780ti & ny skärm med G-sync, värt det?

Permalänk

780ti & ny skärm med G-sync, värt det?

Hej,

Planerar skaffa en 27 tums 1440p G-syncskärm, min fråga är bara om upplevelsen av G-sync kräver ett bättre grafikkort än det i min signatur eller om det inte har nån betydelse?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kräft-Birger: Många får till det bakvänt med G-Sync och adaptiv sync. Det är som är tungt för grafikkorten är att driva stora pixelmatriser i höga frekvenser där 2560x1440 är ganska tungdrivet för en 780Ti. Du kommer att behöva kompromissa med kvaliteten i nyare speltitlar för att nå viktiga gränser likt 72 fps för V-Sync. Med effekt att det hoppar ned till 36 fps regelbundet och det blir en ganska ryckig spelupplevelse. Utan V-Sync riskerar istället tearing bli störande.

...och det är i precis den situationen G-Sync löser problemet.

Mer detaljerad läsning i avsnitt 22 i bildskärmsguiden: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Permalänk
Medlem

Jag spelade mycket med mitt GTX 780 och min XB270HU innan jag införskaffade ett GTX 1080. Tyckte det fungerade mycket väl, tack till G-Sync. Skillnaden att byta till GTX 1080 var inte lika stor som man trodde baserat på prestandatesterna.

Lirade mest R6:Siege vid den tiden, men även andra shooters så som BF.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kräft-Birger: Många får till det bakvänt med G-Sync och adaptiv sync. Det är som är tungt för grafikkorten är att driva stora pixelmatriser i höga frekvenser där 2560x1440 är ganska tungdrivet för en 780Ti. Du kommer att behöva kompromissa med kvaliteten i nyare speltitlar för att nå viktiga gränser likt 72 fps för V-Sync. Med effekt att det hoppar ned till 36 fps regelbundet och det blir en ganska ryckig spelupplevelse. Utan V-Sync riskerar istället tearing bli störande.

...och det är i precis den situationen G-Sync löser problemet.

Mer detaljerad läsning i avsnitt 22 i bildskärmsguiden: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

72FPS? För vsync, nu hängde jag inte med?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Kräft-Birger: Många får till det bakvänt med G-Sync och adaptiv sync. Det är som är tungt för grafikkorten är att driva stora pixelmatriser i höga frekvenser där 2560x1440 är ganska tungdrivet för en 780Ti. Du kommer att behöva kompromissa med kvaliteten i nyare speltitlar för att nå viktiga gränser likt 72 fps för V-Sync. Med effekt att det hoppar ned till 36 fps regelbundet och det blir en ganska ryckig spelupplevelse. Utan V-Sync riskerar istället tearing bli störande.

...och det är i precis den situationen G-Sync löser problemet.

Mer detaljerad läsning i avsnitt 22 i bildskärmsguiden: http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Skrivet av bandless:

Jag spelade mycket med mitt GTX 780 och min XB270HU innan jag införskaffade ett GTX 1080. Tyckte det fungerade mycket väl, tack till G-Sync. Skillnaden att byta till GTX 1080 var inte lika stor som man trodde baserat på prestandatesterna.

Lirade mest R6:Siege vid den tiden, men även andra shooters så som BF.

Tack för informativa svar! Skall läsa din länk Thomas. Skall uppgradera dator/grafikkort i framtiden ändå men det är mer oklart när.

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

72FPS? För vsync, nu hängde jag inte med?

Normalt V-sync?

144 Hz i 2560x1440 är en tuff match för en 780Ti och då är nästa multipel 72 fps, 48, 36 etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bandless:

Jag spelade mycket med mitt GTX 780 och min XB270HU innan jag införskaffade ett GTX 1080. Tyckte det fungerade mycket väl, tack till G-Sync. Skillnaden att byta till GTX 1080 var inte lika stor som man trodde baserat på prestandatesterna.

Min gissning, baserat på att jag ofta växlat lika vilt i min testdator, är att ifall du får för dig att sätta tillbaka din gamla GTX 780 igen, skulle den förändringen istället upplevas som en rätt tydlig försämring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Normalt V-sync?

144 Hz i 2560x1440 är en tuff match för en 780Ti och då är nästa multipel 72 fps, 48, 36 etc.

Jaha, jag hängde inte med på att vi pratade om 144hz skärm.

Men de flesta spel kör väl ändå tripple buffer nu för tiden?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Men de flesta spel kör väl ändå tripple buffer nu för tiden?

En hel del gör det ja. Men fortfarande en stor skillnad mot adaptiv sync, särskilt när grafikkortet har det kämpigt runt 60 fps. Över 100 fps och jag skulle säga att effekterna av såväl tearing och tripple buffer-rycken blir gradvis allt mindre störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En hel del gör det ja. Men fortfarande en stor skillnad mot adaptiv sync, särskilt när grafikkortet har det kämpigt runt 60 fps. Över 100 fps och jag skulle säga att effekterna av såväl tearing och tripple buffer-rycken blir gradvis allt mindre störande.

Jag skulle vilja testa själv hur man upplever en fast FPS tex låst på 60fps mot en adaptiv sync där den pendlar tex mellan 40 och 80. Tänker att det senare ändå måste upplevas som mer ojämn även med adaptiv sync då du får variabel inputlag. Eller det kanske inte märks?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: V-sync låst på 60 Hz kan ge en omväxlande ryckig och småryckig upplevelse med micro-stuttering-fenomen. Med adaptiv sync försvinner den känslan. Det kan verka subtilt först tills man byter tillbaka till traditionell V-sync. Då märker man att flytet försvinner. Sedan är det förstås en öppen fråga om man bryr sig eller störs av liknande. Mitt intryck är i alla fall rätt tydligt att adaptiv synk är förbättring på alla punkter runt 60 Hz. Men att detta blir mindre uppenbart ju högre i frekvens man kommer.

Ifall man spelar spel där variabel frekvens kan tänkas störa koordinationsförmågan bör man definitivt titta på en annan strategi.