Problem med Windows 8 installation, vad göra?!

Permalänk
Inaktiv

Problem med Windows 8 installation, vad göra?!

Hittade roligt nog en Windows 8 skiva liggandes. Ville använda den på min ena laptop. Problemet verkar vara att det inte går att installera Windows på den, eftersom det är en Linux partition på den. Jag har alltså haft Linux Ubuntu på den innan, och det verkar ställa till det.

Vid installationen väljer jag att installera endast Windows 8 på den, men när jag skall välja partition, så kan jag inte välja partitionen som jag vill. Detta eftersom det är en Linux partition om jag fattat det rätt, och Windows installation känner inte igen den.

Hur formaterar jag denna partitionen och gör en som Windows installationen kan installera Windows 8 på?

Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Bara ta bort samtliga partitioner och tryck Next.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

@mikael_a1: Bara ta bort samtliga partitioner och tryck Next.

ok, hur gör jag det?

verkar som Windows inte vill kännas vid partitionen, och alternativen blir gråmarkerat när jag försöker klicka på det.

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Då är det kanske enklare att göra såhär.

Tryck Shift+F10 för kommandoprompten.
Kör diskpart (bara skriv diskpart och tryck enter)
Kör sedan:
list disk ENTER
select disk X ENTER (X = den disk du vill använda)
clean ENTER (Raderar all partitionsinformation på disken)
Stäng ned kommandoprompten, uppdatera listan.

Det borde nu vara tomt, och det är bara att trycka på nästa.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

@mikael_a1: Då är det kanske enklare att göra såhär.

Tryck Shift+F10 för kommandoprompten.
Kör diskpart (bara skriv diskpart och tryck enter)
Kör sedan:
list disk ENTER
select disk X ENTER (X = den disk du vill använda)
clean ENTER (Raderar all partitionsinformation på disken)
Stäng ned kommandoprompten, uppdatera listan.

Det borde nu vara tomt, och det är bara att trycka på nästa.

Löste det genom att välja "avancerade alternativ" vid installationen.
Där fanns valet "ta bort" så då kunde man välja att ta bort Linuxpartitionen
Sedan var det bara att installera som vanligt, och nu är allt klart

När kommer Windows 8 ladda ner uppdateringar så man får 10:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Löste det genom att välja "avancerade alternativ" vid installationen.
Där fanns valet "ta bort" så då kunde man välja att ta bort Linuxpartitionen
Sedan var det bara att installera som vanligt, och nu är allt klart

När kommer Windows 8 ladda ner uppdateringar så man får 10:an?

Aha, trodde der var det du testade ovanför.
8 till 10 får man nog köra genom Media Creation Tool.
Kommer inte per automatik längre. (Vad jag vet)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@SirMacke: Tar inte MS betalt för Windows 10 om man vill uppgradera från Windows 8? Var ju länge sedan gratisperioden slutade.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Aha, trodde der var det du testade ovanför.
8 till 10 får man nog köra genom Media Creation Tool.
Kommer inte per automatik längre. (Vad jag vet)

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, är det ett program som man laddar ner? hur fungerar det?

kostar det inget att uppgradera från 8:an till 10:an?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mikael_a1:

Ok, är det ett program som man laddar ner? hur fungerar det?

kostar det inget att uppgradera från 8:an till 10:an?

Följ instruktioner, ladda ned från första länken. Välj egna inställningar och fortsätt.
Har du redan haft W10 på den?

https://www.google.se/search?q=Media+Creation+Tool&rlz=1C1GGR...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@SirMacke: Tar inte MS betalt för Windows 10 om man vill uppgradera från Windows 8? Var ju länge sedan gratisperioden slutade.

Nej, det är fortfarande gratis (testade för ca en månad sedan i en VM jag skulle sätta upp). Man kan till och med installera Windows 10 direkt med Windows 7, 8 eller 8.1-nycklar och slipper därmed att installera den äldre versionen bara för att sedan direkt uppgradera.

Microsofts mål är ju att minimera resurserna som krävs för att stödja gamla Windows-versioner så att fortsätta att erbjuda gratis uppgraderingar tillsvidare är troligen en vinst för dem i slutändan.

Har du redan haft Windows 10 på den via den gratis uppgraderingen ska du dock bara skippa att fylla i en nyckel så kommer den aktiveras automatiskt när den ansluts till internet.

Skrivet av mikael_a1:

Ok, är det ett program som man laddar ner? hur fungerar det?

kostar det inget att uppgradera från 8:an till 10:an?

Det är ett program du laddar ner där du antingen kan välja att starta uppgraderingen på datorn du kör den från eller ger dig möjlighet att ladda ner en ISO för valfri version av Windows 10. Går du till sidan från en dator som inte kör Windows får du istället möjlighet att ladda ner ISO-filerna direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q