Permalänk

Första datorn (ca 9000)

Hej!

Jag har tänkt att skaffa en dator och skulle behöva lite hjälp på vägen. Det finns inget grafikkort i bygget då jag väntar på att se hur RX Vega 56 presterar gentemot GTX 1070.

Jag kommer mest spela på datorn, även redigera videos ibland.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10613734/

Mvh/ W

Uppdaterade Windows 10 till Retail Version
Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem

Ser bara ut. Köp en retail version av Windows (ej OEM) eftersom du bygger själv, så kan du använda den även om du byter moderkort i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

Ser bara ut. Köp en retail version av Windows (ej OEM) eftersom du bygger själv, så kan du använda den även om du byter moderkort i framtiden.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade själv satt datorn i ett mindre chassi och med ett mATX-moderkort. Då får du ett bygge som liknar det jag har i min signatur. Känns onödigt med ett större chassi då du valt bort optisk läsare och inte tänker göra något som kräver mer utrymme.

Men det är mest en smaksak.

Ska du ha ett stort chassi skulle jag även kolla på det helt nya Fractal Design Meshify C, som är väldigt likt Define C internt men med ett intressant nytt yttre utseende.

Permalänk
Medlem

Oj, då lärde man sig något nytt!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Det står inget där om OEM-licenser. Det här kan lika gärna gälla att det blir lättare att göra en aktivering av en retail-licens när man bytt hårdvara...

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ska du ha ett stort chassi skulle jag även kolla på det helt nya Fractal Design Meshify C, som är väldigt likt Define C internt men med ett intressant nytt yttre utseende.

Jag valde FD Define C då det är ljuddämpat, men hur stor är skillnaden på ett ljuddämpat chassi och ett som inte är det?

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w i c a t o:

Jag valde FD Define C då det är ljuddämpat, men hur stor är skillnaden på ett ljuddämpat chassi och ett som inte är det?

Jag gissar på att det inte blir någon större skillnad. Du har inte valt några komponenter som är särskilt högljudda - du har en semipassiv PSU t.ex. Enda som kommer låta i idle är chassifläktar och CPU-fläkt. Du har inte valt några värmemonster till CPU och GPU så de blir lättkylda.

Det är också möjligt att det bättre luftflödet i Meshify i sig också gör att ännu mindre fläkt-RPM krävs. Men jag har inget som stödjer detta, det kan lika gärna vara tvärtom att ljuddämpningen blir mer. Men jag tror som sagt inte det spelar någon roll i den här datorn.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Ser bara ut. Köp en retail version av Windows (ej OEM) eftersom du bygger själv, så kan du använda den även om du byter moderkort i framtiden.

Jag kunde inte hitta en retail version av engelska Windows 10, därav OEM.

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jag gissar på att det inte blir någon större skillnad. Du har inte valt några komponenter som är särskilt högljudda - du har en semipassiv PSU t.ex. Enda som kommer låta i idle är chassifläktar och CPU-fläkt. Du har inte valt några värmemonster till CPU och GPU så de blir lättkylda.

Okej, men jag tror nog jag behåller Define C då jag kommer ha det under skrivbordet och behöver inget fönster. Tack för tipsen iallafall.

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w i c a t o:

Jag kunde inte hitta en retail version av engelska Windows 10, därav OEM.

Du kan installera retail-windows i vilket språk du vill. Du får bara bygga en USB-sticka av det. Köp den digitala versionen istället så sparar du typ 50 kr.

Går att få mkt billigare på Kinguin men exakt hur legit det är är svårt att säga.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du kan installera retail-windows i vilket språk du vill. Du får bara bygga en USB-sticka av det. Köp den digitala versionen istället så sparar du typ 50 kr.

Går att få mkt billigare på Kinguin men exakt hur legit det är är svårt att säga.

Jag antog att det bara gick att få på svenska då det stod "Windows 10 Home Svensk". Sen föredrar jag nog att köpa det legit

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av w i c a t o:

Jag antog att det bara gick att få på svenska då det stod "Windows 10 Home Svensk". Sen föredrar jag nog att köpa det legit

Jo, jag hade exakt samma frågeställning ett par månader sedan. Men tro inte på mig, kolla med Inet istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det står inget där om OEM-licenser. Det här kan lika gärna gälla att det blir lättare att göra en aktivering av en retail-licens när man bytt hårdvara...

Får du lov att läsa igen

Hos en retail variant behöver man ej göra dessa punkter, utan allt skötes automatiskt.

Dock kan man bara göra detta några gånger, jag fick ringa in och låsa upp nyckeln när jag köpte nytt moderkort. (OEM variant)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Tror inte ryzen har någon inbyggd gpu ifall du inte har något liggandes.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Tack för alla svar, har dock en fråga: Borde jag ha en SSD (Samsung 850 Evo 500GB) eller SSD+HDD? (Samsung 850 Evo 250GB + WD Blue 1TB)

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Tror inte ryzen har någon inbyggd gpu ifall du inte har något liggandes.

Skrivet av w i c a t o:

Det finns inget grafikkort i bygget då jag väntar på att se hur RX Vega 56 presterar gentemot GTX 1070.

^

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem

@w i c a t o
Jo, men tänkte att du kanske ville kunna använda datorn innan du köper grafikkortet. Fast du kanske väntar med hela beställningen.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

@w i c a t o
Jo, men tänkte att du kanske ville kunna använda datorn innan du köper grafikkortet. Fast du kanske väntar med hela beställningen.

Jaha, ja jag kommer vänta med att beställa tills nätaggregatet är i lager..

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem

RX Vega 56 kommer med största sannolikhet att slå 1070 och är AMD:s enda hopp i RX Vega serien. Den verkar släppas 28/8 (iallafall i USA). Vad finns det för indikationer på detta då?

Läckta prestandasiffror

Vega 56 tidigarelagd prestandarecensioner. De var egentligen tänkta att hamna i slutet av Augusti, men är nu på samma ställe som Vega 64, alltså IMORGON. När AMD gjort något bra så vill de visa upp det så mycket som möjligt (tänk vad som hände med ryzen).

Vet dock inte vad priset eller utbudet kommer vara vid launch. Om man måste betala samma pris som för en 1080 så är det ju inte värt det hur man än vrider och vänder på det.

Som sagt, du kan ta det här endast som en spekulation utan värde. Du kommer ha alla siffror imorgon. Men tänk även på att de siffror som presenteras imorgon inte är slutgiltiga. Det finns flera funktionaliteter med vega som inte används i dagens spel som kommer användas senare i framtiden och kommer förhöja prestandan något. Dessutom så kommer den att hålla mycket längre än 1070 p.g.a HBM2.

Skrivet av Ragin Pig:

Tror inte ryzen har någon inbyggd gpu ifall du inte har något liggandes.

Ryzen har ingen inbyggd gpu, så man behöver alltså ett grafikkort för att den ska fungera.

Permalänk

@Radolov: Tack för svar, har läst artikeln och mest därför jag väntar. Trodde dock att RX Vega 56 skulle släppas imorgon.. Men om jag förstår dig rätt så ska AMD ha tidigarelagt det tills imorgon?

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |

Permalänk
Medlem

@w i c a t o: Tidigarelagt recensionerna inte släppet. Släppet av Rx Vega 56 är 28/8 i USA verkar det som, vet inte om samma sak gäller för Sverige.

Unboxing embargo lift on Saturday, August 12, 11AM EDT: AMD permits unboxing photos or videos only.
Performance embargo lift for Vega 56 on August 14, 9AM EDT.
RX Vega 64 already in hands of some reviewers, with unboxing embargo lift on Saturday, August 12, 11AM EDT.
RX Vega 64 performance embargo lift on August 14, 9AM EDT.
Update: Vega 56 launches on 8/28.

edit: Också värt att nämna om man ska ha ett kort vid launch så kommer man nog enbart kunna köpa referenskorten via s.k radeon packs (som ska vara 100 dollar över originalpriset för kortet). Är du en fan av FPS shooters kanske det är värt det (då man får Prey och wolfenstein 2) , men annars så förmodligen inte. Så du kan räkna med att tillgängligheten är dålig, då alla vanliga kort kommer köpas upp av miners på en halv nanosekund. Men om du är snabb kanske du har tur

Permalänk
Skrivet av Radolov:

@w i c a t o: Tidigarelagt recensionerna inte släppet. Släppet av Rx Vega 56 är 28/8 i USA verkar det som, vet inte om samma sak gäller för Sverige.

Unboxing embargo lift on Saturday, August 12, 11AM EDT: AMD permits unboxing photos or videos only.
Performance embargo lift for Vega 56 on August 14, 9AM EDT.
RX Vega 64 already in hands of some reviewers, with unboxing embargo lift on Saturday, August 12, 11AM EDT.
RX Vega 64 performance embargo lift on August 14, 9AM EDT.
Update: Vega 56 launches on 8/28.

Jaha, då får man vänta... *suck*

Visa signatur

| R5 1600 | MSI B350 PC Mate | Corsair Vengeance 16GB RAM 3200Mhz | nVidia GTX 1060 6GB | EVGA GQ 650W | Samsung 850 Evo 500GB |