"S.M.A.R.T. Status BAD, backup and replace.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

"S.M.A.R.T. Status BAD, backup and replace.

När jag kom hem idag så hade min dator startats om och "S.M.A.R.T. Status BAD, backup and replace. stod över skärmen. Gick in i bios, datorn startade om sig några gånger, sen klickade jag på force start via samma hårddisk som tidigare inte gått att starta, och nu är datorn igång.

Jag har googlat lite och som jag förstår det har det något med en korrupt fil i hdd att göra, men datorn verkar funka fint nu. Något jag kan felsöka för att se om något är påväg åt helvette? Har mycket skolarbeten osv på datorn som jag behvöer spara så vore väldigt bra om ajg fick hjälp så snart som möjligt!

Många tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

Säger smart att det är tid att byta så är det oftast tid att byta, gärna snabbt för att vara lite säkrare.
Bara för att den startar betyder inte det att det inte är ett problem och det är inte "en korrupt fil". Beror lite på vilket smart fel det är men jag gissar på dåliga sektorer och dom har en tendens att sprida sig som cancer.

Kolla gärna exakt via Crystal Disk Info eller liknande. Och hur som, börja säkerhetskopiera allt viktigt som går.

Vanliga tipset är väl att ej använda hårddisken tills du är redo att säkerhetskopiera allt. Ibland kan man klara sig länge med smart fel, ibland inte. Eftersom det är svårt att säga exakt så är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av Elghinnarisa:

Säger smart att det är tid att byta så är det oftast tid att byta, gärna snabbt för att vara lite säkrare.
Bara för att den startar betyder inte det att det inte är ett problem och det är inte "en korrupt fil". Beror lite på vilket smart fel det är men jag gissar på dåliga sektorer och dom har en tendens att sprida sig som cancer.

Kolla gärna exakt via Crystal Disk Info eller liknande. Och hur som, börja säkerhetskopiera allt viktigt som går.

Vanliga tipset är väl att ej använda hårddisken tills du är redo att säkerhetskopiera allt. Ibland kan man klara sig länge med smart fel, ibland inte. Eftersom det är svårt att säga exakt så är det alltid bättre att ta det säkra före det osäkra.

tusen tack! skall kolla det där programmet sen kopierar jag över mina filer. Denna fråga kanske är idiotisk men låt säga att det bara är hårddisken som är sönder atm, kommer den förstöra andra delar i datorn eller kommer det räcka att byta ut hårddisken?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Nhum:

tusen tack! skall kolla det där programmet sen kopierar jag över mina filer. Denna fråga kanske är idiotisk men låt säga att det bara är hårddisken som är sönder atm, kommer den förstöra andra delar i datorn eller kommer det räcka att byta ut hårddisken?

Det är enbart hårddisken som bör vara problemet och kommer inte skada något annat i datorn.
Se till att säkerhetskopiera allt viktigt och att hårddisken som är dålig antingen byts ut eller "används på egen risk". Vem vet, den kanske fungerar okej i flera månader till, sådant är svårt att avgöra. Men det kan också vara bara några dagar innan den ger upp helt. Ingen som vet.

Jag har haft diskar med SMART fel på som rullat i flera månader helt okej och en dag så totalt vägrade dom göra något. Och andra diskar som varnade och 24 timmar senare gick det inte ens att läsa data från den. Väldigt olika.

FD R5|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Corsair H115i|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 17TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

@Elghinnarisa: det var min lagringshårddisk som stupat. inte helt konstigt när den varit igång i över 5 år

http://prntscr.com/g82e6c