Permalänk
Medlem

Speldator 7,5-8,5k

Bonussonen (fyller 15) önskar sig en stationär dator som (för att citera honom) är bättre än hans laptop. Det skulle jag inte ha några problem med men skulle nog inte lyckas få den speciellt prisvärd då det var längesen jag var speciellt insatt. Vi har väl kommit fram till att vi har en budget på någonstans 7,5-8,5k efter lite skramlande i släkten och sommarjobbspengar från han själv.

Hans behov:

- Spel, han spelar i dagsläget inte några titlar som kräver mycket grafikmässigt men det kan ju komma i framtiden men medveten om att budgeten räcker inte för att få en dator som klarar detta på höga inställning.
- Programmering
- Inte allt för osmidig, han kommer vilja flytta datorn mellan mamma och pappa varannan vecka. Ju smidigare desto bättre men det behovet får ändå stå lite i skymundan till prestanda.
- Behöver ingen skärm i dagsläget.

Behoven kort summerade är väl mest bang for the buck inom budget och gärna så smidigt som möjligt.

Ser helst att det är en dator i delar för att han ska lära sig själv att montera en men om det nu finns någon väldigt bra deal för någon komplett dator så får det gå för denna gång.

Permalänk
Medlem

Hinner inte sätta ihop nån lista nu men om du nu kan lite om datorer kolla på Ryzen 3/5 och kanske 570. Alternativt begagnat grafikkort.

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jitte:

Bonussonen (fyller 15) önskar sig en stationär dator som (för att citera honom) är bättre än hans laptop. Det skulle jag inte ha några problem med men skulle nog inte lyckas få den speciellt prisvärd då det var längesen jag var speciellt insatt. Vi har väl kommit fram till att vi har en budget på någonstans 7,5-8,5k efter lite skramlande i släkten och sommarjobbspengar från han själv.

Hans behov:

- Spel, han spelar i dagsläget inte några titlar som kräver mycket grafikmässigt men det kan ju komma i framtiden men medveten om att budgeten räcker inte för att få en dator som klarar detta på höga inställning.
- Programmering
- Inte allt för osmidig, han kommer vilja flytta datorn mellan mamma och pappa varannan vecka. Ju smidigare desto bättre men det behovet får ändå stå lite i skymundan till prestanda.
- Behöver ingen skärm i dagsläget.

Behoven kort summerade är väl mest bang for the buck inom budget och gärna så smidigt som möjligt.

Ser helst att det är en dator i delar för att han ska lära sig själv att montera en men om det nu finns någon väldigt bra deal för någon komplett dator så får det gå för denna gång.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623856/ 8611kr Intel CPU

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623862/ 8955kr AMD CPU

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt förslag. mITX låda så han orkar släpa den mellan båda föräldrar.

EDIT: Kan uppgradera till 1060 6GB utan att knäcka budgeten eller 16 GB ram.

EDIT2: Som flickan sa: Den var liten men rapp! :).

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10623911/

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar med olika configs