problem med knox på samsung galaxy s7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cyne:

@PWR-RST: Så kan det ju vara, men jag förutsätter att @Limpan3300 talar sanning, i så fall är det mest troliga att han fått en begagnad mobil.
Men jag tycker som sagt detta vore väldigt intressant att höra vad konsumetköplagen säger om detta, även om knox inte borde triggas av sig självt så är det ju ingenting som garanterar att så inte är fallet, och vad gäller då? Precis som att andra delar av en telefon kan gå sönder så måste ju även denna säkring kunna smälla av sig självt.
Det kan ju också vara så att den är begagnad. Någon har köpt den, testat att roota, misslyckats och lämnat tillbaka. Butiken har inte kollat så noga och har plomberat telefonen igen. Jag tror det är svårt att hävda att man kan kräva att en kund ska kolla en sådan sak.

Nej den triggar inte magiskt sig själv. Någon har gjort något med mobilen och butiken får ta ställning till det.
Spelar inte så stor roll, OP vet nu varför han inte får igång Samsung Pay och kan antingen kontakta butiken eller köpa ny mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

@PWR-RST: Fast det där låter ju väldigt konstigt. Om man nu köpt en telefon i butik i plomberad förpackning och så märker man inom garantitiden att denna säkring slagit ut utan att man gjort något, då är det ju rimligt att butiken byter ut/lagar telefonen.

Jag förstår tanken med att detta ska förhindra att man hackar/säljer stulna telefoner etc. men inget system är ju ofelbart och det är inte osannolikt att @Limpan3300 fått en begagnad mobil eller att säkringen löst ut "av sig självt".

Jag hade i alla fall inte accepterat detta, och är väldigt nyfiken på vad butiken säger. Hoppas du går tillbaks med telefonen till butiken, står på dig och återkommer med resultatet!

Skrivet av PWR-RST:

Fast den triggas inte av sig själv så antingen har OP gjort något men inte vill säga, köpt en begagnad mobil eller blivit lurad av butik. Samsung säljer inte sina mobiler med knox triggad.

Det har inget att göra med stulna mobiler. Knox är ett sätt för Samsung att neka dig garanti om du skulle få för dig att låsa upp, roota etc. Nästan alla tillverkare har sina sätt att göra detta på.

Skrivet av Cyne:

@PWR-RST: Så kan det ju vara, men jag förutsätter att @Limpan3300 talar sanning, i så fall är det mest troliga att han fått en begagnad mobil.
Men jag tycker som sagt detta vore väldigt intressant att höra vad konsumetköplagen säger om detta, även om knox inte borde triggas av sig självt så är det ju ingenting som garanterar att så inte är fallet, och vad gäller då? Precis som att andra delar av en telefon kan gå sönder så måste ju även denna säkring kunna smälla av sig självt.
Det kan ju också vara så att den är begagnad. Någon har köpt den, testat att roota, misslyckats och lämnat tillbaka. Butiken har inte kollat så noga och har plomberat telefonen igen. Jag tror det är svårt att hävda att man kan kräva att en kund ska kolla en sådan sak.

Jag kommer nog ringa samsung supporten och tre eller gå till en av butikerna när jag har tid och se om dom har en förklaring till vad som har hänt. Tack för alla svar och tips.

EDIT:

Skrivet av PWR-RST:

Nej den triggar inte magiskt sig själv. Någon har gjort något med mobilen och butiken får ta ställning till det.
Spelar inte så stor roll, OP vet nu varför han inte får igång Samsung Pay och kan antingen kontakta butiken eller köpa ny mobil.