Samsung släpper gratis Steam Link-applikation för smarta TV-apparater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Steam Link stödjer bara 1080p60fps. Högre än så, a big no, no!
Ser bara den här typen av teknik relevant om den stödjer 4k. köper man en ny TV idag är det med största sannolikhet 4k

Ungefär så jag också tänkte.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Är det 1080 som gäller eller funkar dom här linktjofräsarna i högre upplösning?

1080P är allt som funkar nu, det finns alternativ för 2160P i appen men går inte att välja.

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Har en Steam Link som används mycket av barnen, men även av mig vid tillfälle. Bildkvalitet och latens känns precis som på datorn. Blir mest Lego-spel, SFIV och Wii-emulering.

Jag kör trådat gigabitnät med senaste beta på klienten och linken. Nvidiakort är viktigt också har jag hört.

/hulle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

testade idag, dark souls 3 funkade perfekt på min samsung tv. 1080p 60 fps.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

testade idag, dark souls 3 funkade perfekt på min samsung tv. 1080p 60 fps.

Säker?
Jag la 110 timmar på Dark Souls 2 utan att klara det, jag har övertalat mig själv att det beror på lite lagg med SteamLinken.

Permalänk
Medlem

För 350kr var en Steam Link ett av mina bästa köp någonsin. Funkar utmärkt till allt som inte är tävlingsinriktat och är ett seriöst alternativ till spelkonsol om du har en speldator men vill spela i vardagsrummet. Kasta in Kodi i Steam så ersatte den även min Raspberry Pi 2 som mediacenter. Med trådat 1gb är det noll stutter och knappt märkbar latens. Men vem spelar snabba tävlingsinriktade spel med handkontroll i alla fall?

Hoppas bara att det kommer stöd för högre upplösningar och bitrate. 50Mbit/s är den högsta bitraten och det innebär fortfarande viss kompression i 1080p. För 4k behöver man säkert 500Mbit eller mer.

Så det är riktigt trevligt att Samsung tagit sig till denna teknik. Hoppas bara den funkar lika bra där som den gör på själva Link.

Permalänk

Tja!

Nu när appen kommit lite längre tänkte jag kolla om fler har samma problem!

Har en samsung 55MU7005 (2017 uhd modell) och enligt steam ska appen stödja 4K för samtliga 2017 uhd modeller. När jag går in i big picture mode i steam och kopplar TVn via appen kan jag bara välja 1080p när jag är inne i steam big picture. Backar jag på Tvn till förstasidan där man kan välja vilken dator man vill ansluta. Där går det att gå in på inställningar och välja Max resolution 2160p och har valt det alternativet. Men som sagt när jag väl är inne i Steam big picture mode går det inte att ändra till något högre än 1080p. Sitter på en 1440p skärm på datorn så fattar inte varför den inte ens ger det alternativet?

Någon som har samma problem eller har något svar? Dem andra trådar jag hittar är bara "Din tv är från 2016 och då stödjer den inte 4k", min är ju 2017 och fattar inte varför det inte fungerar när väl inne i Steam big picture mode..

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |