Permalänk
Medlem

Problem Linux Fedora

Är ny på Linux och försöker lära mig. Kör nu med Qubes och inlärningskurvan är något anorlunda än med Windows-

Har 2 problem.

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Andra problemet är VPN uppkopplingen. Använder OVPN och där har man en guide för Fedora som jag följer. Men eftersom jag kör Qubes så vill jag inte lägga in allt varje gång jag startar datorn. Som det är nu så måste jag både lägga in konfigurationen för VPN och DNS. Hur går jag till väga, och var lägger jag detta.

Har frågat tidigare men inte fått uttömmande svar.

OBS! Har kollat på Qubes sida, men får inte det att fungera efter den. Ser inte samma ut.

Permalänk
Medlem

Frågan är om SVT Play och de andra använder H264 (troligen gör de det). Fedora har inte med det som standard.
När jag kollade på ett annat forum efter ett annat fel så sa de så här

"For info, that's ffmpeg-libs if memory serves me. It's in the rpmfusion repos."

Kollade inte det så noga men det är allt jag vet
https://forum.level1techs.com/t/run-command-at-startup-fedora...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

inte PPAPI du saknar kanske? finns ju något som heter pepperflash också. se vad fedora erbjuder.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Skrivet av Kulan:

Vill kunna titta på rörliga inslag från SVT Play och Expressen, Aftonbladet och ljud på SR. Någon plugin saknas, men hittar ingen som funkar. Samtidigt ska jag skriva in i Terminalen som jag inte än är vän med.

Du kan inte använda google chrome då? Jag tror att alla plugins är inbyggda i chrome paketet.