Permalänk
Medlem

Koppla in Scanner på nätverket

Tjenare

Chefen har beställt en ny scanner till kontoret (litet) och jag skulle försöka koppla in den så den lirade med alla datorer men går bet. Scannern det gäller är en Plustek Opticslim 1180

Vi har fiber in till en CTS HES-3106-PLUS. Vidare till en trådlös router , Technicolor TG799TSvn v2 (den har flera USB utgångar men jag vet inte om dom går att använda?)

Till den har vi även en 16 portars switch inkopplad samt en printerserver D-Link DPR-1061.

Jag har försökt att köra den via printerservern men när jag skall konfigurera via D-links mjukvara så måste jag manuellt välja drivrutin vilket tydligen inte går att få tag på en Plustek.

Är det någon som har en ide om hur man kan lösa problemet? Vore trist om alla måste ta med datorn bort till scannern och plugga i kabeln når man skall scanna.

//Niklas

Permalänk
Medlem

Skulle spontant säga att det inte går. Inte testat exakt denna setup, men printserver är för skrivare, inte för scanners, därför finns ingen drivrutin att välja till detta.

Köp en MFP skrivare med nätverksfunktion istället?

Permalänk
Medlem

@Meega:

MFP? Multifunktion?

Vi har precis köpt en HP m521dw men scannern det gäller är en A3 Flatbäddsskrivare.

Så det går alltså inte att få den att lira över flera datorer? Även om vi köper till nåt?

Permalänk
Medlem

Koppla scannern till en 24/7 dator och välj dela scannern över nätverket?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kanske skulle gå med något typ: http://www.tp-link.com/us/products/details/cat-5525_TL-PS310U...

inte helt säker dock.

Det närmsta jag har gjort som är likt detta är en virtuell server som behövde direkt access till ett usbminne för licens. då använde vi https://www.dustin.se/product/5010328824/anywhereusb-2?ssel=f...

Det som annars borde fungera är att installera scannern lokalt på en dator och dela ut resursen i nätverket, dock kräver ju det att den datorn är igång för delningsfunktionen skall fungera.