Permalänk
Medlem

Processorfläkt till Intel Core i7 920

Hej!

Nu behöver jag hjälp, ska nästa vecka 21/8 köpa ny processorfläkt till Intel Core i7 920.
Jag har Intel Core i7 920 2.66 GHZ 8 MB LGA 1366 Boxed och Asus P6T Deluxe V2 Intel X58 2xGbLan 7.1 audio
Vad skulle ni rekommendera för bra och tyst processorfläkt (min gamla gick sönder när jag dammsög datorn

Jag bor i finland och jag tänkte köpa fläkten hos de här (de installerar den oxå till mig): https://www.verkkokauppa.com/fi/catalog/5588c/Prosessorituule...

Så hoppas ni kan ge mig tips på bra och TYST fläkt, för själv kan jag inget om sånt här.
Tacksam för hjälpen
/fredde

Permalänk
Medlem

Just Hyper 212 är ju en riktig klassiker, kommer att fungera utmärkt

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

De har fler fläktar längre ner på sidan, men tänkte på Cooler Master, för de är väl kända och göra bra o tysta saker ?
Men ville kolla med folk på denna sidan så jag inte köper grisen i säcken + om det finns andra/bättre alternativ (även om det inte är mycket pengar) så vill jag ändå kolla det upp med folk som kan det bättre än jag

Permalänk

Bästa luftkylaren vad jag vet är klart Noctua NH-D14 samt Noctua NH-D15.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Bästa luftkylaren vad jag vet är klart Noctua NH-D14 samt Noctua NH-D15.

Ligger nog lite i överkant för min budget, hade inte tänkt kasta ut mer än omkring 50-60 euro (500-600 kr)

Permalänk
Medlem

Noctua D14S är fin. ligger på 700kr dock.

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE kostar 64.9 euro på sidan du länkade. Jag är väldigt nöjd med min, den går oftast passivt trots viss överklockning.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Till just denna typen behöver du en kylare som blåser NER mot moderkortet. Hela kortet är designat för att få luftflöde från processorfläkten och om du har en som blåser sidledes så kan du få alla möjliga dumma värmefel på VRM och nordbryggan.

På sidan hade jag rekommenderat Noctuas NH-L12 kylare för €59

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Phanteks PH-TC14PE kostar 64.9 euro på sidan du länkade. Jag är väldigt nöjd med min, den går oftast passivt trots viss överklockning.

Kan instämma att kylaren är grymt bra. Håller min överklockade x5650 på runt 40*C.

Skrivet av ZecretW:

Till just denna typen behöver du en kylare som blåser NER mot moderkortet. Hela kortet är designat för att få luftflöde från processorfläkten och om du har en som blåser sidledes så kan du få alla möjliga dumma värmefel på VRM och nordbryggan.

På sidan hade jag rekommenderat Noctuas NH-L12 kylare för €59

Det här är ett problem som jag har (min Northridge ligger på ~90*C). Lyckligtvis, det kan fixas genom att skaffa ett 50mm fläkt som man sätter på Northridgen.