Fulkultur om Alistair MacLean

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om Alistair MacLean

Namnet Alistair MacLean kanske inte är bekant, men många lär ha kommit i kontakt med något av denne skotske författares verk. Fulkultur djupdyker i spiondraman, ubåtar och filmatiseringar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror jag läste kanonerna på navarone runt 1974-75.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Bael: Då vart man ju inte ens född

Personligen gillar jag filmen Örnästet, den vevades i VHS spelaren gång på gång.

Lite kul dock på senare vuxen ålder att man upptäckte Sven-Bertil Taube i huvudrollen för filmen Marionett i kedjor (1971)
"Puppet on a Chain".

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tänkte recensera en av hans böcker på svenskan på gymnasiet men läraren klassade det som skräplitteratur så det dög inte , har läst ett 10-tal av hans böcker och tycker dom är helt ok.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Alistar MacLean var en av mina favoritförfattare i barndomen. Minns att jag kom över ett flertal av hans verk, från en utförsäljning vid ett bibliotek. Jag visste då inte vem han var, men blev kvickt ett fan av hans litterära mästerverk.

Jag vet inte vad jag skulle tycka idag, men som en äventyrssugen pojkspoling var det väldigt häftiga böcker.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@mr_sQuinty: Oj, det låter som att denna lärare borde få en ordentlig lektion i Fulkultur, läraren i fråga lär ju ha kostat en hel del ungdomar kulturella guldklimpar under åren. Jag hade liknande erfarenheter med lärare som fnyste åt författare som David Eddings, Tad Williams och till och med Sagan om Ringen som redan då innan filmerna var erkänt stora litterära verk inom fantasygenren. Lärarens förlust i min mening.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Började läsa hans böcker när jag gick i fyran efter att några äldre kompisar pratade lyriskt om hans böcker. Var väl den första författare där jag läste allt jag kom över.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men hallå ifall ni läst LoVs äventyr så vet ni hur träig Valentin är vilket den så hårt nedsablade Dane Dehaan ju faktiskt ger en tolkning av som Valerian och Cara Delevingne är ju helt klart lysande som Laureline/Linda. Har läst om dem denna sommar i den nya utgåvan och läste dem även när det begav sig på 70talet. Såg filmen för ett par dar sedan och ser fram emot att se den igen när mitt förbeställda BR3D ex kommer från Amazon.
Natt utan slut var min favorit Alistar MacLean bok men hans verk har jag inte läst om på senare tid.
Men jag tyckte ju bra om Scarlett in the Shell också...

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk

Jag såg Örnästet, Kanonerna på Navarone och Polarstation Zebra flertalet gånger på TCM runt sekelskiftet, sen hittade jag böckerna på loppis och fortsatte köpa på mig fler genom åren. Just nu ligger Marionett i kedjor och väntar på att läsas.

För den som är ute efter nåt liknande kan jag förutom Tom Clancy rekommendera Clive Cussler...fast om MacLean passar för övre tonåren så är nog Cussler bättre för yngre tonåren, hjältarna är nästan parodiskt goda och helylle.

Visa signatur

Ryzen 7 3700 | 32 Gb RAM | Geforce 2070 Super

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jarl:

Men jag tyckte ju bra om Scarlett in the Shell också...

Tycker vi spikar det namnet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@emilakered: I second that!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Ja jag läste hans böcker redan när jag var runt tio år. Farsan var en stor fan av honom och Desmond Bagley så intresset för den typen av böcker gick i arv. Har om inte alla böckerna så i alla fall merparten av dem även om en del nog ligger undanstoppade i boklådor.

Farsan smugglade också in mig på Bondfilmer som då verkligen var barnförbjudna, är väl orsaken till att jag har alla Bondrullar i filmbiblioteket idag.

Oftast var böckerna bättre än de rätt taffligt gjorda filmerna som man givetvis ändå såg.

Det här var litteratur som på den tiden var riktiga böcker till skillnad mot den lägre stående och utskällda kiosklitteraturen(där många böcker inte alls var så dåliga som det sades.)

Detta var då inte kiosklitteratur men ändå räknades dessa böcker steget ovanför kiosklitteraturen inte riktigt in i finkulturen heller för den ansåg att detta var lägre stående böcker bara snäppet ovanför kiosklitteraturen.

Det var också så att på tidigt 70-tal fanns det bara två kanaler att titta på tv och många hade fortfarande bara svart/vit tv då inte alla hade råd med en ny färg-tv.

TV sände fredagsdeckare på barnförbjuden tid och där visades sådant som Snobbar som jobbar & Helgonet som var det värsta teven erbjöd en dag i veckan, alla andra dagar var det mest snusförnuftig kommunalgrå "DDR-TV" och gå på bio gjorde man bara ibland.

Så här var det ända till Videobandspelaren med importerande piratrullar och Parabolen ändrade Tv-kartan i Sverige och vi fick alternativ till Stats-tv.(ja i början av VHS tiden var det dåligt med en del storfilmer, sådant som Bond fanns länge bara som piratmaterial då filmbolagen inte ville släppa det på VHS)

Bokläsandet var därför ofta det som fick sätta fantasin i gungning och jag gillar fortfarande att läsa böcker så ja Alistair MacLean böckerna har betytt en del för mig.

Vad som är mer tveksamt är alla dessa efterföljande böcker som skrivs av andra efter författarnas död och som rider på författarnamnet, i en del fall är dessa berättelser ganska ok och i andra rena katastrofen där girigheten att dra fördel av ett känt namn lyser igenom deras usla verk.

Samma sak har hänt med Clive Cussler men där är det mer förlåtligt eftersom det är hans son Dirk Cussler som tagit upp pappans gärning i samma anda.(dessutom användes sonens namn i pappans böcker och de nya av sonen skrivs i samma anda som pappans böcker vilket sonen lyckats mycket bra med att bevara)

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Airborne:

Ja jag läste hans böcker redan när jag var runt tio år. Farsan var en stor fan av honom och Desmond Bagley så intresset för den typen av böcker gick i arv. Har om inte alla böckerna så i alla fall merparten av dem även om en del nog ligger undanstoppade i boklådor.

Är faktiskt väldigt sugen på att göra en komplett MacLean-samling. Inte så enormt många böcker, klart genomförbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S