Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003

Medlemmar som enbart dammsuger marknaden.

Tjena SWEC:are!

Tycker att jag på senare tid uppmärksammat fler och fler medlemmar på SWEC som reg:ats den senaste tiden vars huvudsakliga existens är att dammsuga marknadsplatsen. Tråkigt, det är inte blocket det här utan en site för entusiaster som älskar datorer och överklockning.

Hur ser ni på det?

Ledsam utveckling tyvärr om ni frågar mig...

Chassi: Aerocool DS, PSU: Corsair AX750w, CPU: Intel 4670k, MB: Asus Maximus VII Hero CPU-Cooler:: Hyper 212, GPU: Zotac 1070 AMP Ram: Corsair Vengeanance 16GB, HD:s: Samsung 850 128gb, Crucial MX 100 256GB
Övrigt: HTPC - mITX Kit * HP Proliant Microserver Gen8 * Synology DS214+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jun 2002

Fast det kan väl inte göra något? Borde väl enbart vara positvt för säljarna om det finns fler köpare.

-Gigabyte GA-970A-DS3P -AMD FX 8350 -Ballistix Sport 16GB -Powercolor HD7970 3GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Vad menar du, att de köper allt som säljs?
De får gärna komma och dammsuga min säljtråd jag har uppe för tillfället

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Maj 2011

Vet inte vad du menar riktigt...marknaden är ju till för att sälja och köpa produkter, spelar det någon roll om köparen av det du säljer är en hängiven sweclockare eller inte? Sålänge som produkter och pengar byter ägare så har man ju uppnått syftet med marknaden.

Utveckla gärna om jag missuppfattat dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

@IuZ: Intressant fråga men vad menar du när du säger dammsuger marknadsplatsen?

MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2017

Ser inte riktigt problemet här.

Säljare vill ha sina produkter sålda och köpare söker billigare produkter. Spelar det egentligen någon roll om personen ifråga är ny eller inte? Novis eller entusiast? Båda parter blir ändå nöjda.

NZXT H440 | Intel i7 7700K @ 5 GHz | Asus strix Z270H | 16GB Corsair DDR4 3200 mhz | Asus strix GTX 980 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD | Corsair HX750 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Det är sjukt jobbigt när man ska köpa något t.ex. en 3770k och så kommer någon jävel och är beredd att betala mer. Hutlöst!!! Jag ska ha den processorn för det priset jag är beredd att betala för den, ingen annan
Det stör jag mig på men det går inte riktigt att göra någonting åt för att så är en öppen marknad med budgivning utbud/efterfrågan.

Jag tror jag vet vad TS menar men jag kan inte sätta det i ord (inte det jag skrev ovan, det spydde jag bara ut för att jag kände för det)

Speldator: Intel core i5 3570k 4,2GHz@1,128V| Asus P8Z77-I DELUXE | Gigabyte GTX1060 6GB Windforce 2X | Fractal Design Node 304 | Cooler Master Hyper 212 EVO |Crucial MX300 525GB SSD | 2TB Seagate Barracuda 3,5 HDD | Corsair Vengeance LP 16GB (2x8) 1600MHz cl10 | Be Quiet! Straight power 600w 80+ Gold |Windows 8.1| Lapptop: Lenovo T420ip + 660Ti eGPU Kringutrustning: Qpad MK-85 Pro MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Audio Pro Addon T14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Okt 2004

ts ledsen för att det finns konkurens om det som säljs så dom säljs för högre pris?
det är ju bara bra att det blir fler användare

CPU: AMD Ryzen 1700x @ 3.8GHz || Mem: 16GB Corsair LPX 3000mhz || Mobo: Asus x370 Prime || GPU: EVGA Geforce GTX1070 SC || SSD: WD black 500GB m2 || OS: Linux Mint/Win 10 || Monitor: Dell 43" 4K P4317Q

Citera om du vill ha svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2013

Skiter i vem fan som köper mina grejer. Ser hellre att den blir köpt snabbt av en ny snubbe än att någon Sweclockers veteran köper den för 50% av mitt utgångspris 2 månader senare...

Skrivet av Pelle:

ts ledsen för att det finns konkurens om det som säljs så dom säljs för högre pris?
det är ju bara bra att det blir fler användare

Tänkte det samma, vissa är riktiga jävlar på scambud här...

CPU: Intel Core i7 6700K Mobo: EVGA Z170 FTW GPU: Nvidia GeForce GTX 1080Ti Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz PSU: Corsair AX860i SSD: Samsung 950-series PRO 256GB M.2 SSD: Samsung 850-Series PRO 512GB Chassi: Fractal Design Define C Kylning: Corsair Hydro H110i GTX Skärm: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync OS: Windows 10 Pro 64-Bit VR: HTC Vive

Steam

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kumla
Registrerad
Jan 2012

Trodde i min enfald att konkurreras var bra, hur tror du marknaden skulle se ut med endast fanns Nvidia eller endast Intel? Sen kan man ju se det ur en bidragande faktor ur ett forum perspektiv. Det är ju inte en köpare eller säljare som bestämmer vad en sak är värd, utan marknaden.

Inget av det stämde så kan lika gärna ta bort signaturen, vänligen citera för svar =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Jag tror hela tråden har "missat poängen" lite grann.

Det jag tror att @IuZ menar är att det är tråkigt att det är många som reggar sig på Sweclockers bara för att använda marknaden, inte delta i forumet, och att det är tråkigt att nya "sweclockare" häckar på marknaden bara istället för att delta i diskussioner.

Jag är inte beredd att hålla med riktigt, men det är ju bra om vi pratar om rätt sak

Min PC: AMD Ryzen 5 1600 (ÖK 3800 MHz @ 1362 mV och standardkylare) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | ASUS PRIME B350M-A | Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 550W | Seagate Barracuda 3TB | Samsung 960 EVO 250G | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (primär) | Dell UltraSharp U2713HM (sekundär, vertikal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gislaved
Registrerad
Jan 2003

Du säljer inte så ofta eller?

Jag anser att många övervärderar beg elektronik i alla dess former, men betalar någon så får väl säljaren vara glad.
Själv stör det mig lite att folk betalar rätt mycket för beg grejor utan garanti osv, men det innebär också att jag själv betalar lite mer för nytt med garanti.

Ibland har man tur och gör klipp, men det är oftast när någon säljer till fast pris och man hugger inom några minuter efter annonsen kommit ut..

Jag är väl den som kanske hellre slänger en produkt än att låta en stackare köpa den och få problem om en månad för att jag använt den väldigt väl. Telefoner föredrar jag att skjuta innan de slängs, alltid roligt

Jag äger en k6-200 med Windows98, den har aldrig varit online.
Övrigt: X220 i7,ips,4,160ssd, phenom quadcore, pentax k-5, duron900 med freebsd bla bla bla

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av Karaff:

Jag anser att många övervärderar beg elektronik i alla dess former, men betalar någon så får väl säljaren vara glad.
Själv stör det mig lite att folk betalar rätt mycket för beg grejor utan garanti osv, men det innebär också att jag själv betalar lite mer för nytt med garanti.

Ibland har man tur och gör klipp, men det är oftast när någon säljer till fast pris och man hugger inom några minuter efter annonsen kommit ut..

Jag tycker att det är bra att det är hög efterfrågan på begagnat! Det är inte direkt bra miljömässigt att skrota fungerande grejer. Att grejerna inte går ner i pris från nytt mer än de gör tror jag är en ganska bra spegling också av hur modern hårdvara ofta håller väldigt länge, både att hårdvaran sällan går sönder, och att prestandaförbättringarna på CPU-sidan inte alls är vad de var under 1990-talet.

Om man tycker att priserna är för höga kanske man ska uppmuntra fler att sälja sina grejer istället för att skrota dem eller låta dem rosta i någon garderob...

Min PC: AMD Ryzen 5 1600 (ÖK 3800 MHz @ 1362 mV och standardkylare) | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | ASUS PRIME B350M-A | Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 550W | Seagate Barracuda 3TB | Samsung 960 EVO 250G | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (primär) | Dell UltraSharp U2713HM (sekundär, vertikal)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014
Skrivet av Karaff:

Jag är väl den som kanske hellre slänger en produkt än att låta en stackare köpa den och få problem om en månad för att jag använt den väldigt väl. Telefoner föredrar jag att skjuta innan de slängs, alltid roligt

Jag köpte ett grafikkort från en snubbe i Enköping-- skulle fungera bra enligt annonsen. När jag satt in ett suddgummi mellan fläktramen och grafikkortets stomme fick jag det att fungera.Sen efter två dagar brann skiten upp! Heja Sverige.

MB Asus P5Q E, CPU Q9550 OC 3.7.GPU GTX 680 Windforce , PSU 750 watt. SSD Samsung 850 pro.Allt gånger 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003

Jag ska förklara vad jag menar. Nej det handlar inte om att jag förlorat nåt bud eller liknande. Utan att outa någon så la jag märke till en användare som hade 200+ inlägg. ALLA i marknaden där han budade på grejer. Sen säljer han mest troligt detta vidare till stackars ovetande andra på Tradera eller blocket utan att kontrollera skick eller funktion. Det är ohederligt. Men är det detta SweClockers ska bli så fine.

Chassi: Aerocool DS, PSU: Corsair AX750w, CPU: Intel 4670k, MB: Asus Maximus VII Hero CPU-Cooler:: Hyper 212, GPU: Zotac 1070 AMP Ram: Corsair Vengeanance 16GB, HD:s: Samsung 850 128gb, Crucial MX 100 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003

@Garderoben: Se mitt inlägg längst ner.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av IuZ:

Jag ska förklara vad jag menar. Nej det handlar inte om att jag förlorat nåt bud eller liknande. Utan att outa någon så la jag märke till en användare som hade 200+ inlägg. ALLA i marknaden där han budade på grejer. Sen säljer han mest troligt detta vidare till stackars ovetande andra på Tradera eller blocket utan att kontrollera skick eller funktion. Det är ohederligt. Men är det detta SweClockers ska bli så fine.

Vad är det som är ohederligt? Om det nu finns någon som köper saker är det väl bra? Säljaren blir av med grejerna och köparen kan tjäna en liten peng på tradera/blocket.

Säljaren är knappast under duress och finns det någon som erbjuder mer kommer säljaren givetvis sälja till denne istället. Tycker det behövs fler personer som är resellers.

Låter som att du är missnöjd med att folk köper med syfte att sälja vidare, vilket gör att du missar fynd. För säljaren har det noll effekt vad köparen gör med föremålet. Skulle säga tvärtom att resellers är bättre än fyndjägare, dels för att de kan köpa allt som de kan flippa och tjäna lite pengar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Först skambuds-tråden och sedan detta, vart är våran värld på väg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad är det som är ohederligt? Om det nu finns någon som köper saker är det väl bra? Säljaren blir av med grejerna och köparen kan tjäna en liten peng på tradera/blocket.

Säljaren är knappast under duress och finns det någon som erbjuder mer kommer säljaren givetvis sälja till denne istället. Tycker det behövs fler personer som är resellers.

Låter som att du är missnöjd med att folk köper med syfte att sälja vidare, vilket gör att du missar fynd. För säljaren har det noll effekt vad köparen gör med föremålet. Skulle säga tvärtom att resellers är bättre än fyndjägare, dels för att de kan köpa allt som de kan flippa och tjäna lite pengar på.

Du har helt missuppfattat. Det här handlar inte alls om mig eller att jag missar fynd. De jag handlar av budar jag på och vinner jag så vinner jag. Det är inte alls mig det handlar om i tråden. Min fråga var är det detta Sweclockers ska vara? En köp och sälj site? Finns redan tradera och blocket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av IuZ:

Du har helt missuppfattat. Det här handlar inte alls om mig eller att jag missar fynd. De jag handlar av budar jag på och vinner jag så vinner jag. Det är inte alls mig det handlar om i tråden. Min fråga var är det detta Sweclockers ska vara? En köp och sälj site? Finns redan tradera och blocket.

Vad har jag missuppfattat?

Forumet och marknaden är helt separerade. Om du är en entusiast som älskar datorer och överklockning kan du fortfarande diskutera det i forumet. Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Bara för att du inte använder marknaden så önskar du att den inte fanns? Låter småaktigt. Det finns andra sälj-siter men att hitta dator-relaterade prylar på blocket/tradera är en djungel. Handlar du dator-prylar är swec alltid en bättre site med tanke på att dels är båda parterna medvetna om priserna och man slipper distraheras av barnvagnar och bildäck.
Om man nu vill köpa eller sälja entusiast-prylar är givetvis det bästa stället där man hittar andra entusiaster.

Förstår inte att du dismissar swec som en marknadsplats bara för att blocket/tradera finns. Varför finns det mer än en tandkräm? Varför finns det mer än en processor-tillverkare? Varför finns det fler än ett bilmärke?

Det låter inte alls som att du bara hänger på swec för att du älskar datorer. Om du nu inte använder marknaden, hur kommer det sig då att du hittar en användare som aldrig postar i forumet utan endast på marknaden?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av IuZ:

Att just specifikt avdelningen "Marknad" är köp- och sälj är väl ganska tydligt och avsiktligt? Eller hur menar du?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Ts är antagligen bitter för att han inte fick sålt sin gamla skärm och köpa en i7 för 1500.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vad har jag missuppfattat?

Forumet och marknaden är helt separerade. Om du är en entusiast som älskar datorer och överklockning kan du fortfarande diskutera det i forumet. Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Bara för att du inte använder marknaden så önskar du att den inte fanns? Låter småaktigt. Det finns andra sälj-siter men att hitta dator-relaterade prylar på blocket/tradera är en djungel. Handlar du dator-prylar är swec alltid en bättre site med tanke på att dels är båda parterna medvetna om priserna och man slipper distraheras av barnvagnar och bildäck.
Om man nu vill köpa eller sälja entusiast-prylar är givetvis det bästa stället där man hittar andra entusiaster.

Förstår inte att du dismissar swec som en marknadsplats bara för att blocket/tradera finns. Varför finns det mer än en tandkräm? Varför finns det mer än en processor-tillverkare? Varför finns det fler än ett bilmärke?

Det låter inte alls som att du bara hänger på swec för att du älskar datorer. Om du nu inte använder marknaden, hur kommer det sig då att du hittar en användare som aldrig postar i forumet utan endast på marknaden?

Jag vet inte om du förstår. Har jag någonstans skrivit att jag inte använder marknaden? Jag skriver ju precis motsatsen. Jag säger att jag inte gillar att man använder SWEC:s marknad för att tjäna pengar på andra människors okunskap. Här är det alltid konkurrenskraftiga priser och bra säljare (generellt). Det finns säkert en anledning till varför man lagt till texten om att passa sig när man skapar en annons nu för tiden. Tydligen finns det behovet numera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av SUMITOMO:

Ts är antagligen bitter för att han inte fick sålt sin gamla skärm och köpa en i7 för 1500.

Återigen har det inget med mig att göra. Ledsen att göra dig besviken.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av IuZ:

Jag vet inte om du förstår. Har jag någonstans skrivit att jag inte använder marknaden? Jag skriver ju precis motsatsen. Jag säger att jag inte gillar att man använder SWEC:s marknad för att tjäna pengar på andra människors okunskap. Här är det alltid konkurrenskraftiga priser och bra säljare (generellt). Det finns säkert en anledning till varför man lagt till texten om att passa sig när man skapar en annons nu för tiden. Tydligen finns det behovet numera.

Det är väl egentligen då snarare på Blocket/Tradera/... som dessa användare förmodas tjäna pengar på andra människors okunskap?

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 980Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av IuZ:

Men seriöst, Sweclockers (dom som driver sajten) har ju medvetet gjort en marknadsplats där man kan köpa och sälja saker. På vilket sätt påverkar det forumet att fler personer tycker att det är en bra marknadsplats? På vilket sätt påverkar det hela Sweclockers? Vad menar du med "Men är det detta SweClockers ska bli så fine."?

Jag tar för givet att du gillar Sweclockers, så hur kan det vara negativt att sajten ökar i popularitet? Dom som driver Sweclockers måste ju dra in pengar på något.

Och fler aktiva personer på en marknad brukar leda till en mer fungerande marknadsplats, rätt grundläggande.

Så helt ärligt förstår jag inte alls vad du menar eller vad du "oroar" dig för.

EPoX 8RDA+, XP2500+, 2x256Mb PC3200 (DualCh), Club3D 9800PRO, Seagate 7200.7 160Gb 8Mb Limited edition

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av evil penguin:

Det är väl egentligen då snarare på Blocket/Tradera/... som dessa användare förmodas tjäna pengar på andra människors okunskap?

Ja absolut. Frågan är då om det är det som SWEC ska bidra till? Att folk som enbart är intresserade av att köpa upp allt i marknaden utan att på något annat sätt vara intresserade av Sweclockers i övrigt har ett berättigande? Det finns siter där du inte har tillgång till exempelvis marknaden under en "grace period". Ta Swedroid som ett exempel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av IuZ:

Återigen har det inget med mig att göra. Ledsen att göra dig besviken.

Okey, men om de höjer kravet på min 1000 foruminlägg för marknaden, så
hålls marknaden enbart av Swec-entusiaster. Bra va?

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Att det finns en marknad har NOLL effekt på ditt forum-användande.

Det har en positiv effekt eftersom de får in pengar till att driva och utveckla forumet/sidan

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av S-OD:

Jag köpte ett grafikkort från en snubbe i Enköping-- skulle fungera bra enligt annonsen. När jag satt in ett suddgummi mellan fläktramen och grafikkortets stomme fick jag det att fungera.Sen efter två dagar brann skiten upp! Heja Sverige.

Det var droppen, nu måste SweClockers Marknaden stängas omedelbart! Och alla suddgummin måste varningsmärkas med att dom inte är lämpliga att laga grafikkort med