Datorn hittar båda skärmarna med får bara bild på 1 åt gången (drivrutinerna uppdaterade)

Permalänk
Medlem

Datorn hittar båda skärmarna med får bara bild på 1 åt gången (drivrutinerna uppdaterade)

Hej!

Har uppstått ett väldigt jobbigt problem som jag försökt lösa på egen hand i över 1 timme nu men får det verkligen inte att funka...
Jag har under en längre tid suttit på 2st tv-skärmar som datorskärmar utan större problem tills nu ikväll då jag fått en "ny" dator, grafikkortet som sitter i denna dator är "AMD Radeon HD 6800 series" som har fullt uppdatera drivrutiner men ändå så lyckas jag bara få bild på 1 skärm åt gången även fast datorn hittar båda skärmarna... jag kan inte komma på någonting som jag inte har gjort för att försöka få det att funka just därför vänder jag mig till sweclockers i hopp om att det ska börja fungera, när jag går in på bildskärmsinställningar för att antingen "duplicera/utvidga dessa bildskärmar" så kommer det bara upp en röd text där det står "det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningar".
Skärmen som jag vill ha som #1 går via HDMI från grafikkortet men får ändå inte till 1920x1080 i upplösning även fast det står att det är det ( bilden är utanför ramarna + suddigt)
Skärmen som jag vill ha som #2 går via DVI från grafikkortet in till HDMI i skärmen, på den skärmen lyckas jag få en perfekt upplösning som "gör sitt jobb".

Så för att sammanfatta problemet så är det så att min dator hittar båda skärmarna men kan inte få dom båda att fungera samtidigt + att skärmen som klara 1920x1080 ser ut som att den sitter på en väldigt låg upplösning även fast det står att den har 1920x1080 igång, jag har även uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet

Jag hoppas verkligen att någon vet vad felet är och kan hjälpa mig då detta är väldigt störande...

Tack så mycket på förhand!

Mvh

Permalänk
Medlem

Flytta ena kabeln till en annan port på grafikkortet. Tex om grafikkortet har 2 DVI och 1 HDMI så kan man sätta DVI kabeln i andra DVI porten.

På vissa grafikkort delar HDMI och ena DVI portarna kretsar. Ungefär som en inbyggd HDMI adapter. Man får 1 av 3 fel.

1 skärm utan bild.
2 skärmar utan bild.
Bild på alla skärmar men inställningarna buggar totalt. Bör undvika ifall det blir värre.