Permalänk
Medlem

Plasmaboll, livslängd?

Hej mina vänner.

Sedan jag var barn så har jag haft ett starkt intresse för plasmabollar.
Tycker de är så fina, och så är det alltid kul att styra dem med fingrarna ibland.
Jag har en plasmaboll jag tycker väldigt mycket om, jag fick den av min mor på en marknad för XX år sedan.
Igår var jag med min mor till hennes sommarhus, och där hittade jag min saknade boll.
Men så föddes tanken hos mig, vad har plasmabollar för livslängd? För jag vill ju inte att den skall gå sönder nu när jag återfått den.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

http://www.roligaprylar.se/Plasma-Boll.html

dom säljs ju fortfarande så du kan nog köpa en ny om den har nu pajar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Beror på tekniken som används för att exitera gasen (mikrovågor ofta) - eftersom urladdning sker i tunn gas så har man samma process som i lysrör - att molekylerna får så hög fart att de begraver sig djupt inne i elektroden/väggytan och den vägen sakta dränerar bollen på gas.

i högvakumkammrar använder man den processen i optimerad form (med magneter etc. som styrning) avsiktligt för att just tömma de sista molekylerna (10E-10 - 10E-14 mBar) ur kammaren. (kallas ofta för jonpumpar) -

I lysrör så har man processen ofrivilligt och det är därför som de börja blinka efter ganska många tiotusental timmar då all kvicksilver till slut har bankats in i elektroderna i ändarna (och lite i glaset runt om dem - det är därför det svartnar där) och spänningen som krävs för att hålla igång det hela börja vara högre än det som elnätet erbjuder.

Permalänk
Avstängd

Även jag har ett par plasma bollar och jag tycker de är så fina. Här är en YT video... dock inte "min" video.

Permalänk
Medlem

köpte en plasmaboll som går in i en USB-port, den levde bara 1 år och kostade typ 99 kr.... en liten en.... hade dock den på ofta...

Permalänk
Medlem

Hittade en här i dagarna när vi städade, den är garanterat över 10 år gammal och fungerar fortfarande. Som vanligt handlar det oftast hur dom har hanterats.