Permalänk
Medlem

No video input (helt plötsligt..?)

Hej

För ett par månader sedan startade plötsligt inte min dator normalt. Den gick igång, men skärmen startade inte utan meddelandet "No video input" kom upp. Detta har inte skett förut och datorn har förövrigt fungerat helt felfritt ända sedan den köptes för 10 år sedan. Provade igen ett par dagar senare med samma resultat.

Efter att sedan inte ha provat på ungefär 1,5 månader, gjorde jag det igen och då startade den igen och funkade nästan normalt, förutom att ljudet (eller åtminstone högtalarna) inte fungerade och att startknappen lyste redan när jag satte i sladden i uttaget (har inte gjort så innan). Sen kunde jag använda den några veckor, men idag kom problemet tillbaka igen.

Datorn har bara använts som ren speldator för äldre spel, har aldrig haft internetuppkoppling, aldrig uppdaterats eller defragmenterats och jag har haft samma skärm och högtalare hela tiden. Det enda som har blivit ändrat är att operativsystemet ursprungligen var Windows Vista, men en bekant installerade Windows XP för att jag skulle kunna spela dessa äldre spel. Har inte speciellt stor kunskap om datorer, så jag vet inte riktigt vilken mer information jag behöver ge (?), men om det behövs mer, säg till.

Har försökt googla och söka här på forumet, men eftersom det verkar som problemet för många inträffar när man byter komponenter, skärm osv. och inte "bara sådär" som i mitt fall har jag inte hittat något jättebra svar.

Så vad gör man åt detta? Något man kan göra hemma (utan större datorkunskap som sagt) eller ska/kan man lämna in den?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Din beskrivning skriker kondensatorer. Testa med ett annat nätaggregat. Om det inte fungera så kan du med tanke på tiden ha ett trasigt grafikkort eller återigen kondensator på moderkortet.
Enligt din beskrivning skulle jag byta nätaggregat.

Edit:
Testa skärmen separat hos din kompis bara för att utesluta det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:

Tack för ditt svar.

Hur vet man vilket nätaggregat man ska ha? Var kan man köpa detta? Det är en Packard Bell Imedia x1607 (hittar tyvärr inte instruktionsboken och hittade inget via google heller).

Är detta något jag kan byta själv?

Angående skärmen så kan jag inte testa denna "hos min kompis", då denna bekant som jag nämnde egentligen var min dåvarande grannes bekant, och denna minns jag inte ens namnet på. Det var ju 10 år sedan, som sagt. Har ingen annan kompis med stationär dator heller.

Permalänk
Medlem

Beroende på kontakt så borde skärmen gå att testa på en bärbar också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@JiGe som kaimor skrev så borde det gå att testa skärmen i alla fall på en bärbar.

byta psu är inte svårt men kan vara lite pilligt ibland. Men för att veta hur din psu är så behöver jag modelnumret på datorn. SN funkar inte då det finns för många. Kan inte garantera något men nyfiken är jag nu.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@hACmAn:

Kan det vara CLR0 som är modellnumret?

Permalänk
Medlem

Displayport?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag ber om ursäkt för att tråden inte uppdaterats på så länge. Jag har testat skärmen på en annan dator och den fungerade på den. Datorn har även hunnit med att både fungera ett par dagar, lägga av och fungera igen. Senast jag försökte (cirka två veckor sedan) fungerade den.

Jag vill dock gärna kunna svara på frågan om modellnummer, men vet inte vilket som är det? Det står flera olika nummer bak på datorn. Är det "Model/type ref" eller "MS model N°" eller något annat (finns fler)?