Vilket är ditt favoritspel genom tiderna?

Permalänk
Medlem

Tänk vad olika det kan vara. För min del kan jag knappt föreställa mig en fråga som är enklare att besvara. Det bästa jag spelat, någonsin, var World of Warcraft, vanilla. Jag var i dess grepp under sju månader. Snittet var tio timmar per dag, sju dagar i veckan...

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd

Day Of Defeat(DoD)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Otroligt svårt att välja ett enda spel. För mig står det antingen mellan Quake 1 CTF eller X-Wing vs Tie Fighter för multiplayer. Singleplayer står det mellan Diablo och Ultima 8.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Singleplayer: NFS:U2, jag var 12 år gammal och grät när jag fick det i julklapp, så måste vara det :'D
Multiplayer: Battlefield Bad Company 2, spelade detta stenhårt med vänner, ligger varmt om hjärtat<3

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gavelinus:

Oerhört svår fråga faktiskt. Det finns nog säkert 5+ spel jag skulle vilja placera på samma plats då de är så pass olika spel och jag gillar dem av olika anledningar.

Måste jag välja ett så säger jag nog Final Fantasy VI.

https://www.youtube.com/watch?v=a6t_uyg_pF8

Skulle jag få välja några till skulle jag t.ex. säga Final Fantasy IX, The Curse of Monkey Island, Fallout 2 och Bubble Bobble också.

Före Mass Effect trilogin var detta spel det mest emotionellt rörande spel jag spelat. Det var favoritspelet under merparten av min barndom. Var tvungen att köra USA utgåvan med adapter. FF III hette det då

Permalänk
Medlem

80-tal Bomb Jack
90-tal Duke Nukem 3D
00-tal Max Payne
10-tal GTA V?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Inaktiv

Finns så många bra spel så jag gör en lista från olika genrer.

Bäst just nu överlag!: Heroes Of The Storm (för många timmar i veckan )

FPS MultiPlayer: BF4 (400+ timmar)
FPS SinglePlayer: Halo 2 (omspelat otaliga gånger)
RTS: Planetary Annihilation (180+ timmar)
Turned Based Strategy:Heroes of Might and Magic III (inget annat spel i serien har slagit det)
RPG: Mass Effect Trilogin (blev ju nästan deprimerad efter slutet på 3an)
JRPG:Chrono Trigger (musiken är i en klass för sig)
Point and click: Grim Fandango (det enda dåliga med det spelet är att det tar slut)
3rd person shooter: Gears of War 1-3 (bästa co-op)
Racing: Gran Turismo 2 (det senaste racing spelet jag orkat engagera mig i, men det var roligt då det begav sig)
Beat em Up:Turtles 2 till NES
Mest Nostalgiskt: Super Mario World 2: Yoshis Island

Och några av de största besvikelserna:
GTA V (San Andreas är så mycket roligare)
Duke Nukem Forever ( do i need to say more?)
Battlefront (tråkigt efter ett par timmar, när man insett att det var allt)

Permalänk
Medlem

Deus Ex helt klart mitt favorit SP genom tiderna

(hint profilbild)

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

@Laggzor: Håller faktiskt på att spela det nu

Mitt bästa är Company of Heroes (3000+ timmar)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Men det spel jag anser är det bästa är Far Cry 3.

Du har sett kortfilmen?
https://www.youtube.com/watch?v=MCHhEAeuUws&t
Michael Mando: bäst filmskurk nånsin.

Permalänk
Medlem

Halo 1-3, fyfan vilka härliga minnen man har. Kan inte ens beskriva i ord hur mycket jag älskar serien.. Ni andra som gillar Halo - ta en titt på Eldewrito. Det är basically Halo 3 multiplayer på PC. Skitgrymt!

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Dune 2, The Settlers och Championship Manager till Amiga.

Förmodligen plöjt fler timmar på dessa tre titlar jämfört med hela mitt steambibliotek på PC.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du har sett kortfilmen?
https://www.youtube.com/watch?v=MCHhEAeuUws&t
Michael Mando: bäst filmskurk nånsin.

Faktiskt inte, tack för tipset!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Lineage 2, hands down

Permalänk
Medlem

Dark souls serien utan tvekan, är svårt att spela andra spel när man kört igenom den serien 😥

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@anon12433:
Sid Meyer var legendarisk...

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Adventure spelade jag mycket en gång i tiden. Kanske inte den vassaste grafiken. https://en.wikipedia.org/wiki/Adventure_(Atari_2600)

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Inaktiv

Metal Gear Solid

Kändes helt unikt för sin tid, "kan ett spel ens vara såhär?"

Skrivet av Taxi:

Började spela det när jag var 6 år (2006)

Damn son. Flyttade hemifrån och festade som en idiot 2006.

Permalänk

Finns en hel del kandidater (Ports of Call, RedAlert, Gateway to the Savage Frontier, Heretic, Hexen, Quake) men jag tror nog min absoluta favorit är första DOOM, känslan när man slutligen vann över sista bossen var så skön och så den medryckande entoniga elektroniska musiken

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har många gamla spel från 90-talet (och efter för den delen) t.om jag inte kört än, som ska vara väldigt bra enligt många. Så vem vet, de kanske skulle komma med på listan efter man kört dem. Fast har inte hunnit köra dem... Fast av de jag kört? Utan inbördes ordning här är några jag på rak hand anser som oslagbara:

Chrono Trigger, helt enkelt oslagbart och perfektion på alla sätt

Zelda 3, det är ett perfekt spel och håller lika bra idag

FFVII, var ett magiskt spel också trots att det åldrats sämre än ovanstående. Detta tyckte jag fastän jag körde det minst 12 år senare gentemot när det kom ut.

Super Metroid, också ett spel jag körde runt 10 år efter det kom ut och funderade hur tusan man kunde missa ett sånt underbart spel.

Castlevania Symphony of the night, ytterligare ett spel jag körde på "senare år" fast så sjukt bra att det istället blev 3-4 varvningar inom loppet av 1-2 år när det väl spelades.

Diablo 2, håller fortfarande, är så otroligt bra och blev bara bättre med patcherna genom åren.

Persona 4 / Persona 5, går inte hitta mer beroendeframkallande spel där man blir så fäst vid karaktärerna på ett emotionellt plan samtidigt som man spelar en välskriven story. Detta är en av de där spelen där jag efteråt känt mig genuint deprimerad i flera veckor efteråt och bara kunnat tänka på vilka mästerverk det var.

Megaman X, välpolerat och bra på alla sätt. Väldigt underskattat av många.

Portal 2, det problemlösande och intressanta konceptet från första Portal fast med väldigt intressanta miljöer och story. Rolig humor också.

Kingdom hearts, inte kört alla men 1:a och 2:a spelet var otroligt bra. Andra har lite förvirrande story dock, vilket antagligen blir mindre förvirrande utav spinoffs.

Super Mario 2 / 3 / 64 / World / Galaxy / osv... Vet inte vad jag ska säga om dessa, klumpade ihop i en klump. Men de är tidlösa och roliga.

Resident Evil 1, 4. Vet inte vad folk tycker om dessa, men tycker dessa kvalificerar sig som ett av de bästa jag kört.

Så svårt att nämna generellt, har säkert missat flera spel. Men har kommit med ganska många nu åtminstone. Sedan är ju Souls-serien och Bloodborne otroligt bra spel också, fast de har inte gett mig samma känslor som många av ovanstående gjort, fast det kan ju vara nostalgin som talar. Utan tvekan dock mina favoritspel också.

Permalänk
Medlem

Gunz online

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bästa SP: Lands of Lore - The throne of Chaos
Bästa MP: finns så otroligt många men Quake 1 - 3, Dota1-2, WarCraft 3, WoW är väl några axplock av vad som har spelats mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Har många gamla spel från 90-talet (och efter för den delen) t.om jag inte kört än, som ska vara väldigt bra enligt många. Så vem vet, de kanske skulle komma med på listan efter man kört dem. Fast har inte hunnit köra dem... Fast av de jag kört? Utan inbördes ordning här är några jag på rak hand anser som oslagbara:

Chrono Trigger, helt enkelt oslagbart och perfektion på alla sätt

Zelda 3, det är ett perfekt spel och håller lika bra idag

FFVII, var ett magiskt spel också trots att det åldrats sämre än ovanstående. Detta tyckte jag fastän jag körde det minst 12 år senare gentemot när det kom ut.

Super Metroid, också ett spel jag körde runt 10 år efter det kom ut och funderade hur tusan man kunde missa ett sånt underbart spel.

Castlevania Symphony of the night, ytterligare ett spel jag körde på "senare år" fast så sjukt bra att det istället blev 3-4 varvningar inom loppet av 1-2 år när det väl spelades.

Diablo 2, håller fortfarande, är så otroligt bra och blev bara bättre med patcherna genom åren.

Persona 4 / Persona 5, går inte hitta mer beroendeframkallande spel där man blir så fäst vid karaktärerna på ett emotionellt plan samtidigt som man spelar en välskriven story. Detta är en av de där spelen där jag efteråt känt mig genuint deprimerad i flera veckor efteråt och bara kunnat tänka på vilka mästerverk det var.

Megaman X, välpolerat och bra på alla sätt. Väldigt underskattat av många.

Portal 2, det problemlösande och intressanta konceptet från första Portal fast med väldigt intressanta miljöer och story. Rolig humor också.

Kingdom hearts, inte kört alla men 1:a och 2:a spelet var otroligt bra. Andra har lite förvirrande story dock, vilket antagligen blir mindre förvirrande utav spinoffs.

Super Mario 2 / 3 / 64 / World / Galaxy / osv... Vet inte vad jag ska säga om dessa, klumpade ihop i en klump. Men de är tidlösa och roliga.

Resident Evil 1, 4. Vet inte vad folk tycker om dessa, men tycker dessa kvalificerar sig som ett av de bästa jag kört.

Så svårt att nämna generellt, har säkert missat flera spel. Men har kommit med ganska många nu åtminstone. Sedan är ju Souls-serien och Bloodborne otroligt bra spel också, fast de har inte gett mig samma känslor som många av ovanstående gjort, fast det kan ju vara nostalgin som talar. Utan tvekan dock mina favoritspel också.

Finns ju många ställen man kan lista sina topp 20 favoriter. I den här tråden skulle man ju koka ner det till sitt absoluta favoritspel genom alla tider. Det är ju det som är det svåra!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns ju många ställen man kan lista sina topp 20 favoriter. I den här tråden skulle man ju koka ner det till sitt absoluta favoritspel genom alla tider. Det är ju det som är det svåra!

Oj ursäktar ifall det blev off-topic. Ni kan ta bort eller flytta posten om ni så vill.

Jag tänkte bara att det är så svårt att säga vilket spel som är bäst i många fall, om inte omöjligt, det blir lite som att jämföra äpplen och päron.

Nu var ju inte jag den enda som skrev flera spel i sin post heller, så jag valde att ta efter. Det var inte kronologisk ordning i sig, men nåja, hoppas ingen tog illa vid sig över OT.

Permalänk
Medlem

Tibia under 7.4-8.4 eran. Inget spel kommer nog någonsin kunna hålla en så involverad som man var då i detta spel, jag menar hur många spel är det snarare regel än undantag med konflikter som tas över till verkliga livet? (ok eve online kommer i närheten)

Wow under tbc & wotlk eran, spelet var fortfarande bra och exakt alla man kände spelade spelet vilket gjorde det mer till ens livsstil än ett spel.

WC3 och hur bra det var på alla lan.

Dota & dota 2, för att det är det bästa multiplayerspelet som någonsin gjorts.

Singleplayer vinner nog första halo, svepte verkligen iväg en när det kom.

Men den totala kronan tar wow ändå.

Permalänk
Hedersmedlem

Grim Fandango

Permalänk
Medlem

Finns många guldkorn att plocka från men om jag måste välja en så är det The Witcher 3.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Single Player: Half Life 2

Multiplayer: World Of Warcraft, Counter Strike 1.5

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm