Intel: "Core i7-8700K är 51 procent snabbare än Core i7-7700K"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Den har 50% fler kärnor så varför skulle den inte kunna vara 51% snabbare i utmärkt skalande flertrådiga applikationer? Att den är 51% snabbare där innebär inte att enkeltrådsprestandan är så hög. Den är väl ökad med någon enstaka procent i vanlig Intel-anda.

Denna CPU kommer nog tyvärr utklassa Ryzen. Hade hoppats på att Ryzen skulle få regera ett tag till så vi hinner få lite balans men så blir det nog inte. Återstår dock att se om Intel lyckas lösa värmeproblemen Kaby Lake lider av, är ju extra viktigt när två kärnor till ska få plats.

För flesta appliationer är enkeltrådade. Bland dom applikationer som använder fler än en tråd, så är det ofta bara i vissa operationer eller funktioner och då startar den bara en tråd för den. Få applikationer är multitrådadde på så sätt att dom skalar. Även där så brukar dom skala dåligt. Få applikationer skalar väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Släppet för stationära tillsammans med styrkretsar i 300-serien väntas anlända senare under hösten.
Hur sent

För sent. Detta skulle väl ha kommit redan 2016.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Den kommer vara ~50 % snabbare i Cinebench, "final render" i Blender, x264 benchmark (fast bara 2:a passet), Veracrypt benchmark, Luxmark och ...

Kör verkligen folk något annat på sina maskiner?

Men i spel så lär du knappast få någon märkbar prestanda förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elias79:

Varför då, ska du rendera film eller vad ska du göra med den?

Han kanske vill ha det bästa!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tvelander:

Mm enda ja...

Nog det jag blir mest triggad i hela forumet av...

När ska folk sluta tro att Intel göra något annat bara pga av AMD?
Dom fan hållit på med dessa sedan 2015.

Givetvis-
Men hade det som nu kallas 8700k, inte hetat 8800k om inte AMD släppt Ryzen?

=========== Gäller inte dig.=====================
Kul att se hur en del på forumet plötsligt vänder 180 grader vad gäller nyttan av flera kärnor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Boffster:

Han kanske vill ha det bästa!

Threadripper?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Threadripper?

ok ... bästa från Intel (för vettiga pengar)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Boffster:

ok ... bästa från Intel (för vettiga pengar)

He he.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av rektor:

Men i spel så lär du knappast få någon märkbar prestanda förbättring.

Han var ironiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Lödd IHS kan bli bra. Men om de envisas med pasta så blir det smolk i bägaren

Hur mycket svårigheter har du personligen haft av detta problem eftersom du skriver det i alla trådar som dyker upp om CPU:er? Personligen har jag en 5820K som är lödd men hade inga som helst problem på mina tidigare CPU:er från Intel med pasta.

Är det något typ av personligt korståg typ det du körde mot Samsung angående EVO 840?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Den kommer vara ~50 % snabbare i Cinebench, "final render" i Blender, x264 benchmark (fast bara 2:a passet), Veracrypt benchmark, Luxmark och ...

Kör verkligen folk något annat på sina maskiner?

Nej nu förtiden är "teoretisk" prestanda det som räknas.
Att 90% av användarna aldrig eller i några få cpu timmar kommer nyttja det spelar liksom ingen roll. Det finns några få verklighetsbaserad test och några syntetiska test som visar att så är det.
Sedan gnäller man så klart på spel test i 720p som görs för att testa cpun och inte gpun. De är nämligen inte okey.
Självdistansen är minst sagt kort.

Själv har jag inte för desktopmarknaden än riktigt insett dessa fördelar med fler kärnor med lägre prestanda per stycke.
Men det är nog för att jag tillhör de där 90% av användarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Meh, bara 6 kärnor? Känns lite snålt när man har Ryzen som rullar på 8 kärnor. Ser inte riktigt hur detta kommer hålla sig, när AMD släpper Ryzen 2xxx nästa år..

Hade hoppats att Intel skulle våga pusha lite hårdare på kärnorna, när AMD smiskat dom i arslet ett par rundor med Threadripper.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Blir en 8700k det är dags nu + att min server börjar bli slö så min gamla system hamnar där

Skrivet av ParasiteX:

Meh, bara 6 kärnor? Känns lite snålt när man har Ryzen som rullar på 8 kärnor. Ser inte riktigt hur detta kommer hålla sig, när AMD släpper Ryzen 2xxx nästa år..

Hade hoppats att Intel skulle våga pusha lite hårdare på kärnorna, när AMD smiskat dom i arslet ett par rundor med Threadripper.

Intels processorer smiskar ryzen när när det gäller spelprestanda 7700k har ju bättre prestanda för spel än threadripper.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av ParasiteX:

Meh, bara 6 kärnor? Känns lite snålt när man har Ryzen som rullar på 8 kärnor. Ser inte riktigt hur detta kommer hålla sig, när AMD släpper Ryzen 2xxx nästa år..

Hade hoppats att Intel skulle våga pusha lite hårdare på kärnorna, när AMD smiskat dom i arslet ett par rundor med Threadripper.

Det är mainstream inte X299.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Intel har helt rätt strategi här, vilket vi bara kan tacka Intel för.

6C/12T har tidigare hört till entusiastsegmentet som varit pissdyrt, sackat efter i klockfrekvens och haft en ohemul värmeutveckling.

Haswell-E och Broadwell-E har placerat sig hyfsat bra i det mer överkomliga entusiastsegmentet och de har fått hyfsade klockfrekvenser vid överklockning, men 140W TDP i grundutförande och därpå 6 kärnor som ska överklockas innebär rätt klara begränsningar. Precis vad även AMD visat med Ryzen, som är ännu svårare att köra i höga klockfrekvenser.

AMD's strategi har varit att möta Intel genom fler kärnor med sämre prestanda. En dålig kompromiss såvida du inte kör applikationer som skalar väldigt bra till fler trådar.

Covfefe Lake ser däremot ut att introducera fler kärnor till den breda massan, utan att egentligen behöva kompromissa särskilt mycket.

6C/12T med en TDP på 95W bådar om fler trådar med bibehållen, och kanske rentav lite bättre, enkeltrådsprestanda.

Haswell-E och Broadwell-E brukar snitta runt 4,5Ghz vid överklockning. Covfefe Lake med betydligt bättre energieffektivitet bör kunda klocka betydligt högre. Kanske inte fullt så högt som föregående generation, men då lär den också vara något snabbare vid samma klockfrekvens.

Covfefe Lake kommer bli mycket intressant. Och nej, jag tänker inte tacka AMD för det. Nån jäkla måtta får det vara på jublande fanboyism. Intel har helt uppenbart planerat långsiktigt för det här.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ParasiteX:

Meh, bara 6 kärnor? Känns lite snålt när man har Ryzen som rullar på 8 kärnor. Ser inte riktigt hur detta kommer hålla sig, när AMD släpper Ryzen 2xxx nästa år..

Hade hoppats att Intel skulle våga pusha lite hårdare på kärnorna, när AMD smiskat dom i arslet ett par rundor med Threadripper.

Meh, bara 8 kärnor. Intel lanserade precis en monolitisk (d.v.s. utan klippa-och-klistra ) CPU med 16 kärnor där CPU+moderkort går för ~$500, de kallar den "heat shreeder" då TDP endast är 32 W (kanske inte då...).

Fast det är också rätt meh. Cavium har ju en monolitisk ARM-design med 48 kärnor, Thunder X2

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kanske slutligen är dags att ersätta 2500K @ 4,2 då

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Problemet med Core i7-8700K är att man måste ha en ny moderkort för den.

Vore det inte det så var det en bra processor för de som kör enklare saker, men jag tycker det är bar att intel inom budget sockeln nu kommer få en processor som har en processor som det går att jobba med i lite enklare cad etc.

Läser på mobilen så ser inte användarnamnen. Det fetade avslöjar dig snabbare än blixten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur mycket svårigheter har du personligen haft av detta problem eftersom du skriver det i alla trådar som dyker upp om CPU:er? Personligen har jag en 5820K som är lödd men hade inga som helst problem på mina tidigare CPU:er från Intel med pasta.

Är det något typ av personligt korståg typ det du körde mot Samsung angående EVO 840?

Ja, det skulle man kunna säga. Man kan förvänta sig att jag maler på duktigt om saker som jag anser är problematiskt. Sen är jag knappast ensam om att ha nämnt detta, eller Samsungs 840 för den delen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som tycker i3-8100 är mest intressant? Hur ska AMD med 1300X kontra den som ej har SMT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Meh, bara 6 kärnor? Känns lite snålt när man har Ryzen som rullar på 8 kärnor. Ser inte riktigt hur detta kommer hålla sig, när AMD släpper Ryzen 2xxx nästa år..

Hade hoppats att Intel skulle våga pusha lite hårdare på kärnorna, när AMD smiskat dom i arslet ett par rundor med Threadripper.

Det är fantastiskt hur mycket fler kärnor gör rent psykologiskt.

Covfefe Lake kommer sopa mattan med Ryzen i lätt trådade applikationer och troligtvis även vinna i multitrådat.

Permalänk
Medlem

Väldans massa snack prestandahöjning. Hur blir det med IHSen? Kanon eller kalkon?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Läser på mobilen så ser inte användarnamnen. Det fetade avslöjar dig snabbare än blixten.

hehe.
Jag hade genast köpt cpun om jag ej hade behövt byta moderkort. Cpun i7-8700K är bra för många sysslor, men nu blir det för mycket pengar och jag byter hellre plattform. En AMD och en Intel kommer jag nog fortfarande köra.
-Nå jag sparar till en lägenhet så jag anstränger mig och plågas med det jag har så länge som jag kan.

Jag tror annars vi kommer se en intressant utveckling när processorerna blir snabbare. jag själv som jobbar inom industrin ser direkt att snabbare grejer resulterar i att man ej behöver optimera allt så extremt, detta leder till att man kan producera mer istället.
Detsamma gäller självklart även spel, att koda ett spel till en gameboy var en konst, koda till Swicthen går mer att göra drag och dropa in saker. Detta resulterar i att utvecklare kan producera fler spel, göra dem större, lägga fokus på andra saker än spelmotorer etc.

Detta tror jag kommer hända med pcn, vi kommer se allt fler som skapar dåligt optimerade spel, men att spelen kanske på andra sätt är roliga.

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Aldrig ens tänkt tanken och kommer nog aldrig göra det. En gång Intel, alltid Intel för mig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hmm som en ryzen fast med bra ipc och inga segfaults? kanske blir dags för en uppgradering...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Hur mycket svårigheter har du personligen haft av detta problem eftersom du skriver det i alla trådar som dyker upp om CPU:er? Personligen har jag en 5820K som är lödd men hade inga som helst problem på mina tidigare CPU:er från Intel med pasta.

Är det något typ av personligt korståg typ det du körde mot Samsung angående EVO 840?

Han har ju rätt. Både Haswell-E och Broadwell-E är tämligen lättkylda med tanke på antalet kärnor och att man ganska enkelt kan få upp dem i 4,5GHz på alla kärnor, i jämförelse med exempelvis 7700K. Kör just nu en 5960x i 4,5GHz på alla kärnor och den hoppar oerhört mycket mindre i temperatur än vad exempelvis 7700K gör vid liknande kylning.

Hur någon kan försvara budgetlösningen (grå massa) Intel kör på sina icke-lödda processorer är obegripligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

hmm som en ryzen fast med bra ipc och inga segfaults? kanske blir dags för en uppgradering...

Det som börjar ora mig är priset. Jag trodde först inte att de skulle höja priset på dessa ersättare. Nu är jag inte längre så säker.
Toppmodellen kanske ändå kommer hamna närmare 4k.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Triton242:

Det som börjar ora mig är priset. Jag trodde först inte att de skulle höja priset på dessa ersättare. Nu är jag inte längre så säker.
Toppmodellen kanske ändå kommer hamna närmare 4k.

iofs rätt billigt för 2 extra cores.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det intressanta med cpuer är att en som är 50% snabbare kan resultera i att ens applikation går betydligt mycket snabbare än så.
Det märker jag framförallt med min 7700K vs Ryzen 1800X. Där vissa applikationer på 7700K går så segt så att windows säger att de ej svarar och applikationerna får en vit ton och i princip inte ett skit händer, medan min 1800X bara jobbar på som vanligt.

2-4 extra kärnor gör stor skillnad jämfört med 4-kärnigt, även om de inte används till 100% hela tiden. Bara genom att de avlastar övriga 4 kärnorna som kanske redan används till 100% så blir hela upplevelsen jämnare och stabilare.

Bra att Intel äntligen tar klivet från 4-kärnigt i mainstream-segmentet. Det kommer nog sätta rejäl press på AMD då klockfrekvensen och IPC kommer vara betydligt högre än Ryzen. Vi får hoppas Zen2 klockar högre och att de även kan förbättra IPC en aning. Oavsett om man väljer att köpa Intel eller AMD så tjänar man på att båda företagen släpper bra och konkurrenskraftiga produkter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jävla gnäll om lödd ISH, jag har helt ärligt ingen koll på om någon av mina intel haft det men en sak vet jag och det är att jag aldrig haft problem med dom.

Kört både Pentrium 4 Extreme,Core 2 Duo, Quad Core, i7or och Exeon i mina servrar.

Visa signatur