Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Spärra olämpliga sidor.

Hej vi har ett problem hemma. Ungarna sitter och kollar på olämpliga sidor. Tagit undan deras padda nu.
I routern kan jag spärra lite sidor, så dom inte kan skriva in en porr sida i fältet liksom.
Men det går endå att söka på sidan på Google och klicka in sig via länken där.

Vet någon hur jag stoppar så dom inte kan söka på olämpliga saker?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

https://www.opendns.com/home-internet-security/ Family shield är ju ett bra alternativ. Bara att ställa in i routern så den delar ut deras DNS servrar via DHCP. Så kan du själv sätta en annan DNS på din egen dator så du kommer åt den typen av sidor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Ganooo:

Hej vi har ett problem hemma. Ungarna sitter och kollar på olämpliga sidor. Tagit undan deras padda nu.
I routern kan jag spärra lite sidor, så dom inte kan skriva in en porr sida i fältet liksom.
Men det går endå att söka på sidan på Google och klicka in sig via länken där.

Vet någon hur jag stoppar så dom inte kan söka på olämpliga saker?

Bibelverser i ottan?

Nej, skämt åsido. Så länge de har tillgång till dator, padda eller telefon med internetanslutning så finns det inget sätt att helt blockera. Som du själv upptäckt så går det att blockera vissa vägar till innehållet - men det finns alltid andra vägar. Även om du tar bort alla medieenheter från dina barn så kommer deras vänner att se på det - och då även dina barn.

Porr och annat, för barn, "olämpligt" innehåll kommer alltid att finnas tillgängligt om man vill se det. Försök i stället att ge dina barn en sund syn på sex och samlevnad, människors värde - oavsett man eller kvinna. Så att de får en bra syn på kvinnor och inte tror att porren reflekterar verkliga livet.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2004

1: hur gamla är ungarna?
2: de blir inte sjuka våldtäktsmän av att titta på sånt. Snarare tvärtom. De kommer att titta på sånt oavsett hur mycket du slår eller försöker stoppa dem. Om du inte uppfostrat dem konstigt så vet de redan att det de ser inte är som det går till i verkligheten. Det är bara runkmaterial.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2011

Som föreslagits tidigare, OpenDNS (https://support.opendns.com/hc/en-us/articles/228006047-Gener...). Jag håller inte med föregående talare om att "de kommer titta på detta ändå" och att "det är lugnt", och jag tror att OpenDNS är en bra lösning.

Linux: the operating system with a CLUE; Command Line User Environment.

GNU/Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av Zache_:

Bibelverser i ottan?

Nej, skämt åsido. Så länge de har tillgång till dator, padda eller telefon med internetanslutning så finns det inget sätt att helt blockera. Som du själv upptäckt så går det att blockera vissa vägar till innehållet - men det finns alltid andra vägar. Även om du tar bort alla medieenheter från dina barn så kommer deras vänner att se på det - och då även dina barn.

Porr och annat, för barn, "olämpligt" innehåll kommer alltid att finnas tillgängligt om man vill se det. Försök i stället att ge dina barn en sund syn på sex och samlevnad, människors värde - oavsett man eller kvinna. Så att de får en bra syn på kvinnor och inte tror att porren reflekterar verkliga livet.

+1 på denna.
Att förmedla nyttig kunskap är en mycket bättre lösning än att rentav förbjuda.

Mvh!

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Maj 2006

Klart man vill lära sina barn vettiga värderingar o.s.v. men komigen, finns det så lättillgänglig som det gör idag så är risken väldigt stor att man smyger in och tittar ändå.

På vilket sätt skulle det skada att man spärrar dessa sidor menar ni? Jag tvivlar på att Ganoo gör detta för att slippa uppfostra sina ungar, utan som ett komplement.

Huvuddator: i5 2500k@5,0GHz | 4x4GB@1600MHz | GTX 980ti@Stock | EK HF på CPU/GPU + 3.140 rad.
Andradator: i7 920@3,2GHz | 3x2GB@1600MHz | GTX 580 @Stock | Vattenblock på CPU/GPU/SB + 2.120 + 3.120 rad.
Server: AMD 3850 @Stock | 2x4GB@1600MHz | ~3,5TB HDD | Fractal Design Kelvin S36
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Vi vet inte hur gamla barnen är, vi vet inte vad de tittar på. Är ju litte skillnad om en 5 åring tittar på dubbelfisting och halsavskärning i Iraq eller om en 15 åring tittar på nakna tjejer.

Men TS som är barnens förälder anser att de tittar på saker som är olämpligt och ber om råd hur hen kan hindra det. Respektera då TS omdöme vad gäller sina barn istället för att säga hen gör fel och si och så när vi inte vet någonting om fallet. Om ni vill diskutera något annat än det TS frågar om så be om mer information då istället för att bara slänga ut svaren utan några som helst fakta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Lyssna här nu jag är så fruktansvärt trött på människor som ska balla ur och skriva saker som inte hör till. Jag har ett problem. Vi uppfostrar våra barn väl med mycket kärlek och omsorg. Stora pojken är 9 år. Och kolla på porr tycker jag inte är aktuellt i den åldern. Jag vill ha svar på MIN Fråga. Så vet ni inte hur jag kan stoppa sökningen behöver ni inte skriva något!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av babloo:

+1 på denna.
Att förmedla nyttig kunskap är en mycket bättre lösning än att rentav förbjuda.

Mvh!

Förmedla nyttig kunskap har vi gjort. Flera gånger har vi pratat om det. Snälla skriv inte saker som e normal förälder givetvis gör. Det är ju en självklarhet att prata om sex när dom undrar något, som dom gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Ganooo:

Lyssna här nu jag är så fruktansvärt trött på människor som ska balla ur och skriva saker som inte hör till. Jag har ett problem. Vi uppfostrar våra barn väl med mycket kärlek och omsorg. Stora pojken är 9 år. Och kolla på porr tycker jag inte är aktuellt i den åldern. Jag vill ha svar på MIN Fråga. Så vet ni inte hur jag kan stoppa sökningen behöver ni inte skriva något!

Tjena, vad har du för router? En del routrar brukar kunna blocka sidor med nyckelord. Det är ganska effektivt då de inte kan gå in på Proxys heller. Har dock aldrig testat så vet inte hur bra det funkar. Men det är kanske värt att testa?

Cpu: Intel i5 4690k @ 4.3gHz (Hyper 212 EVO) Gpu: MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X Moderkort: MSI H97 Pc mate Minne: Adata 8Gb 1600MHz SSD: OCZ Arc 100 240Gb Chassi: Antec Gx500 Nätagg: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

@Ganooo:
Skulle inte F-secure Safe vara ett alternativ?
Klart ni hamnar ju på en årsavgift, men du säkrar ju både dina barn från olämpligt innehåll och dina enheter från tråkigheter?

Är själv intresserad av F-secures router, men avvaktar på att implementerar mera funktioner i den (VPN) främst

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av Ganooo:

Förmedla nyttig kunskap har vi gjort. Flera gånger har vi pratat om det. Snälla skriv inte saker som e normal förälder givetvis gör. Det är ju en självklarhet att prata om sex när dom undrar något, som dom gjort.

Fair, får ursäkta mig.

Mvh.

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av geson:

1: hur gamla är ungarna?
2: de blir inte sjuka våldtäktsmän av att titta på sånt. Snarare tvärtom. De kommer att titta på sånt oavsett hur mycket du slår eller försöker stoppa dem. Om du inte uppfostrat dem konstigt så vet de redan att det de ser inte är som det går till i verkligheten. Det är bara runkmaterial.

Har du belägg för punkt 2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av geson:

Du har inga barn själv va? Tror inte du anar hur "porrskadade" dagens unga är.
Sök lite på "porrberoende" så hittar du en hel del info till varför en förälder möjligen skulle vilja försvåra åtkomsten av sådant material för sina barn. Man vill inte att de ska fastna i någon form av missbruk och man (jag iaf) vill att de ska få en sund syn på sexualitet. Det får de aldrig via porr.
Har en bekant som arbetar på en ungdomsmottagning på studenthälsan (för universitetsstudenter alltså, folk som borde ha lite erfarenhet och förmåga att känna efter om något är bra eller ej) och hon pratar ofta om hur porrskadade dagens unga är. De går med på saker som de inte vill, som gör ont osv för att så förväntas det vara. De begriper inte bättre för att alla ser på porr och får en skev bild av verkligheten. Tjejer med underlivsproblem som enbart beror på att de beter sig som de tror att det ska gå till efter att ha tittat på porr. Killar med lika skev verklighetsuppfattning av samma orsak.

Jag vill att min son (snart 10 år) ska ha en sund syn på sex och gärna vänta med det tills han är i en stabil relation. Porr kommer inte ge honom det. Likaså vill jag att mina döttrar (1,5 och 6 år) inte utsätter sig för sådant som inte känns bra bara för att de fått en skev bild av verkligheten via porr.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | PowerColor HD6850 SCS3 | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 510 SSD 120GB | Seagate Barracuda Green 2 TB] HTPC: [Streacom FC8 EVO | i3 4340 | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Streacom Nano150 | Kingston HyperX Blu 2x4 GB | 120 GB SSD] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Microsoft Lumia 950]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

@Wiinis: lite offtopic kanske men ; Mig själv o ch kompisgänget (även flickorna) hittade alla sorters p-tidningar och kassetter i undangömda eller ur tidningsroskisar när vi va ca 9-15 år. Ingen av oss har dock hittils våldtagit någon :).

Stackars de som inte visste något om sånt senare i mopedåldern :D. Så jo tack att lära sig om snusk i tidig ålder har i mitt liv bara varit gynnsamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Punaneee:

@Wiinis: lite offtopic kanske men ; Mig själv o ch kompisgänget (även flickorna) hittade alla sorters p-tidningar och kassetter i undangömda eller ur tidningsroskisar när vi va ca 9-15 år. Ingen av oss har dock hittils våldtagit någon :).

Stackars de som inte visste något om sånt senare i mopedåldern :D. Så jo tack att lära sig om snusk i tidig ålder har i mitt liv bara varit gynnsamt.

Inte för att jag vill diskutera detta, men det du och dina kompisar satt och tittade på i tidningar är inte riktigt på samma nivå som vad som en nioåring (alla) kan råka klicka sig in på. Jag säger inte att jag tror att det skapar våldtäktsmän, men nog går det allt att bli skevad. Ser absolut inte att man ska behöva censurera, men nog hade jag allt velat hålla en del av internet undan för min nioåring.

Håller med tidigare att du kanske ska kolla på vad du kan ställa in för filter i routern

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 8 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Punaneee:

Du förstår nog inte riktigt vad vi pratar om. P kassetter och tidningar har nog alla vi kollat på, när vi va yngre. Men att ha en Ipad och sitta och kolla på nätet. Det är en ganska markant skillnad på att sitta och kolla på lite porr, på ett kassett band. Än att vara ute på internet. Det tar aldrig slut på nätet som ett kassett band gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Backgård:

Tjena, vad har du för router? En del routrar brukar kunna blocka sidor med nyckelord. Det är ganska effektivt då de inte kan gå in på Proxys heller. Har dock aldrig testat så vet inte hur bra det funkar. Men det är kanske värt att testa?

Hej jag har en Asus rt ac66u. Ska ringa Asus och kolla med dom om det är möjligt.

Tack för hjälpen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2003

Du behöver inte ringa asus... det finns annars alternativ som Merlin på asus router så kan du ställa in DNS för varje enskild padda t.ex.
https://asuswrt.lostrealm.ca/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Punaneee:

Handlar inte bara om våldtäkt utan det handlar om mäns syn på kvinnor, vad för förväntningar som finns, respekt osv.
Det är en skev bild som visas i porren och det talas alldeles för lite om det.
Idag är även porren mer grov och våldsam än innan. Det är inte någon dansk pilsnerfilm som var mer oskyldig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Wiinis:

Handlar inte bara om våldtäkt utan det handlar om mäns syn på kvinnor, vad för förväntningar som finns, respekt osv.
Det är en skev bild som visas i porren och det talas alldeles för lite om det.
Idag är även porren mer grov och våldsam än innan. Det är inte någon dansk pilsnerfilm som var mer oskyldig.

Source me up på att porren är grövre idag tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Ganooo:

Hej jag har en Asus rt ac66u. Ska ringa Asus och kolla med dom om det är möjligt.

Tack för hjälpen

Hej.

Skulle precis rekommendera det som @Bozzeta skrev. Har själv en liknande router och har sett denna funktion (har iofs inte barn).

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer XB270HU]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Ziddie:

Trodde det var allmänt accepterat.
Men du kan ju genomföra en egen studie. Börja med lite äldre filmer, kanske 60/70-tal, sen arbetar du dig framåt genom åren till dagens, se om du märker någon skillnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

@keyser: För att cherrypicka lite så ser jag inte många som kör sig själva med en falukorv som i Fäbodjäntan (1978) längre

Men ja, generellt sett så är det väl lite grövre. Men man ska ju kunna tillhandahålla något för alla. Finns ju fortf softcore för de som gillar det.

Måste tillägga också, man hör man ofta det där "Förklara att det inte är så det går till i verkligheten". Nåja för en del är det väl så, för en annan kan det gå riktigt rufft till med rätt partner. Och det är ok det med. Samspel är det viktiga i det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av keyser:

Trodde det var allmänt accepterat.
Men du kan ju genomföra en egen studie. Börja med lite äldre filmer, kanske 60/70-tal, sen arbetar du dig framåt genom åren till dagens, se om du märker någon skillnad.

Jag vet ju inte vad du kollar på och varför du tycker våld är normalt. Jag är heller ingen sex-forksare men sexologen Saga Mårtensson säger i denna video: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/221433, vid 6:00 att enligt forskning är det "ungefär exakt samma saker som är med i porren nu, som var med i 70-talet" och refererar då mot just våldet och grovheten.

Detta är även publicerat av Aftonbladet så att det skulle vara "vridet" till att förminska "det kvinnliga förtrycket" kan jag inte tänka mig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Ziddie:

Jag vet ju inte vad du kollar på och varför du tycker våld är normalt. Jag är heller ingen sex-forksare men sexologen Saga Mårtensson säger i denna video: https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/221433, vid 6:00 att enligt forskning är det "ungefär exakt samma saker som är med i porren nu, som var med i 70-talet" och refererar då mot just våldet och grovheten.

Detta är även publicerat av Aftonbladet så att det skulle vara "vridet" till att förminska "det kvinnliga förtrycket" kan jag inte tänka mig...

Märkligt. Jag tyckte jag föreslog att du skulle göra en egen studie av filmer över tid.
Du får markera i min ursprungstext var jag skriver att jag tycker våld är normalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kebabens huvudstad
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Wiinis:

Har du belägg för punkt 2?

Du har inte själv belägg för #2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012

@Ganooo:

Jag håller med om att det är ett stort problem. Har barn själv 9års åldern. Han använder dator och xbox. När jag märkte att oavsett hur mycket tid jag lägger ner på att blocka olika sidor och filter. Så kan det ändå komma upp skit (annat än porr också), sidor och bilder som han är alldeles för liten för att ta in.
Någon säger nånting i skolan som han sedan gått hem och sökt på. Ungar idag spelar GTA och får kolla på vad som helst på youtube och lär sig snabbt att söka på saker en annan inte visste fanns.

Jag kan ta ett exempel på annat en porr. Ungarna i skolan hade haft "Grej of the day" (nån lektion) där dom pratade om Tjernobyl. Efter lektionen hade en klasskompis googlat på sin mobil på Tjernobyl och lyckas få fram bilder på barn som blivit födda efter katastrofen.
Googla: *chernobyl birth defects* tycker inte sådana bilder är lämpliga för barn att se.

Jag har tagit bort webbläsaren och har koll på vilka program som startas på datorn. Han är för ung för att surfa runt i mitt tycke och för att jag ska kunna diska eller hänga tvätt utan att oroa sig för att han smyger in och surfar på nått olämpligt
Han får spela spel på nätet utan kommunikation med andra. Men thats it.

Sen kan man fråga sig Varför ett barn ska ha den sortens tillgång till nätet på det sättet?

Annars har https://www.qustodio.com/en/ funkat bra på datorn. Vet dock inte för Ipad.

The sad truth is that most evil is done by people who never make up their minds to be good or evil. Hannah Arendt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholms immigrant
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Ziddie:

Var det allt du läste som jag skrev?
Du ser alltså inget problem med porr och att det kan skapa felaktiga förväntningar hos båda könen?

Jag har ingen ork att leta upp saker åt er.
Däremot har jag egen erfarenhet och gjort egna observationer och för mig är porr inte hälsosamt speciellt som det inte pratas om det.
Hade vi haft diskussioner om vad sex och samlevnad betyder och att porr är fejk och att tjejer inte vill ha de i analen osv.
Då hade jag mer kunnat acceptera porren än vad jag gör idag.