Initisera extern hårddisk

Permalänk
Medlem

Initisera extern hårddisk

Har problem med en crashad 3TB WD Red hårddisk i min Asustor NAS. 1 av 2 diskar har skrivits fel pga felaktia sektorer. Jag kopplade hårddisken till datorn med extern sata och ström. Windows hittar den men den kommer upp som icke initierad i disk managern samt read only i partition magic. Vad är det jag missar här?

Tanker är att försöka formatera den och använda den igen? Eller hur gör man med felaktiva sektorer?

Permalänk
Skrivet av gubel:

Har problem med en crashad 3TB WD Red hårddisk i min Asustor NAS. 1 av 2 diskar har skrivits fel pga felaktia sektorer. Jag kopplade hårddisken till datorn med extern sata och ström. Windows hittar den men den kommer upp som icke initierad i disk managern samt read only i partition magic. Vad är det jag missar här?

Tanker är att försöka formatera den och använda den igen? Eller hur gör man med felaktiva sektorer?

Kasta alla dåliga diskar, annars kommer du säkert att förlora data.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Använd gparted och radera alla partitioner på den, skulle den sedan gå att partitionera och formatera så bör du kanske köra nått test av hela ytan och om du dedan vågar så använd den som slaskdisk om den inte visar nått allvarligt fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mfqaffe - Har har testat alla olika program samt "resna" partitionen i cmd men den är inte initerad i Windows. Den finns där men "not ready" och jag får inte upp någon storlek på den. Har använt den som JBOD i ett Nas ifall det spelar någon roll?

Hur fungerar gparted om den inte initeras?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gubel:

Mfqaffe - Har har testat alla olika program samt "resna" partitionen i cmd men den är inte initerad i Windows. Den finns där men "not ready" och jag får inte upp någon storlek på den. Har använt den som JBOD i ett Nas ifall det spelar någon roll?

Hur fungerar gparted om den inte initeras?

Gpartet är troligen det bästa och mest kraftfulla partitioneringsverktyget, motsvarar ungefär diskpart i win men är helt fristående från datorns operativsystem.
Har du kört med diskpart och misslyckats så är det gparted som gäller och hittar du inte disken där är det nog hårdvaruproblem eller nått extremt underligt partitioneringsproblem som kräver nått specialverktyg eller hårdvaruspecifika lösningar.
Wins verktyg är rätt klena när du utsätter dem för nått "icke MS" som en nasdisk oftas är, nasen lär ju inte använda Ms system i botten utan BSD eller Linux.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack! mkt bra svar