Permalänk

Låg FPS i Battlefield 1

Jag har sett många youtube videor där folk spelar med gtx 970 som har över 100 fps. När jag kör med mitt 970 så får jag mycket lägre fps och ibland lagg. Finns det någon inställning jag behöver ändra eller är det bara att damma ur datorn? Blåste ur den för cirka ett halvår sedan. mina specs

Intel Core i5 4690

Gigabyte Z97X-Gaming 3

16GB DDR3

Msi geforce gtx 970

Permalänk
Medlem

Vad kör du för inställningar i BF nu?
Och vilken upplösning?

Permalänk
Permalänk

@Imaculent: har sett att folk kör ultra med 100fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Imaculent: har sett att folk kör ultra med 100fps

Vad får du för fps då?
Inte trixat i Nvidia kontrollpanelen?
Överklock? Vad har de andra för processor?

Du kan ta ner konsolen i BF genom att trycka § och sedan skriva "perfoverlay.drawgraph 1".
Då får du en graf över hur CPU och GPU jobbar så ser du vad det är som begränsar.

Permalänk
Medlem

Om du ska ha över 100FPS i BF1 behöver du en bättre processor, det är där skon klämmer

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk

@Rixxz: Är det inte grafik kortet som har hand om spel?

Permalänk

@Imaculent: Kan du länka en bra cpu överklockningsvideo?

Permalänk

@Luksenburg: "Med datorn i signatur får jag ungefär 120 FPS average ULTRA . Du kanske har för stora förväntningar på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Imaculent: Kan du länka en bra cpu överklockningsvideo?

Du kan inte överklocka en 4690.
En 4690K går däremot att överklocka, men om du planerar att Skaffa en ny cpu bör du som det påpekats i dina parallella trådar kika påbörja 4790k istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Rixxz: Är det inte grafik kortet som har hand om spel?

Komponenterna i din dator samarbetar och ansvarar för olika saker, när det gäller höga och stabila bildfrekvenser är det viktigt att samtliga hänger med. Sedan finns det självklart titlar som är betydligt mer GPU än CPU beroende, men just BF1/Frostbite är rätt tungt för båda delar, och där hänger inte en 4690 med riktigt (Om 100+FPS är det som eftersträvas, dvs).

Som andra påpekat hade en begagnad i7 4790K varit en utmärkt uppgradering som inte kostar skjortan

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti