Delid imorgon! Har lite småfrågor...

Permalänk
Medlem

Delid imorgon! Har lite småfrågor...

Tröttnat på höga temperaturer och har beställt nödvändiga medel för att genomföra en operation på min 7700k. Det är dock vissa saker jag är osäker på... Har tänkt använda mig av Coollaboratory LiquidUltra mellan IHS och som jag har förstått det applicerar jag det både på die och IHS i mycket små mängder. Bör jag ta bort silikonet som är på processorn eller kan jag lämna det där? Har inte tänkt limma på IHS igen då jag inte har någon användning för det men är rädd för att få flytande metall överallt ifall IHS:en skulle flytta på sig när jag stoppar tillbaka CPU:n i moderkortet. Andra generella tips uppskattar jag också!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Jamen den här tråden tog ju verkligen fart.... Kan väl avslöja att jag med skalperad processor har hela 22 grader lägre temps och slipper plötsliga temperaturspikar till 90 grader som jag hade tidigare på stock clocks. Det knivigaste var att kleta ut den flytande metallösningen jag använde mellan IHS, annars var det bara att ha en stadig hand. Nu vill jag dock göra det igen....

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Härligt! Jag hade dock tagit bort lite av siliconet så ihs får en snuggare fit mot pcbn.

Jag använde mitt gamla busskort, men vilket plastkort, alternativt tumnageln funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trullon:

@firstofmay: Härligt! Jag hade dock tagit bort lite av siliconet så ihs får en snuggare fit mot pcbn.

Jag använde mitt gamla busskort, men vilket plastkort, alternativt tumnageln funkar

IHS:en la sig helt perfekt på PCB:n när jag lät det svarta kladdet vara kvar. Fick dock kylpasta på undersidan av processorn som var lite obehaglig att ta bort. Helt sjukt vilken förändring det blev anyways, samtidigt synd att det ska behövas.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem

Jag deliddade min 7700K förra helgen. Plockade bort allt svart silikon, limmade på IHS igen med fyra duttar superlim. Inte beredd på Grizzly-kylpastan, de små bollarna med flytande metall var inte helt lätta att hantera när de gled ut över allt.

Sänkte temperaturen rejält, så jag är nöjd.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Har mitt Rockit delidkit hemma, ska köra på min 6700k någon dag här men inte vågat mig på det där ännu