PC startar inte med CPU/8pin inkopplad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

PC startar inte med CPU/8pin inkopplad

Hej!

Jag har nyligen plockat ihop min nya PC. Problemet är att datorn visar inga tecken på liv ( inga fläktar snurrar, eller lampor lyser) , när jag försöker starta den med CPU och 8pin kontakten inkopplad. Kopplar jag ur 8pin kontakten till CPUn så snurrar fläktarna och datorn lyser.

Efter att jag upptäckte felet så sände jag in moderkort,processor och minnen till komplett. De sände ut samma CPU och minnen, men ett nytt moderkort! Men jag har fortsatt samma fel som tidigare.

Kan jag ha fått en trasig CPU (vet att det är ovanligt) eller kan det vara PSU som spökar?

AMD Ryzen 1600x
MSI B350 Tomahawk Socket AM4
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
EVGA 650W GQ
1060TI 6GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Axelious:

Hej!

Jag har nyligen plockat ihop min nya PC. Problemet är att datorn visar inga tecken på liv ( inga fläktar snurrar, eller lampor lyser) , när jag försöker starta den med CPU och 8pin kontakten inkopplad. Kopplar jag ur 8pin kontakten till CPUn så snurrar fläktarna och datorn lyser.

Efter att jag upptäckte felet så sände jag in moderkort,processor och minnen till komplett. De sände ut samma CPU och minnen, men ett nytt moderkort! Men jag har fortsatt samma fel som tidigare.

Kan jag ha fått en trasig CPU (vet att det är ovanligt) eller kan det vara PSU som spökar?

AMD Ryzen 1600x
MSI B350 Tomahawk Socket AM4
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
EVGA 650W GQ
1060TI 6GB

Inte så att du kopplat lite fel ?
PCI-e ström och EPS kan ibland förväxlas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

@Svensktiger: Nej det har jag inte. Står klart och tydligt på kablarna var de ska in

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jan 2015

Mer troligt det är psu som spökar än att cpu skulle vara defekt, men konstigare saker har väl skett här i världen.