Fungerar första varianten av PS3 i Europa?

Permalänk

Fungerar första varianten av PS3 i Europa?

Hej!

Jag har gått i tankarna om att importera den första varianten av PS3 som släpptes (den med fullständig hårdvaruemulering via EE+GS-kretsarna från PS2) via Ebay direkt från USA, med fokus på att kunna spela gamla PS1+PS2 klassiker rakt från skiva, istället för att behöva leva med ett begränsat utbud av Classic-titlar från PlayStation Network-butiken.

Dock så undrar jag om det är möjligt att få den första "generationens" PS3 att fungera här i Sverige (eller rent generellt, i Europa) med tanke på att vi har en helt annan strömkälla och ditten och datten jämfört med vad dom använder i allmänhet där borta i staterna.

Någon som vet om detta är möjligt, eller ska jag fortsätta köra på min PS3 Slim och tvingas leva med ett begränsat urval av köp- och nerladdningsbara PS1/PS2 Classic titlar?

All form av input är välkommen!

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köpa en här istället?

Permalänk

I värsta fall kan du nog köpa en PS2 Slim på Tradera för ca 300kr

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

@Destroyedbeauty
PS1 och PS2-spel är regionskodade, så du kan bara spela amerikanska spel med en amerikansk bakåtkompatibel PS3. Det kanske går att kringgå, men jag känner inte till det.

Gällande ström så är nästan alla PS3:or universella med några få undantag. Läs mer här http://www.edepot.com/playstation3.html#PS3_Power_Supply

Skrivet av jensa86:

Varför inte bara köpa en här istället?

Läste du inte tråden?

Skrivet av tracenewbie:

I värsta fall kan du nog köpa en PS2 Slim på Tradera för ca 300kr

Bättre bild med digital och progressiv bild över HDMI.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av jensa86:

Varför inte bara köpa en här istället?

För jag har inte plats eller utrymme för mer än 2 konsoler åt gången i/på TV-bänken..

Skrivet av tracenewbie:

I värsta fall kan du nog köpa en PS2 Slim på Tradera för ca 300kr

Det är inget alternativ, se svaret här ovanför!

Skrivet av GilbertG:

@Destroyedbeauty
PS1 och PS2-spel är regionskodade, så du kan bara spela amerikanska spel med en amerikansk bakåtkompatibel PS3. Det kanske går att kringgå, men jag känner inte till det.

Gällande ström så är nästan alla PS3:or universella med några få undantag. Läs mer här http://www.edepot.com/playstation3.html#PS3_Power_Supply
Läste du inte tråden?

Bättre bild med digital och progressiv bild över HDMI.

Ja jo, att PS1- och PS2 spel är regionskodade och låsta till respektive region där dom släppts vet jag om. Dock så undrar jag om det har någon betydelse om man lyckas komma över en amerikansk PS3 (första modellen med fullständig hårdvarubaserad emulering) direkt från staterna, mot att man får importera spelen man vill ha från USA bara därefter - om man lyckas få ovannämnda PS3 att fungera på europeisk mark, med våra strömkällor som är en aningen annorlunda jämfört med motsvarande dito i USA?

Vad tror du? Kan detta som jag skrev här ovanför vara möjligt? Eller går det inte att köra amerikansk hårdvara på europeiska TV-apparater?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem

Jag har allra första versionen av PS3 60GB från USA som jag använt i alla år nu. Min filosofi var att jag ville ha möjligheten att spela alla mina spel.

Men så började jag importera PS1 spel redan under PS2-tiden och fortsatt så efter att ha upptäckt 60Hz.
Man glömmer inte groteska konverteringar som Final Fantasy X under PS2-eran. Det är bara äckligt groteskt hur dåligt man optimerade spelen för PAL i vissa fall.

Köpte även under storhetstiden minneskortsadapter så jag kunde importera alla mina sparfiler till de gamla spelen till PS3:an.

Det är bara att ansluta den direkt i vägguttaget då PSU är en 100-240V. Det är bara ta vilken C-13 apparatkabel som helst. Man har ju ändå några över efter ett antal datorköp genom åren.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad ps3 60 GB från Game eller liknande (med fyra USB och kortläsare) den fungerar fortfarande fint. Och PS2 funkar.

En varning bara, fläkten hörs ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

För jag har inte plats eller utrymme för mer än 2 konsoler åt gången i/på TV-bänken..

Förstår inte vad det har med var du köper den ifrån att göra?

Permalänk
Medlem

Lite flummiga svar här i tråden ser jag...

Men förstår inte varför du ens ska över atlanten och härja? PS3 60GB såldes ju i Sverige och finns ju redan här. Fanns ett antal på blocket mellan 1300-3100 typ. Bara det är 60GB hdd så ska det vara första gen och därmed kunna köra PS1 och PS2 spel.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Lite flummiga svar här i tråden ser jag...

Men förstår inte varför du ens ska över atlanten och härja? PS3 60GB såldes ju i Sverige och finns ju redan här. Fanns ett antal på blocket mellan 1300-3100 typ. Bara det är 60GB hdd så ska det vara första gen och därmed kunna köra PS1 och PS2 spel.

Skillnaden mellan första revisionen från USA och den i Europa är att PS3 i Europa emulerar PS2 medan USA fick 100% kompatibilitet då det praktiskt taget sitter en PS2 i PS3:an.

Satsar man på fysiska spel från marknaden NTSC (USA och Kanada) så är den maskinen att föredra.

Men en sak att påpeka till @Destroyedbeauty! Alla PS3-maskiner klarar av att spela PS1-skivorna. Men i dagsläget går du bet då du enbart kan spela PAL med den maskinen du har.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Även jag har en sån (60gb us launch modellen) , och som iller säger är allt som behövs göras är att leta fram en strömsladd med EU kontakt sen plugga in och köra.
Även de japanska launch modellerna har emotion engine I sig (jag har även en sån) så det kan ju vara något att titta efter med beroende på vilka ps1/2 spel du vill spela.
Notera att det kan vara värt att få maskinen servad (ny kylpasta, kanske även en fläkt boost mod) när du får hem den för att se till att den får ett fortsatt långt och lyckligt liv.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Skrivet av iller:

Skillnaden mellan första revisionen från USA och den i Europa är att PS3 i Europa emulerar PS2 medan USA fick 100% kompatibilitet då det praktiskt taget sitter en PS2 i PS3:an.

Satsar man på fysiska spel från marknaden NTSC (USA och Kanada) så är den maskinen att föredra.

Men en sak att påpeka till @Destroyedbeauty! Alla PS3-maskiner klarar av att spela PS1-skivorna. Men i dagsläget går du bet då du enbart kan spela PAL med den maskinen du har.

Oj, jag visste inte ens att PS1-stöd fanns till alla PS3 varianterna, speciellt inte med tanke på att PS2:an kom ju med PS1 hårdvaran inbyggd i själva EE-kretsen (vad jag i alla fall vet), och då Sony tog bort EE+GS kretsarna ur europeiska varianterna av PS3 så tänkte jag att allt stöd för PS1 försvann som en "bieffekt".

Bra att veta vilket som!

En annan fråga, som inte hör till ämnet men som är lite kul att fråga bara för att..

Det är inte möjligt att koda om regionen i PS3:an från PAL till NTSC, eller är det hårdkodat i hårdvarukretsarna och därav omöjligt att koda om och modifiera på egen hand?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

En annan fråga, som inte hör till ämnet men som är lite kul att fråga bara för att..

Det är inte möjligt att koda om regionen i PS3:an från PAL till NTSC, eller är det hårdkodat i hårdvarukretsarna och därav omöjligt att koda om och modifiera på egen hand?

Finns några spår om tidigare lyckade försök med jailbrake på äldre firmware...

Mer vet jag inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destroyedbeauty:

Oj, jag visste inte ens att PS1-stöd fanns till alla PS3 varianterna, speciellt inte med tanke på att PS2:an kom ju med PS1 hårdvaran inbyggd i själva EE-kretsen (vad jag i alla fall vet), och då Sony tog bort EE+GS kretsarna ur europeiska varianterna av PS3 så tänkte jag att allt stöd för PS1 försvann som en "bieffekt".

Bra att veta vilket som!

En annan fråga, som inte hör till ämnet men som är lite kul att fråga bara för att..

Det är inte möjligt att koda om regionen i PS3:an från PAL till NTSC, eller är det hårdkodat i hårdvarukretsarna och därav omöjligt att koda om och modifiera på egen hand?

Om du kör Custom Firmware (dvs om konsolen ligger på officiell firmware 3.55 eller lägre, eller har custom firmware av valfri version förinstallerad. Går även att nergradera senare versioner om man är villig att löda) så blir den regionsfri och kan spela både PAL och NTSC-spel. PAL-spel körs långsammare i 50hz, även om bildsignalen som matas ut såvitt jag vet alltid är 60hz (såvida du inte kör komposit/S-Video/RGB-utmatning till en tjock-TV).

Permalänk

Hej,

De ska finnas utvecklingsversioner av PS3 på drift, de har typ allt och rätt så enigt rykte även mkt gratis på PSN (oklart hur det fungerar)
Jag har en 1st gen PS3 som jag inte skiljs ifrån - den funkar utmärkt!

Köpte du en US-PS3?