklass. Skulle rekommendera det om du kan tänka dig att betala 2-3k, så att du får något ordentligt med force feedback, annars har jag haft dålig upplevelse av rattar.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:

Tack!

Finns det rattar där man kan gasa utan pedaler?

Vill också kunna sitta tillbakalutad i soffan så man inte måste ha ratten på ett bord.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@Hazelberg:

Tack!

Finns det rattar där man kan gasa utan pedaler?

Vill också kunna sitta tillbakalutad i soffan så man inte måste ha ratten på ett bord.

Hur är det tänkt att fungera då? Om ratten inte sitter på ett bord och du softar i en soffa, vad ska ratten sitta fast i och vad ska du vrida på?

Är det softa i soffan du vill är det nog kontroller som gäller.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

@Elghinnarisa:

Tänkte att man kunde klämma fast den med benen.

Fast kanske inte en bra idé.

Har du någon rekommendation?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Denna är alltid den som dyker upp, nästan lite monopolkänsla över rattalternativen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199060

Finns alternativ såsom https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3345617 osv som du kan kolla runt på på Prisjakt, men den förstnämnde verkar vara vad de flesta vill använda.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg:

Den verkar bra och prisvärd.

Såg en rekommendation på denna också: Thrustmaster T300 RS. Dock dyrare.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

T300:an ar valdigt bra, den sparkas och slass ganska duktigt men du kommer behova fasta vilken FF ratt du an skaffar i ett bord for att fa nagot utbyte av den sa ar det ett krav att det ska ga att sitta tillbakalutad i soffan och jasa bor du avsta.
I vissa spel gar det bruka rorelse sensorerna i den vanliga handkontrollern for styrningen sa du kan sitta och vrida pa kontrollern likt som man gor i mariokart till wii.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Kan rekomendera g29 riktigt bra ratt och pedaler,även spaken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@Hazelberg:

Tack!

Finns det rattar där man kan gasa utan pedaler?

Vill också kunna sitta tillbakalutad i soffan så man inte måste ha ratten på ett bord.

Kan namna denna om du vill sitta i soffan och köra http://wheelstandpro.com/ . Har inte testat den skälv så kan inte uttala mig men hört att den ska vara bra

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Larsp777: Kan rekomendera g29 riktigt bra ratt och pedaler,även spaken

Kör även jag G29, diggar den rejält. Går o ställa om mellan PS3 PS4 (presets) och använda på PC (du får ställa in själv) om man nu vill.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark:

Coolt. Inte så dyr heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Larsp777: Kan rekomendera g29 riktigt bra ratt och pedaler,även spaken

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kör även jag G29, diggar den rejält. Går o ställa om mellan PS3 PS4 (presets) och använda på PC (du får ställa in själv) om man nu vill.

Tack! Är den precis?

Läste något om att Thrustmastern skulle vara bättre men kanske inte behövs?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Finns en knapp på g29an som du ställer på ps3 eller ps4, ps3 är för dator / ps3.

Är mycket nöjd med min ratt/pedal/ spak

Har Thrustmaster t150, ratten är plastig och fick inte med mig några vettiga pedaler , plast utan koppling till samma pris av g29 , betalade 2000 kr för bägge, men spaken kostade runt 600 till g29
Vad jag läst så får man lägga en del pengar på thrustmaster, de billigare har inte den känslan i ratt eller pedal, sen kan man väl inte vrida raden 900 grader? som på de dyrare.

Men g29an om du vill betala extra men få en bra ratt.
Thurstmaster är bra om du vill lägga en extra slant på ratt/pedaler i paket med koppling etc.
Sen kan man ju köpa billigt, men hade problem att få min t150 att funka till ets2 i början pga Drivrutin.

La till extr
Permalänk
Medlem

@Surxx:

Ok, låter som ett bra köp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

@Larsp777: Thrustmaster är bra , men plastiga om man inte köper de lite dyrare, där av att jag köpte min g29.
Men du gör givetvis som du vill hehe

Permalänk
Medlem

Leker med TX och G29 för tillfället. TX är samma rattbas som T300RS i stort sett. G29 går titt som tätt att få tag på för 1990 så den är ju klart billigare men TXn känns mycket mycket bättre för min del. Jag kan utan problem ha kul med G29 dock och det finns ju vassare rattar än TX också som kostar än mer

Jag gillar standardkringlan för TX. plastig och gummig ja men fixa handskar så känner du de inte. Fördelen med plasten är att den är superlätt. Har testat dem med GTE ratten som väger bly. Dämpar ffb markant men den är klart skönare i handen. Men bästa är för mig tx ratten med handskar istället då jag älskar knapplayouten. Hade de bara gått för en bättre D-pad hade den vart absolut klockren. Så många knappar åtkomna direkt utan att byta grepp.

Tycker nog man bör budgetera för T3Pa Pro pedaler. Standard TX pedalerna är resor sämre än G29 pedalerna. Kör med T500RS pedaler till min TX.

G29 kändes som en bra idé för GT sport. Sen finns det ju adapters förvisso också numer så kanske var ett lite onödigt köp.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@Elghinnarisa:

Tänkte att man kunde klämma fast den med benen.

Fast kanske inte en bra idé.

Har du någon rekommendation?

Inte bara är det en dålig ide den är också omöjlig att genomföra. Ratten måste sitta fast på bordet eller någon annan ställning. Soffbord är generellt för låga för att använda, åtminstone om du sitter i soffan. Skulle i och för sig starkt avråda att sitta i en soffa och spela, du kommer vilja ha ett fastare underlag.

Det är inte heller någon vidare bra ide att inte använda pedaler. De knappar som finns på rattarna har bara två lägen, fullt nedtryckta eller inte alls nedtryckta, så du kommer alltså inte kunna finreglera gas och broms vilket är ett måste för att få bra varvtider.

Skrivet av Hazelberg:

@Larsp777: Denna är alltid den som dyker upp, nästan lite monopolkänsla över rattalternativen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3199060

Finns alternativ såsom https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3345617 osv som du kan kolla runt på på Prisjakt, men den förstnämnde verkar vara vad de flesta vill använda.

Det är en bra ratt men enda anledningen till att många använder den är det överenskomliga priset och att det är ett välkänt märke hos nästintill alla som spelar, det kan man inte säga om någon annan rattillverkare.

Jag har en G29 och skulle aldrig betala fullpris för den, då hade jag hellre sparat lite till och tagit en Thrustmaster. Missförstå mig inte, det är en bra ratt och den räcker gott och väl till nästan alla spelare men den har några nackdelar, bland annat så har den en väldigt stor dead zone och låter ofantligt mycket. Går väl an om du kör på jämn och fin asfalt men om du tänker köra rally så får du sätta upp en lapp till grannarna först...
Som någon nämnde går den lite då och då ned till 1.900 och då kan man med gott samvete köpa den :).

Men men, tycker man om bilspel är det enligt mig ett måste med ratt. Once you go ratt you never go back... Det är dock otympligt som fan och inget man spelar chillandes i soffan. Jag minns första gångerna jag hade min ratt, efter flera timmars spelande kändes det faktiskt ganska duktigt i musklerna

Permalänk
Medlem

Ok, tror jag har bestämt mig för att köpa ett ställ om det blir en ratt.

Här finns lite.

Är de särskilda ställ som passar till vissa rattar?

Vilken ska man satsa på för t.ex. G29?

Ställ

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan man spela på PC med G29 för Playstation?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Kan man spela på PC med G29 för Playstation?

JA

Eller ja du kan det med G25 och G27 an så kan inte se varför inte G29 inte skulle kunna det i så fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för alla svar!

Till slut blev det en Thrustmaster T300 GT.

Inte så mycket dyrare än G29 just nu och man fick med bra pedaler.

3000:- för rubbet.

Ska även köpa ett ställ om jag ska lira i soffan.

Troligen denna: http://cdon.se/leksaker/next-level-racing-wheel-stand-pc-p410...

Är billigare utomlands tror jag.

Jag har dock problem att få ratten att fungera.

Hade Asseto Corsa på datorn och testade.

Har svårt för att få allt att fungera.

Kom gärna med tips.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Bra val

Soffor är lite väl mjuk att sitta i men det är ju bara pröva dig fram med de säten du har att tillgå. Bra ryggstöd vill jag nog ha annars får man fort ont någonstans förutom att det ger bättre kontroll.

Kan även testa playseat challenge. Går att vika ihop till närmast ingenting lätt att stuva undan och det är en stor fördel ha sätet ihopkopplat med ratt och pedaler i en enhet så inget far iväg någonstans. Är inte heller optimal gällande komfort heller den är skön att sitta i men designen gör ju att den ger med sig lite främst ryggstödet man velat ha lite stelare. Beror på vad du väger väger nära 90 kg. De blir mer hösäck ju mer du väger Inga bekymmer om du bara kör någon timme per dag eller så men annars skulle jag gå för något stabilare.

Vad har du för problem med Assetto Corsa? Den fungerar i andra PC lir?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Hej!

Detta är första gången jag använder ratten och jag har aldrig använt ratt innan.

Har installerat enligt instruktioner och har bara provat med Assetto Corsa.

Grejen är den att jag är ganska lost så all hjälp uppskattas.

Gick in på inställningar och valde Thrustmaster 500 RS. Var det jag hittade och tror det var de som de rekommenderade i manualen.

Efter att ha valt så klickar jag på "Assign" eller likanande vid t.ex. gas.

Provade också att köra guiden men när det står att jag ska hålla inne gasen händer inget.

Med de inställningar jag lyckades göra försökte jag köra.

Lyckades gasa lite men bilen rör sig bara när jag kör till vänster.

Så all hjälp uppskattas

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan du mappa alla axlar i kontrollpanelen i spelet? Så länge de är mappade och du kan se axlarna röra sig när du testar så borde de fungera när du kör också. Sen så tror jag t500RS har olika lägen för PS 3 och PC eller något så kolla upp hur man bytte däremellan. Kommer inte ihåg på rak arm.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Googlade och upptäckte att det fanns en drivrutin som skulle laddas ner.

Nu verkar det fungera.

Märkte att man måste nå en viss hastighet för att kunna växla upp. Antar att det ska vara så.

Fast hur ska man veta när man ska växla? Kan man växla automatiskt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@oqvist:

Googlade och upptäckte att det fanns en drivrutin som skulle laddas ner.

Nu verkar det fungera.

Märkte att man måste nå en viss hastighet för att kunna växla upp. Antar att det ska vara så.

Fast hur ska man veta när man ska växla? Kan man växla automatiskt?

Assetto Corsa har en rätt så jobbig simulering av koppling som du inte kommer ifrån på vissa bilar tyvärr. Precis som vanliga gatubilar med manuell växellåda kan du inte peta i en lägre växel när som helst. En högre brukar va lättare dock. Kör du mer moderna bilar för racingbana typ GT3 eller prototyperna, F1 så slipper du allt tjoller med rev matching och koppling. Men gatbilarna måste man tyvärr lära sig att hantera även den tredje pedalen tyvärr och tima växlingarna då auto cluch och auto blip vad jag kan se inte gör ett dugg.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Ok, tack!

Kör du på PS4?

Vilka andra spel racingspel kör du?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

@oqvist:

Ok, tack!

Kör du på PS4?

Vilka andra spel racingspel kör du?

Jag har en T300 och spelar Project Cars på PS4 i väntan på Gran Turismo.

Project Cars får tumme upp av mig! Har spelat 30-60 timmar tror jag.
AIn är rimligt smart, men lite svajig i svårighetsgraden. Jag krossar motståndet i vissa klasser i 100% svårighetsgrad medan jag måste ha typ 60% i andra. Det beror på hur lättkörd bilarna är, Formula Gulf är extremt lättkörd tex medan de allra snabbaste såklart är rätt svårkörda.
Ibland är AIn helt orimligt bra när det slår om till regn, men de kan ha patchat det nu.
Karriärläget är väldigt bra i början, men efter ett tag är det lite irriterande att man inte kan se vilka inbjudningstävlingar man redan klarat så man måste hoppa runt i menyerna om man inte vill köra alla tävlingar varje säsong.

Det går att ställa in manuell växling med paddlar eller helt automatiskt. Du behöver inte bråka med någon koppling om du inte vill.

Visa signatur

En potatis