Är denna dator tillräckligt bra?

Permalänk

Är denna dator tillräckligt bra?

Tjena, har letat runt lite efter begagnade speldatorer då jag har en ganska stram budget. De spel som jag främst kommer att lira är Player Unknown bacttlegorunds, vilket jag har förstått är ett spel som kräver rätt mycket av datorn. Jag har hittat en dator:

cpu: i7 4790k
cpu kylare: Maelstrom 120mm vattenkylning
ram: 24gb ddr3
moderkort: msi b85-g43 gaming
nätagg corsair 750m (modulärt)
hdd:600gb
grafik:Nvidia gtx 970 evga
chassi:coolermaster okänd modell.

Begär 5000 kr. Är det en bra dator och värd priset?

Om inte så tar jag gärna emot andra förslag! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Definitivt värd priset! Du kommer inte kunna bygga en bättre för det priset begagnad. Sen kanske du vill sätta i en SSD och kanske större hårddisk.

övrigt.
-Moderkortet kan inte överclocka. Nytt moderkort isåfall.
-Nätaggregatet är av sådär kvalitet, speciellt om det är de gamla versionerna.
-Liknande vattenkylare brukar gå sönder, sluta fungera efter 2-3 års användning.

Men ja, värd priset.

edit: Vilken upplösning spelar du på? Om det är 1080p så kommer det fungera fint

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Det kommer fundera fint. PUBG är så ooptimerat så det finns inte. Jag sitter på ett 1080 ti och pendlar mellan 70-100 FPS med allt på very low.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det kommer fundera fint. PUBG är så ooptimerat så det finns inte. Jag sitter på ett 1080 ti och pendlar mellan 70-100 FPS med allt på very low.

HAHA visste att det var illa men att det var så illa visste jag inte.

Permalänk
Medlem

Det är helt klart en prisvärd dator prestandamässigt. Borde kanske dock komplettera med en SSD och en större HDD i framtiden men det är ingen panik om du bara ska ska spela PUBG.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det kommer fundera fint. PUBG är så ooptimerat så det finns inte. Jag sitter på ett 1080 ti och pendlar mellan 70-100 FPS med allt på very low.

Konstigt, har ett gtx 980ti och ligger på 100+ fps high settings i 1080p.

On topic, du kommer inte hitta en mycket bättre dator för dom pengarna. Bara processorn kostar runt 2k begagnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Sitter på ett MSI 970 och får ut 60-90fps med nästan allt på low (Texture på High). Lär bli bättre med optimeringar framöver.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Sanna mina ord, det kommer inte bli mycket bättre. Däremot kommer hårdvaran bli bättre med tiden

On-topic: Definitivt en prisvärd rigg, och klart godkänd även för pubg. Den kommer åtminstone orka 60+ fps i 1080p på lägre inställningar - vilket du inte hade uppnått med en rigg ny från butik för samma summa pengar.

Permalänk
Medlem

@elBenko: Menar inte så mycket att man kommer få mera fps. Utan jämnare spelupplevelse. Just nu så dippar man långt under 60 fps emellanåt.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

HAHA visste att det var illa men att det var så illa visste jag inte.

Skrivet av BengaBang:

Konstigt, har ett gtx 980ti och ligger på 100+ fps high settings i 1080p.

On topic, du kommer inte hitta en mycket bättre dator för dom pengarna. Bara processorn kostar runt 2k begagnad.

Kan vara processorn som flaskar också

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Implor: Ja man kan ju hoppas, men med tanke på att de använder unrealmotorn, som troligtvis är den mest mogna spelmotorn i branschen, och prestandan ändå är som den är, så tror jag inte det kommer bli mycket bättre. Varken på det ena eller andra hållet.
Har väldigt svårt att se att där är massa tweaks bluehole skulle kunna implementera som inte redan unrealutvecklarna tänkt på.
Bluehole har dessutom redan använt sig av unrealmotorn för mmorpg tidigare, så de är inte helt gröna med motorn heller. Att de kanske inte nyttjar den till bästa förmåga känns därför också långsökt.

Däremot så tror jag att spelet får ordentliga lyft med ny hårdvara. Att det är cpu-intensivt är givet med tanke på storleken och mängden spelare. Nätkoden kan säkerligen optimeras mer, och hårdvaran de kör servrarna på får kanske ett lyft nu när de dragit in en jävla massa pengar. Förhoppningsvis kanske det lyfter frameraten en aning, om inte annat tickraten på servern så det inte "känns" laggigt trots man har reko fps i klienten.