Dator startar ej med nya RAM-minnen (samma modell)!

Permalänk

Dator startar ej med nya RAM-minnen (samma modell)!

Hej,

Jag hade behov av att utöka mitt RAM-minne från 16 Gig till 32 Gig. Jag köpte 2x8 Gig ram minnen och monterade dessa. Problemet är att min dator startar om sig själv hela tiden och jag får ingen bild på min skärm.

Moderkort:
Z270X-Ultra Gaming-CF
Processor:
Intel Core i5 7600 Kaby Lake

(Gamla) Ram-minne: Corsair, Vengeance LPX 2x8 Gig, 2666 mhz (ver 5.30)
(Nya) Ram-minne: Corsair, Vengeance LPX 2x8 Gig, 2666 mhz (ver 5.39)

Det är alltså exakt samma modell RAM-minne men en "nyare" version.

Jag har monterat:
Alla 4 samtidigt, (slot-kombination 1-2-3-4)
"nya" l "gamla" l "nya" l "gamla" samt "gamla" l "nya" l "gamla" l "nya"

- Endast de 2 nya i samma position som de gamla tidigare satt i.

Men utfallet är att datorn fortsätter att starta om.

Har även varit i Bios och ändrat i "advanced memory setting", det jag förändrade var XMP till "profile 1", timing och mhz stämmer men notera att jag gör detta med endast de gamla i då när jag sätter in dem nya i vilken kombination som helst så startar datorn bara om sig.

Hjälp vore tacksamt!

Permalänk
Medlem

Prova att stoppa i en och en i slot 1 för att testa om nån stick är dålig,
Om alla fungerar i slot 1 prova resterande slot.

Alt 2: reset CMOS

Alt 3: uppdatera mobo

Permalänk
Inaktiv

Eftersom RAM-minnen är testade med varandra finns det alltid en risk att det inte fungerar med två olika batchar även om det är exakt samma specifikation (modell, hastighet, latens, och så vidare). Det är därför RAM-minnen i samma serie finns i så många olika alternativ, så att man inte behöver köpa två uppsättningar som inte är testade individuellt med varandra för att garantera kompabilitet.

Men som ovan nämnt kan du testa att köra varje kit för sig, och efter det säga ifall det är kompatibilitet- eller hårdvarufel.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Officiellt stödjer processorn 2133Mhz och 2400Mhz DDR4.
Med 2 stickor per kanal så får du störningar mellan minnena, det är inte lägre Punkt A till Punkt B där A är Minne och B är processorn.

Nu har Du A->B->C där A och B är minnen och C är processorn.
Dom delar nämligen samma buss nu, 2 minnen delar en minnesbus mot processor så rent elektroniskt delar dom ledningsbanor.

Så som moder natur fungerar så gör det att elektronisk kommunikation från en sticka stör den andra stickan vilket reducerar maximala frekvensen stabil kommunikation kan uppnås vid.
Därför bör du inte förvänta dig en överklockning till 2666Mhz på minnena, ja det är överclockning och förvärvar garantin på din CPU oavset vad moderkorts och minnestillverkaren lovar, det är för deras produkter inget annat.

Då dom flesta processorer klarar mer än en sticka per kanal så har dom oftast flera officiellt stödda frekvenser och börjar man gräva i det så är det så att ju fler stickor per kanal ju lägre frekvens stöds officiellt.

Testa 2133Mhz först och kör ett par rundor memtest86, testa sedan 2400Mhz, detta ska gå att välja i bios så att timings mm blir rätt, borde finnas SPD eller XMP profiler för detta att välja som minnena var programmerade med.

En sticka ram bör ha minst 3st SPD profiler och om dina stödjer XMP även en sådan.

Du bör också testa dom nya stickorna för sig utan dom gamla involverade för att veta om dom fungerar med systemet över huvud taget.

Permalänk

@jensvo: Nu har jag testat att sätta in bara en av dem åt gången i slot "1"...
Den första fungerade inte, och den andra fungerade faktiskt vilket borde betyda att den första inte fungerar som den ska alltså antingen har jag tagit sönder den eller ett fabrikationsfel?

Permalänk

@anon235564: Låter rimligt och tack för din input, men det är konstigt att jag inte kan köra med endast de två nya samtidigt, då borde väl det inte spela någon roll vilken "version" av samma modell det är?

Permalänk
Inaktiv

Menar du att du får samma problem ifall du endast har de två nya stickorna installerade? Isådanafall låter det som ett fel på minnet, alternativt ett problem i din UEFI-inställning. Testa, som nämnt ovan, att återställa CMOS på moderkortet via kortets reset-CMOS-jumper, alternativt kan du också ta ur backup-batteriet.

Jag hittade också en liknande tråd med liknande hårdvara, liknar det ditt problem?

Permalänk

@anon235564:

Det var fel på en av stickorna, så jag lämnade tillbaka dem och fick två nya och nu fungerar allt som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av pufferino:

@Illuminations:

Det var fel på en av stickorna, så jag lämnade tillbaka dem och fick två nya och nu fungerar allt som det ska

Kul att det funkar nu 👍