Permalänk

Är det dags för en iMac?

Hej,
Som jag skrev i en annan tråd är min Asus ultrabook trasig och jag tänker handla nytt.

Min tanke är att låta paddan ersätta ultrabooken vid resor och slösurfande i soffan/sängen.
Som huvuddator tänker jag en stationär pjäs som tyvärr kommer att stå på vardagsrumsbordet eller köksbordet och inte i datorhörnan...

Har alltid haft PC men sugen på att testa en iMac - en 27"med i5 och Radeon Pro 575.
Sitter mest på nätet, youtube men även lite spel då och då - funkar denna dator till detta?
Om jag tröttnar på mac, kan jag köra windows10 på denna maskin istället? - har ju licens från min trasiga Asus.

Jag är inte avancerad i spel och har ganska taskig syn så stor skärm är bra och jag kan inte tillgodogöra mig hög upplösning.

iMac'en är ju snygg att ha framme liksom, - kom med kommentarer snälla

Permalänk
Medlem

Älskar min iMac och kan rekommendera en..

Men om du har taskig syn och inte kan tillgodogöra dig hög upplösning på skärmen, så skulle jag skaffa en äldre iMac istället.
Nya har 5K upplösning och kostar en hel del.. Köp en äldre med lägre upplösning och lägg pengarna på processor, RAM och SSD istället..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Eller kan du skaffa iMac pro när den kommer.... hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett utmärkt val.

Ja, du kan köra windows på den. Men osäker på om du verkligen kan flytta licensen från asusen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Min ASUS är död så licensen är numera oanvänd.. så orkar jag inte med OSx kan jag alltid köra Windows -
Kör man det i en VM eller kan man installera och bota native på Windows?
VM's brukar sura ner prestanda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbo_500:

Min ASUS är död så licensen är numera oanvänd.. så orkar jag inte med OSx kan jag alltid köra Windows -
Kör man det i en VM eller kan man installera och bota native på Windows?
VM's brukar sura ner prestanda..

Du kan installera windows "native" med bootcamp.
då kan du komma åt båda operativen och kan bestämma vilken storlek varje skall ha.

Något jag fick problem med på min jobbdator (Macbook Pro) var att windows inte kan läsa av OSX partitionen, och OSX inte kan skriva till NTFS

Jag gjorde på så sätt att jag drog ner mac partitionen till ungefär en tredjedel, sedan i windows installationen, så skapade jag en ExFat av andra tredjedelen, och installerade windows på den tredje.

På så sätt har jag en Delad partition som båda kan avläsa.

Tog mig lite fixande för att få till det, men tänkte man skall dela med sig!

Permalänk

Bra tips -
Då kan jag dela filer och jag antar att bootcamp låter mig boota i OSx eller windows och mina arbetsfiler ligger på den 3:e disken.
Sett att vissa MAC's bara har 24Gb SSD/Flash - kan man använda den till både OSx & Windos?

Fråga:
Denna iMac

Apple iMac - 3,4GHz QC 8GB 1,03TB 27"

Vilken motsvarighet är det i en all.in-one PC?
Jag kan tänka mig hosta upp 12-15 papp men lite till för något mer framtidssäkert.
vill ha 27# och någon form av SSD, kanske hybrid är OK.
USB-C är oxå krav.

Min andra fråga är om Apples smartGeture musar är bättre en tex asus?