Permalänk
Medlem

USB Interface? Mixer?

Halloj!

Jo, mitt Cloud 2 headset gick och trillade av pinn, så nu har jag passat på att beställa hem ett par riktiga hörlurar och inte något "gaming" headset. Till dessa tänkte jag införskaffa en Modmic också för dom få gångerna som jag orkar sitta och tjöta med mina kompisar via Skype, Discord eller vad vi nu känner för att använda.

Cloud 2 headsetet hade ju en smidig liten kontroller där man kunde höja- och sänka ljudvolymen på hörlurarna och mikrofonen individuellt, en funktion som jag blivit ganska van vid att ha.
Har suttit och kollat runt på olika USB interfaces och dylikt, men har inte riktigt kommit underfund med vad jag bör införskaffa. Helt enkelt så vill jag då ha en individuell volymkontroll för mina hörlurar och en för min mikrofon, gärna USB-drivet don också om det finns.

Har ni några tips?

Permalänk

Kika på Yamaha ag03/06, https://www.4sound.se/studio/mixer/digital-mixer-/yamaha-ag06

Interfacet fungerar åt bägge håll, dvs mic-ljudet går in i datorn samtidigt som du får ut datorljudet i lurarna eller högtalarna. Drivs av usb-uttaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Ja det är precis något sådant som jag söker Finns det något alternativ som kanske är lite billigare? Inte så att Yamaha-grejen var dyr, men den verkar ha en drös egenskaper som jag inte behöver, så jag tänkte om det finns något mer "basic".

Permalänk

@TheYardbird: Finns ju denna typ av lösning också, https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Computer-Aud..., det är alltså ett ljudinterface helt enkelt.

Har mig att även den ska fungera åt bägge hållen samtidigt över usb, men är inte säker.
Även om det står att den har medlyssning kan dom mena att man kan mixa in ljudet som går in direkt i hörlursutgången, dvs utan att det går via datorn.

Det är lite det som är ditt problem, att du vill ha ljudet både in i datorn och ut från datorn via usb samtidigt.

Tittar du på t.ex. Behringers enklare mixerbord har dom usb, men dom kan bara skicka ljud åt ett håll i taget.

Kika lite på en av alla reviews av allt och alla som finns på Youtube, så förstår du lite vad jag menar. https://www.youtube.com/watch?v=Zrib-j4PmS4&t=8s

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Jag kikade runt lite mer och hittade till slut Behringer Xenyx 302 USB som jag köpte hem. Halva priset jämfört med Yamaha AG03. AG03 hade nog varit en smartare investering för framtiden så att säga, men denna mixer funkar än så länge hur bra som helst. Har hörlurar, mikrofon och även vinylspelaren inkopplad till den, så nu kan jag störa polarna med att spela upp Springsteen när vi spelar istället för att prata med fanskapen

Permalänk

@TheYardbird: Hej! Bra att du hittat en lösning! Det den saknar jämfört med Yamahan är möjligheten att skicka ljud över usb åt bägge håll samtidigt. Om dom inte har uppdaterat den dvs.
Tolkade det som att den funktionen var viktig, annars tror jag den du köpt fungerar perfekt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Det måste dom ha uppdaterat i så fall, fungerar perfekt att använda mikrofonen och höra ljuden i spelen samtidigt

Permalänk

@TheYardbird: Härligt! Kul att det blev bra!

Visa signatur

.:bjorn