Permalänk

Köp råd till brosan

Tjena Sweclockers funderar på att uppgradera brosans dator med ny cpu, moderkort, minne och även en ny HDD. Det han har nu är följande:
Phenom II x4 970 överclockad till 4GHz
2x4GB DDR3 1600MHz
Något gigabyte moderkort kommer inte ihåg vilket men det spelar ju mindre roll då det ändå ska uppgraderas.
XFX 7970
EVGA GQ650W
120GB SSD
250GB HDD

Processorn håller ju tillbaka grafikkortet en del så därför tänkte jag börja med mobo, cpu och minne. Funderar på att sätta in en ryzen 3 1200 och överklocka skiten ur den lär ju ge en del lyft i prestandan misstänker jag. Har en budget på runt 3000 kr som även då ska inkludera ny HDD. Så tycker ni detta låter som en bra idé eller tänker jag helt åt fanders?

Är också lite osäker på moderkortet så gärna tips på ett sådant om det går. Sitter även en Arctic Cooling Freezer A30 i hans nuvarande dator funderar på om man kan åter använda den kylaren genom att köpa någon form av bracket eller något?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem

Tror ej det finns någon bracket för den kylaren, då den utgått och blivit ersatt av A33 (har jag för mig).

Blir snävt med en budget på 3k, men en r3 1200 + mobo för under tusenlappen + disk ska väl gå att få rum för, dock inget makalöst lyft på cpu-fronten. Men med lite överklockning kan det vara värt pengarna. Största fördelen är väl hoppet till en modernare plattform med m.2 och så
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-3-1200-vs-AMD-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Tror ej det finns någon bracket för den kylaren, då den utgått och blivit ersatt av A33 (har jag för mig).

Blir snävt med en budget på 3k, men en r3 1200 + mobo för under tusenlappen + disk ska väl gå att få rum för, dock inget makalöst lyft på cpu-fronten. Men med lite överklockning kan det vara värt pengarna. Största fördelen är väl hoppet till en modernare plattform med m.2 och så
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-3-1200-vs-AMD-...

Det där blir rätt snävt. Han kan inte återanvända DD3 minnena på en R3 så han måste klämma in minnen också. Redan där är vi uppe på 3k om han nöjer sig med 8gb minne. Sen ska en HDD in ovanpå det. Sen tror jag inte hans gamla kylare spelar nån större roll. Ryzen 3 kommer väl precis som 5an och 7an (icke X) med en Wraith spire som är en kompetent kylare.

Permalänk
Hedersmedlem

Om budgeten är 3000 kr så är det ungefär det här räcker till:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10622260/

Pentium-processorn är det brist på så den kan vara svår att få tag på. En tvåkärnig processor, men ändå väl fungerande i spel. Du lär inte märka någon större skillnad i spel om du har ett grafikkort i GTX 1060 / RX 580-klassen eller neråt... däremot går det inte att överklocka med den setupen.

Ska du upp till Ryzen 3 så tror jag att du hamnar på nästan 4000 kr.

Jag tror du kan få tag på något betydligt mer prisvärt om du letar begagnat.

Permalänk
Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warmerspy:

Går inte att se

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Går inte att se

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3171926&view=c nu?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem

Tror det är bättre än kundvagnen jag plockade ihop faktiskt. Bara 1 TB disk och 200 kr över budget dock

Permalänk
Medlem

@Chrisj: Sant, tänkte inte på ram-minnen

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Tror det är bättre än kundvagnen jag plockade ihop faktiskt. Bara 1 TB disk och 200 kr över budget dock

Jo men budgeten är inte spikad på 3000 men runt 3000 någon hundra lapp över kan vi allt skrapa fram. Så om någon annan kan få ner det i pris eller vet ett bättre mobo eller minnen för runt samma pris så får ni gärna komma med mer förslag. Sen hur var det Ryzen scalade väl rätt bra med högre klockat minne?

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av warmerspy:

Jo men budgeten är inte spikad på 3000 men runt 3000 någon hundra lapp över kan vi allt skrapa fram. Så om någon annan kan få ner det i pris eller vet ett bättre mobo eller minnen för runt samma pris så får ni gärna komma med mer förslag. Sen hur var det Ryzen scalade väl rätt bra med högre klockat minne?

Nja. Det förekommer en liten prestandavinst med minne, men med tanke på din budget så är minnet det sista du ska lägga pengar på. Skillnaden är ytterst marginell och inte värd att lägga några särskilda pengar på.

Jag har 3000 MHz-minnen i min dator, men det var för att det kostade typ 40 kr extra för det paket jag valde mot billigaste... minimal prestandaökning är okej att betala minimala pengar för

Permalänk
Medlem

De är väl inte DDR3 minnen till den cpun?
Har själv en Phenom II 965 processor i HTPCn och där sitter de 8gb DDR2 minnen.
Bara så du inte tänker återanvända minnerna.

Jag kan såklart ha fel. Men AMD Phenom II 965 och 970 låter ju som samma cpu fast med lite högre klocks på 970.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Frågan är väl vad användningsområdet för datorn kommer vara? Jag antar att spel är det främsta målet, men vilka spel i så fall? Problemet är ju att om man kollar på t.ex. Sweclockers recension så ser man att Ryzen 1200 har svårt att ens hålla 60 fps i lite mer krävande spel.

Om såna spel är målet så kanske ni ska fundera på att spara ihop till en Ryzen 1600 i alla fall. Den kostar förvisso dubbelt så mycket som en 1200, men ser man det som att välja mellan en uppgradering för ~3k som knappt klarar dagens spel eller en för ~4k som fixar det mesta så ser det ju inte lika illa ut.

Skrivet av TaunyTiger:

De är väl inte DDR3 minnen till den cpun?

Den har stöd för både DDR2 och DDR3, så det är upp till moderkortet vad som används.

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan köra på ryzen 3:an. Pentiumen är väl 2 kärnor med HT? Ryzen är ju 4 riktiga kärnor + att dom 4 kan överclockas en del

Permalänk
Medlem

Om Jag ska vara ärlig spara mer pengar så han får 5-7k att uppgradera med.. Om ni lägger 3 k till kommer, den behöva uppgraderas igen om ca ett halvår skulle jag tro..

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Skrivet av perost:

Frågan är väl vad användningsområdet för datorn kommer vara? Jag antar att spel är det främsta målet, men vilka spel i så fall? Problemet är ju att om man kollar på t.ex. Sweclockers recension så ser man att Ryzen 1200 har svårt att ens hålla 60 fps i lite mer krävande spel.

Om såna spel är målet så kanske ni ska fundera på att spara ihop till en Ryzen 1600 i alla fall. Den kostar förvisso dubbelt så mycket som en 1200, men ser man det som att välja mellan en uppgradering för ~3k som knappt klarar dagens spel eller en för ~4k som fixar det mesta så ser det ju inte lika illa ut.
Den har stöd för både DDR2 och DDR3, så det är upp till moderkortet vad som används.

Skrivet av Jooffee:

Om Jag ska vara ärlig spara mer pengar så han får 5-7k att uppgradera med.. Om ni lägger 3 k till kommer, den behöva uppgraderas igen om ca ett halvår skulle jag tro..

Så ni tycker att vi borde köpa en r5 1600 istället. Får höra med morsan om hon kan gå lite högre då. Det jag tänkte är ju att grafikkortet håller väl honom ändå tillbaka en del på den fronten? Men ja det kanske är smartare att ändå köra på en 1600 och sedan uppgradera gpun om ett år.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warmerspy:

Så ni tycker att vi borde köpa en r5 1600 istället. Får höra med morsan om hon kan gå lite högre då. Det jag tänkte är ju att grafikkortet håller väl honom ändå tillbaka en del på den fronten? Men ja det kanske är smartare att ändå köra på en 1600 och sedan uppgradera gpun om ett år.

Du kan spara några hundralappar och köpa en 1500x, presterar marginellt sämre än 1600.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Du kan spara några hundralappar och köpa en 1500x, presterar marginellt sämre än 1600.

1600x utan tvekan. Sex kärnor är fasen så mycket bättre för dagens och framtidens spel. Ett par hundralappar nu är värt det i det längre siktet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wasp:

1600x utan tvekan. Sex kärnor är fasen så mycket bättre för dagens och framtidens spel. Ett par hundralappar nu är värt det i det längre siktet

1600X är dels 700kr dyrare och levereras utan cpu-kylare, så i slutändan blir det 1000-2000kr dyrare beroende på valet av cpu-kylare.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

1600x utan tvekan. Sex kärnor är fasen så mycket bättre för dagens och framtidens spel. Ett par hundralappar nu är värt det i det längre siktet

1600 i så fall. 1600x Kostar mycket mer och ger ingen nämnvärd prestandaökning samtidigt som den kommer utan kylare.