Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

@ddelin: Får jag se?
Bilder av detta skapelsen?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Gjorde ännu ett litet test.. Mitt "problem" med Define C (nästan jämförbart med Meshify C förutom toppluckan och den perforerade gallerfronten) var att grafikkortet blev för varmt när jag spelade så jag bytte tillbaka till Define R5. Här går att läsa mer om detta i @Trullon's tråd; Bättre temperaturer med endast luftkylning FD Define C

Hoppas Meshify klarar den biten bättre. En extra bottenfläkt är insatt i R5. Här är resultaten:

Define C

"Standard setup; stängd topplucka"

Insug fram: 2 x 140mm NF-A14 PWM @ turbo (asus) chassi fläkt profil.
Utblås bak: 1 x 120mm NF-S12A PWM @ turbo (asus) chassi fläkt profil.

GPU: @ 70°C; max 1375 rpm (47%) -0dB fläkt profil.
CPU: @ 46, 51, 50, 50°C; max 742 rpm.

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/ydoyfmaqagrvpj/

R5

"Standard setup; stängd topplucka, stängd front + 1st. 120mm bottenfläkt"

Insug fram: 2 x 140mm NF-A14 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 829/847).
Insug botten: 1 x 120mm NF-F12 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 879).
Utblås bak: 1 x 140mm NF-A14 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 900).

GPU: @ 63°C / max 935 rpm ( 38%) -0dB fläkt profil.
CPU: @ 47, 53, 53, 51°C; max 811 rpm.

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/gvuovrsteykvxx/

Har samma problem som du, dvs att mindre chassin gör att GPU temp springer upp ordentligt.

GPU temp vid lirande av ROTR @ 4K : Define S vs Crystal 460X = 72 vs 77 grader

Därför skulle Phanteks Entho Pro M vara ett alternativ då det är större än Meshify C.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Har samma problem som du, dvs att mindre chassin gör att GPU temp springer upp ordentligt.

GPU temp vid lirande av ROTR @ 4K : Define S vs Crystal 460X = 72 vs 77 grader

Därför skulle Phanteks Entho Pro M vara ett alternativ då det är större än Meshify C.

@Mocka:

Japp.

Du kanske kan lösa det på detta sättet som @Trulle har gjort;

"Trulles ultratysta airflow!"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm + 1x 80mm NF-A8 @ 1250 rpm (tog bort "pci-skydden" under grafikkortet och lirkade fast fläkten tanpå chassit med antivibrationsplupparna man får med när man köper Noctua)
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 37,2°C; 1146 rpm
GPU: ΔT 53,2°C; 1692 rpm
HDD/moderkort: ΔT 21,2°C

Jag tänkte göra lite fler tester på lägre varvtal och med en snällare fläktkurva för grafikkortet, men den lille 80mm-fläkten gjorde verkligen susen! 6 grader svalare på CPUn och 4 på GPUn verkar kanske inte så bra, men dessa temps nåddes med betydligt lägre varvtal på respektive kylare.

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

Jag älskar chassit betydligt mer nu när grafikkortet inte låter som en lövblåsare."

Annars får du höja till en aggressivare fläktkurva. Både chassifläktar men främst grafikkortet som blir varmast i en dator.

Phanteks Enthoo Pro M är större än både Meshify C och Define C. Meshify C borde lösa luftproblematiken iom att det har öppen topplucka och perforerad front. Men det låter antagligen mer om det hela också.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Gjorde ännu ett litet test.. Mitt "problem" med Define C (nästan jämförbart med Meshify C förutom toppluckan och den perforerade gallerfronten) var att grafikkortet blev för varmt när jag spelade så jag bytte tillbaka till Define R5. Här går att läsa mer om detta i @Trullon's tråd; Bättre temperaturer med endast luftkylning FD Define C

Hoppas Meshify klarar den biten bättre. En extra bottenfläkt är insatt i R5. Här är resultaten:

Define C

"Standard setup; stängd topplucka"

Insug fram: 2 x 140mm NF-A14 PWM @ turbo (asus) chassi fläkt profil.
Utblås bak: 1 x 120mm NF-S12A PWM @ turbo (asus) chassi fläkt profil.

GPU: @ 70°C; max 1375 rpm (47%) -0dB fläkt profil.
CPU: @ 46, 51, 50, 50°C; max 742 rpm.

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/ydoyfmaqagrvpj/

R5

"Standard setup; stängd topplucka, stängd front + 1st. 120mm bottenfläkt"

Insug fram: 2 x 140mm NF-A14 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 829/847).
Insug botten: 1 x 120mm NF-F12 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 879).
Utblås bak: 1 x 140mm NF-A14 PWM @ Fixed RPM Mode ~800 rpm (max 900).

GPU: @ 63°C / max 935 rpm ( 38%) -0dB fläkt profil.
CPU: @ 47, 53, 53, 51°C; max 811 rpm.

https://www.pixeltopic.com/thumbnail/gvuovrsteykvxx/

Problemet med Define C och R3 (mitt förra) är att de bildar "värmebubblor" runt GPU:n. T.ex. tar man bort ModuVent luckan sjunker tempen med c:a 2-3 grader på alla komponenter förutom grafikkortet. Ökat inblås från framsidan (Noctua NF-P12) hjälper inte heller nämnvärt. Frontfläkten går dessutom inte flytta hela vägen ner.

För övrigt är Meshify/Define C ett bra chassi.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av celerity:

Problemet med Define C och R3 (mitt förra) är att de bildar "värmebubblor" runt GPU:n. T.ex. tar man bort ModuVent luckan sjunker tempen med c:a 2-3 grader på alla komponenter förutom grafikkortet. Ökat inblås från framsidan (Noctua NF-P12) hjälper inte heller nämnvärt. Frontfläkten går dessutom inte flytta hela vägen ner.

För övrigt är Meshify/Define C ett bra chassi.

Japp. Flyttar du luckan ovanpå psu höljet så kan du få ner fläkten ända till botten. I alla fall med en 120mm. Vet inte hur det går med en 140mm. Sedan kan du experimentera lite med att höja/sänka frontfläktarna i dess spår. Jag fick bäst resultat när jag sänkte till det understa läget så mest luft strömmade till grafikkortet (utan att ta bort luckan). Men varmt blev det ändå.. Ett större chassi hanterar detta bättre. Kanske för att det tar längre tid att värma upp komponenterna. Men du har alternativet att sätta in en sidofläkt (då på bekostnad utav tystnad) eller en bottenfläkt för att avvärja detta värmefenomen i
t ex Define R3/R4/R5.

Absolut är Define C ett mycket bra litet chassi, använder det i skrivande stund. Meshify har jag inte testat. Men det är ju uppbyggt på samma sätt inuti. Enda skillnaden är annorlunda utseende, glassidan, den öppna toppluckan med dammfilter och den perforerade frontplåten.

I stort sett tycker jag Fractal Design gör underbara chassin. De har liksom tänkt till. Inte enbart någon designer som fått ett ryck utan verkar vara framtagna utav datorentusiaster som vi här på Sweclockers

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Define C vs Define R5

@Mocka: @celerity:

Körde RealBench v.2.43 nu igen och det resulterade i -6°C med -2% på gpu fläktarna jämfört med Define C.Enda skillnaden är att jag använder 140mm ut bak och 120mm in botten och RPM Fixed Mode ~800 rpm på chassifläktarna. Här är resultat;

R5: RealBench Gaming

GPU: Max 62°C / Max 36% (Max 983 RPM).

CHA.FAN: RPM Fixed Mode ~800 RPM.
GPU.FAN: -0dB Fan.

Define C: RealBench Gaming

Max GPU: 68°C / Max 38% (Max 1013 RPM).

CHA.FAN: Turbo (Asus) profil ~800 RPM.
GPU.FAN: -0dB Fan.

^^

---> Slutsats : GPU blir varmare I Def C.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@Mocka:

Japp.

Du kanske kan lösa det på detta sättet som @Trulle har gjort;

"Trulles ultratysta airflow!"
Insug fram: 2x 140mm NF-A14 @ 800 rpm
Utblås bak: 1x 120mm NF-S12A @ 1000 rpm + 1x 80mm NF-A8 @ 1250 rpm (tog bort "pci-skydden" under grafikkortet och lirkade fast fläkten tanpå chassit med antivibrationsplupparna man får med när man köper Noctua)
Utblås upp: 1x 140mm NF-A14 @ 800 rpm (bakre fläktplatsen)

CPU: ΔT 37,2°C; 1146 rpm
GPU: ΔT 53,2°C; 1692 rpm
HDD/moderkort: ΔT 21,2°C

Jag tänkte göra lite fler tester på lägre varvtal och med en snällare fläktkurva för grafikkortet, men den lille 80mm-fläkten gjorde verkligen susen! 6 grader svalare på CPUn och 4 på GPUn verkar kanske inte så bra, men dessa temps nåddes med betydligt lägre varvtal på respektive kylare.

Någon som har liknande "ghettolösningar" eller tips på att ytterligare förbättra temperaturerna (och framförallt ljudnivån)?

Jag älskar chassit betydligt mer nu när grafikkortet inte låter som en lövblåsare."

Annars får du höja till en aggressivare fläktkurva. Både chassifläktar men främst grafikkortet som blir varmast i en dator.

Phanteks Enthoo Pro M är större än både Meshify C och Define C. Meshify C borde lösa luftproblematiken iom att det har öppen topplucka och perforerad front. Men det låter antagligen mer om det hela också.

Nu lyckades jag göra mig av med Crystal chassit och kör vidare på Define S men hade ändå velat ha något alternativ i glas.

Skrivet av septembro:

@Mocka: @celerity:

Körde RealBench v.2.43 nu igen och det resulterade i -6°C med -2% på gpu fläktarna jämfört med Define C.Enda skillnaden är att jag använder 140mm ut bak och 120mm in botten och RPM Fixed Mode ~800 rpm på chassifläktarna. Här är resultat;

R5: RealBench Gaming

GPU: Max 62°C / Max 36% (Max 983 RPM).

CHA.FAN: RPM Fixed Mode ~800 RPM.
GPU.FAN: -0dB Fan.

Define C: RealBench Gaming

Max GPU: 68°C / Max 38% (Max 1013 RPM).

CHA.FAN: Turbo (Asus) profil ~800 RPM.
GPU.FAN: -0dB Fan.

^^

---> Slutsats : GPU blir varmare I Def C.

Helt enkelt : Ju större chassi, desto lägre temperaturer eftersom luftmassan är större och blir inte lika varm.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@ddelin: Får jag se?
Bilder av detta skapelsen?

Visst, inte tagit några riktiga närbilder, men man ser ju ungefär.
https://www.dropbox.com/s/p0kqv9fykl54fs2/2017-08-17%2021.50.17-1.jpg?dl=0
Är mitt första bygge med vattenkylning, så det kan finnas förbättringspotential.

Några kommentarer:
1. Kommer stoppa i två grafikkort med vattenblock, så slangarna kommer dras om lite, framförallt den långa fula som går i mitten.
2. Välja den stora reservoaren var inte smart, går inte att fylla utan att lossa den. Hade jag tagit den korta kan man eventuellt få in en 120x25 radiator bak också, särskilt om man går på 25mm fram också.
3. Skulle valt 25mm radiator istället, nu är det ~27.8 cm maxlängd på grafikkort vilket kan begränsa lite. 1080 ref går dock lätt in.
4. Det sitter en drain valve nere i botten på radiatorn, den ångrar jag inte.

Skall bli spännande att stoppa i ett Threadripper kort och två 1080 klass grafikkort, då jag inte vattenkylt innan vet jag inte vad detta systemet klarar kylmässigt, min Ryzen 1700 som sitter i nu producerar ju knappt nån värme.

All-in-all tycker jag Define C är en höjdare bl.a p.g.a. det ringa djupet, men den är väl inte helt optimal för custom loop, en AIO hade nog varit enklare.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Nu lyckades jag göra mig av med Crystal chassit och kör vidare på Define S men hade ändå velat ha något alternativ i glas.

Helt enkelt : Ju större chassi, desto lägre temperaturer eftersom luftmassan är större och blir inte lika varm.

@Mocka:

Ok. Varför vill du ha glasvägg?

Japp. Så verkar det faktiskt vara ja.. Men det kanske endast är en tidsfråga för om du kör hårt under lång tid så blir det varmt även i ett större chassi

---

" Projekt Chassifläktar : Overkill"

Funderar på att sätta in ytterligare PWM fläktar faktiskt, mest för att det är kul;

2 st. 140mm IN botten, mest för grafikkortet men då åker hdd vaggan bort och ssd monteras bakom moderkortsplåten.
1st. 140mm IN sidan, med dammfilter på för grafikkortet,
1 st. 140mm UT bakre topplatsen, för processorkylningen.

Kommer ju bli mer ljud ifrån lådan iom att man öppnar upp ModuVent på sidan och bakre topplatsen i R5.
Kanske bara kör med 2 st. 140mm på botten inuti chassit för att hålla ljudnivån nere. Det är ju GPU jag vill kyla optimalt.

Eller så nöjer jag mig med hur det är just nu. Det fungerar faktiskt mycket bra. Och man kan ju alltid höja fläktkurvan på grafikkortet men då med mer ljud ifrån det som minus. Föredrar när det är tyst. Men som med allt annat så ska det vara balans

---

Vad räknar ni Sweclockers förresten som varm GPU temperatur?

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@septembro: Mest för att det är kul att se komponenterna Plus att det är lite snyggare så.

Visst blir det varmt i ett större chassi men tycker ändå temperaturerna stabiliserar sig hyfsat fort jämfört med ett mindre där det hela tiden blev varmare.

Angående din fråga om GPU temperaturer, det är svårt att säga eftersom alla har olika rumstemperatur, fläktar, plats runt chassit osv. Tex tycker jag temperaturen på GPU är varmare under sommaren (72-73) än vintern (69-70).

Jag försöker jämföra lite med tester jag läser om just det grafikkortet jag har.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

@septembro: Mest för att det är kul att se komponenterna Plus att det är lite snyggare så.

Visst blir det varmt i ett större chassi men tycker ändå temperaturerna stabiliserar sig hyfsat fort jämfört med ett mindre där det hela tiden blev varmare.

Angående din fråga om GPU temperaturer, det är svårt att säga eftersom alla har olika rumstemperatur, fläktar, plats runt chassit osv. Tex tycker jag temperaturen på GPU är varmare under sommaren (72-73) än vintern (69-70).

Jag försöker jämföra lite med tester jag läser om just det grafikkortet jag har.

Ok

Jo. Det stämmer det.

Aha. Men då ligger jag ju i lä med gpu temperaturen

Jupp.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@ddelin: Ohh snap
Tror knappast min klara sig.
http://imgur.com/aO1o0WG
Men tanken är god. Om Fractal Design släppa in liten längre version of Meshify (!) kommer jag nappa på!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen starkt! Mycket stilrent innanmäte men ändå en ganska diskret helhet. Har väldigt svårt att inte köpa mig en till dator....

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt intressant
Den skulle vara mer optimal om den var ca 3cm längre
Man skulle fått i psu med längd på 20cm utan problem
Samt en 360 radiator i fronten och fortfarande få i långa grafikkort på över 30cm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sluta klaga på att det inte finns 5.2 platser. Använder ni det är detta chassi inte för er.
Tror dom flesta inte använder det idag. Jag skippar det både på jobbet och hemma.

Har ett Define C hemma och är hel nöjd.

Bara för att du inte använder det betyder det ju inte att ingen annan gör det. Om nu flera klagar på avsaknaden av 5.25" så tyder ju det på att vi är flera som gärna har 1 sån iaf.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Bara för att du inte använder det betyder det ju inte att ingen annan gör det. Om nu flera klagar på avsaknaden av 5.25" så tyder ju det på att vi är flera som gärna har 1 sån iaf.

Köp ett annat chassi. Finns fler chassin som har 5.25 än dom som inte har det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Köp ett annat chassi. Finns fler chassin som har 5.25 än dom som inte har det.

Öh ja, det är ju det man gör då, eller återanvänder befintligt, men gnäll då inte på dom som behöver en 5.25" för jag är uppenbarligen inte ensam.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Sitter med ett MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR som precis går in på längden (309mm).
Men hur är det på djupet? Grafikkortet är 155mm djupt och sedan behöver PCI-E strömmen lite plats. Får det verkligen plats med tanke på att djupet för CPU kylare bara är 172mm?
Tror ni att 155mm djupt betyder att det sticker ut 155mm från moderkortet räknat, PCI-E stömmen sitter ju nån mm inbyggd, men strömkontakten jag har är inte vinklad ut bygger en del?

Permalänk
Medlem

Gillar de nya frontpanelerna med lite gladare färger:
https://www.fractal-design.com/home/product/accessories/color...
Skulle inkluderat ett topfilter i samma färger dock.

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen på fronten

Permalänk
Medlem

Vet @JonasT om det går att byta så att man kan få senare USB standard på toppen av design C som man kan på R6? Aternativt om en ny version av själva lådan är på g?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Sarakin:

Vet @JonasT om det går att byta så att man kan få senare USB standard på toppen av design C som man kan på R6? Aternativt om en ny version av själva lådan är på g?

Tyvärr är detta inte möjligt på Define/Meshify C. Har inte hört något om en eventuell ny version.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Ok, tack för svaret, får bli en Meshify nu ändå och dra en kabel från baksidan då.

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.