HMD tillkännager flaggskeppstelefonen Nokia 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo visst är Apples ekosystem dyrt och praktiskt! Men även en sak till ska lyftas upp tycker jag, dom är snygga som fan!

Men satan vad tråkiga dom är, deras mjukvara är ju helt felvaggad!
Ett stort hänglås borde dom ha som logga istället för ett äpple.

Typ ipadlock

Jupp. Å andra sidan funkar allt i princip direkt, fördelen med att vara lite (mycket) låst. Sen å andra sidan, behöver man inte mer så är det inget man saknar heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag vet vad Mer är och det är från Mer-projektet Libhybris kommer ifrån, det du skriver låter som en grov omskrivning. Munk blev inte anställd hos Jolla fören under 2012, efter han hade börjat skriva Libhybris.
Libhybris skrevs innan ST-E delades och han anställdes för att arbeta med Libhybris innan så skedde.

I augusti 2011 så diskuterade David Greaves and Carsten Munk vad som kunde göras med meego.
Senare samma år i oktober 2011 så presenterades merproject.
Carsten jobbade hos Nokia som " Nokia N900 hardware adaptation maintainer for the MeeGo project" t.o.m februari 2012.
Därefter jobbade Carsten med Mer och började sedan jobba åt Jolla i July 2012 där han bland annat arbetade med det som senare blev Libhybris och första koden släpptes 5 augusti 2012, visst hade han redan kläckt idén och skrivit lite kod innan anställningen men det var PoC på sin höjd eller hobby projekt.
Libhybris fick en annan ställning när det blev uppmärksammade att ST-Ericsson inte kunde leverera SoC och dem blev tvungna att utveckla en fungerande lösning, det blev inte någon semester den sommaren (eller som han själv utryckte det my summer holiday was destroyed).
http://mer-project.blogspot.se/2013/04/wayland-utilizing-andr...
http://mer-project.blogspot.fi/2013/05/wayland-utilizing-andr...
https://www.youtube.com/watch?v=Ed8duAnlwHc vid ca 16min pratas det om libhybris och vid 28min nämner han att libhybris källkod initialt släpptes enligt Jollas öppen källkods program.
Jag förkortade lite lätt för detta är en historia som är enormt lång men det var tydligen inte okej.
Om vi ska vara riktigt enligt tidslinjen så fanns inte ens avtalet med ST-Ericsson än.
http://web.archive.org/web/20121130034616/http://blog.sterics...

Skrivet av Petterk:

Hos Sony Xperia X med Cbeta-image så fungerar ännu inte Androidlagret, just för att det (delvis) är inbyggt och det är en större OS-uppdatering som behövs där.

Att det krävs modifikationer för att android appar ska få tillgång till diverse hårdvara är nog normal anpassning till en ny plattform, det är bl.a detta som Myriad säljer och licensierar ut.
Tyvärr så är det inte den renaste lösningen misstänker jag då stödet vill ha kontroll över allt.
Meningen är att i priset för att ladda ner Sailfis OS till Xperia X ska ingå 3:de parts licenser och då kommer troligen licens för Alien-Dalvik ingå.
Sony Xperia X stödet är inte färdigt än samt att Cbeta kräver NDA, det är inte ens tillåtet för deltagare att diskutera eventuellt android applikationsstöd.
Personligen hade jag velat se en Nokia enhet med Sailfish OS.

Skrivet av Petterk:

QNX kommer från ett separat företag/team om än dotterbolag, så det BlackBerry Ltd gjorde med BB10-OS var i princip bortkastat. Cascades blev inte en del av QNXs plattform t.ex. Enda de dragit nytta av är arbetet på Androidlagret.

BB10 blev ingen hit men köpet av QNX har visat sig vara ett bra köp.
QNX har varit väldigt framgångsrikt.

Skrivet av Petterk:

BankID kommer aldrig komma till en plattform som inte säljs på någon kommersiell enhet här, och för att en enhet ska kunna lyckas säljas kommersiellt så behöver de BankID (och motsvarigheterna i andra Europeiska länder) för att säljas här, kan man inte lösa detta Moment 22 så är det dött. BankID är bara en grundläggande funktion, annat kan vara sånt som att kunna beställa på en apprestaurang eller vad fan som helst. GApps behövs bara innan man kan förmå BankID att flytta till en mer fri butik, Jolla har ju sin egna butik och i den finns både SFOS-appar och Android-appar.

Jag syftade inte på Jollas enheter med min kritik mot Finansiell ID-Teknik utan t.ex att det gjorde om allt och tog bort Linux stöd som ändå användes av vissa användare utan att erbjuda något alternativ.
Jag anser att det stred mot uppdraget.
Jag hade gärna sett att dom även öppnat upp för 3:de parts utvecklare, det var möjligt innan ändringen men de gjorde mycket för att hindra den möjligheten.
Det finns andra länder som har öppna lösningar.

Skrivet av Petterk:

Självklart blev inte Meltemi något då det byggde på Qt! Det var ju bland det första som dödades och fanns ju bara kvar inom företaget innan de hittat en köpare.

Meltemis största problem var dem själva och att det inte fanns en bra styrning med klara mål, samt att marknaden ändrades snabbare än de kunde nå marknaden.
Jag inte säker på att vi sett Meltemi även om Elop aldrig tagit över.
http://mynokiablog.com/2014/11/25/mythbusting-nokias-meltemi-...
http://mynokiablog.com/2014/11/27/mythbusting-meltemi-part-2-...
http://mynokiablog.com/2015/08/19/mnb-rg-meltemi-story-part-i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

I augusti 2011 så diskuterade David Greaves and Carsten Munk vad som kunde göras med meego.
Senare samma år i oktober 2011 så presenterades merproject.
Carsten jobbade hos Nokia som " Nokia N900 hardware adaptation maintainer for the MeeGo project" t.o.m februari 2012.
Därefter jobbade Carsten med Mer och började sedan jobba åt Jolla i July 2012 där han bland annat arbetade med det som senare blev Libhybris och första koden släpptes 5 augusti 2012, visst hade han redan kläckt idén och skrivit lite kod innan anställningen men det var PoC på sin höjd eller hobby projekt.
Libhybris fick en annan ställning när det blev uppmärksammade att ST-Ericsson inte kunde leverera SoC och dem blev tvungna att utveckla en fungerande lösning, det blev inte någon semester den sommaren (eller som han själv utryckte det my summer holiday was destroyed).
http://mer-project.blogspot.se/2013/04/wayland-utilizing-andr...
http://mer-project.blogspot.fi/2013/05/wayland-utilizing-andr...
https://www.youtube.com/watch?v=Ed8duAnlwHc vid ca 16min pratas det om libhybris och vid 28min nämner han att libhybris källkod initialt släpptes enligt Jollas öppen källkods program.
Jag förkortade lite lätt för detta är en historia som är enormt lång men det var tydligen inte okej.
Om vi ska vara riktigt enligt tidslinjen så fanns inte ens avtalet med ST-Ericsson än.
http://web.archive.org/web/20121130034616/http://blog.sterics...

Att det krävs modifikationer för att android appar ska få tillgång till diverse hårdvara är nog normal anpassning till en ny plattform, det är bl.a detta som Myriad säljer och licensierar ut.
Tyvärr så är det inte den renaste lösningen misstänker jag då stödet vill ha kontroll över allt.
Meningen är att i priset för att ladda ner Sailfis OS till Xperia X ska ingå 3:de parts licenser och då kommer troligen licens för Alien-Dalvik ingå.
Sony Xperia X stödet är inte färdigt än samt att Cbeta kräver NDA, det är inte ens tillåtet för deltagare att diskutera eventuellt android applikationsstöd.
Personligen hade jag velat se en Nokia enhet med Sailfish OS.
BB10 blev ingen hit men köpet av QNX har visat sig vara ett bra köp.
QNX har varit väldigt framgångsrikt.
Jag syftade inte på Jollas enheter med min kritik mot Finansiell ID-Teknik utan t.ex att det gjorde om allt och tog bort Linux stöd som ändå användes av vissa användare utan att erbjuda något alternativ.
Jag anser att det stred mot uppdraget.
Jag hade gärna sett att dom även öppnat upp för 3:de parts utvecklare, det var möjligt innan ändringen men de gjorde mycket för att hindra den möjligheten.
Det finns andra länder som har öppna lösningar.

Munk skrev knappast Libhybris på ett par veckor, så mycket fritid (han beskriver det som något han skrev på sin fritid) kan han inte ha haft mellan juli och 5 augusti. Han fick andra utvecklare att börja arbeta med Libhybris innan ST-E ens hade något samarbete med Jolla. Han beskriver först sin anställning från december 2012 som något som involverade Libhybris och Wayland. Munk har inte jobbat hos Nokia. Jolla var Munks första riktiga arbetsgivare, innan drev han sin egna firma och arbetade frivilligt med gamla Mer-projektet utan sponsor.

Nej det är inte okej att skriva om historien, framtiden påverkar inte dåtiden. Avsteg från tidslinjen gör att inget är korrekt, allt är fel. Inte ens under 2013 så visste någon vad ST skulle göra med applikationsprocessorerna, de skulle ta tillbaka de och de anställda som jobbade med dessa, och formellt delades inte ST-E upp fören 5 aug 2013, alltså efter sommaren 2013. Processorn som en av deras (Jollas) prototyper byggde på såldes kommersiellt vid den tiden, och var inga problem att få tag i.

QNX var redan framgångsrikt innan RIM/BB Ltd kom in i bilden. Inget BB gjorde hade krävt mer än en licens från QNX.

Andra länders motsvarighet till BankID, som Nordeas Koder i Finland t.ex. finns inte heller till SFOS. Ideologiskt ställningstagande diskuterades inte. Man måste göra något för att underlätta för utvecklarna, och användarna måste ha möjlighet att installera grejerna med support. Kan man köra Google Play på Chromebooks så kan man köra det officiellt på ett kompatibilitetslager på en telefon också, bara man får Google med sig och det är vad som krävs i praktiken för att det ska hända något och bli mer än utvecklarprylar. Och ja, det är enklare att förmå Google detta än att 50 olika autentiseringsappar ska portas till en helt ny plattform, det senare kommer definitivt aldrig att hända. Vad det gäller Google Play kanske man får dra de till rätten, nu när det finns på Chromebooks så får man ändå se det som konkurrenshämmande där deras egna Android-körverk på ChromeOS får funktionen men andra låses ut. Klarar man Googles CTS så bör man få tillgång till Google Play på liknande villkor som deras egna produkter.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag tänker på med HMD är head mounted display.. undrar om dom tänker ge sig på VR ??

Permalänk
Medlem

Jaha ja... ännu en som överger Windows Phone. Detta OS är snart dött, MS alla desperata försök att förhindra det, till trots.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jaha ja... ännu en som överger Windows Phone. Detta OS är snart dött, MS alla desperata försök att förhindra det, till trots.

En helt gigantisk felsatsning av Microsoft och indirekt drog de ju med Nokia i smutsen kan man säga. Android och iPhone har total dominans.

Väldigt tragiskt med Nokia att inte de hoppade på Android tåget för länge sedan, snacka om att förstöra ett varumärke, ett företag samt världens största marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En helt gigantisk felsatsning av Microsoft och indirekt drog de ju med Nokia i smutsen kan man säga. Android och iPhone har total dominans.

Väldigt tragiskt med Nokia att inte de hoppade på Android tåget för länge sedan, snacka om att förstöra ett varumärke, ett företag samt världens största marknadsandel.

Och MS som har tvingat på oss PC-användare (vi med tangentbord och mus) ett OS och programvaror som är designade att se likadana ut på PC som på mobil. Detta för att "vi skall känna igen oss" och köpa Windows Phone. Se på t ex Skype som förut kunde visa runt 30 ikoner men som nu är fyllt av luft för att kladdiga fingrar inte skall trycka fel på mobilen. Detta alltså även på PC.

Och med detta oerhörda försteg, att ha så gott som alla PC-användare redan och därmed kunna få in dem i fållan - och med detta till trots så har man ändå inte lyckats. Säger en del om MS inkompetens. Allt MS gör är att de köper upp andra företag (företag som har kommit på något, till skillnad från MS) och gör om produkten till det sämre. Om och om igen.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Munk skrev knappast Libhybris på ett par veckor, så mycket fritid (han beskriver det som något han skrev på sin fritid) kan han inte ha haft mellan juli och 5 augusti. Han fick andra utvecklare att börja arbeta med Libhybris innan ST-E ens hade något samarbete med Jolla. Han beskriver först sin anställning från december 2012 som något som involverade Libhybris och Wayland. Munk har inte jobbat hos Nokia. Jolla var Munks första riktiga arbetsgivare, innan drev han sin egna firma och arbetade frivilligt med gamla Mer-projektet utan sponsor.

Nej det är inte okej att skriva om historien, framtiden påverkar inte dåtiden. Avsteg från tidslinjen gör att inget är korrekt, allt är fel. Inte ens under 2013 så visste någon vad ST skulle göra med applikationsprocessorerna, de skulle ta tillbaka de och de anställda som jobbade med dessa, och formellt delades inte ST-E upp fören 5 aug 2013, alltså efter sommaren 2013. Processorn som en av deras (Jollas) prototyper byggde på såldes kommersiellt vid den tiden, och var inga problem att få tag i.

Du har rätt i att det finns ett Nokia innan inledande anföringstecken som inte ska vara där, det är en rest efter alla omskrivningar och korrigeringar innan jag postade inlägget, tyvärr så kan jag inte längre redigera det inlägget och ta bort "hos Nokia".
Arbetet med N900 utfördes genom sitt bolag Imogen Software där han säljer Mobile Linux konsulttjänster.
Jag letade men hittade inte de första meddelandena där idén libhybris diskuteras från första nämnande om sitt hobby projekt till att bolla idéer som var en av orsakerna till att Jolla anställde honom i Juli (en annan var att han jobbade mycket med Mer-core och skickade mycket patchar till Jolla), hade velat haft med dem i förra meddelandet för att visa hela tidsspannet, det är inte så långt.
Du verkar vilje ge sken av att libhybris var betydligt mer utvecklat och fungerande än det var innan anställningen hos Jolla, libhybris var inte en färdig produkt och det fanns ingen källkod släppt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ed8duAnlwHc&t=28m2s
Jag länkade till det första kodsläppet så du kan själv gå igenom koden (diffa mot AOSP vid samma tid).
ST-E leverans osäkerhet var känt redan i Mars 2013 i klippet från 2014 i förra inlägget nämner Carsten att dem fick byta SoC i April (2013)... och att det förstörde hans semester, ST-E delades inte på en dag utan det var allmänt känt redan innan det skedde.
Om du inte tycker att man kan korta av och hoppa över mindre relevanta delar i historien så skriv själv det förlopp du vill ha, du kan läsa länkarna jag postade om du vill ha exaktare information.
Nu är jag glad att ämnet inte vore WW2 eller liknande för då hade jag fått skriva i åratal.

Skrivet av Petterk:

QNX var redan framgångsrikt innan RIM/BB Ltd kom in i bilden. Inget BB gjorde hade krävt mer än en licens från QNX.

Det finns ingen som påstår att QNX inte varit framgångsrikt innan BB däremot har QNX har ökat väldigt mycket sedan BB köp.

Skrivet av Petterk:

Andra länders motsvarighet till BankID, som Nordeas Koder i Finland t.ex. finns inte heller till SFOS.

Jag anser endast att de bör öppna upp för tredjepartsutvecklare med ett öppet API.

Om du väntar på Sailfish OS till Xperia X F5121 så kan du titta lite extra sent i Oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Du har rätt i att det finns ett Nokia innan inledande anföringstecken som inte ska vara där, det är en rest efter alla omskrivningar och korrigeringar innan jag postade inlägget, tyvärr så kan jag inte längre redigera det inlägget och ta bort "hos Nokia".
Arbetet med N900 utfördes genom sitt bolag Imogen Software där han säljer Mobile Linux konsulttjänster.
Jag letade men hittade inte de första meddelandena där idén libhybris diskuteras från första nämnande om sitt hobby projekt till att bolla idéer som var en av orsakerna till att Jolla anställde honom i Juli (en annan var att han jobbade mycket med Mer-core och skickade mycket patchar till Jolla), hade velat haft med dem i förra meddelandet för att visa hela tidsspannet, det är inte så långt.
Du verkar vilje ge sken av att libhybris var betydligt mer utvecklat och fungerande än det var innan anställningen hos Jolla, libhybris var inte en färdig produkt och det fanns ingen källkod släppt.
https://www.youtube.com/watch?v=Ed8duAnlwHc&t=28m2s
Jag länkade till det första kodsläppet så du kan själv gå igenom koden (diffa mot AOSP vid samma tid).
ST-E leverans osäkerhet var känt redan i Mars 2013 i klippet från 2014 i förra inlägget nämner Carsten att dem fick byta SoC i April (2013)... och att det förstörde hans semester, ST-E delades inte på en dag utan det var allmänt känt redan innan det skedde.
Om du inte tycker att man kan korta av och hoppa över mindre relevanta delar i historien så skriv själv det förlopp du vill ha, du kan läsa länkarna jag postade om du vill ha exaktare information.
Nu är jag glad att ämnet inte vore WW2 eller liknande för då hade jag fått skriva i åratal.
Det finns ingen som påstår att QNX inte varit framgångsrikt innan BB däremot har QNX har ökat väldigt mycket sedan BB köp.

Jag anser endast att de bör öppna upp för tredjepartsutvecklare med ett öppet API.

Om du väntar på Sailfish OS till Xperia X F5121 så kan du titta lite extra sent i Oktober

Nej Libhybris var inte någon färdig sak, men det är inte heller vad jag sagt, utan han beskriver sin anställning som började december 2012 (Jolla, annan tjänst/titel) som något som hade med Libhybris och Wayland att göra, läser du Gitloggarna kan du se att t.ex. Wayland-specifikt arbete började ta fart under 2013 men att det även arbetades på innan mars. Du försökte beskriva något helt annat, som om ST-E vore anledning till att han fick idén och började skriva Libhybris. Se vad du skrev i #16963417. Att ST-E delades hade inget med hans idéer och arbete fram till 5 aug 2012 att göra, att STMicroelectronics skulle dra sig ur (och att Ericsson inte ville ta över allt) visste vi i december 2012, men även efter olika uttalanden bland annat de i mars 2013 så var det ingen som visste vad som skulle hända med applikationsprocessorerna, och även efter aug 2013 så kunde du fortsätta köpa dessa från ST. FD-SOI-grejerna dog ut, men hade efterfrågan funnits hade det kanske kommit ut nya kretsar från ST. Försäljning och support på befintliga fanns när de valde Qualcomm.

Nej man kan inte ljuga, det är det du måste förstå istället för att försöka förminska den du diskuterar med. Det handlar om att grunda sig i verkligheten och inte dikta upp saker som aldrig hänt, och sen skylla det på att du inte kan skriva ett inlägg med alla detaljer. Det är inte mitt fel att du skriver saker som går helt mot vettet och du tycker du måste "försvara" dig. Jag kommer ihåg förloppet, så att såga saker som uppenbart är felaktigt är inte svårt, men det ska inte behövas heller. Det som hände 2013 är inte varför något som startades 2012 startades och började byggas vidare på. Jollas första enhet hade kunnat köra på existerande ST-E-kretsar, men redan när de annonsera telefonen i maj 2013 så var Qualcomm redan valt. De valde annat för att de kunde, inte för att de var tvungna och fick panik.

I övrigt, nej QNX har inte ökat sin försäljning sedan det blev del av BlackBerry utan kraftigt minskat, och banker kommer inte köra några öppna standarder och lösningar för olika autentiseringslösningar.

dec 2012
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

En helt gigantisk felsatsning av Microsoft och indirekt drog de ju med Nokia i smutsen kan man säga. Android och iPhone har total dominans.

Väldigt tragiskt med Nokia att inte de hoppade på Android tåget för länge sedan, snacka om att förstöra ett varumärke, ett företag samt världens största marknadsandel.

Finns mycket man skulle göra om man kunde vrida tillbaka klockan.....

Personligen tror jag att Nokia hade varit vad Apple är idag(eller större), OM Nokia hade tagit steget fullt ut med Maemo 2005.
Tyvärr var enligt många fd anställda Symbian den enda sanna trosläran inom Nokia...du skola icke ha några andra gudar jämte Symbian.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Vi vet att han började sin anställning hos Jolla i Juli och det var innan libhybris släpptes det står i länkad linkedin.
Han både säger och skriver själv att libhybris har utvecklats och släppts när han arbetat hos jolla, källorna har du redan fått.
Det var först i april 2013 som det blev allvar och de behövde använda libhybris innan var det mer PoC och ingen använde koden.
I April 2013 när de fick förlorade sin SoC flyttade även projektet till https://github.com/libhybris/libhybris och utvecklingen tog fart vilket commits historiken visar.
Själv är jag mest imponerad över att Jolla klarade av en enorm omskrivning av Sailfish OS och t.o.m bytte till wayland på ny SoC och hålla en lanseringstillställning 27 november 2013.
Jag är säker på att Jolla inte kunde köpa ST-E hårdvaran för då hade de släppt en enhet med den hårdvaran med xorg på mjukvaruplattformen de tidigare demonstrerat precis som de hade planerat.
Det du drivit i denna diskussionen är när libhybris skapades och den frågan är redan utredd och det står i inläggen den diskussionen anser jag härmed avslutad.
Jag vet inte varför du pratar om att ljuga , jag har svarat på eventuella felaktigheter du påpekat i mina inlägg jag har även påpekat och tillrättavisat felaktiga påståenden i dina inlägg och kompletterat det med källor men inte sjunker jag till den låga nivån att jag antyder att det skulle bero på att du ljuger, så jag förväntar mig att du håller lite högre nivå.

Angående QNX så dom haft framgång på fordonssidan.
Självkörande bilar från t.ex Volvo och Toyota använder AdasWorks som använder QNX.
Många förarassistans hjälpmedel som blivit vanliga i bilar använder QNX.
QNX används även i IVI system av många fordonstillverkare, men här tror jag inte QNX lyckas fordonstillverkare har redan övergett QNX IVI för AGL (Automotive Grade Linux) FOSS lösning.
http://www.qnx.com/content/qnx/en/solutions/industries/automo...

Banker behöver inte öppna några system utan det är e-legitimationen som ska vara bättre tillgänglig för tredjepart utvecklare.
Tidigare så var bankid mer öppen och det fanns inofficiella Klienter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Angående QNX så dom haft framgång på fordonssidan.
Självkörande bilar från t.ex Volvo och Toyota använder AdasWorks som använder QNX.
Många förarassistans hjälpmedel som blivit vanliga i bilar använder QNX.
QNX används även i IVI system av många fordonstillverkare, men här tror jag inte QNX lyckas fordonstillverkare har redan övergett QNX IVI för AGL (Automotive Grade Linux) FOSS lösning.
http://www.qnx.com/content/qnx/en/solutions/industries/automo...

Du verkar inte förstå, Automotive-området stod för mer affärer innan BlackBerry köpte upp QNX än hela BlackBerry-koncernen drar in idag. De har fallit gigantiskt. Man kan inte beskriva det på något annat sätt. De finns kvar i branschen och i många andra områden, men de har inte växt och blivit mer framgångsrika tack vare BlackBerry Ltd utan krympt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

@Petterk:
Vi vet att han började sin anställning hos Jolla i Juli och det var innan libhybris släpptes det står i länkad linkedin.
Han både säger och skriver själv att libhybris har utvecklats och släppts när han arbetat hos jolla, källorna har du redan fått.
Det var först i april 2013 som det blev allvar och de behövde använda libhybris innan var det mer PoC och ingen använde koden.
I April 2013 när de fick förlorade sin SoC flyttade även projektet till https://github.com/libhybris/libhybris och utvecklingen tog fart vilket commits historiken visar.
Själv är jag mest imponerad över att Jolla klarade av en enorm omskrivning av Sailfish OS och t.o.m bytte till wayland på ny SoC och hålla en lanseringstillställning 27 november 2013.
Jag är säker på att Jolla inte kunde köpa ST-E hårdvaran för då hade de släppt en enhet med den hårdvaran med xorg på mjukvaruplattformen de tidigare demonstrerat precis som de hade planerat.
Det du drivit i denna diskussionen är när libhybris skapades och den frågan är redan utredd och det står i inläggen den diskussionen anser jag härmed avslutad.
Jag vet inte varför du pratar om att ljuga , jag har svarat på eventuella felaktigheter du påpekat i mina inlägg jag har även påpekat och tillrättavisat felaktiga påståenden i dina inlägg och kompletterat det med källor men inte sjunker jag till den låga nivån att jag antyder att det skulle bero på att du ljuger, så jag förväntar mig att du håller lite högre nivå.

Ärligt talat så kommer du bara med skitsnack. Sluta försöka skriv om allt. Libhybris uppstod inte p.g.a. att ST-E delades och Munk är inte något geni med någon djup bakgrund. Jolla är inte imponerande i hur det skött något alls i och med att de misslyckats på så många fronter och aldrig fått ut något kommersiellt som kan konkurrera. Nu har de inte pengar att göra något med längre tyvärr. De har egentligen ingen plattform som skulle fungera att köpa från dem för att användas hos några mobiltillverkare, utan massiv utvecklarinsats. Sen nej jag har aldrig påstått att projektet släpptes innan hans anställning påbörjades, men att projektet skulle släppts enligt Jollas open-sourcepolicy 5 aug 2012 är skitsnack, trotts att du starkt antyder det, det var inget mer än en koddump (Apache 2.0-licens eftersom det är vad Bionic använder) i en personlig repo han själv hade kontroll över, det var inget som Jolla hade sagt åt han att jobba med vid det tillfället (eller någon idé som Jolla fick p.g.a. att ST-E strulade) utan det kom mycket senare. Tanken kom garanterat till honom innan han började arbeta för Jolla, och var inte anledningen till att han började hos Jolla till att börja med, och enligt han själv var det inget han gjorde på arbetstid om vi talar om projektets första tid.

Kolla hur du skriver dina inlägg! Hur kan du försvara #16963417 ? Det är ju så mycket ute och svävar att det är löjeväckande att du svarar på påpekande av uppenbara felaktigheter att det var att du förkorta lite lätt och försvarar det med att du inte kan skriva en "enormt lång historia" och är väldigt defensiv. Här säger du också att du kommer med massor källor för att tillrättavisa mig, men så fungerar det inte. Att säga att man var fel ute är inte en enormt lång historia. Flera omskrivningar tjänar inget till. Källor har du bara nytta av om du vet hur du använder dem. Problemet är inte att du hoppar över mindre relevanta grejer utan att du inte är relevant och saklig, och som svar tar du upp fler och fler irrelevanta saker eller kommer med kommentarer om andra världskriget.

Det hade inte varit några problem att använda A9500 och M7400 i en telefon 2013. Ericsson (Ericsson Modems) slutade inte sälja modemen utvecklade under ST-E-tiden fören runt 2015. U8500 med integrerat 14,4 Mbit/s HSPA+-modem kanske hade varit lite förlegat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Banker behöver inte öppna några system utan det är e-legitimationen som ska vara bättre tillgänglig för tredjepart utvecklare.
Tidigare så var bankid mer öppen och det fanns inofficiella Klienter.

Finansiell ID-Teknik BID AB ägs av bankerna, och Nordea Koder i Finland är givetvis bankens egna applikation.

Man måste utgå från verkligheten, att bara hämta ner ett certifikat betraktar ingen som en betrodd lösning längre, och det spelar inte någon roll om vi talar om Sverige eller någon annan stans i Europa, du kommer inte hitta någon BankID-liknande lösning för SFOS exempelvis. BankID har aldrig varit öppet, du var ofta tvungen att hämta ut certifikatet från en annan plattform om du försökte använda FriBID. Sedan dess har de självklart infört att man inte kan kopiera certifikaten hur som helst, och uppdaterat klienterna. Ska du vänta på en lösning med fria klienter kommer du få vänta för evigt, kommer inte hända speciellt inte i hela Europa, och om man måste välja en speciell bank för att det ska lira så fallerar hela grejen hur som helst.

Eftersom Mobilt BankID finns så finns det ingen anledning att ha någon form av e-leg på GNU/Linux i övrigt, och om man verklig vill använda e-leg på Linux (x86) så finns Net iD och Skatteverkets ID-kort.

Permalänk
Medlem

@Snubb1

Jollas svar på beskedet om uppdelningen av ST-E finns fortfarande att läsa på Twitter, från mars 2013.

https://twitter.com/JollaHQ/status/314295584464977920
https://twitter.com/JollaHQ/status/314294904832528384

Känns inte som de fick panik i april. När det gäller programvaran så var inte mycket redo däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du verkar inte förstå, Automotive-området stod för mer affärer innan BlackBerry köpte upp QNX än hela BlackBerry-koncernen drar in idag. De har fallit gigantiskt. Man kan inte beskriva det på något annat sätt. De finns kvar i branschen och i många andra områden, men de har inte växt och blivit mer framgångsrika tack vare BlackBerry Ltd utan krympt.

Detta är verkligen inte mitt område.
Vilket tidsspann handlar det om?
Finns det siffror eller annat som styrker påståendet?
Jag undrar för jag är inte insatt i gamla Qnx och dess omsättning och jag ser inte bilden av kraschade inkomster när jag söker information.

År 2011 skröt hemsidan med att Qnx fanns i fler än 20 miljoner fordon medans de nu skriver att de finns i fler än 60 miljoner.
Det antyds även på flertalet system vilket borde betyda fler installationer i samma fordon.
När jag efterforskar väldigt snabbt så verkar Qnx haft en knackig historia utan enorma vinster innan Harman köpte Qnx, skulle Harman sälja Qnx efter 6år för $200milj om det var en kassako, fast å andra sidan fick de betalt för något det har tillgång till gratis och fritt.
Siffrorna ser vid en första anblick bra ut men de kanske säljer Qnx väldigt billigt i volymlicenser och som knappt täcker utvecklingskostnader.
http://www.qnx.com/legal/licensing/index.html
http://swd.de/oxid/out/media/Preisliste_QNX_en.pdf
Är affärsmodellen väldigt dålig? Jag börjar tänka på filmen the founder där en affärsmodell kan göra allt.
Qnx hade säkert stått bra på egna ben men för BB har Qnx varit nödvändigt.
Lite komiskt är det att det OS BB köpte för att rädda telefonverksamheten är det som räddar företaget efter telefonverksamheten misslyckats.

Skrivet av Petterk:

Jollas svar på beskedet om uppdelningen av ST-E finns fortfarande att läsa på Twitter, från mars 2013.

https://twitter.com/JollaHQ/status/314295584464977920
https://twitter.com/JollaHQ/status/314294904832528384

Jag vet inte vad du ville uppnå med inlägget men tweetsen stämmer med det jag skrivit men motsäger det du skrivit om ST-E.
Det är bra att du söker information och lär dig om hur det låg till, som jag skrev tidigare så anser jag den diskussionen avslutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag vet inte vad du ville uppnå med inlägget men tweetsen stämmer med det jag skrivit men motsäger det du skrivit om ST-E.
Det är bra att du söker information och lär dig om hur det låg till, som jag skrev tidigare så anser jag den diskussionen avslutat.

Vad är detta för attityd? Att jag inte skrivit oläslig inlägg med irrelevanta länkar och slutledningar betyder inte att jag inte läst informationen som finns öppet. Ska jag vara ärlig så har jag inte tittat på FOSDEM-föreläsningen tidigare, men jag har inga problem att placera in det som sägs där, och blogginläggen hade jag läst tidigare. Du kan inte komma och säga att du läxar upp mig, och har de bästaste av de bästa källorna, säga något om långa inlägg och andra världskriget och sen säga att diskussionen är avslutad, så argumenterar man inte! Du kanske tycker att din framställning av händelserna var okej? Inte har någon självkritik, utan letar bara efter strån för att försvara dig? Inte kan utveckla dina tankar eller formulera nya?

Du har inte svarat om hur det låg till med kretsarna, jag kommer ihåg turerna som ledde till delandet och att både modem och applikationsprocessorer gick att köpa efter det skedde och du kan kolla upp att det var så. Du har försökt gett ett helt annat sken av historien. Nya kretsar som ännu inte skeppats dödades, men kretsar som hade X11-drivare och köret dödades inte. U8500 ska ha använts av Jolla, A9500 som i princip är samma processor användes av det gamla LiMo-teamet för att få upp Tizen 1.0, då ST-E hade ett hyfsat utvecklingskort med Nova A9500. Modem hade man givetvis kunna köpa av någon annan, då det inte var några problem att få tag i diskreta modem vid tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Detta är verkligen inte mitt område.
Vilket tidsspann handlar det om?
Finns det siffror eller annat som styrker påståendet?
Jag undrar för jag är inte insatt i gamla Qnx och dess omsättning och jag ser inte bilden av kraschade inkomster när jag söker information.

År 2011 skröt hemsidan med att Qnx fanns i fler än 20 miljoner fordon medans de nu skriver att de finns i fler än 60 miljoner.
Det antyds även på flertalet system vilket borde betyda fler installationer i samma fordon.
När jag efterforskar väldigt snabbt så verkar Qnx haft en knackig historia utan enorma vinster innan Harman köpte Qnx, skulle Harman sälja Qnx efter 6år för $200milj om det var en kassako, fast å andra sidan fick de betalt för något det har tillgång till gratis och fritt.
Siffrorna ser vid en första anblick bra ut men de kanske säljer Qnx väldigt billigt i volymlicenser och som knappt täcker utvecklingskostnader.
http://www.qnx.com/legal/licensing/index.html
http://swd.de/oxid/out/media/Preisliste_QNX_en.pdf
Är affärsmodellen väldigt dålig? Jag börjar tänka på filmen the founder där en affärsmodell kan göra allt.
Qnx hade säkert stått bra på egna ben men för BB har Qnx varit nödvändigt.
Lite komiskt är det att det OS BB köpte för att rädda telefonverksamheten är det som räddar företaget efter telefonverksamheten misslyckats.

Kanske drog iväg lite här, går inte att gräva särskilt mycket då siffror inte redovisas av ägarna på något snyggt sätt, BlackBerry bryter inte ut de alls. Däremot kan jag säga att jag var fel ute när det gäller omsättning, QNX har aldrig omsatt mer än nuvarande BlackBerry. Jag har bara haft en bild av hur stort företaget är inte hur stor försäljningen är. Läser man däremot BlackBerrys årsrapport så ser man att de mesta av deras inkomster från programvara och tjänster kommer från tillgångar som Good, AtHoc och BBM.

Vad det gäller QNX så får du ju tänka på att det är andra som bygger lösningar med QNX, så det fungerar att vara en tier-2-leverantör där de bara levererar en del av lösningen. QNX har runt 250 anställda, de är väl stabila men inte vad som drar in pengar till BBRY.

QNX är stora inom automotive, inkl IVI men det är liksom många fler som jobbar med att implementera lösningar ovanpå QNX inom dessa områden än som jobbar hos QNX. Se https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/06/06/a-l... för att se hur investerare/marknaden ser på verksamheten. Ser man vad de drog in när Harman ägde de så är nog siffran ~2 % av omsättningen det närmsta som går att uppskatta även idag.

Från Forbes-artikeln

"However, despite the strong proliferation and installed base, the QNX business is not believed to be very meaningful to BlackBerry’s financial performance (the company does not break out QNX financials). The business generates revenues through the licensing of QNX software products and through the professional services that BlackBerry provides to customers for developing QNX powered devices. Estimates from Bloomberg peg QNX revenues at just about 2% of BlackBerry's total sales and IHS analysts estimate software licensing fees at a relatively paltry $3 per vehicle."

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Mithras: Besvikelsen finns nog hos dig och några fler troll. Vill du ha det absolut senaste så vet du ju vart du får vända dig, eller hur?
Hade den här kommit lite tidigare hade jag helt klart övervägt den istället för min Pixel XL.

Man är ett troll för att man är besviken på specsen för ett kommande flaggskepp?

Ja herregud vilken skön definition av ordet. Vissa människor alltså.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag anser endast att de bör öppna upp för tredjepartsutvecklare med ett öppet API.

Passande då med den nya lagen PSD2 som börjar gälla fr.o.m. januari 2018. Payment Service Directive 2 tvingar nämligen samtliga banker inom hela EU att öppna upp mot transaktionskonton med öppna API'er. Nu är PSD2 enligt till för just transaktionskonton, men kommer 100% leda till att samtliga banktjänster öppnas upp via API'er. Nordea har redan storsatsat på sin "app market".

Roliga vindar som blåser på bankmarknaden, kan gott sägas

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Petterk
Jag har inte gått igenom BB finansrapporter då jag räknade med att Qnx inte skulle synas.
Jo BB har en del bra mjukvara men undrar vilka produkter som kommer växa.
Jag läste en nyare investerar analys. http://investorplace.com/2017/06/blackberry-ltd-bbry-stock-ne...

Skrivet av Mithras:

Passande då med den nya lagen PSD2 som börjar gälla fr.o.m. januari 2018. Payment Service Directive 2 tvingar nämligen samtliga banker inom hela EU att öppna upp mot transaktionskonton med öppna API'er. Nu är PSD2 enligt till för just transaktionskonton, men kommer 100% leda till att samtliga banktjänster öppnas upp via API'er. Nordea har redan storsatsat på sin "app market".

Roliga vindar som blåser på bankmarknaden, kan gott sägas

Det har jag missat, tackar så mycket
Det tar ju sådan tid allt inom EU så det är svårt att hålla koll på vad eller om det blir något av all dem gör.
Jag gillar när de används sunt förnuft och öppna API:er, en del tror ju felaktigt att stängda vore säkrare.
Med E-legitimation så har vi eIDAS men jag är tveksam till att vi kommer se mycket ändring då E-legitimationsnämnden rör sig med en myndighets hastighet.
Då de från den 29 september 2018 måste tillåta inloggning med utländska e-legitimationer i svenska offentliga digitala tjänster enligt eIDAS så har det tillsatts en utredning om bl.a säkerhet.
Beslutet EU-förordning (nr 910/2014), det är nästan så man hinner glömma dem från beslut till införande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

@Petterk
Jag har inte gått igenom BB finansrapporter då jag räknade med att Qnx inte skulle synas.
Jo BB har en del bra mjukvara men undrar vilka produkter som kommer växa.
Jag läste en nyare investerar analys. http://investorplace.com/2017/06/blackberry-ltd-bbry-stock-ne...

Fast är det en nästan obetydlig inkomst, och en mindre verksamhet i koncernen är det knappast något att bygga företagets framtid på, vilket inte är vad de gjort heller. QNX Software Systems har sannolikt en omsättning runt 40 miljoner USD, precis som innan BBRY köpte dem. Så vitt jag förstår är enda anledningen att BBRY inte gör förluster just nu pengar från Qualcomm. Vilket är vad artikeln du länkar just talar om, de får fan nästan lika mycket i ersättning från Qualcomm som hela omsättningen kommer vara i år. I Blackberrys MD&A och vissa av deras kvartalsrapporter så bryter de faktiskt ut verksamheterna lite mer, området som QNX, Radar, Paratek och Certicom ingår i omsätter mycket mindre än posten som innehåller verksamheten rörande Blackberrys tjänster och programvara som UEM, BBM, Work, Workspaces, AtHoc och andra tillgångar de köpt upp eller byggt på senare år. Området QNX ingår i omsätter ungefär som deras hårdvaruverksamhet och QNX står bara för en mindre del av det områdets intäkter.

Så när Blackberrys intäkter faller så kanske QNX står för 4 % av omsättningen istället för 2. Radar är också en tjänst de hade kunnat bygga genom att bara licensiera operativsystemet. Sannolikt att de säljer det framöver för att få in pengar snarare än att bygga sin framtid på det skulle jag säga. Deras enterprise-tjänster/programvara är det enda som står sig bra och det står för drygt 40 % av omsättningen numera och blir större och större ju mer övriga verksamheten krymper, även om det området ligger stadigt och knappast kommer växa mer än enstaka procent.

Permalänk
Medlem

@Snubb1

Nattsuddar lite här, inget jag stött på nu men om du undrar vad folk kunde göra med Libhybris innan Jolla börja arbeta med det internt för att få upp deras vid den tiden kommande Qualcomm-prylar så kolla in apkenv (YT-demo oktober 2012, apkenv-tråd på Maemo-forumet, apkenv repo på Github).

Kort och gott kunde du köra vissa Android-NDK-appar, och en del av apkenv (vid den tiden) är en tidig version av Libhybris som alltså är vad som möjliggjorde att köra Android/Bionic-program på glibc tillsammans med annan kod utvecklaren bidrog med, han var också en av de första utvecklarna att bidra med kod till Libhybris. Inget som utvecklades till något större projekt däremot. I övrigt har jag inte sagt att Alien Dalvik skulle ha något med Libhybris att göra i sig, där handlar det mest om drivare och att få allt att brygga och prata med varann. Alien Dalvik utan att göra några efterforskningar kan vi nog lugnt säga antingen kör virtualisering eller någon egen motsvarighet till Hybris/Bionic-kompatibilitetslager, virtualisering är ganska säkert kort dock. Alien Dalvik är hur som helst något som måste licensieras, SFOS utan alla proprietära bitar skulle inte vara mycket tyvärr. Utan Alien Dalvik inbyggt, inga Android-appar i Jolla Store, inga alternativa butiker osv. Rena OSS-portar är alltså inte så intressant av SFOS.