AMD släpper Radeon-drivrutin optimerad för brytning av kryptovalutor

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Någon som har koll på hur mycket pengar man dra in vare månad med Ethereum?

3

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Beror på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jösses va folk är gnälliga. Att AMD släpper optimerade drivrutiner för sina kunder är enkom positivt även om den inte hjälper just dig. AMDs första mål är självklart att tjäna pengar och att bredda sin kundbas är ett bra sätt att göra detta. Med en ökad inkomst kan AMD dessutom lägga mer pengar på RnD vilket ger oss spelare bättre och snabbare grafikkort i framtiden. Jag är helt övertygad om att denna miningtrend är bra både för AMD och oss som vill ha bättre spelkort.

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

liten boost i eth gav det iallafall

390x = 35-36
290 = 32

vrm blir tyvärr för varma på 390x annars hade det varit 37-38

Har du prövat drivtutinen själv? Själv kör man på ett 290, gräver efter ETH på Claymore med Nanopool och ingen skillnad alls, värkligen ingen,
26.5 MH/s stock ish utan och med drivrutinen.
29.3 MH/s lätt överklock (1050 core) utan och med drivrutinen.

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av astr84:

Nvidia är bättre än inget vilket gör att de säljer bra nu när rx 570/580 är slutsålda och har långa bakordrar.

1060 kostar likvärdigt med rx 580 men det senare ger 50% mer mh till 10% högre förbrukning
1070 kostar dubbelt upp mot rx580 och ger likvärig mh men drar mer vid mining
1080 presterar som ett 1060 (21-22mh) kostar mycket mer
1080ti presterar bra men kostar som dock som 3-4st rx580/1060

Ytterligare en orsak med AMD har varit möjligheten till att använda modifierat VBIOS eller firmware medans nvidia sedan maxwell kräver signerat firmware.
Vega har låst biosen sägs det men det går fortfarande att använda modifierat firmware i linux om jag förstått rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Tycker det är en intressant frågeställning även om den inte vore retorisk. Vad är hårdvara egentligen värd?

Sett till tillverkningskostnaden så är det alltid högre. Tillverkarna ska tjäna pengar på det, sen ska de importeras, butiker ska tjäna på att sälja hårdvara, sedan så ska det beskattas. Så alltid ur en viss synvinkel, men det finns en acceptans på det (annars skulle de inte säljas).

Sedan har vi utbud/efterfråga perspektivet som verkar slå hål här. Det finns inte tillräckligt med vegas, och det begärs väldigt, väldigt många. Det här gäller inte bara för Vega, utan grafikkort rent generellt. Det kan både driva upp tillverkningskostnader, hur mycket tillverkarna är beredda att ta betalt för korten , hur mycket återförsäljarna är beredda att ta betalt för korten etc.

Sedan så finns det ett perspektiv där det finns en i stort likvärdig produkt på marknaden som har ett avsevärt lägre pris än en annan, trots väldigt snarlik tillverkningskostnad. Var 1800X värd 2000kr mer än en 1700 vid launch? Skulle knappast tro det. Var 7700k värd 900kr mer än 6700k när den släpptes? Inte direkt. Det finns många fler exempel och det jag var ute efter var att det inte var ovanligt att tillverkarna vill tjäna mer där de kan. Spelar ingen roll om det är Intel, Nvidia eller AMD.

Anledningen till att det sker är p.g.a folk som säger "Men jag är ett stort fan av Intel och köper alltid det och det fungerar bra" eller "Jag har hört att Nvidia är bäst för spel" eller "AMD är mest prisvärd"... När tiden är dags för att köpa nytt, leta runt och jämför siffror. Leta även upp flera källor och jämför, ibland missar de som recenserar flera aspekter som kan vara högst relevanta för att få en bättre produkt (såsom att sänka spänningen eller andra inställningar). Det är dock inget som de flesta kommer att göra, och de som bara köper något på sin blinda tro kommer även säga åt andra att göra detsamma.

Skrivet av Bael:

Är inte det relativt subjektivt betingat?

Därav en retorisk fråga .En retorisk fråga är alltså en fråga som den som ställer den inte ska ge svar på, utan det är tänkt att åhöraren ska reflektera över det själv för att finna ett svar. Svaret på frågan är enligt mig "ja , det har skett en hel del gånger".

Och språkpolisen inom mig funderar också på de tre sista orden. 'Relativt' är en jämförelse med något , t.ex 'tiden är relativ (beror på var man befinner sig). 'Subjektivt' beror ju på vad varje person själv tycker (person A tycker nödvändigtvis inte samma som person B). 'Betingat' är när något är en förutsättning för att något ska ske (alltså beror på något). Så då lämnar jag med den retoriska frågan "Är relativt subjektivt betingat?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

Intel har haft den titeln i årtionden, men vilken tur att vi glömmer bort deras historia.

Så ett företag som är villigt att ge bort 1 miljon CPU:er i ett försök att få bort Intels korruption är scumbags? Intel har en 9,7 miljarder kronors böteslapp som de ännu inte betalat till AMD för sina mutor.

Jag säger inte att det som AMD gör nu är ok, men det finns större problem än att de tar 100 dollar mer för 2 nya spel, någonting som bethesda till större delen får i sina fickor ändå (däribland svenska machinegames).

En retorisk fråga, har hårdvara någon gång sålts för mer än vad den är värd?

Årtionden? Nja. De har väl haft den titeln 12-15 år sedan, det är en evighet inom datorbranschen. Idag är det AMD som axlar den rollen med bravur. Sedan vet jag inte om det är så bra att använda en ökänd AMD fanboy kanal som källa för någonting? Om jag minns rätt så har de blivit exponerade för att ha visat falska resultat till AMDs fördel mer än en gång.
Jag vet inte vem i tråden du syftar på när du påstår att någon glömt deras historia. Jag är väl medveten om fulspelet från Intel för 15 år sedan. Men det var då det.

Att de höjer priserna är kanske trist men inget fulspel. Det är upp till AMD att besluta och säkert ett sunt beslut affärsmässigt om de fortfarande kan sälja alla kort de kan producera.
Däremot, att medvetet ljuga om priser för att få mer fördelaktiga omdömen från recenscenter, det är riktig bottennivå.
AMD har medvetet ljugit om priserna på Vega och detta verkar inte ens vara någon ny företeelse. Enligt Sweclockers redaktion så har AMD kört med samma fulspel de senaste 3 åren vid hårdvarulanseringar. För att inte tala om nyheten denna tråd behandlar? Poor Volta? Vega launch venue? Vega lanseringsdatum? Välfyllda lager för att undvika papperslansering? 4x performance per Watt?

Nej jag tror AMD är i behov av en omorganisation. Sparka hela grafiksektionen, sparka PR och marknadsavdelningarna inklusive Raja Koduri & Chris Hook. Skrota Vega arkitekturen och börja om helt från början som med Ryzen. Gör dem detta så ska det kanske gå att få företaget på rätt köl igen.

Permalänk

Är det bara jag som gräver efter ETH och efter installerat denna drivrutin märkt 0 skillnad med mitt R9 290?

//Jonathan

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Skrivet av Jonathan0101:

Har du prövat drivtutinen själv? Själv kör man på ett 290, gräver efter ETH på Claymore med Nanopool och ingen skillnad alls, värkligen ingen,
26.5 MH/s stock ish utan och med drivrutinen.
29.3 MH/s lätt överklock (1050 core) utan och med drivrutinen.

//Jonathan

Skickades från m.sweclockers.com

Japp
Kan sänka cc med ca 20 MHz och få samma MH/s

Mina 390 går i 1250+
290 i 1150

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Beror på.

Ja, hur långt är ett snöre egentligen?

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD ändå hittar vägar att gå.
Man kan skämta åt det hela att man köper nvidia för att spela och radeon för att mina, inget fel i det.
Men poängen är att bland processorer har AMD varit framme tidigt med både APUer och flertrådad hårdvara, det är deras fokus och har hittat en marknad och i och med Ryzen har dom också återtagit platsen jämter intel inom gaming för CPUer.
Det är inte så tokigt att satsa på mining just nu, hitta intresserade som minar och köper deras kort.
Nästa steg är gaming.
Du och jag vinner i slutändan när AMD fått intäkterna från mining och lanserar vettigare alternativ till gaming.
Dock är jag sjuuukt sugen på ett rx vega 56.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Årtionden? Nja. De har väl haft den titeln 12-15 år sedan, det är en evighet inom datorbranschen.

1984 = 12-15 år sedan. Passande årtal på något sätt.
Bill Gates said that Intel and their army of lawyers would try all kinds of obstruction and stretch out litigation until effectively, it no longer mattered
1990 - Intel stämmer AMD . 1993 - Visar sig att Intel har gjort discovery abuse.

Sedan börjar de igen 2001, men du säger att du vet därifrån så då struntar jag i den biten. Fast det är ju inte så att de slutade för 12 år sedan . 2006 höll de på med mutor alltså för 12 år sedan då.

Som jag länkat tidigare så har de ännu inte betalat 1,2 miljarder dollar till AMD för sina mutor, men det ska bestämmas i september, efter 10 år (som du sagt, är en evighet).

2010 - Bråkar med både Nvidia och AMD.

2013 - Intel slänger ~ 4 miljarder dollar på att ge bort tablet processorer samtidigt som AMD försöker bryta sig in på marknaden. Tråkigt sammanträffande.

2017 - Felaktig marknadsföring igen.

Utöver det så finns det ju lite mysko saker idag som rör Intel, men jag kan inte direkt finna någon anknytning till att Intel® Ryzen 7 1700X slår Ryzen 7 1700X med hästlängder. De verkar göra bra processorer trots allt då den slår 6950X . Det är som att historien upprepar sig.

Skrivet av anon12433:

Sedan vet jag inte om det är så bra att använda en ökänd AMD fanboy kanal som källa för någonting? Om jag minns rätt så har de blivit exponerade för att ha visat falska resultat till AMDs fördel mer än en gång.

Man blir inte en AMD fanboy av att inte tycka om Intel. Det gör heller inte det han refererar till till osanning. Attackera hellre argumenten än budbäraren. Vilka är "de" ? Kanalen drivs av en skotte som heter Jim som bor Sverige, gör diverse konsultjobb relaterat till Nvidiakort , och vars AMD partners (utom MSI nu förstås) vägrar skicka exemplar för recensioner p.g.a att de tycker han är för ärlig. Jag tycker att det inte låter som ett typexempel på en AMD fanboy, men det kanske bara är jag.

Sedan får du gärna referera till de falska benchmarksen. Jag har minsann inte sett några såna, och då har jag ändå kollat alla videor sedan 1 år tillbaka. Menar du det här? Han kommer väl överens med alla han nämner i den videon idag.

Skrivet av anon12433:

AMD har medvetet ljugit om priserna på Vega och detta verkar inte ens vara någon ny företeelse. Enligt Sweclockers redaktion så har AMD kört med samma fulspel de senaste 3 åren vid hårdvarulanseringar.

Referera.

Skrivet av anon12433:

För att inte tala om nyheten denna tråd behandlar? Poor Volta? Vega launch venue? Vega lanseringsdatum? Välfyllda lager för att undvika papperslansering? 4x performance per Watt?

Poor volta var ett grovt fiasko av AMDs marketingteam. Jag har ingen aning om vad de höll på med. Vega launch venue - förklara. Tillgänglighet på vega - Undrar hur det såg ut innan baserat på hur det ser ut idag. 4x performance per Watt - Möjligtvis rör det HBM2 , annars gäller det väldigt låga frekvenser/spänning som för RX460 men jag tvekar på det.

Med det sagt, AMD tar 100 dollar över priset för lägstaversionen på Vega. Förmodligen på grund av 12-15 år av sabotage på marknaden. Ändå svårt att se hur de står sig till att förskingra miljarder för att förhindra att någon får marknadsandelar, men vad vet jag. För att komma upp i de summorna måste tiotals miljoner Vegas säljas, vilket känns rätt så osannolikt.

Skrivet av anon12433:

Nej jag tror AMD är i behov av en omorganisation. Sparka hela grafiksektionen, sparka PR och marknadsavdelningarna så som Raja Koduri & Chris Hook. Skrota Vega arkitekturen och börja om helt från början som med Ryzen. Gör dem detta så ska det kanske gå att få detta företag på rätt köl igen.

Låter dyrt, som om det skulle behövas i runda slängor 1,2 miljarder dollar. Raja Koduri är huvudarkitet och inte marketing. Navi är GPU:n som han har designat från grunden, så vi får se hur det slutar. Blir det en flopp så får han kicken.

Så, det här tog lite längre tid än jag tänkt mig, men jag tycker det inte är ok att karaktärsmörda människor som man (uppenbarligen) vägrar lyssna på, samtidigt som man slänger ur sig att p.g.a att AMD vilseleder med ett pris så är de minsann onda. I själva verket verkar de tjäna knappt något p.g.a höga tillverkningskostnader. Jag hoppas att det var lärorikt och om det här kanske går lite för långt bort från trådens ämne så ber jag om ursäkt.

Men en mening om det så verkar det vara för att tillverkningskostnaderna är väldigt höga, så de behöver sålda kort, oavsett om de säljs till miners, gamers eller content creators där den första verkar vara mycket lättare att sälja till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

1984 = 12-15 år sedan. Passande årtal på något sätt.
Bill Gates said that Intel and their army of lawyers would try all kinds of obstruction and stretch out litigation until effectively, it no longer mattered
1990 - Intel stämmer AMD . 1993 - Visar sig att Intel har gjort discovery abuse.

Sedan börjar de igen 2001, men du säger att du vet därifrån så då struntar jag i den biten. Fast det är ju inte så att de slutade för 12 år sedan . 2006 höll de på med mutor alltså för 12 år sedan då.

Som jag länkat tidigare så har de ännu inte betalat 1,2 miljarder dollar till AMD för sina mutor, men det ska bestämmas i september, efter 10 år (som du sagt, är en evighet).

2010 - Bråkar med både Nvidia och AMD.

2013 - Intel slänger ~ 4 miljarder dollar på att ge bort tablet processorer samtidigt som AMD försöker bryta sig in på marknaden. Tråkigt sammanträffande.

2017 - Felaktig marknadsföring igen.

Utöver det så finns det ju lite mysko saker idag som rör Intel, men jag kan inte direkt finna någon anknytning till att Intel® Ryzen 7 1700X slår Ryzen 7 1700X med hästlängder. De verkar göra bra processorer trots allt då den slår 6950X . Det är som att historien upprepar sig.

Man blir inte en AMD fanboy av att inte tycka om Intel. Det gör heller inte det han refererar till till osanning. Attackera hellre argumenten än budbäraren. Vilka är "de" ? Kanalen drivs av en skotte som heter Jim som bor Sverige, gör diverse konsultjobb relaterat till Nvidiakort , och vars AMD partners (utom MSI nu förstås) vägrar skicka exemplar för recensioner p.g.a att de tycker han är för ärlig. Jag tycker att det inte låter som ett typexempel på en AMD fanboy, men det kanske bara är jag.

Sedan får du gärna referera till de falska benchmarksen. Jag har minsann inte sett några såna, och då har jag ändå kollat alla videor sedan 1 år tillbaka. Menar du det här? Han kommer väl överens med alla han nämner i den videon idag.

Referera.

Poor volta var ett grovt fiasko av AMDs marketingteam. Jag har ingen aning om vad de höll på med. Vega launch venue - förklara. Tillgänglighet på vega - Undrar hur det såg ut innan baserat på hur det ser ut idag. 4x performance per Watt - Möjligtvis rör det HBM2 , annars gäller det väldigt låga frekvenser/spänning som för RX460 men jag tvekar på det.

Med det sagt, AMD tar 100 dollar över priset för lägstaversionen på Vega. Förmodligen på grund av 12-15 år av sabotage på marknaden. Ändå svårt att se hur de står sig till att förskingra miljarder för att förhindra att någon får marknadsandelar, men vad vet jag. För att komma upp i de summorna måste tiotals miljoner Vegas säljas, vilket känns rätt så osannolikt.

Låter dyrt, som om det skulle behövas i runda slängor 1,2 miljarder dollar. Raja Koduri är huvudarkitet och inte marketing. Navi är GPU:n som han har designat från grunden, så vi får se hur det slutar. Blir det en flopp så får han kicken.

Så, det här tog lite längre tid än jag tänkt mig, men jag tycker det inte är ok att karaktärsmörda människor som man (uppenbarligen) vägrar lyssna på, samtidigt som man slänger ur sig att p.g.a att AMD vilseleder med ett pris så är de minsann onda. I själva verket verkar de tjäna knappt något p.g.a höga tillverkningskostnader. Jag hoppas att det var lärorikt och om det här kanske går lite för långt bort från trådens ämne så ber jag om ursäkt.

Men en mening om det så verkar det vara för att tillverkningskostnaderna är väldigt höga, så de behöver sålda kort, oavsett om de säljs till miners, gamers eller content creators där den första verkar vara mycket lättare att sälja till.

Så efter jag säger att det som Intel dömdes för av EU domstolen skedde för en evighet sedan så tar du upp ännu äldre grejer, okej?
Att Intel och även Nvidia har en hel del fulspel i bagaget är jag medveten om. Vad jag pratar om är vad som sker idag och händelserna runtikring fiaskot Vega. AMD har varit ett någorlunda respekterat företag då de ofta erbjudit mycket god pris/prestanda. Med Vega har de ingetdera. De har för längesedan insett att Vega skulle floppa och passar då istället på att ljuga för kunderna om och om igen.
Nvidia och Intel har inte avslöjats för fulspel i liknande kaliber de senaste åren.

Som av en händelse så dök denna artikel upp på Sweclockers hemsida idag: http://www.sweclockers.com/nyhet/24297-amd-kor-fult-spel-med-...

Vega launch venue:

4x performance per Watt: Var en ren och skär lögn då Vega är rekordineffektivt. När polaris släpptes så var tolkades det som extremt tveksamt om de i något fall överhuvud taget hade nått de angivna effektivitetssiffrorna. Inte ens i best case scenarios så gick det att se en sådan ökning i effektivitet. Speciellt inte när 480 presterade till och med sämre än 390. Med Vega så är det som sagt en siffra tagen ur luften, ren fantasi.

Om inte artikeln från sweclockers ovan är nog med svar på tal på fulspelet under de senare åren från AMD så kommer videon med uttalandet här:

Gällande skrotandet av arkitekturen så är 1,2 miljarder dollar ett väldigt lågt pris jämfört med att behöva dras med en feldesignad arkitektur i närapå bulldozer klass.

Jag menade heller inte att Raja hör till marketing utan att han är en av de som borde sparkas.

Jag ogillar ju starkt personer som försvarar ett märke trots bevisade lögner och fulspel i syfte att föra konsumenterna bakom ljuset. Jag har aldrig någonsin påstått att Intel och Nvidia är några moraliska förebilder utan bara att det företag i komponentbranschen som beter sig sämst idag heter AMD. De förtjänar ordentligt med svidande kritik för hur de har hanterat hela karusellen runt Vega. Precis som t.ex. Intel förtjänade sin kritik för hur de brutit mot konkurrenslagstiftningarna bland annat.

Sen gällande AdoredTV, han postar falska analyser och resultat för till AMDs fördel. Det är därför jag inte tror på ett enda ord han säger. Om du inte klarar av att hitta felaktigheter i hans videos själv så får du ett exempel här istället:

Han börjar med att ogiltigförklara nästan alla techsajters sätt att testa processorer i låg upplösning genom att säga att det är ingen som spelar i den upplösningen. Så det är bättre att låta det bli ett GPU benchmark när man ska testa CPUer eller?
Om inte öronen har trillat av efter det så fortsätt in en bit i videon där han börjar jämföra Excavator(?) mot Sandy Bridge för att visa hur avståndet mellan dem hela tiden krymper genom åren. Där gör han generalfelet att flytta referenspunkt mellan testerna så att procentenheterna inte stämmer överhuvudtaget. Seriös techtuber? Snarare AMD troll.

Det finns en anledning till att jag sa att han är en AMD fanboy och den är allt annat än ogrundad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Om dessutom ryktet gällande prishöjningarna på RX Vega är sanna så tar nog AMD ledningen som största "scumbag" på marknaden.

Skrivet av anon12433:

Årtionden? Nja. De har väl haft den titeln 12-15 år sedan, det är en evighet inom datorbranschen. Idag är det AMD som axlar den rollen med bravur.

Skrivet av anon12433:

Att Intel och även Nvidia har en hel del fulspel i bagaget är jag medveten om. Vad jag pratar om är vad som sker idag och händelserna runtikring fiaskot Vega.

AMD och Intel fanns för 30 år sedan. Därigenom har allt dåligt de gjort ackumulerat över åren. Således så ger jag exempel på att de kontinuerligt har innehaft den titeln de senaste 30 åren. Hur man än vrider och vänder på det som AMD eller Nvidia har gjort så når de inte upp till de nivåer av förstörelse för marknaden som Intel. I de här sammanhangen är att posta bilder på facebook rätt så "meh" när tiotals miljarder har förskingrats och utvecklingen saktats ner.

Skrivet av anon12433:

Så efter jag säger att det som Intel dömdes för av EU domstolen skedde för en evighet sedan så tar du upp ännu äldre grejer, okej?

Fast nu gav jag ju exempel på där de slösar miljarder dollar på att en konkurrent aldrig ska få marknadsandelar. Inte på att de ska göra bra ifrån sig själva, utan på att trycka ner andra. Dessutom så har de inte betalat skadeståndet på evigheter som jag sa i det första inlägget. Alltså är det aktuellt idag, imorgon och högaktuellt om 19 dagar.

Skrivet av anon12433:

4x performance per Watt: Var en ren och skär lögn då Vega är rekordineffektivt. När polaris släpptes så var tolkades det som extremt tveksamt om de i något fall överhuvud taget hade nått de angivna effektivitetssiffrorna. Inte ens i best case scenarios så gick det att se en sådan ökning i effektivitet. Speciellt inte när 480 presterade till och med sämre än 390. Med Vega så är det som sagt en siffra tagen ur luften, ren fantasi.

Du såg alltså inte på mina källor rörande att det kan vara HBM2 eller vid lägre frekvenser utan gissar vilt...

Skrivet av anon12433:

Gällande skrotandet av arkitekturen så är 1,2 miljarder dollar ett väldigt lågt pris jämfört med att behöva dras med en feldesignad arkitektur i närapå bulldozer klass.

De verkar satsa på mindshare. Vilka signaler kan en skrotad arkitektur skicka? "Vi håller inte vad vi lovar, och det som vi gör blir dåligt" , samma signaler som idag, fast förstärkta. Sedan så är det pengar lagda på att få fram sagda arkitektur som går förlorade (1 miljard r&d per år.) Så det är inte lätt, för det är en jobbig situation hur man än gör. Det finns inga mirakelrecept.

Skrivet av anon12433:

Jag ogillar ju starkt personer som försvarar ett märke trots bevisade lögner och fulspel i syfte att föra konsumenterna bakom ljuset. Jag har aldrig någonsin påstått att Intel och Nvidia är några moraliska förebilder utan bara att det företag i komponentbranschen som beter sig sämst idag heter AMD. De förtjänar ordentligt med svidande kritik för hur de har hanterat hela karusellen runt Vega. Precis som t.ex. Intel förtjänade sin kritik för hur de brutit mot konkurrenslagstiftningarna bland annat.

Och jag håller med. Idag är det AMD:s grafiksektion som beter sig sämst, genom tiderna är det Intel och om några månader vem vet vem som gör något omoraliskt då? Jag har ingen aning, men jag tror AMD kommer ligga lågt ett tag efter det här. Det som AMD gör nu med priserna är inte försvarbart men det är förklarbart (det rimmar, så det måste vara sant). Brist på pengar, höga produktionskostnader och så.

Skrivet av anon12433:

Sen gällande AdoredTV, han postar falska analyser och resultat för till AMDs fördel. Det är därför jag inte tror på ett enda ord han säger. Om du inte klarar av att hitta felaktigheter i hans videos själv så får du ett exempel här istället:
https://www.youtube.com/watch?v=ylvdSnEbL50

Han börjar med att ogiltigförklara nästan alla techsajters sätt att testa processorer i låg upplösning genom att säga att det är ingen som spelar i den upplösningen. Så det är bättre att låta det bli ett GPU benchmark när man ska testa CPUer eller?
Om inte öronen har trillat av efter det så fortsätt in en bit i videon där han börjar jämföra Excavator(?) mot Sandy Bridge för att visa hur avståndet mellan dem hela tiden krymper genom åren. Där gör han generalfelet att flytta referenspunkt mellan testerna så att procentenheterna inte stämmer överhuvudtaget. Seriös techtuber? Snarare AMD troll.

Det finns en anledning till att jag sa att han är en AMD fanboy och den är allt annat än ogrundad.

Jisses, jag vet inte var jag ska börja här.

För det första: Du tog inte och kollade på videon som släpptes efter det som togs upp här (alltså mer upp to date) som jag länkade där han säger att AMDfans är helt dumma i huvudet. Faktum är att många fick samma resultat, när GPU:erna blev kraftfullare, spelen mer flertrådade och annat så gjorde bulldozer generellt bättre från sig. Anledningen till att de gick från 2500k-->2600k-->3570k , 8350--> 8370 var för att de (de som benchmarkade 2012 och 2017, inte kanalen för han har ingen inverkan på resultatet) tog bort de på vägen och ersatte med den. En kollektiv recensionshärva 5 år efter ett processorsläpp från så många källor i olika länder är osannolik. Sedan så blir GPU:erna kraftfullare, vilket gör resultaten ännu mer pålitligt enligt din utsago eftersom då skall dåtidens 720p resultat visas som 1080p i dagens spel och dra ifrån rejält.

För det andra: Om du säger att någonting är falskt ska du kunna bevisa att resultaten är falska. Det går för övrigt inte, ty då skulle man kunna påstå att sweclockers ger falska resultat (det gör de inte) och sedan ta det som en absolut sanning. Det enda som du har att gå på är deras rykte, vilket de (recensenterna) inte har några problem med.

För det tredje: Du missade poängen (pausa 3:31) .
"My point wasn't that FX was faster. My point was that SB didn't pull away even with graphics cards that were 5x faster"
Vad man kan extrapolera ur det här är att prestanda i 720p inte nödvändigtvis betyder bra prestanda i 1080p, 1440p eller 4k i framtiden när GPU:er är starkare. Han tycker att mer fokus borde läggas på multitrådningen för att avgöra prestanda i "framtiden" , men ironiskt nog så är framtiden redan här på vissa ställen. När drawcalls stiger så är det bäst att du har tillräckligt med totalt CPU prestanda (multitrådad) att hantera det effektivt. Till och med en överklockad 1700 kan klå en överklockad 7700k under dessa förutsättningar. Som min HPC professor sa till mig "If you want to use the full potential of the GPU, you're going to need to use a lot of threads".

För det fjärde: Du försöker karaktärsmörda igen, på högst tveksamma grunder, baserat på en video som du knappt lyssnade på och redan var inställd till att förkasta...

Skrivet av anon12433:

Det är därför jag inte tror på ett enda ord han säger.

Seriös techtuber? Snarare AMD troll.

Det finns en anledning till att jag sa att han är en AMD fanboy och den är allt annat än ogrundad.

Den här konversationen är slut för referenser ignoreras, sakligheten har gått åt skogen och utvecklats till en regelrätt pajkastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

AMD har gett upp för längesedan på grafiksidan och det märks. Nu optimerar de till och med drivrutinerna för den marknad som de ville försöka stävja med Radeon packs.

De har hela tiden känts som en nackdel att låsa sig till Nvidias giriga taktik runt G-sync. Men nu när Vega floppen är ett faktum och AMD kastat in handduken så avråder jag starkt från att köpa en FreeSync-skärm om man har den minsta lilla plan på att använda den funktionen.
Om dessutom ryktet gällande prishöjningarna på RX Vega är sanna så tar nog AMD ledningen som största "scumbag" på marknaden.

Är man ute efter 1080Ti-prestanda och inget annat så är det kanske att glömma. Men för majoriteten där ute så är Vega 56 och 64 bra kort. Speciellt för oss som redan har en Freesync-skärm vi är jäkligt nöjda med.

Blir ett 64 för mig i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

tyvärr kan man inte förbjuda folk att köpa kort för mining.

Så du ska bestämma vad folk ska använda sina datorer till?

Tänk om någon köper ett grafikkort för att spela med. Men han/hon kör spel som du inte tycker är roliga. Ska det också förbjudas?

Ska vi kanske ha olika grafikkortsserier för olika spelgenrer också?
"Varning! Du kan inte köra strategispel med ditt FPS-spelkort"

Jag minar inte. Jag kan förstå att man kan känna viss frustration över om korten man vill ha inte finns tillgängliga.
Om priserna nu genar iväg så att ett Vega 64 kostar närmare ett GTX 1080 Ti, drar mer ström än ett GTX 1080 Ti och presterar som ett vanligt GTX 1080 så undrar jag lite vem som vill köpa ett Vega 64 ändå. Men det var inte poängen.
Poängen är att om man har köpt en dator så borde man få använda den till vad man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Radolov:

AMD och Intel fanns för 30 år sedan. Därigenom har allt dåligt de gjort ackumulerat över åren. Således så ger jag exempel på att de kontinuerligt har innehaft den titeln de senaste 30 åren. Hur man än vrider och vänder på det som AMD eller Nvidia har gjort så når de inte upp till de nivåer av förstörelse för marknaden som Intel. I de här sammanhangen är att posta bilder på facebook rätt så "meh" när tiotals miljarder har förskingrats och utvecklingen saktats ner.

Fast nu gav jag ju exempel på där de slösar miljarder dollar på att en konkurrent aldrig ska få marknadsandelar. Inte på att de ska göra bra ifrån sig själva, utan på att trycka ner andra. Dessutom så har de inte betalat skadeståndet på evigheter som jag sa i det första inlägget. Alltså är det aktuellt idag, imorgon och högaktuellt om 19 dagar.

Du såg alltså inte på mina källor rörande att det kan vara HBM2 eller vid lägre frekvenser utan gissar vilt...

De verkar satsa på mindshare. Vilka signaler kan en skrotad arkitektur skicka? "Vi håller inte vad vi lovar, och det som vi gör blir dåligt" , samma signaler som idag, fast förstärkta. Sedan så är det pengar lagda på att få fram sagda arkitektur som går förlorade (1 miljard r&d per år.) Så det är inte lätt, för det är en jobbig situation hur man än gör. Det finns inga mirakelrecept.

Och jag håller med. Idag är det AMD:s grafiksektion som beter sig sämst, genom tiderna är det Intel och om några månader vem vet vem som gör något omoraliskt då? Jag har ingen aning, men jag tror AMD kommer ligga lågt ett tag efter det här. Det som AMD gör nu med priserna är inte försvarbart men det är förklarbart (det rimmar, så det måste vara sant). Brist på pengar, höga produktionskostnader och så.

Jisses, jag vet inte var jag ska börja här.

För det första: Du tog inte och kollade på videon som släpptes efter det som togs upp här (alltså mer upp to date) som jag länkade där han säger att AMDfans är helt dumma i huvudet. Faktum är att många fick samma resultat, när GPU:erna blev kraftfullare, spelen mer flertrådade och annat så gjorde bulldozer generellt bättre från sig. Anledningen till att de gick från 2500k-->2600k-->3570k , 8350--> 8370 var för att de (de som benchmarkade 2012 och 2017, inte kanalen för han har ingen inverkan på resultatet) tog bort de på vägen och ersatte med den. En kollektiv recensionshärva 5 år efter ett processorsläpp från så många källor i olika länder är osannolik. Sedan så blir GPU:erna kraftfullare, vilket gör resultaten ännu mer pålitligt enligt din utsago eftersom då skall dåtidens 720p resultat visas som 1080p i dagens spel och dra ifrån rejält.

För det andra: Om du säger att någonting är falskt ska du kunna bevisa att resultaten är falska. Det går för övrigt inte, ty då skulle man kunna påstå att sweclockers ger falska resultat (det gör de inte) och sedan ta det som en absolut sanning. Det enda som du har att gå på är deras rykte, vilket de (recensenterna) inte har några problem med.

För det tredje: Du missade poängen (pausa 3:31) .
"My point wasn't that FX was faster. My point was that SB didn't pull away even with graphics cards that were 5x faster"
Vad man kan extrapolera ur det här är att prestanda i 720p inte nödvändigtvis betyder bra prestanda i 1080p, 1440p eller 4k i framtiden när GPU:er är starkare. Han tycker att mer fokus borde läggas på multitrådningen för att avgöra prestanda i "framtiden" , men ironiskt nog så är framtiden redan här på vissa ställen. När drawcalls stiger så är det bäst att du har tillräckligt med totalt CPU prestanda (multitrådad) att hantera det effektivt. Till och med en överklockad 1700 kan klå en överklockad 7700k under dessa förutsättningar. Som min HPC professor sa till mig "If you want to use the full potential of the GPU, you're going to need to use a lot of threads".

För det fjärde: Du försöker karaktärsmörda igen, på högst tveksamma grunder, baserat på en video som du knappt lyssnade på och redan var inställd till att förkasta...

Den här konversationen är slut för referenser ignoreras, sakligheten har gått åt skogen och utvecklats till en regelrätt pajkastning.

AMD har inte någonstans skrivit att energieffektiviteten endast gäller HBM2 utan det har talats om det gällande Vega som en helhet så släpp det.
Jag har hela tiden sagt att idag är AMD är det företag av de aktuella som beter sig sämst på marknaden men du fortsätter höfta fantasisiffror gällande vad de ska ha förlorat genom åren. Att Intel har använt sig av fula knep på marknaden och med sin monopollika status köpt till sig stora marknadsandelar är ett faktum. Det är ett genomuselt beteende men det är tyvärr ingenting ovanligt i affärsvärlden. Det som hör till ovanligheterna är att Intel faktiskt har blivit fällda för det och blivit dömda att betala ett rekordskadestånd.

Signalerna som en skrotad arkitektur skickar är att man som företag tar ansvar för sina produkter och i största mån försöker leverera något som lever upp till kraven på kvalitet. Att släppa undermåliga produkter skadar anseendet, kanske mer än någonting annat ett företag kan göra.

Jag tänker absolut inte sitta och kolla igenom timme efter timme med videos från denna kanal bara för att kunna bedöma varenda aspekt av vad denna person säger. Jag har sett en video, den video som jag länkade och som var på tapeten kring Ryzen launchen. Jag såg hela den videon och fick direkt avsmak för de generalfel han gör.
Har han efter denna video gått ut med en officiell ursäkt liknande att han var full eller gjorde några tankevurpor när videon skapades?
Har han gjort det så kanske han är värd en till chans. Men har han inte gjort det så är det svårt att ta någon sådan person på allvar. Speciellt inte gällande en grundlig analys av företaget han tillägnat så mycket tid åt att smutskasta.
Sen bör man fråga sig att om jag direkt hittar dessa stora fel i hans video efter att ha bara sett en, hur mycket goja kommer man finna om man fortsätter faktakontrollera hans övriga videos? Förmodligen mängder.

Skrivet av Vaneriuz:

Är man ute efter 1080Ti-prestanda och inget annat så är det kanske att glömma. Men för majoriteten där ute så är Vega 56 och 64 bra kort. Speciellt för oss som redan har en Freesync-skärm vi är jäkligt nöjda med.

Blir ett 64 för mig i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur man än vrider på det så kan man inte säga att Vega 64 är ett bra kort på något sätt. Det är den största flopp AMD har levererat på grafiksidan så långt bakåt jag har ägt AMD/ATi grafikkort (ATi Rage 128). Att kortet till och med blir sågat av Sweclockers vilket jag inte kan säga att jag minns att de har gjort vid någon tidigare release gör inte saken bättre.
Vega 56 kan jag kanske sträcka mig så långt som att säga att det inte är en flopp. Detta hänger helt på att AMD inte höjer priserna som det ryktas om utan att det finns tillgängligt för $399. Det är fortfarande ingen bra lansering att släppa ett kort med sämre energieffektivitet och ungefär samma prestanda 14 månader senare. Men det kan i så fall sägas vara ett okej kort för pengarna.
Till de som sitter på Freesync skärmar så får jag bara säga att jag beklagar. Jag har själv funderat på att köpa en flera gånger innan katastrofsiffrorna runt Vega började sippra ut. Hade jag haft en och velat använda sync-funktionen så hade jag nog sålt skärmen och investerat i en G-sync modell. En mindre kul kostnad men hellre det än att sitta fast med en Freesync skärm idag.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16965860" userid="154099" name="GuessWho"]
Så du ska bestämma vad folk ska använda sina datorer till?

Tänk om någon köper ett grafikkort för att spela med. Men han/hon kör spel som du inte tycker är roliga. Ska det också förbjudas?

Ska vi kanske ha olika grafikkortsserier för olika spelgenrer också?
"Varning! Du kan inte köra strategispel med ditt FPS-spelkort"

Jag minar inte. Jag kan förstå att man kan känna viss frustration över om korten man vill ha inte finns tillgängliga.
Om priserna nu genar iväg så att ett Vega 64 kostar närmare ett GTX 1080 Ti, drar mer ström än ett GTX 1080 Ti och presterar som ett vanligt GTX 1080 så undrar jag lite vem som vill köpa ett Vega 64 ändå. Men det var inte poängen.
Poängen är att om man har köpt en dator så borde man få använda den till vad man vill

Tror du missar ironin, folk får givetvis köpa vet dom vill och göra vad dom vill med korten. Men det är tråkigt när det inte finns några kort att köpa för att några sitter hemma och gör hittepå pengar..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att kortet till och med blir sågat av Sweclockers vilket jag inte kan säga att jag minns att de har gjort vid någon tidigare release gör inte saken bättre.

AMD Bulldozer, FX x1xx seriern (41xx, 61xx, 81xx) blev väl mer eller mindre sågad också.
Har för mig de sa att de blev deprimerade efter den releasen eller dyl.

Bulldozer är processorer och inte grafikkort. Så om du specifikt menade grafikkort så kan jag inte heller minnas att de sågat någon tidigare release.

En skillnad är att förr gick tillverkningstekniken så snabbt frammåt att det var "lätt" att göra bättre kretsar än de man gjorde för ett par år sen. Man kunde bara minska processer och få kretsar med fler transistorer och högre klockfrekvenser (och/eller strömsnålare).
Utvecklingen har inte stannat, men tillverkningstekniken har inte tagit lika stora steg de senaste ~ 10 åren som de gjorde förr. Så det blir mer komplicerat att göra bättre kretsar.

Ang Freesync/G-sync, synd att det inte finns en standard som alla kan använda så man inte behöver köpa skärm efter vilket grafikkort man har (eller tvärtom).
Intel och Nvidia hade väl kunnat använda Freesync om de hade velat utan att betala licensafgifter?
Men Nvidia vill köra sitt eget spår. Vilket kanske är bra för Nvidia, men mindre bra kunderna.

Men om man skulle köpa en skärm som har Freesync och använda ihop med ett Nvidia kort så är det väl inte värre än att köpa en skärm utan varken Freesync/G-sync?
Om man hittar en skärm som är bra i övrigt och kan leva utan dynamisk synk så behöver man väl inte aktivt välja bort Freesync skärmar?

Lite som att man kan köpa en 3D TV utan att använda 3D funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tror du missar ironin, folk får givetvis köpa vet dom vill och göra vad dom vill med korten. Men det är tråkigt när det inte finns några kort att köpa för att några sitter hemma och gör hittepå pengar..

Ibland kan det vara lite svårt med ironi på teh InterWebz.
Speciellt när man ser vissa använda dubbel-trippel-osv-ironi så det blir ironiception.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

De underhåller sin nya kundbas. Kul för myntbrytarna....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]