Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005

Miracast?

Så, jag har suttit och kollat på lite lösningar hur man lättast kan streama saker från datorn till min TV och såg för någon dag sedan att min TV har stöd för Miracast.
Försökt att läsa på lite om det men blir verkligen inte klok på de!

Vad exakt är det för utrustning jag behöver för att få det att funka?
Hur gör jag för att få det funka.

Vad jag läst så ska jag kunna streama trådlöst till min TV men hittar verkligen INGENSTANS dessa inställningar eller verktyg för att göra det.
Det som är mest intressant är att kunna streama HBO över till TV'n.

Tacksam för alla hjälp jag kan få!

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.6Ghz 1.296v Sommarklock kyls av en NZXT Kraken X62 Pump i Performance Mode och Fans 25% -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Dec 2008

Köp dig en Google Chromecast och använd HBO app för att casta till Chromecast. Enklaste lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Spelmaskinen
| Corsair Carbide 600Q | Corsair Hydro H100i GTX | i5 3570K @ 4,3 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | G.Skill Ripjaws Gaming DDR3 2133Mhz 16GB | EVGA GTX 1070 SC ACX 3.0 | Samsung 830 SSD| Philips BDM3270QP2 | Corsair RM750X | Corsair Gaming K70 | Razer Deathadder |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av 220volt:

Köp dig en Google Chromecast och använd HBO app för att casta till Chromecast. Enklaste lösningen.

chromecasten använder sig väl av mira cast funktionalitet? dvs killen har det inbyggt i sin tv så inköp av chromecast känns tämligen meningslöst.

att sätta upp en anslutning mellan din dator och en mira cast enhet är inte så krångligt gå in i pc settings -> devices och där välja att lägga till hårdvara wireless display/dock.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av 220volt:

Eftersom jag har en TV med Miracast så känns det onödigt att behöva köpa till en massa andra saker.

Skrivet av Rouge of Darkness:

chromecasten använder sig väl av mira cast funktionalitet? dvs killen har det inbyggt i sin tv så inköp av chromecast känns tämligen meningslöst.

att sätta upp en anslutning mellan din dator och en mira cast enhet är inte så krångligt gå in i pc settings -> devices och där välja att lägga till hårdvara wireless display/dock.

Jo det är precis där jag försökt, men det hittar inte min TV som en separat skärm utan bara mediaserver. Jag kan skicka en ström till TV'n med material som jag har på datorn. Testade snabbt förut med en recording från OBS jag gjort innan och det funkade ju galant. Men jag vill liksom kunna spegla datorn till TV'n bara och det verkar inte funka tyvärr.

Är det så att olika Wi-Fi donglar inte stödjer miracast? Vad är det annars som avgör att det funkar eller inte?

// Marcus

Spelburk; CPU Intel Core i7 6700K @ 4.6Ghz 1.296v Sommarklock kyls av en NZXT Kraken X62 Pump i Performance Mode och Fans 25% -|- Moderkort MSI Z170A Gaming M7 -|- Minne 16GB 4x4 Corsair LPX 2133Mhz -|- PSU Corsair AX860i -|- SSD 1 Samsung 850 EVO 250GB -|- SSD 2 Samsung 750 EVO 500GB -|- HDD WD Green 1TB -|- GPU MSI GTX 970 4GB -|- Chassi Fractal Design Define C TG

Laptop; ASUS N53SV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västervik
Registrerad
Jun 2005

@MaACc1i: WiFi enheten i datorn måste ha speciellt stöd för det. Om den har det är det bara trycka Win + P och välja Anslut till en trådlös bildskärm (Windows 10). Hur du ska förbereda din TV för att ta emot signalen får du kolla i manualen.

Miracast kommer att koda om signalen från datorn, ungefär som OBS men med mycket sämre inställningar, och sedan skicka den över en ad-hoc anslutning till din TV. Så bilden blir inte speciellt bra.
Chromecast kommer ta streamen direkt från HBO och spela upp den från Chromecasten, så bilden blir lika bra som att du skulle koppla datorn med HDMI till din TV.

Miracast är friare då det mer eller mindre än en trådlös HDMI sladd med låg bandbredd. Men du får mycket bättre bild och ljud från en Chromecast om du bara ska spela från ett program som har stöd för Chromecast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Zarper:

@MaACc1i: WiFi enheten i datorn måste ha speciellt stöd för det. Om den har det är det bara trycka Win + P och välja Anslut till en trådlös bildskärm (Windows 10). Hur du ska förbereda din TV för att ta emot signalen får du kolla i manualen.

Miracast kommer att koda om signalen från datorn, ungefär som OBS men med mycket sämre inställningar, och sedan skicka den över en ad-hoc anslutning till din TV. Så bilden blir inte speciellt bra.
Chromecast kommer ta streamen direkt från HBO och spela upp den från Chromecasten, så bilden blir lika bra som att du skulle koppla datorn med HDMI till din TV.

Miracast är friare då det mer eller mindre än en trådlös HDMI sladd med låg bandbredd. Men du får mycket bättre bild och ljud från en Chromecast om du bara ska spela från ett program som har stöd för Chromecast.

Tack så mycket för infon. Kanske är värt å införskaffa en Chromecast ändå. För är det nånting som jag är allergisk mot så är det dålig kvalité!

Laptop; ASUS N53SV